Ziarnko do ziarnka
Wytłumaczcie znaczenie podanych wyrazów za pomocą słownika języka polskiego.
ściernisko
pokłosie
powrósło
snop
kopa
rżysko
żniwa
kłos
Przyjrzyj się obrazowi Jeana‑François MilletaJeana‑François Milleta pt. „Kobiety zbierające kłosy”. Rozpoznaj pierwszy i dalszy plan.
Opisz obraz „Kobiety zbierające kłosy”, odpowiadając na pytania.
Kto jest autorem i jaki jest tytuł obrazu?
Jaką techniką został namalowany?
Kiedy został namalowany?
Co jest tematem dzieła?
Jaki to typ obrazu: portret, martwa natura, scena rodzajowa czy pejzaż?
Kto znajduje się na pierwszym planie? Co robią postaci, w jakim momencie zostały uwiecznione?
Jak wyglądają pierwszoplanowe postacie? Jak są ubrane? W jakiej są pozycji?
Kogo widać w tle? Co robią postaci przedstawione na drugim planie?
Jaka jest pogoda? Jaka jest pora dnia, a jaka roku?
Jaka jest kolorystyka? Jakie barwy dominują? Z której strony pada światło?
Sporządź plan opisu obrazu, ograniczając się do kluczowych słów, np.:
1. Autor, tytuł…
Tutaj lub w zeszycie odpowiedz na pytanie:
Jak w kontekście obrazu wyjaśnisz złotą myśl Tadeusza FangrataFangrata Kłos – kolebka chleba? Rozwiń swoją wypowiedź, uwzględniając informacje z biogramu malarza.
Jean-François Millet
Malarz francuski, najchętniej malował sceny z mitologii, portrety i pejzaże. Utrwalał także wiejskie życie chłopów, malując ludzi pracujących na swieżym powietrzu. Podkreślał w ten sposób wartość ich pracy.