Zespoły instrumentalne – kapele ludowe

Zapoznanie uczniów z pojęciem kapeli ludowych. Omówienie składu zespołów ludowych oraz ich rodzajów. Wskazanie instrumentów wchodzących w skład kapel ludowych, w określonych regionach polskich. Omówienie mapy polskich regionów oraz wskazanie na niej rozmieszczenia poszczególnych rodzajów kapel. Wysłuchanie utworów ludowych wykonanych przez kapele: góralską, kaszubską, mazowiecką. Zapoznanie uczniów z instrumentami ludowymi wchodzącymi w skład kapeli ludowej.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcie kapela ludowa.

  2. Omówić skład zespołów ludowych oraz ich rodzaje.

  3. Wskazać grupy instrumentów znajdujące się w kapeli ludowej.

  4. Wskazać regiony, folklorystyczną mapę zespołów – kapel ludowych.

  5. Omówić skład kapeli góralskiej, mazowieckiej, kaszubskiej.

  6. Na podstawie wysłuchanych utworów wskazać ilość osób wchodzących w skład zespołu.

  7. W wysłuchanych utworach wskazać cechy charakterystyczne dla kapeli ludowej.

Metoda pracy

Metoda opisowa z elementami pogadanki. Percepcja muzyki.

    1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.

    2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

    3. Płyta z nagraniem utworów wykonywanych przez kapele góralską, mazowiecką, kaszubską*.*

  1. Karta pracy ucznia.

  2. Instrumenty muzyczne: flażolety, tamburyna, marakasy, cymbałki.

  3. Plansze przedstawiajace instrumenty ludowe.

4. Przebieg lekcji

    1. Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie zadania domowego.

    3. Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji oraz wspólne jej zaśpiewanie.

    4. Podanie tematu lekcji.

(10 min)

Faza realizacyjna

  1. Metodą pogadanki, zapoznanie uczniów z pojęciem kapeli ludowej. Na podstawie doświadczeń i posiadanej przez uczniów wiedzy, wskazanie cech charakterystycznych dla kapeli ludowej. Przedstawienie podstawowego składu kapeli.

  2. Wysłuchanie utworu pochodzącego z Kaszub. Metodą pogadanki, wskazanie składu zespołu słyszanego na nagraniu, a także omówienie brzmień charakterystycznych dla instrumentów w zespole oraz funkcji jaką spełniają.

  3. Przedstawienie nazw zespołów ludowych i wyjaśnienie - metodą opisu - ich pochodzenia. Wskazanie polskich regionów, w których spotykamy kapele ludowe. Omówienie cech brzmieniowych charakterystycznych dla poszczególnych zespołów oraz ciekawych elementów dotyczących budowy i charakteru kapel.

  4. Percepcja utworu pochodzącego z terenu górskiego. Omówienie obsady zespołu i wskazanie łacińskiej nazwy określającej ten skład zespołu

  5. Metodą opisu, na podstawie ilustracji i plansz, omówienie rozlokowania poszczególnych instrumentów w kapeli ludowej.

  6. Wskazanie instrumentów wchodzących w skład kapel: góralskiej, mazowieckiej, kaszubskiej.

  7. Wysłuchanie utworu wykonanego przez kapelę mazowiecką. Wskazanie elementów charakterystycznych dla owej kapeli. Omówienie instrumentów wchodzących w skład kapeli mazowieckiej.

(25 min)

Faza podsumowująca

Zapisanie notatki do zeszytu:

  1. Kapele ludowe – są to zespoły złożone z niewielkiej liczby muzyków. Występują one zazwyczaj na uroczystościach związanych z ludową zabawą, na weselach itp. Ich skład zależy od regionu, z którego pochodzą. Podstawowy skład kapeli to dudy, skrzypce; dudy, klarnet, bęben, skrzypce.

  2. Kapela góralska – składa się z dwojga skrzypiec i basu.

  3. Kapela mazowiecka – w skład tej kapeli wchodzą przeważnie skrzypce, bas i bębenek.

  4. Kapela kaszubska – diabelskie skrzypce, burczybas.

(10 min)

5. Bibliografia

a. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4 – 6.

b. Janusz Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Zespoły instrumentalne – kapele ludowe.

Zadanie domowe

RLtaTNDKM5oiD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.00 KB w języku polskim