"Zegarowy TIK tak", czyli ile już wiem o zegarowym świecie?
Autor/autorka
Jolanta Ścibisz‑Glibowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
„Zegarowy TIK tak”, czyli ile już wiem o zegarowym świecie?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Tematyka zajęć jest zgodna z tematyką moich rozkładów zajęć, oraz z podstawą programową nauczania wczesnoszkolnego.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Idąc z duchem czasu często stosuję narzędzia aktywizujące typu TIK w swojej pracy z uczniami. Dają one możliwość atrakcyjnego zapoznania uczniów z nowym materiałem, jak również pozwalają w ciekawy sposób sprawdzić ich wiedzę. Poziom obycia z cyfryzacją dzieci w młodszym wieku szkolnym jest tak duża, że często zegary w formie tarczowej widzą tylko w szkole, po za nią używają zegarów elektronicznych. Połączenie nowoczesności TIK i archaicznej dla niektórych tarczy zegara mam nadzieję przyniesie ciekawe poznawczo rezultaty.
7. Cel ogólny zajęć
Opanowanie i utrwalenie umiejętności matematycznych z zakresu odczytywania wskazań zegara tarczowego i elektronicznego, oraz obliczeń zegarowych w systemie 24 godzinnym. Nabycie umiejętności korzystania z TIK przez uczniów.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń: odczytuje godziny według wskazań na zegarze w systemie 12- godzinnym i 24- godzinnym.
Uczeń: posługuje się pojęciami: doba, godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, potrafi dokonań prostych obliczeń.
Uczeń: posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy.
9. Metody i formy pracy
Metody: pokazowe, czynnościowe, aktywizujące.
Formy pracy: zbiorowe i indywidualne.
10. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna w formie filmiku zawierająca historię zegarów, oraz jednostki czasu.
* Ćwiczenia przygotowane z wykorzystaniem aplikacji Learning Apps, klikankowo.pl, Matzoo, Genially.
* Różne modele zegarów.
* Karty pracy zawierające ilustracje, etykiety wyrazowe - zeszyt ćwiczeń.
* Modele zegarów papierowych dla wszystkich uczniów.
* Tablica multimedialna.
11. Wymagania w zakresie technologii
Aby przeprowadzić lekcję konieczne będzie przygotowanie komputera, tablicy multimedialnej z dostępem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Historia zegarów
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Przedstawienie historii zegara - Zegar i jednostki czasu – Matematyka, Klasa II - Eduelo.pl - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=n_AlMYmWo18
Wypowiedzi dotyczące filmu:
Do czego służy zegar?
Dlaczego zegar jest nam bardzo potrzebny?
Kto zajmuje się naprawianiem zegarów?
Pogadanka na temat zegarów, które znają dzieci.
Prezentacja różnych zegarów, które przygotował nauczyciel.
Przypomnienie budowy zegara tarczowego
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=pj9Es75e&id=C0F85975106C1897746380B11075E30EF76725B4&thid=OIP.pj9Es75ea0JNqrsYhluGaQHaHa&mediaurl=https%3a%2f%2fth.bing.com%2fth%2fid%2fR.a63f44b3be5e6b424daabb18865b8669%3frik%3dtCVn9w7jdRCxgA%26riu%3dhttp%253a%252f%252fwww.legrant.com.pl%252fdane%252ffull%252fbaa6b8f2c24c494c9d4e128b998d6ecf.jpg%26ehk%3dOIRNOpCgaRI1OPr%252fdL1PMYDmBFQiscAQkYQ%252bBMOS4Og%253d%26risl%3d%26pid%3dImgRaw%26r%3d0&exph=590&expw=590&q=zdj%c4%99cie+zegara+tarczowego&simid=608025691205348166&FORM=IRPRST&ck=5542527EC4312DCECAF4BA7035F74DE8&selectedIndex=0&idpp=overlayview&ajaxhist=0&ajaxserp=0
Aktywność 2
Temat: Przypomnienie definicji.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Przypomnienie definicji: doba, dodzina, pół godziny, kwadrans, minuta.
Wykonanie zadania:
Uporządkowanie wskazań zegara tarczowego zaczynając od godziny 1.00, a kończąc na godzinie 12.00.
http://learningapps.org/watch?v=pfgkdpnz101
Aktywność 3
Temat: Który zegar wskazuje poprawną godzinę?
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Zadanie interaktywne:
Wykonanie zadania interaktywnego i udzielenie odpowiedzi na pytanie „Który zegar wskazuje poprawną godzinę?”
https://view.genial.ly/5ecd50737cb9bd0d951aa68f/learning-experience-challenges-obliczenia-zegarowe-klasa-1
Jeden uczeń podchodzi do tablicy multimedialnej i przesuwa na właściwe miejsce zegar, pozostali pokazują na swoich zegarach papierowych wskazanie zegara, które widzą na tablicy określając, która to godzina.
Wykonanie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń edukacji matematycznej na s. 15 i samodzielnie czytając polecenie do ćwiczenia 4 rysują wskazówki do zegarów tak, aby wskazywały podane godziny. Wielka Przygoda, zeszyt ćwiczeń matematyka. Klasa 2 część 2 (nowaera.pl)
https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Wielka-przygoda-zeszyt-cwiczen-matematyka[kl_2][cz_2][pr_2021]/?_ga=2.105079943.58654759.1637860051-923959591.1620753144#p=14
Aktywność 4
Temat: „Godzinowe wyzwanie”
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Zabawa „Godzinowe wyzwanie”. Uczniowie dzielą się na 3‑4 osobowe grupy. Każda z grup wymyśla proste zadanie z obliczeniami zegarowymi i przedstawia go każdej grupie. Za udzielenie poprawnej odpowiedzi grupa dostaje 1 punkt, za brak odpowiedzi, bądź odpowiedź błędną 0 punktów. Na koniec grupy podliczają punkty. Wygrana grupa pomaga nauczycielowi rozkładać pomoce dydaktyczne do kolejnych ćwiczeń
13. Sposób ewaluacji zajęć
Udzielenie informacji na temat stopnia opanowania przez uczniów materiału w formie samooceny. Samodzielne przyklejenie pucharów w zeszycie ćwiczeń określających pozniom uzyskanej wiedzy i zadowolenie z formy przeprowadzonych zajęć.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna