Zdrowie – ćwiczenia w mówieniu
Zdrowie – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące zdrowia.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego
słownictwo związane ze zdrowiem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymawiać i poprawnie zapisać słowa związane z tematem
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w powtórzenia wiadomości
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
posługuje się słownikiem
bierze udział w grach dydaktycznych
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
bierze udział w grach dydaktycznych
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem i słownikiem, pogadanka, gra dydaktyczna, audiolingwalna, metoda frontalna
Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i czytanie o zdrowiu. Powtórzycie najważniejsze słowa z nim związane.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna tzw. wąż literowy – word chain. Nauczyciel pisze na tablicy wyraz z poprzedniej lekcji (np. swimming), a uczniowie podchodzą i dopisują do niego wyraz zaczynający się na ostatnią literę pierwszego wyrazu (np. golf). Wyrazy muszą być powiązane tematycznie, w tym przypadku ze sportem. Uczniowie mogą korzystać z podręczników i zeszytów. Nauczyciel pomaga w razie trudności ze znalezieniem słowa, do którejś z liter. Każdy uczeń musi napisać swój wyraz (mogą podchodzić po kolei). Wszyscy uczniowie przepisują „węża” do zeszytu i dzielą go na wyrazy (swimming/golf/fencing).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 58. Nauczyciel rysuje na tablicy mapę skojarzeń ze słowem ‘illness/disease’ , a uczniowie dopisują do niej słowa z ćwiczenia 1a, wyjaśniając ich znaczenie oraz dopisując inne im znane, a nauczyciel pomaga w tłumaczeniu. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Metoda frontalna. Nauczyciel pyta o przyczyny i metody zapobiegania chorobom. Chętni uczniowie krótko się wypowiadają (ćwiczenie 1b).
Uczniowie czytają objawy i dopasowują do nich choroby, odpowiadają ustnie (ćwiczenie 1c).
Nauczyciel rozdaje słowniki, a uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenie 2. Każda para szuka symptomów i sposobów leczenia przydzielonej jej dolegliwości, dopasowując do niej podane słowa i szukając ich w słowniku. Następnie, najpierw pokazują bez słów, o której dolegliwości będą mówić, a gdy ktoś zgadnie odczytują informacje na jej temat, a reszta uczniów uzupełnia tabelę ze słuchu.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy i każdej nauczyciel przydziela 1 ćwiczenie (3, 4, 5). Uczniowie pracują ze słownikami, a nauczyciel monitoruje ich pracę, by uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza. Następnie uczniowie czytają ćwiczenia, a reszta uczniów uzupełnia je ze słuchu. Starają się pokazać niektóre wyrażenia bez słów, a jeśli się nie da, tłumaczą je na język polski. Jeśli braknie czasu, należy tłumaczenie wyrażeń przenieść do pracy domowej.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
flu, hay fever, cancer, headache, blood pressure, treatment, health, ill, pain killer, prescription, nose drops, etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenie 6/59 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Wyraź swoją opnię. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ważne jest udostępnienie uczniom dużej ilości słowników. Można też poprosić uczniów o przyniesienie własnych słowników na lekcję.