Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zdrowie – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące zdrowia.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego

  • słownictwo związane ze zdrowiem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymawiać i poprawnie zapisać słowa związane z tematem

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w powtórzenia wiadomości

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

  • posługuje się słownikiem

  • bierze udział w grach dydaktycznych

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

  • bierze udział w grach dydaktycznych

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem i słownikiem, pogadanka, gra dydaktyczna, audiolingwalna, metoda frontalna

Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i czytanie o zdrowiu. Powtórzycie najważniejsze słowa z nim związane.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna tzw. wąż literowy – word chain. Nauczyciel pisze na tablicy wyraz z poprzedniej lekcji (np. swimming), a uczniowie podchodzą i dopisują do niego wyraz zaczynający się na ostatnią literę pierwszego wyrazu (np. golf). Wyrazy muszą być powiązane tematycznie, w tym przypadku ze sportem. Uczniowie mogą korzystać z podręczników i zeszytów. Nauczyciel pomaga w razie trudności ze znalezieniem słowa, do którejś z liter. Każdy uczeń musi napisać swój wyraz (mogą podchodzić po kolei). Wszyscy uczniowie przepisują „węża” do zeszytu i dzielą go na wyrazy (swimming/golf/fencing).

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 58. Nauczyciel rysuje na tablicy mapę skojarzeń ze słowem ‘illness/disease’ , a uczniowie dopisują do niej słowa z ćwiczenia 1a, wyjaśniając ich znaczenie oraz dopisując inne im znane, a nauczyciel pomaga w tłumaczeniu. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Metoda frontalna. Nauczyciel pyta o przyczyny i metody zapobiegania chorobom. Chętni uczniowie krótko się wypowiadają (ćwiczenie 1b).

  4. Uczniowie czytają objawy i dopasowują do nich choroby, odpowiadają ustnie (ćwiczenie 1c).

  5. Nauczyciel rozdaje słowniki, a uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenie 2. Każda para szuka symptomów i sposobów leczenia przydzielonej jej dolegliwości, dopasowując do niej podane słowa i szukając ich w słowniku. Następnie, najpierw pokazują bez słów, o której dolegliwości będą mówić, a gdy ktoś zgadnie odczytują informacje na jej temat, a reszta uczniów uzupełnia tabelę ze słuchu.

  6. Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy i każdej nauczyciel przydziela 1 ćwiczenie (3, 4, 5). Uczniowie pracują ze słownikami, a nauczyciel monitoruje ich pracę, by uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza. Następnie uczniowie czytają ćwiczenia, a reszta uczniów uzupełnia je ze słuchu. Starają się pokazać niektóre wyrażenia bez słów, a jeśli się nie da, tłumaczą je na język polski. Jeśli braknie czasu, należy tłumaczenie wyrażeń przenieść do pracy domowej.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

flu, hay fever, cancer, headache, blood pressure, treatment, health, ill, pain killer, prescription, nose drops, etc.

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenie 6/59 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Wyraź swoją opnię. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ważne jest udostępnienie uczniom dużej ilości słowników. Można też poprosić uczniów o przyniesienie własnych słowników na lekcję.

R3BAECvVrMCpC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.96 KB w języku polskim
Rb1TK6QrQEGTV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim