R1Qy91l3z8duX11
Ziarno Źródło: domena publiczna.
domena publiczna
Ćwiczenie 1

Wytłumaczcie znaczenie podanych wyrazów za pomocą słownika języka polskiego.

uzupełnij treść
  • ściernisko

  • pokłosie

  • powrósło

  • snop

  • kopa

  • rżysko

  • żniwa

  • kłos

1
Ćwiczenie 2
R1dLI0gxrcApj1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R6O5bnoFQleWN1
Kobiety zbierające kłosy
Jean-François Millet, Kobiety zbierające kłosy, 1857, olej na płótnie, domena publiczna
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się obrazowi Jeana‑François Milletaj0000008GGB5v22_000tp001Jeana‑François Milleta pt. „Kobiety zbierające kłosy”. Rozpoznaj pierwszy i dalszy plan.

Ćwiczenie 4

Opisz obraz „Kobiety zbierające kłosy”, odpowiadając na pytania.

  • Kto jest autorem i jaki jest tytuł obrazu?

  • Jaką techniką został namalowany?

  • Kiedy został namalowany?

  • Co jest tematem dzieła?

  • Jaki to typ obrazu: portret, martwa natura, scena rodzajowa czy pejzaż?

  • Kto znajduje się na pierwszym planie? Co robią postaci, w jakim momencie zostały uwiecznione?

  • Jak wyglądają pierwszoplanowe postacie? Jak są ubrane? W jakiej są pozycji?

  • Kogo widać w tle? Co robią postaci przedstawione na drugim planie?

  • Jaka jest pogoda? Jaka jest pora dnia, a jaka roku?

  • Jaka jest kolorystyka? Jakie barwy dominują? Z której strony pada światło?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Sporządź plan opisu obrazu, ograniczając się do kluczowych słów, np.:

1. Autor, tytuł…

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Tutaj lub w zeszycie odpowiedz na pytanie:

  • Jak w kontekście obrazu wyjaśnisz złotą myśl Tadeusza Fangrataj0000008GGB5v22_000tp002Fangrata Kłos – kolebka chleba? Rozwiń swoją wypowiedź, uwzględniając informacje z biogramu malarza.

uzupełnij treść
j0000008GGB5v22_000tp001
j0000008GGB5v22_000tp002
R17FpKjpPDDtm1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Jean‑François Millet

Jean-François Millet

Malarz francuski, najchętniej malował sceny z mitologii, portrety i pejzaże. Utrwalał także wiejskie życie chłopów, malując ludzi pracujących na swieżym powietrzu. Podkreślał w ten sposób wartość ich pracy.