„Zgubiono czarno - niebieski piórnik z napisem Witch…” - redagujemy ogłoszenia
„Zgubiono czarno - niebieski piórnik z napisem Witch…” Redagujemy ogłoszenia.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna terminy: opis i ogłoszenie,
wie, jakie są ich cechy,
rozumie różnicę między tekstem użytkowym i literackim,
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyjaśnić wyżej wymienione pojęcia,
potrafi odszukiwać w tekście potrzebne informacje i przetwarzać je,
wykorzystuje wiedzę w praktyce.
2. Metoda i forma pracy
Praca samodzielna, metoda heurystyczna, praca z tekstem, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Karteczki z poleceniami; kartki papieru, nożyczki, klej.
Wycinki prasowe z ogłoszeniami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o to, by spróbowali odpowiedzieć, co to jest - według nich – ogłoszenie; z czym im się to słowo kojarzy. Uczniowie wypowiadają się, podając przykłady.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel krótko wyjaśnia cele lekcji. Odwołuje się do tego, co przed chwilą mówili uczniowie. Pyta klasę, z jaką formą wypowiedzi mogą kojarzyć się ogłoszenia typu: “Zgubiłem...” lub “Sprzedam...”; jakie informacje powinny znaleźć się w tych ogłoszeniach. Uczniowie utrwalają wiadomości związane z opisem przedmiotów, miejsc i postaci.
2. Uczniowie przypominają informacje o częściach mowy przydatnych w opisie – rzeczownikach i przede wszystkim przymiotnikach – jako częściach mowy nazywających cechy.
2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali głośno pzrygotowane wycinki prasowe z ogłoszeniami. Następnie wspólnie zastanawiają się, jakie są wspólne cechy tych ogłoszeń; czy występują, jakieś ich stałe elementy (np. adres lub telefon kontaktowy z nadawcą ogłoszenia, itp.). Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy, po czym porządkuje je lub uzupełnia. Uczniowie zapisują notatkę w punktach do zeszytów.
3. Nauczyciel wraz z uczniami tworzy wzorzec ogłoszenia, zawierający wspomniane wcześniej elementy. Krótkie ogłoszenie zostaje zapisane w zeszytach. Następnie nauczyciel pokazuje uczniom egzemplarz dowolnej gazety codziennej i zawartego w niej działu ogłoszeń. Pokazuje rodzaje ogłoszeń np. ogłoszenia drobne. Proponuje uczniom, aby na chwilę wcielili się w redaktorów działu “Ogłoszenia” i pracując w 4 – osobowych grupach stworzyli “aktualny numer”.
4. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z zadaniami i prosi, aby na podstawie zapisanego wzorca i notatki w zeszycie wykonali je. Każda osoba w grupie zajmuje się innym rodzajem ogłoszeń, np. ogłoszenia typu: “zgubiono – znaleziono”, “sprzedam – kupię”, “oddam w dobre ręce...”, itd.
c) Faza podsumowująca
1. Wybrani uczniowie odczytują zapisane ogłoszenia. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy. Uczniowie wprowadzają poprawki i przyklejają ogłoszenia na większe arkusze papieru tworząc “stronę z gazety”.
5. Bibliografia
1. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy 4 szkoły podstawowej., WSiP, Warszawa 2006,
2. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń dla klasy 4 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
6. Załączniki
a) Karteczki z poleceniami do pracy
Załącznik 1
REDAKTOR I : Napisz dwa ogłoszenia: jedno z nich o zgubieniu dowolnego przedmiotu, np. zegarka; drugie o ucieczce z ZOO egzotycznego zwierzęcia..
REDAKTOR II: Napisz dwa ogłoszenia: jedno z nich o znalezieniu cennego przedmiotu, np. naszyjnika; drugie o znalezieniu zabłąkanego baśniowego stworzenia, np. gadającego osła lub niewielkiego smoka.
REDAKTOR III: Napisz 2 ogłoszenia: jedno o chęci odsprzedania węża boa dusiciela; drugie o dotyczące sprzedaży zbioru gier komputerowych.
REDAKTOR IV: Napisz dwa ogłoszenia: jedno dotyczące chęci zakupu mało używanych siedmiomilowych butów; drugie o chęci zakupienia niedużego mieszkania w ładnej okolicy.
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza
brak