Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

T. Zdanie bogate w informacje – grupa podmiotu i orzeczenia

  1. Cele lekcji:

a) Wiadomości:

- Uczeń zna części zdania.

- Wskazuje na różnice między zdaniem pojedynczym a złożonym, rozwiniętym a nierozwiniętym.

b) Umiejętności:

- Dokonuje rozbioru logicznego zdania.

  1. Metoda i forma pracy:

- Pogadanka.

- Praca własna.

  1. Środki dydaktyczne:

- karta pracy,

- prezentacja multimedialna,

- Gramatyka na bardzo dobry.

4. Przebieg lekcji

  1. Próba zdefiniowania zdania, zdania pojedynczego, złożonego, rozwiniętego i nierozwiniętego.

Czym charakteryzuje się zdanie?

- Musi mieć orzeczenie.

Zdanie pojedyncze?

- Zawiera tylko jedno orzeczenie.

Zdanie złożone?

- Zawiera więcej niż jedno orzeczenie.

Zdanie pojedyncze nierozwinięte?

- Zawiera tylko orzeczenie lub podmiot i orzeczenie bez określeń.

Zdanie pojedyncze rozwinięte?

- Zawiera podmiot i jedno orzeczenie rozwinięte za pomocą określeń.

Uporządkowanie tych informacji w zwartą notatkę:

Zdanie pojedyncze to takie zdanie, które zawiera osobową formę czasownika. Jeśli zawiera samo orzeczenie lub podmiot z orzeczeniem, (np. Wsiadaj!) nazywa się zdaniem pojedynczym nierozwiniętym. Jeśli dodamy do niego inne części zdania, (np. Wsiadaj do samochodu miły Kaziu!) to będzie zdanie pojedyncze rozwinięte.

  1. W niżej podanym zdaniu wspólnie nazywamy części zdania.

Moja koleżanka poszła ze mną na spacer.

poszła – orzeczenie,

koleżanka – podmiot,

moja – (czyja?) – przydawka,

ze mną – (z kim?) – dopełnienie,

do kina – (gdzie?) – okolicznik.

Wiemy już, że mamy 5 części zdania. Teraz omówimy po kolei każdą z nich.

W tym celu można posłużyć się prezentacja multimedialną.

ORZECZENIE to najważniejsza część zdania, zwykle wyrażone jest osobową formą czasownika, np. Kasia uczy się dobrze, Kot śpi na drzewie.

Orzeczenie imienne: składa się z łącznika – być, stać się, zostać – i orzecznika – wyrazu, który orzeka o czynności,

np. Staś jest uczniem trzeciej klasy.

Gałązka została złamana przez Bartka.

Moje dzieci są grzeczne.

PODMIOT to część zdania odpowiadająca na pytania: kto? co? Najczęściej podmiot wyrażony jest rzeczownikiem,

np. Mama poszła po zakupy.

Na podwórku przewrócił się trzepak.

Jaś dał Kasi kwiaty.

Podmiot gramatyczny: to rzeczownik występujący w mianowniku i każda część mowy występująca w funkcji rzeczownika,

np. Ona liczy tylko na siebie. (zaimek)

Znajomy zaprosił mnie do kina. (przymiotnik)

Pływać jest zdrowo. (czasownik)

„Halo” powiedział Jan do słuchawki. (wykrzyknik)

Podmiot logiczny: występuje w przypadkach zależnych,

np.: gdy czegoś ubywa lub przybywa – Brakuje nam proszku do pieczenia.

Wciąż przybywa mi siwych włosów.

Na kolonie dojechało dwóch kolegów.

Podmiot domyślny: jest wyrażony przez końcówkę czasownika osobowego.

np. Do babci pojedziemy pociągiem. (my)

Wczoraj byliście w kinie a dziś wychodzicie na spacer. (wy)

Pójdę do sklepu jak nie zapomnę. (ja)

Zdanie bezpodmiotowe: nie można ustalić wykonawcy czynności.

np. Grzmiało i błyskało się.

Nie można tu parkować.

Trzeba być grzecznym.

Stefka popychano w tłumie.

PRZYDAWKA to określenie rzeczownika, odpowiada na pytania: jaki? który? czyj?

Przydawka jest określeniem podmiotu, dopełnienia i okolicznika.

np. Małe dzieci grzecznie się bawią.

Mój tata zabrał mnie na lody.

Pierwszy sen w nowym miejscu warto zapamiętać.

DOPEŁNIENIE: to część zdania, która odpowiada na pytania przypadków. Jest uzupełnieniem informacji w zdaniu. Dopełnia orzeczenie.

np. Marysia wyszła z psem na spacer.

Tata kupił Marcinkowi rower. (komu?) (co?)

W oddali dostrzegłem zbliżającego się kolegę. (kogo?)

Od rana Krzyś spaceruje z ojcem. (z kim?)

OKOLICZNIK to część zdania, która uzupełnia orzeczenie o dodatkowe elementy, bez których jednak wypowiedź byłaby kompletna. Odpowiada na pytania: jak? gdzie? kiedy? po co? dlaczego?

np.: Mów wolnowyraźnie. (jak?)

Wczoraj bolała mnie głowa. (kiedy?)

W ogródku rosną piękne róże. (gdzie?)

Idę po zakupy. (po co?)

Zrobił mi się odcisk od niewygodnych butów. (dlaczego?)

Rozbiór logiczny to określenie wszystkich części zdania (jest ich 5).

W celu utrwalenia wiadomości o częściach zdania warto wykonać ćwiczenia zamieszczone w karcie pracy.

5. Bibliografia

Gramatyka na bardzo dobry

6. Załączniki

a) karta pracy

b) prezentacja multimedialna

R1Uk7Tv5VciaB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim