Zgadnij, o czym mowa? Budujemy definicje
Zgadnij, o czym mowa? Budujemy definicje
Praca w grupach: uczniowie zapoznają się definicjami przedmiotów, zwierząt, które znajdują się na obrazkach
1 | Statek powietrzny cięższy od powietrza, bez napędu, unoszący się dzięki sile powstającej na skrzydłach podczas lotu | |
2 | 1/ Statek powietrzny bez napędu silnikowego. Zbudowany jest z nieprzepuszczalnej, lekkiej tkaniny i zawieszonego pod nią kosza (gondoli) 2/ Przedmiot z cienkiej, rozciągliwej i kolorowej gumy, wypełnianej powietrzem, służący do zabawy lub dekoracji. | |
3 | Owad o barwnych skrzydłach, żywiący się nektarem kwiatów i sokami roślinnymi | |
4 | Najprostsze urządzenie latające (na uwięzi), bez napędu, cięższe od powietrza | |
5 | Zwierzę o ciele pokrytym piórami, mające dwie nogi i dziób oraz skrzydła, dzięki którym potrafi latać |
Praca w grupie: uczniowie zapoznają się z definicjami podanymi
w prawej kolumnie i odpowiadają na pytania zawarte w tabeli. Ćwiczą w ten sposób uważność i rozumienie czytanego tekstu [ „x” wskazują odpowiedzi uczniów]
NUMER | PYTANIE | |||||
Czy definicja jest krótka? | Czy definicja odpowiada na pytanie „czym to jest?” „kim on lub ona jest? | Czy w definicji występują przykłady? | ||||
TAK | NIE | TAK | NIE | TAK | NIE | |
1 | x | x | x | |||
2 | x | x | x | |||
3 | x | x | x | |||
4 | x | x | x | |||
5 | x | x | x |
Podsumowanie zadania:
DOBRA DEFINICJA
Jest krótka
Odpowiada na pytanie: czym to jest? Kim on jest?
Nie występują przykłady.
Rywalizacja między grupami:
1/ każda z grup przygotowuje dla drugiej dwie definicje, które pojawiły się wyżej. Grupa, odpowiadając, podaje pojęcie, zgodne z podaną definicję;
2/ każda z grup przygotowuje dla drugiej dwie nazwy rzeczy lub zwierząt, które pojawiły się na lekcji. Grupa, odpowiadając, podaje definicje, które pojawiły się na lekcji;
Praca w domu lub w klasie
Zdefiniuj pojęcia: samochód, kot, jabłko
Sprawdź, czy twoja definicja spełnia warunki dobrej definicji - Lista kontrolna dobrej definicji (w nawiasach prawidłowe odpowiedzi):
Czy definicja odpowiada na pytanie „czym to jest?” „kim on lub ona jest?” (TAK)
Czy definicja jest krótka? (TAK)
Czy w definicji występują przykłady? (NIE)