Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zbrodnia to niesłychana... – czyli piszemy reportaż zainspirowany obrazem Renoira Śniadanie wioślarzy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to był impresjonizm oraz jakimi technikami malarskimi posługiwali się impresjoniści,

  • zna zasady kompozycyjne reportażu,

  • zna cechy literatury i filmu kryminalnego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • dostrzegać elementy treści obrazu,

  • tworzyć opowiadanie zgodne z zasadami literatury kryminalnej na podstawie treści dzieła malarskiego,

  • zredagować reportaż,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, wykład.

3. Środki dydaktyczne

Reprodukcja obrazu Renoira Śniadanie wioślarzy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie metodą heurezy, czym jest reportaż.

To gatunek publicystyczny oparty na na autentycznych materiałach uzyskanych w formie wywiadu, podróży, wizyty. Może być opatrzony komentarzem autora. Reportaże ukazują się nie tylko w prasie, mogą być radiowe, filmowe (telewizyjne). Specyficzną odmianą jest reportaż zbeletryzowany. W literaturze można znaleźć także powieść reportażową. Jej główną cechą jest to, iż została oparta na autentycznych zdarzeniach.

Uczniowie w formie punktów zapisują najważniejsze cechy tego gatunku i zasady redagowania.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, co cechuje literaturę i film kryminalny. Wymieniają tytuły znanych im książek i filmów. Nauczyciel może wprowadzić pojęcie suspensu (chwytu narracyjnego polegającego na emocjonalnym wyciszeniu w celu spotęgowania grozy w następnym momencie). Stosuje się go w filmach kryminalnych, żeby zwielokrotnić efekt dramatyczny. Uważa się, że mistrzem w stosowaniu suspensu był Alfred Hitchcock.

  2. Wnioski zapisywane są na tablicy przez jednego z uczniów.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół redaguje reportaż zainspirowany obrazem Renoira na podstawie wymyślonej wcześniej historyjki kryminalnej, której bohaterami są postacie przedstawione przez malarza:

„Wymyślcie historyjkę kryminalną, której bohaterami będą postacie z obrazu Renoira. Pamiętajcie o zasadach rządzących tworzeniem tego gatunku, a następnie zredagujcie na podstawie waszej opowieści reportaż”.

  1. Ilość czasu przeznaczona na wykonanie zadania zależy od poziomu klasy, potem następuje prezentacja i omówienie pracy poszczególnych grup.

c) Faza podsumowująca

Omówienie treści obrazu Renoira oraz wykorzystanej przez artystę techniki malarskiej. Krótki wykład nauczyciela na temat impresjonizmu.

5. Bibliografia

  1. Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.

  2. Janik - Płocińska B., Pawlic - Rafałowska E., Formy wypowiedzi pisemnej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005.

  3. Kępiński Z., Impresjonizm, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986.

  4. http://www.impresjonizm.art.pl/renoir/renoir.html.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Reprodukcję można znaleźć na stronie internetowej lub w wydawnictwach poświęconych malarzowi (http://www.impresjonizm.art.pl/renoir/renoir.html).

R1Ehvy7x7P8cm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.63 KB w języku polskim
RKPpoC4wj7T3B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim