Zespoły instrumentalne – kapele ludowe
Zespoły instrumentalne – kapele ludowe
Zapoznanie uczniów z pojęciem kapeli ludowych. Omówienie składu zespołów ludowych oraz ich rodzajów. Wskazanie instrumentów wchodzących w skład kapel ludowych, w określonych regionach polskich. Omówienie mapy polskich regionów oraz wskazanie na niej rozmieszczenia poszczególnych rodzajów kapel. Wysłuchanie utworów ludowych wykonanych przez kapele: góralską, kaszubską, mazowiecką. Zapoznanie uczniów z instrumentami ludowymi wchodzącymi w skład kapeli ludowej.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie kapela ludowa.
Omówić skład zespołów ludowych oraz ich rodzaje.
Wskazać grupy instrumentów znajdujące się w kapeli ludowej.
Wskazać regiony, folklorystyczną mapę zespołów – kapel ludowych.
Omówić skład kapeli góralskiej, mazowieckiej, kaszubskiej.
Na podstawie wysłuchanych utworów wskazać ilość osób wchodzących w skład zespołu.
W wysłuchanych utworach wskazać cechy charakterystyczne dla kapeli ludowej.
Metoda pracy
Metoda opisowa z elementami pogadanki. Percepcja muzyki.
Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Płyta z nagraniem utworów wykonywanych przez kapele góralską, mazowiecką, kaszubską*.*
Karta pracy ucznia.
Instrumenty muzyczne: flażolety, tamburyna, marakasy, cymbałki.
Plansze przedstawiajace instrumenty ludowe.
4. Przebieg lekcji
Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji oraz wspólne jej zaśpiewanie.
Podanie tematu lekcji.
(10 min)
Faza realizacyjna
Metodą pogadanki, zapoznanie uczniów z pojęciem kapeli ludowej. Na podstawie doświadczeń i posiadanej przez uczniów wiedzy, wskazanie cech charakterystycznych dla kapeli ludowej. Przedstawienie podstawowego składu kapeli.
Wysłuchanie utworu pochodzącego z Kaszub. Metodą pogadanki, wskazanie składu zespołu słyszanego na nagraniu, a także omówienie brzmień charakterystycznych dla instrumentów w zespole oraz funkcji jaką spełniają.
Przedstawienie nazw zespołów ludowych i wyjaśnienie - metodą opisu - ich pochodzenia. Wskazanie polskich regionów, w których spotykamy kapele ludowe. Omówienie cech brzmieniowych charakterystycznych dla poszczególnych zespołów oraz ciekawych elementów dotyczących budowy i charakteru kapel.
Percepcja utworu pochodzącego z terenu górskiego. Omówienie obsady zespołu i wskazanie łacińskiej nazwy określającej ten skład zespołu
Metodą opisu, na podstawie ilustracji i plansz, omówienie rozlokowania poszczególnych instrumentów w kapeli ludowej.
Wskazanie instrumentów wchodzących w skład kapel: góralskiej, mazowieckiej, kaszubskiej.
Wysłuchanie utworu wykonanego przez kapelę mazowiecką. Wskazanie elementów charakterystycznych dla owej kapeli. Omówienie instrumentów wchodzących w skład kapeli mazowieckiej.
(25 min)
Faza podsumowująca
Zapisanie notatki do zeszytu:
Kapele ludowe – są to zespoły złożone z niewielkiej liczby muzyków. Występują one zazwyczaj na uroczystościach związanych z ludową zabawą, na weselach itp. Ich skład zależy od regionu, z którego pochodzą. Podstawowy skład kapeli to dudy, skrzypce; dudy, klarnet, bęben, skrzypce.
Kapela góralska – składa się z dwojga skrzypiec i basu.
Kapela mazowiecka – w skład tej kapeli wchodzą przeważnie skrzypce, bas i bębenek.
Kapela kaszubska – diabelskie skrzypce, burczybas.
(10 min)
5. Bibliografia
a. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.
b. Janusz Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Zespoły instrumentalne – kapele ludowe.