Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zdalne sterowanie: reklama ukryta.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Świadomość, że istnieje tzw. reklama ukryta, „przemycana” różnymi metodami, nawet w zabawkach.

  2. Poznanie nowego pojęcia: manipulacja.

b) Umiejętności

  1. Odróżnianie zabawek pobudzających wyobraźnię od takich, które ją zabijają i nakłaniają do kupowania coraz większej ilości rzeczy.

  2. Nazywanie uczuć za pomocą przymiotników oraz imiesłowów (wyrazów oceniających).

  3. Wyciąganie wniosków z przeczytanego tekstu.

  4. Uogólnianie tych wniosków przez poszukiwanie podobnych zjawisk w rzeczywistości.

c) Postawy

  1. Bronienie się przed manipulacją i ukrytą reklamą.

  2. Rozumienie wyższości takich towarów, które pozostawiają pole dla inwencji klienta, nad towarami, które narzucają klientowi gusta, sposób myślenia, odczuwania, potrzeby, styl życia.

Metoda i forma pracy

Pogadanka, ustne streszczenie, drama, ćwiczenie słownikowe, aktualizacja treści przeczytanego opowiadania.

3. Środki dydaktyczne

Treść opowiadania Michaela Ende pt. Lalka doskonała.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Nauczyciel pyta, kto z uczniów ma swoją ukochaną zabawkę, którą lubi prawie tak, jak żywą istotę. Kilkoro dzieci podnosi ręce. Wtedy nauczyciel prosi, żeby krótko opowiedziały, jak opiekują się swoją zabawką: czy dla niej same szyją, gotują, urządzają pokoik, domek z klocków, czy same nadały jej imię; czy ta zabawka odgrywa różne role i jest codziennie kim innym, czy też zawsze jest tą samą lalką lub misiem. Na końcu nauczyciel pyta, czy któreś z dzieci zamieniłoby swoją ukochaną zabawkę na jakąkolwiek inną, np. na lalkę z opowiadania M. Ende pt. Lalka doskonała. 8 min.

b) Faza realizacyjna

  1. Kilku uczniów kolejno streszcza fragmenty przeczytanego w domu opowiadania M. Ende pt. Lalka doskonała. 5 min.

  2. Nauczyciel wywołuje na środek klasy dwie uczennice. Jedna z nich odgrywa lalkę Bibi, powtarzającą słodkim głosem ciągle te same 3 zdania; druga dziewczynka jest sobą i próbuje się bawić lalką tak, jak naprawdę bawi się swoją ukochaną zabawką w domu. Po kilku minutach odgrywania tej sceny uczennica, która grała siebie, opowiada, jakie uczucia przeżywała w trakcie „rozmowy” z lalką Bibi. 7 min.

  3. Uczniowie zapisują temat lekcji, a pod nim przymiotniki oraz imiesłowy, określające lalki, które mówią (zapis uczuć w formie wyrazów oceniających). 5 min.

  4. Nauczyciel pyta, czy lalka Bibi przypomina uczniom jakieś prawdziwe zabawki, spotykane w polskich sklepach. Dzieci wymienią prawdopodobnie kilka lalek z imion. Nauczyciel pyta, czy te imiona nadały im same dzieci - opiekunowie zabawek (oczywiście nie). 2 min.

  5. Na przykładzie jednej z wymienionych zabawek uczniowie pisemnie wymieniają podobień‑stwa, jakie łączą tę zabawkę z lalką Bibi. Kilkoro dzieci głośno odczytuje swoje spostrzeżenia. 5 min.

  6. Na podstawie przeczytanego opowiadania M. Ende oraz tego, co dzieci napisały o podobień‑stwach rzeczywistych zabawek do Bibi, uczniowie są proszeni o wspólne sformułowanie (w kilku punktach) ukrytych sposobów, w jaki niektórzy producenci zabawek nakłaniają nas do kupowania coraz większej ilości ich wyrobów. Poznają tu słowo: manipulacja, które wybrany uczeń wyjaśnia za pomocą słownika języka polskiego lub wyrazów obcych; zapisują ten wyraz w tytule notatki w punktach: sposoby manipulacji klientami. 8 min.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta, czy tylko w przypadku wyrobów dla dzieci producenci zachowują się w taki fałszywy sposób; prosi o podanie przykładów innych ukrytych reklam – wszystkiego, co skłania dzieci i doros‑łych do kupowania, a co nie jest jawną reklamą. (To trudne pytanie i można tu naprowadzać dzieci podpowiedziami, np. czy nie ma czegoś takiego w filmach? – jeśli jest, to w jakich? – jak się to przejawia? - itp.). Praca domowa: wypisz przykłady ukrytej reklamy, uzasadniając swoje zdanie; poproś o pomoc rodziców. 5 min.

5. Bibliografia

  1. Batko Andrzej, Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji: słowa mogą być bronią, działać jak narkotyk i przynieść bogactwo, Helion, Gliwice 2005.

  2. Doliński Dariusz, Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

  3. Dyonizak Ryszard, Sondaże a manipulowania społeczeństwem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

  4. Tokarz Marek, Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdńskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RI9yiBTwhuuM1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.16 KB w języku polskim
RfoOf8bEcWXk1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim