Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zgadnij, o czym mowa? Budujemy definicje

  1. Praca w grupach: uczniowie zapoznają się definicjami przedmiotów, zwierząt, które znajdują się na obrazkach

1

RyDHMwBn3x5S5

Statek powietrzny cięższy od powietrza, bez napędu, unoszący się dzięki sile powstającej na skrzydłach podczas lotu

2

ROPOVoj6qq7EV
R16UqUdJUTpCV

1/ Statek powietrzny bez napędu silnikowego. Zbudowany jest z nieprzepuszczalnej, lekkiej tkaniny i zawieszonego pod nią kosza (gondoli)

2/ Przedmiot z cienkiej, rozciągliwej i kolorowej gumy, wypełnianej powietrzem, służący do zabawy lub dekoracji.

3

Rr1B8gCnnE0RU

Owad o barwnych skrzydłach, żywiący się nektarem kwiatów i sokami roślinnymi

4

RZcxhBM8PkRE8

Najprostsze urządzenie latające (na uwięzi), bez napędu, cięższe od powietrza

5

RGLPkM5VKYP6u

Zwierzę o ciele pokrytym piórami, mające dwie nogi i dziób oraz skrzydła, dzięki którym potrafi latać

  1. Praca w grupie: uczniowie zapoznają się z definicjami podanymi
    w prawej kolumnie i odpowiadają na pytania zawarte w tabeli. Ćwiczą w ten sposób uważność i rozumienie czytanego tekstu [ „x” wskazują odpowiedzi uczniów]

NUMER
DEFINICJI
/OBRAZKA

PYTANIE

Czy definicja jest krótka?

Czy definicja odpowiada na pytanie „czym to jest?” „kim on lub ona jest?

Czy w definicji występują przykłady?

TAK

NIE

TAK

NIE

TAK

NIE

1

x

x

x

2

x

x

x

3

x

x

x

4

x

x

x

5

x

x

x

  1. Podsumowanie zadania:

    DOBRA DEFINICJA

    • Jest krótka

    • Odpowiada na pytanie: czym to jest? Kim on jest?

    • Nie występują przykłady.

  2. Rywalizacja między grupami:

    1/ każda z grup przygotowuje dla drugiej dwie definicje, które pojawiły się wyżej. Grupa, odpowiadając, podaje pojęcie, zgodne z podaną definicję;

    2/ każda z grup przygotowuje dla drugiej dwie nazwy rzeczy lub zwierząt, które pojawiły się na lekcji. Grupa, odpowiadając, podaje definicje, które pojawiły się na lekcji;

  3. Praca w domu lub w klasie

    Zdefiniuj pojęcia: samochód, kot, jabłko

    Sprawdź, czy twoja definicja spełnia warunki dobrej definicji - Lista kontrolna dobrej definicji (w nawiasach prawidłowe odpowiedzi):

    • Czy definicja odpowiada na pytanie „czym to jest?” „kim on lub ona jest?” (TAK)

    • Czy definicja jest krótka? (TAK)

    • Czy w definicji występują przykłady? (NIE)