Zbrodnia to niesłychana... – czyli piszemy reportaż zainspirowany obrazem Renoira "Śniadanie wioślarzy"
Zbrodnia to niesłychana... – czyli piszemy reportaż zainspirowany obrazem Renoira Śniadanie wioślarzy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to był impresjonizm oraz jakimi technikami malarskimi posługiwali się impresjoniści,
zna zasady kompozycyjne reportażu,
zna cechy literatury i filmu kryminalnego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
dostrzegać elementy treści obrazu,
tworzyć opowiadanie zgodne z zasadami literatury kryminalnej na podstawie treści dzieła malarskiego,
zredagować reportaż,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, wykład.
3. Środki dydaktyczne
Reprodukcja obrazu Renoira Śniadanie wioślarzy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie metodą heurezy, czym jest reportaż.
To gatunek publicystyczny oparty na na autentycznych materiałach uzyskanych w formie wywiadu, podróży, wizyty. Może być opatrzony komentarzem autora. Reportaże ukazują się nie tylko w prasie, mogą być radiowe, filmowe (telewizyjne). Specyficzną odmianą jest reportaż zbeletryzowany. W literaturze można znaleźć także powieść reportażową. Jej główną cechą jest to, iż została oparta na autentycznych zdarzeniach.
Uczniowie w formie punktów zapisują najważniejsze cechy tego gatunku i zasady redagowania.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, co cechuje literaturę i film kryminalny. Wymieniają tytuły znanych im książek i filmów. Nauczyciel może wprowadzić pojęcie suspensu (chwytu narracyjnego polegającego na emocjonalnym wyciszeniu w celu spotęgowania grozy w następnym momencie). Stosuje się go w filmach kryminalnych, żeby zwielokrotnić efekt dramatyczny. Uważa się, że mistrzem w stosowaniu suspensu był Alfred Hitchcock.
Wnioski zapisywane są na tablicy przez jednego z uczniów.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół redaguje reportaż zainspirowany obrazem Renoira na podstawie wymyślonej wcześniej historyjki kryminalnej, której bohaterami są postacie przedstawione przez malarza:
„Wymyślcie historyjkę kryminalną, której bohaterami będą postacie z obrazu Renoira. Pamiętajcie o zasadach rządzących tworzeniem tego gatunku, a następnie zredagujcie na podstawie waszej opowieści reportaż”.
Ilość czasu przeznaczona na wykonanie zadania zależy od poziomu klasy, potem następuje prezentacja i omówienie pracy poszczególnych grup.
c) Faza podsumowująca
Omówienie treści obrazu Renoira oraz wykorzystanej przez artystę techniki malarskiej. Krótki wykład nauczyciela na temat impresjonizmu.
5. Bibliografia
Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.
Janik - Płocińska B., Pawlic - Rafałowska E., Formy wypowiedzi pisemnej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005.
Kępiński Z., Impresjonizm, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986.
http://www.impresjonizm.art.pl/renoir/renoir.html.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Reprodukcję można znaleźć na stronie internetowej lub w wydawnictwach poświęconych malarzowi (http://www.impresjonizm.art.pl/renoir/renoir.html).