Na ilustracji znajduje się kula ziemska widziana z kosmosu. Widok na Afrykę i Azję oraz Ocean Spokojny. Tło jest białe.
Na ilustracji znajduje się kula ziemska widziana z kosmosu. Widok na Afrykę i Azję oraz Ocean Spokojny. Tło jest białe.
Ziemia – planeta ludzi?
Ziemia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Wielokrotnie na przestrzeni wieków przedmiotem zainteresowania naukowców, filozofów, artystów, zwykłych ludzi był człowiek w relacji do Ziemi – Błękitnej Planety, zarówno tej utożsamianej z najbliższym otoczeniem, jak i tej będącej synonimem Kosmosu. Trudno wyobrazić sobie tę przestrzeń, nawet wobec Ziemi wydajemy się znikomi, a co dopiero wobec ogromu wszechświata.
2) Korzystając z dowolnych źródeł, zbierz informacje na temat róży i rozmaitych odmian tego kwiatu. Następnie wypisz nazwy najpiękniejszych – twoim zdaniem – gatunków róż.
R1W536rdTho7i
Miejsce na notatkę
3) Stwórz krótki poradnik hodowcy róż. Zawrzyj w nim niezbędne informacje dotyczące właściwej uprawy tych kwiatów: miejsca nasadzeń, obfitość nawilżania, nawożenie, odpowiednie sąsiedztwo.
R1C1Tq6x8zFaM
Miejsce na notatkę
j000000012B1v50_000tp001
Antoine de Saint‑Exupéry [czyt.: antuan de sęt‑egziperi]
Na zdjęciu znajduje się mężczyzna w białej koszuli i krawcie. Uśmiecha się. W ręce trzyma zapalony papieros. Drugą ręką gestykuluje. W tle widoczne morze.
Antoine de Saint‑Exupéry w Kanadzie, 1942
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.
Antoine de Saint‑Exupéry19441900
Antoine de Saint‑Exupéry
– francuski pisarz i dziennikarz, humanista. Urodził się w Lyonie [czyt.: ljonie], w rodzinie hrabiowskiej. Pisywał wiersze, tworzył oryginalne projekty, m.in. rowerolotu. Exupéry studiował na Wydziale Architektury paryskiej Akademii Sztuk Pięknych. W czasie studiów opatentował wiele rozwiązań w zakresie budowy silników samolotowych i pilotażu. Od dzieciństwa pasjonował się lotnictwem. W wieku 12 lat po raz pierwszy leciał samolotem, a już po 9 latach zdobył uprawnienia pilota cywilnego i rok później – wojskowego. Pracował jako pilot‑oblatywacz, odbywał regularne loty pocztowe i długodystansowe, próbował pobić rekord lotu bez międzylądowań na trasie Paryż‑Sajgon. Uległ jednak wypadkowi na Pustyni Libijskiej – części Sahary w Afryce Północnej. Exupéry zyskał uznanie jako korespondent podczas wojny domowej w Hiszpanii (1936–1937), zachwycił czytelników drobiazgowością opisów i głębią filozoficznych komentarzy. Wszystkie te doświadczenia wyraźnie wpłynęły na jego twórczość. Sam podkreślał, że literatura musi z życia wypływać i życie determinować. Podczas II wojny światowej latał w dywizjonie rozpoznawczym pod dowództwem amerykańskim. Został zestrzelonyj000000012B1v50_000tp002zestrzelony w czasie misji fotografowania niemieckich wojsk stacjonujących w pobliżu LyonuLyonuLyonu we Francji.
Exupéry jest autorem następujących tekstów: Poczta na Południe (1928), Nocny lot (1931), Ziemia, planeta ludzi (1939), Pilot wojenny (1942), List do zakładnika (1943), Mały Książę (1943), Twierdza (1944).
Lyonu
Lyonu - [czyt. lionu]
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R7jNL8e2TsIdg1
Zdjęcie przedstawia rzeźbę okrągłej asteroidy, na której szczycie stoi chłopiec. Z obu stron chłopca znajdują się małe drzewka, po jego lewej stronie znajduje się wulkan. Po lewej stronie pomnika widoczni są ludzie, po prawej stronie fragment budynku od strony wejścia. W tle widoczne są drzewa we mgle.
Astreoida Małego Księcia, fontanna w Muzeum Małego Księcia, Hakone (Japonia)
Źródło: Arnaud Malon, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Antoine de Saint‑Exupéry, kiedy pisał Małego Księcia, nie przypuszczał, że ta nieobszerna książka zdobędzie światową popularność. Warto pamiętać, że Antoine de Saint‑Exupéry jest także autorem ilustracji do tego dzieła. Utwór doczekał się bardzo licznych tłumaczeń. O niewątpliwej wyjątkowości Małego Księcia świadczy także fakt, że – mimo upływu lat – pozostaje on wciąż aktualny dla czytelników w różnym wieku.
Co ciekawe, historia Małego Księcia doczekała się licznych literackich kontynuacji, które także są dowodem wielkiej sławy tekstu. Wystarczy tutaj wskazać tylko kilka przykładów: Mały Książę i Róża (1991) Krzysztofa Wiczkowskiego, Mały Książę Odnaleziony (1997) Jeana‑Pierre’a Dawidtsaj000000012B1v50_000tp004Jeana‑Pierre’a Dawidtsa czy Powrót Młodego Księcia (2000) Alejandra Guillerma Roemmersaj000000012B1v50_000tp005Alejandra Guillerma Roemmersa. W 1974 roku Stanley Donenj000000012B1v50_000tp003Stanley Donen zekranizował tę powiastkę filozoficzną.
j000000012B1v50_000tp002
Śmierć pisarza wciąż jest owiana tajemnicą, ponieważ nadal nie udało się wyjaśnić, jak przebiegała dokładnie trasa ostatniego lotu Exupéry’ego. Nie ma też pewności, kto dokonał zestrzelenia jego samolotu. W 1998 roku we Francji (w pobliżu Marsylii) rybak wyłowił z morza bransoletkę pisarza. To wydarzenie spowodowało, że na nowo rozpoczęto poszukiwania wraku samolotu. Odnaleziono go dopiero w 2000 roku i ostatecznie zidentyfikowano 7 kwietnia 2004 roku dzięki numerom seryjnym.
j000000012B1v50_000tp003
Stanley Donen (ur. 1924) [czyt.: stanlej donen] – amerykański reżyser filmowy, laureat Oskara za całokształt osiągnięć reżyserskich
R90gX4DNcJPrr1
Nagranie audio. Stanley Donen - czyta Bartosz Woźny
Nagranie audio. Stanley Donen - czyta Bartosz Woźny
Ilustracja przedstawia postać chłopca w niebieskim płaszczu z czerwonym kołnierzem i mankietami. Ma on żółte włosy. W ręku trzyma szpadę. Tło jest białe.
Pomnik Małego Księcia w Muzeum Małego Księcia (Hakone, Japonia)
Źródło: Nicholas Wang, domena publiczna.
Mały KsiążęAntoine de Saint‑Exupéry
Antoine de Saint‑ExupéryMały Książę
XVI
Siódmą planetą była Ziemia. […] Liczy sobie stu jedenastu królów (nie pomijając oczywiście królów murzyńskich), siedem tysięcy geografów, dziewięćset tysięcy bankierów, siedem i pół miliona pijaków, trzysta jedenaście milionów próżnych – krótko mówiąc: około dwóch miliardów dorosłych. Aby łatwiej wam było pojąć, jak wielka jest Ziemia, powiem wam, że przed wynalezieniem elektryczności trzeba było zatrudniać na wszystkich sześciu kontynentach całą armię latarników, złożoną z czterystu sześćdziesięciu dwóch tysięcy pięciuset jedenastu osób. To był wspaniały widok – gdy się patrzyło z pewnej odległości. Ruchy tej armii były podobne do baletu. Pierwsi zaczynali pracę latarnicy Nowej Zelandii i Australii, którzy potem szli spać. Następnie do tańca wstępowali latarnicy Chin i Syberii. I oni po pewnym czasie kryli się za kulisami. Wtedy przychodziła kolej na latarników Rosji i Indii. Potem Afryki i Europy. Potem Ameryki Południowej. Następnie Ameryki Północnej. I nigdy nie pomylono porządku wchodzenia na scenę. To było wspaniałe. Tylko latarnik jedynej lampy na Biegunie Północnym i jego kolega latarnik jedynej lampy na Biegunie Południowym prowadzili niedbałe i próżniacze życie: pracowali dwa razy w roku. […]
XXI
Wtedy pojawił się lis. – Dzień dobry – powiedział lis. – Dzień dobry – odpowiedział grzecznie Mały Książę i obejrzał się, ale nic nie dostrzegł. – Jestem tutaj – posłyszał głos – pod jabłonią. – Ktoś ty? – spytał Mały Książę. – Jesteś bardzo ładny... – Jestem lisem – odpowiedział lis. – Chodź pobawić się ze mną – zaproponował Mały Książę. – Jestem taki smutny... – Nie mogę bawić się z tobą – odparł lis. – Nie jestem oswojony. – Ach, przepraszam – powiedział Mały Książę. Lecz po namyśle dorzucił: – Co znaczy „oswojony”? – Nie jesteś tutejszy – powiedział lis. – Czego szukasz? – Szukam ludzi – odpowiedział Mały Książę. – Co znaczy „oswojony”? – Ludzie mają strzelby i polują – powiedział lis. – To bardzo kłopotliwe. Hodują także kury, i to jest interesujące. Poszukujesz kur? – Nie – odrzekł Mały Książę. – Szukam przyjaciół. Co znaczy „oswoić”? – Jest to pojęcie zupełnie zapomniane – powiedział lis. – „Oswoić” znaczy „stworzyć więzy”. – Stworzyć więzy? – Oczywiście – powiedział lis. – Teraz jesteś dla mnie tylko małym chłopcem, podobnym do stu tysięcy małych chłopców. Nie potrzebuję ciebie. I ty mnie nie potrzebujesz. Jestem dla ciebie tylko lisem, podobnym do stu tysięcy innych lisów. Lecz jeżeli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. Będziesz dla mnie jedyny na świecie. I ja będę dla ciebie jedyny na świecie.
R1I2aIOx2qlp5
Ilustracja przedstawia chłopca w zielonym kombinezonie z szalikiem na szyi stojącego na łące. Ma żółte włosy i patrzy na lisa, który znajduje się po prawej stronie. W oddali po lewej stronie widoczne są skały, po prawej stronie wzgórze z drzewami. Niebo jest białe.
Ilustracja autora
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, tylko do użytku edukacyjnego.
– Zaczynam rozumieć – powiedział Mały Książę. – Jest jedna róża... zdaje mi się, że ona mnie oswoiła... – To możliwe – odrzekł lis. – Na Ziemi zdarzają się różne rzeczy... – Och, to nie zdarzyło się na Ziemi – powiedział Mały Książę.
R1HegRQYOvvA3
Na ilustracji znajduje się mężczyzna w zielonym kapeluszu i ze strzelbą przewieszoną przez ramię. Ubrany jest w żółty strój. Ma wąs. Stoi na wzgórzu. Za nim są drzewa. Tło jest białe.
Ilustracja autora
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, tylko do użytku edukacyjnego.
[…] – Nie ma rzeczy doskonałych – westchnął lis i zaraz powrócił do swej myśli: – Życie jest jednostajne. Ja poluję na kury, ludzie polują na mnie. Wszystkie kury są do siebie podobne i wszyscy ludzie są do siebie podobni. To mnie trochę nudzi. Lecz jeślibyś mnie oswoił, moje życie nabrałoby blasku. Z daleka będę rozpoznawał twoje kroki – tak różne od innych. Na dźwięk cudzych kroków chowam się pod ziemię. Twoje kroki wywabią mnie z jamy jak dźwięki muzyki. […]
RI6dyKJvY709X
Na ilustracji przedstawiony jest lis, który wygląda z jamy. Znajduje się po lewej stronie obrazka. Przed nim znajduje się łąka z kwiatami. Nad nim rozciąga się wzgórze z drzewem na szczycie. Tło jest białe.
Ilustracja autora
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, tylko do użytku edukacyjnego.
Lis zamilkł i długo przypatrywał się Małemu Księciu. – Proszę cię... oswój mnie – powiedział. – Bardzo chętnie – odpowiedział Mały Książę – lecz nie mam dużo czasu. Muszę znaleźć przyjaciół i nauczyć się wielu rzeczy. – Poznaje się tylko to, co się oswoi – powiedział lis. – Ludzie mają zbyt mało czasu, aby cokolwiek poznać. Kupują w sklepach rzeczy gotowe. A ponieważ nie ma magazynów z przyjaciółmi, więc ludzie nie mają przyjaciół. Jeśli chcesz mieć przyjaciela, oswój mnie! – A jak się to robi? – spytał Mały Książę. – Trzeba być bardzo cierpliwym. Na początku siądziesz w pewnej odległości ode mnie, ot tak, na trawie. Będę spoglądać na ciebie kątem oka, a ty nic nie powiesz. Mowa jest źródłem nieporozumień. Lecz każdego dnia będziesz mógł siadać trochę bliżej... Następnego dnia Mały Książę przyszedł na oznaczone miejsce. – Lepiej jest przychodzić o tej samej godzinie. […] A jeśli przyjdziesz nieoczekiwanie, nie będę mógł się przygotowywać... Potrzebny jest obrządek. – Co znaczy „obrządek”? – spytał Mały Książę. – To także coś całkiem zapomnianego – odpowiedział lis. – Dzięki obrządkowi pewien dzień odróżnia się od innych, pewna godzina od innych godzin. Moi myśliwi, na przykład, mają swój rytuał. W czwartek tańczą z wioskowymi dziewczętami. […] W ten sposób Mały Książę oswoił lisa. […] Mały Książę poszedł zobaczyć się z różami. – Nie jesteście podobne do mojej róży, nie macie jeszcze żadnej wartości – powiedział różom. Nikt was nie oswoił i wy nie oswoiłyście nikogo. Jesteście takie, jakim był dawniej lis. Był zwykłym lisem, podobnym do stu tysięcy innych lisów. Lecz zrobiłem go swoim przyjacielem i teraz jest dla mnie jedyny na świecie. Róże bardzo się zawstydziły. – Jesteście piękne, lecz próżne – powiedział im jeszcze. – Nie można dla was poświęcić życia. Oczywiście moja róża wydawałaby się zwykłemu przechodniowi podobna do was. Lecz dla mnie ona jedna ma większe znaczenie niż wy wszystkie razem, ponieważ ją właśnie podlewałem. Ponieważ ją przykrywałem kloszem. Ponieważ ją właśnie osłaniałem. Ponieważ właśnie dla jej bezpieczeństwa zabijałem gąsienice (z wyjątkiem dwóch czy trzech, z których chciałem mieć motyle). Ponieważ słuchałem jej skarg, jej wychwalań się, a czasem jej milczenia. Ponieważ... jest moją różą. Powrócił do lisa. – Żegnaj – powiedział. – Żegnaj – odpowiedział lis. – A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. – Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu – powtórzył Mały Książę, aby zapamiętać. – Twoja róża ma dla ciebie tak wielkie znaczenie, ponieważ poświęciłeś jej wiele czasu. – Ponieważ poświęciłem jej wiele czasu... – powtórzył Mały Książę, aby zapamiętać. – Ludzie zapomnieli o tej prawdzie – rzekł lis. – Lecz tobie nie wolno zapomnieć. Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś. Jesteś odpowiedzialny za twoją różę. – Jestem odpowiedzialny za moją różę... – powtórzył Mały Książę, aby zapamiętać.
XXII
– Dzień dobry – powiedział Mały Książę. – Dzień dobry – powiedział Zwrotniczy. – Co ty tu robisz? – spytał Mały Książę. – Sortuję podróżnych na paczki po tysiąc sztuk – odpowiedział Zwrotniczy. – Wysyłam w lewo i w prawo pociągi, które ich unoszą. Oświetlony pociąg pospieszny, hucząc jak grzmot, zatrząsł domkiem Zwrotniczego. – Bardzo się spieszę – powiedział Mały Książę. – Czego oni szukają? – Nawet człowiek prowadzący parowóz tego nie wie – odparł Zwrotniczy. I znowu zagrzmiał oświetlony ekspres, pędzący w przeciwnym kierunku. – Już wracają? – spytał Mały Książę. – To nie ci sami – odpowiedział Zwrotniczy. – To wymiana. – Czy było im źle tam, gdzie byli przedtem? – Zawsze się wydaje, że w innym miejscu będzie lepiej – powiedział Zwrotniczy. Znowu rozległ się grzmot trzeciego oświetlonego ekspresu. – Czy oni ścigają poprzednich podróżnych? – zapytał Mały Książę. – Nie nikogo nie ścigają – odparł Zwrotniczy. – Śpią w wagonach lub ziewają. Jedynie dzieci przyciskają noski do okien. – Jedynie dzieci wiedzą, czego szukają – rzekł Mały Książę. – Poświęcają czas lalce z gałganków, która nabiera dla nich wielkiego znaczenia, i płaczą, gdy się im ją odbierze. – Szczęśliwe – powiedział Zwrotniczy.[…]
XXIV
[…] Nawet w obliczu śmierci przyjemna jest świadomość posiadania przyjaciela. Bardzo się cieszę, że miałem przyjaciela‑lisa. „Nie docenia niebezpieczeństwa – pomyślałem. – Nigdy nie odczuwa głodu ani pragnienia. Wystarcza mu trochę słońca”. Popatrzył na mnie i odpowiedział na moją myśl. – Mnie także chce się pić... Poszukajmy studni... Zrobiłem gest zniechęcenia: szukanie studni na olbrzymiej pustyni jest absurdem. Mimo to udaliśmy się w drogę. Gdyśmy tak szli godzinami, milcząc, noc zapadła i gwiazdy zabłysły. Widziałem je jakby we śnie – miałem gorączkę z pragnienia. Słowa Małego Księcia tańczyły mi w pamięci. – Więc ty także odczuwasz pragnienie? – spytałem go. Nie odpowiedział mi na pytanie. Po prostu rzekł: – Woda może także przynieść korzyść sercu... Nie zrozumiałem odpowiedzi, lecz mimo to zamilkłem. Wiedziałem dobrze, że nie należy zadawać mu pytań. Był zmęczony. Usiadł. Usiadłem obok niego. Po chwili milczenia powiedział jeszcze: – Gwiazdy są piękne, ponieważ na jednej z nich istnieje kwiat, którego nie widać...[…] Pustynia jest piękna – dorzucił. To prawda. Zawsze kochałem pustynię. Można usiąść na wydmie. Nic nie widać. Nic nie słychać. Ale mimo to coś promieniuje w ciszy... – Pustynię upiększa to – powiedział Mały Książę – że gdzieś w sobie kryje studnię... Nagle ze zdziwieniem zrozumiałem to tajemnicze promieniowanie piasku. Gdy byłem małym chłopcem, mieszkałem w starym domu, do którego przywiązana była legenda o ukrytym skarbie. Oczywiście nikt skarbu nie znalazł, a może nawet nie szukał go. Lecz on rzucał czar na dom. Mój dom ukrywał w sobie tajemnicę... – Tak – powiedziałem Małemu Księciu – to, co upiększa dom czy gwiazdy, czy pustynie jest niewidzialne. – Jestem zadowolony – powiedział – że zgadzasz się z moim lisem. Ponieważ Mały Książę był senny, wziąłem go na ręce i poszedłem dalej. Byłem wzruszony. Wydawało mi się, że niosę kruchy skarb. Wydawało mi się nawet, że na Ziemi nie istnieje nic bardziej nietrwałego. W świetle księżyca patrzyłem na blade czoło, na zamknięte oczy, na pukle włosów poruszane wiatrem i mówiłem sobie, że to, co widzę, jest tylko zewnętrzną powłoką. Najważniejsze jest niewidoczne. Ponieważ półotwarte wargi uśmiechały się leciutko, powiedziałem sobie jeszcze: „To, co mnie wzrusza najmocniej w tym małym śpiącym królewiczu, to jego wierność dla kwiatu, to obraz róży, który świeci w nim jak płomień lampy nawet podczas snu”. I wydał mi się jeszcze bardziej kruchy. Byle podmuch wiatru może zgasić lampę – trzeba dobrze uważać. I tak idąc, o świcie odnalazłem studnię.
XXV
[…]
R1SIfFj3YntYN
Na ilustracji znajduje się chłopiec w zielonym stroju, który pochyla się przy kamiennej studni. Ciągnie za linę. Wokół pustynia. W oddali po prawej stronie znajdują się dwie palmy i ściana skalna. Tło jest białe.
Ilustracja autora
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, tylko do użytku edukacyjnego.
Studnia, którą znaleźliśmy, nie przypominała zupełnie studni saharyjskich. Studnie saharyjskie są po prostu dziurami wykopanymi w piasku. Ta natomiast przypominała wiejską studnię. Lecz nigdzie nie było wioski. Zdawało mi się, że śnię. – To zadziwiające – powiedziałem do Małego Księcia – wszystko jest przygotowane: blok, lina i wiadro... […] – Ludzie z twojej planety – powiedział Mały Książę – hodują pięć tysięcy róż w jednym ogrodzie... i nie znajdują w nich tego, czego szukają... – Nie znajdują – odpowiedziałem. – A tymczasem to, czego szukają, może być ukryte w jednej róży lub w odrobinie wody... – Oczywiście – odpowiedziałem. Mały Książę dorzucił: – Lecz oczy są ślepe. Szukać należy sercem. […] – Wiesz... mój przyjazd na Ziemię... jutro jest rocznica... – powiedział i po chwili milczenia dodał: – Spadłem niedaleko stąd... I poczerwieniał. Znowu z niewiadomych przyczyn zrobiło mi się dziwnie smutno. Postanowiłem go o coś zapytać. – Więc to nie przez przypadek przechadzałeś się tutaj samotnie, o tysiąc mil od zamieszkałych terenów, kiedy poznałem cię osiem dni temu? Powróciłeś na miejsce, na które spadłeś? Mały Książę poczerwieniał jeszcze bardziej. Wahając się, dorzuciłem: – A może z powodu rocznicy? Mały Książę znowu zaczerwienił się. Nigdy nie odpowiadał na pytania, ale kiedy się ktoś rumieni, to jakby mówił „tak”, prawda? – Wiesz – powiedziałem mu – boję się... Tym razem odpowiedział mi: – Musisz teraz pracować. Musisz iść do twojej maszyny. Będę tu czekał na ciebie. Wróć jutro wieczorem... Nie uspokoiło mnie to. Przypomniała mi się historia lisa. Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez.
XXVI
[…] Zdjąłem z jego szyi złoty szalik. Zwilżyłem mu skronie i napoiłem go. Nie śmiałem go o nic pytać. Popatrzył na mnie z powagą i objął mnie ramionami. Czułem bicie jego serca, tętniącego podobnie jak serce zranionego ptaka. Powiedział: – Jestem zadowolony, że udało ci się naprawić samolot. Będziesz mógł powrócić do siebie. – Skąd wiesz? Właśnie miałem zamiar mu powiedzieć, że mimo wszystko udało mi się naprawić motor. Nie odpowiedział na moje pytanie, lecz rzekł: – Ja także dzisiaj wracam do siebie... – A po chwili, pełen smutku, ciągnął: – To znacznie dalej... i znacznie trudniej... […] – Mam twojego baranka. I mam skrzynkę dla niego... I mam kaganiec... Uśmiechnął się smutno. Długo czekałem. Wyczuwałem, że powoli ożywia się. – Mały przyjacielu, bałeś się... Bał się, na pewno. Zaśmiał się cichutko: – Dzisiejszego wieczoru będę się bał znacznie bardziej... I znowu zmroziło mnie przeczucie czegoś nieodwołalnego. Nie słyszeć więcej jego śmiechu – ta myśl mnie zadręczała. Ten śmiech był dla mnie jak studnia na pustyni. – Mały przyjacielu, chcę usłyszeć twój śmiech... Odpowiedział: – Tej nocy mija rok. Moja gwiazda znajdzie się dokładnie nad miejscem, gdzie spadłem rok temu... – Mały przyjacielu, prawda, to był tylko zły sen o żmii, o spotkaniu i o gwieździe... Nie odpowiedział na moje pytanie. – Tego, co najważniejsze, okiem zobaczyć nie można...
Rj1jUbiiTWKKS
Na ilustracji znajduje się chłopiec, który siedzi na ziemi i wyciąga prawą rękę. Na niebie znajduje się gwiazda. W oddali widoczny jest kwiat. Tło jest białe.
Ilustracja autora
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, tylko do użytku edukacyjnego.
– Oczywiście. – To samo jest z kwiatem. Jeśli kochasz kwiat, który znajduje się na jednej z gwiazd, jakże przyjemnie jest patrzeć w niebo. Wszystkie gwiazdy są ukwiecone... […] Nocą będziesz oglądać gwiazdy. Moja jest zbyt mała, abym mógł pokazać ci, gdzie jest. To lepiej. Moja gwiazda będzie dla ciebie jedną spośród wielu gwiazd... Dlatego przyjemnie ci będzie patrzeć na gwiazdy. Każda z nich będzie twoim przyjacielem. Chcę ci zrobić prezent. Zaśmiał się znowu. – Mały przyjacielu! Mały przyjacielu, twój śmiech sprawia mi tyle radości! – To właśnie będzie mój prezent... W zamian za wodę... – Nie rozumiem... – Gwiazdy dla ludzi mają różne znaczenie. Dla tych, którzy podróżują, są drogowskazami. Dla innych są tylko małymi światełkami. Dla uczonych są zagadnieniami. Dla mego Bankiera są złotem. Lecz wszystkie te gwiazdy milczą. Ty będziesz miał takie gwiazdy, jakich nie ma nikt. – Co chcesz przez to powiedzieć? – Gdy popatrzysz nocą w niebo, wszystkie gwiazdy będą się śmiały do ciebie, ponieważ ja będę mieszkał i śmiał się na jednej z nich. Twoje gwiazdy będą się śmiały. I zaśmiał się znowu. […] I nagle urwał, ponieważ się rozpłakał... – To tu. Pójdę sam jeden krok naprzód. Usiadł jednak, ponieważ bał się. Powiedział jeszcze: – Wiesz... moja róża... jestem za nią odpowiedzialny. A ona jest taka słaba. I taka naiwna. Ma cztery nic niewarte kolce dla obrony przed całym światem. […]
R17MxwyjfuFjo
Na rysunku chłopiec w żółtym stroju i z żółtymi włosami odchyla się do tyłu. Zasłania rękami twarz. Stoi na palcach. Na niebie znajduje się żółta gwiazda. Tło jest białe.
Ilustracja autora
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, tylko do użytku edukacyjnego.
Żółta błyskawica mignęła koło jego nogi. Chwilę stał nieruchomo. Nie krzyczał. Osunął się powoli, jak pada drzewo. Piasek stłumił nawet odgłos upadku.
j000000012B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę, tłum. Jan Szwykowski, Warszawa 1981, s. 51–81.
Ciekawostka
Istnieje ciekawa strona internetowa w języku francuskim: Mały Książę - strona francuskaMały Książę - strona francuskaMały Książę - strona francuska. Jest ona dowodem na ponadczasową wartość dzieła, które zostało napisane przez Antoine’a de Saint Exupéry’ego w 1943 roku. Warto zajrzeć na tę stronę internetową, aby zapoznać się z wyjątkowymi – inspirowanymi utworem Mały Książę – zdjęciami z wernisaży, fotografiami z ogrodowych impresji, rozmaitymi (w tym także komiksowymi) wydaniami dzieła Exupéry’ego.
Mały Książę - strona francuska
Mały Książę - strona francuska - materiały dostępne na stronie internetowej: https://www.thelittleprince.com/
j000000012B1v50_0000003J
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Na podstawie znajomości całego tekstu, ale też w odniesieniu do konkretnych przywołanych fragmentów Małego Księcia wykonaj ćwiczenia.
j000000012B1v50_00000074
Ćwiczenie 1
Zredaguj plan wydarzeń przedstawionych w powyższym fragmencie.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że plan wydarzeń to zapis najważniejszych zdarzeń w utworze, musi mieć układ chronologiczny. Poszczególne punkty zapisuj w formie równoważników zdań.
Przykładowy plan wydarzeń:
Spotkanie Małego Księcia i Pilota na Saharze.
Prośba o namalowanie baranka.
Opowieść Małego Księcia o życiu na asteroidzie i podróży po różnych planetach.
Historia pojawienia się Małego Księcia na Ziemi.
Wyprawa w poszukiwaniu studni.
Odnalezienie studni i radość Małego Księcia.
Decyzja chłopca o powrocie na swoją planetę.
Przerażenie Pilota pomysłem żmii.
Rozmowa i pożegnanie bohaterów.
RniIfq1tOhPV0
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi formami imion bohaterów "Małego Księcia".
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi formami imion bohaterów "Małego Księcia".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, jak narrator opisuje Ziemię i jej mieszkańców w przytoczonym powyżej fragmencie rozdziału XVI Małego Księcia.
RRqeNvZ0eAufP
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, jakie wartości są ważne dla mieszkańców Ziemi.
Ziemia jest wielka i zamieszkują ją ludzie podobni do tych spotkanych przez Małego Księcia podczas podróży po planetach. Planeta jest zaludniona przez dwa miliardy ludzi, w tym wielu bardzo licznych Królów, Próżnych, Latarników, Geografów, Bankierów, Pijaków. Są to ludzie charakteryzujący się próżnością, głupotą, żądzą posiadania władzy, postrzeganiem świata przez pryzmat tego, co materialne i odrzucający wartości nadrzędne takie jak: miłość, dobroć, przyjaźń, wyobraźnia, dbanie o dobro drugiego człowieka. Mały Książę dziwi się, widząc, w jaki sposób dorośli patrzą na świat i z powodu swojego młodego wieku – nie rozumie go.
Ćwiczenie 4
Jedną z istot poznanych przez Małego Księcia jest lis. Zastanów się i odpowiedz, co symbolizuje to zwierzę potocznie oraz w kontekście utworu Exupéry’ego.
R1eTz1MnkNz81
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, czego uczy Małego Księcia spotkanie z lisem.
Lis potocznie symbolizuje oszustwo, fałsz, obłudę, pochlebstwo, tchórzostwo oraz podstęp. Odzwierciedla więc negatywne zachowania i emocje człowieka. W utworze Exupéry’ego lis natomiast symbolizuje mądrość. To on uczy Małego Księcia, czym jest prawdziwa przyjaźń, a także jak należy ją pielęgnować.
Ćwiczenie 5
Scharakteryzuj narratora Małego Księcia.
RNTNiueiXFTR7
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób ujawnia się narrator oraz formy jakich wyrazów o tym świadczą.
Narratorem i jednocześnie bohaterem utworu jest Pilot. Wypowiada się w pierwszej osobie liczby pojedynczej i jest to dorosły, samotny człowiek. Dzięki Małemu Księciu uświadamia on sobie, że potrafi w sposób dziecięcy patrzeć na świat. Początkowo jest typowym, poważnym dorosłym, z czasem się to jednak zmienia.
Polecenie 1
Wciel się w postać Pilota i zredaguj ogłoszenie, w którym poinformujesz, że szukasz przyjaciela.
RBTnSQ2u28mhV
Miejsce na notatkę
R1Ica1GIr5IBp
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i wyrazów przeciwstawnych do słowa "przyjaciel".
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i wyrazów przeciwstawnych do słowa "przyjaciel".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkTIoNl8gaqfk
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary związków frazeologicznych z ich objaśnieniami.
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary związków frazeologicznych z ich objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij sens stwierdzenia: „Oswoić znaczy stworzyć więzy”. Swoje zdanie poprzyj cytatem z Małego Księcia.
R1UIFV4ZZ1byW
Miejsce na notatkę
Przypomnij sobie, jak lis opisuje przyjaźń – kim, według niego, są dla siebie przyjaciele i jaka więź ich łączy. Pamiętaj, aby cytując fragment utworu, zastosować cudzysłów.
Stwierdzenie „Oswoić znaczy stworzyć więzy” nie odnosi się do zniewolenia, oznacza przywiązanie wynikające z oddania i wzajemnej przyjaźni, budowanie trwałej relacji opartej na solidnej podstawie. Przyjaźń jest wartością wyjątkową, która powstaje powoli i wymaga cierpliwości. Należy o nią dbać. Świadczy o tym cytat: „jeżeli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. Będziesz dla mnie jedyny na świecie. I ja będę dla ciebie jedyny na świecie”.
Ćwiczenie 9
Opisz stosunek Pilota do Małego Księcia. W swojej odpowiedzi uwzględnij cytat, który, twoim zdaniem, najbardziej oddaje charakter tej relacji.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na to, jaki wpływ na Pilota miała relacja z Małym Księciem.
Pilot zaprzyjaźnił się z Małym Księciem. Chłopiec stał się dla niego ważny. Obudził w nim uczucia opiekuńcze i chęć do życia. Pozwolił zrozumieć, że to, co najcenniejsze, jest niewidoczne i bardzo kruche: „– Mały przyjacielu! Mały przyjacielu, twój śmiech sprawia mi tyle radości!”, „Ponieważ Mały Książę był senny, wziąłem go na ręce i poszedłem dalej. Byłem wzruszony. Wydawało mi się, że niosę kruchy skarb. Wydawało mi się nawet, że na Ziemi nie istnieje nic bardziej nietrwałego”.
Ćwiczenie 10
R1Qbgzmuz16HK
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że symbol to środek stylistyczny, który ma jedno znaczenie dosłowne i różną liczbę znaczeń ukrytych.
Symbolem, który kojarzy się tylko negatywnie są w utworze baobaby. Wyrastają one na planecie Małego Księcia, zagrażając jej przetrwaniu. Mały Książę regularnie je usuwa. Można traktować je jako symbol zła, które należy stłumić, gdy jest ono jeszcze niewielkie. Pozostawienie ich, by urosły, grozi zniszczeniem planety.
Ćwiczenie 11
R1Rxfxr3NayBC
Miejsce na rysunek
Miejsce na rysunek
Miejsce na rysunek
Ćwiczenie 11
W formie kartki pocztowej napisz krótką wiadomość z pustyni do bliskiej osoby.
RXvPbERXM1ZY8
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12
Wyjaśnij, na czym polega tragizm zakończenia utworu Antoine de Saint‑Exupéry’ego.
R1LFQRRp1kBXU
Miejsce na notatkę
Przypomnij sobie, co musi zrobić Mały Książę, aby wrócić na swoją asteroidę.
Tragizm zakończenia utworu polega na tym, że Mały Książę, aby wrócić na swoją asteroidę, musi umrzeć – poznać, czym jest śmierć.
Polecenie 2
W czasie swojej wędrówki Mały Książę spotkał żmiję, która stwierdziła: „Wśród ludzi jest się także samotnym”. Rozważ, czy bohaterka Małego Księcia miała rację. Uzasadnij swoją odpowiedź.
REy4Ce7BZ3HYH
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 13
Ustal, jak oceniają Ziemię wskazani poniżej bohaterowie utworu Antoine de Saint‑Exupéry’ego. Wyraź także swoją opinię na temat naszej planety. Uzupełnij podane punkty.
Zwróć uwagę na to, jak zmienia się sposób postrzegania Ziemi przez Małego Księcia.
Żmija ocenia Ziemię jako miejsce, gdzie ludzie czują się samotni, a życie nie jest łatwe. Mały Książę postrzega Ziemię z perspektywy dziecka. Jest ufny, a niekiedy nawet naiwny. Początkowo uważa planetę, na której się znalazł, za miejsce nieprzyjazne, w którym ludzie nie potrafią określić swojego celu. Z czasem jednak odkrywa, czym jest prawdziwa przyjaźń i nie czuje się już samotny.
Ćwiczenie 14
Dokończ zdanie, odnosząc się do treści utworu.
Ziemia to „zabawna planeta”, gdyż...
uzupełnij treść
Przypomnij sobie, co Mały Książę pomyślał o Ziemi, gdy na niej wylądował.
Przykładowe zdanie: Ziemia to „zabawna planeta”, gdyż ma zróżnicowane ukształtowanie terenu, a zamieszkujący ją ludzie podążają utartymi ścieżkami.
Ćwiczenie 15
Przeczytaj uważnie wybrane cytaty z utworu Mały Książę. Następnie wybierz jedno z przywołanych stwierdzeń. Uczyń z niego początek zdania złożonego, które dokończysz. Zadbaj o to, aby twoja wypowiedź była spójna i logiczna.
„Gdy jest bardzo smutno, to kocha się zachody słońca”. (rozdział VI)
„Drogi prowadzą zawsze do ludzi”. (rozdział XX)
„Mowa jest źródłem nieporozumień”. (rozdział XXI)
„Dobrze widzi się tylko sercem”. (rozdział XXI)
„Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. (rozdział XXI)
„Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś”. (rozdział XXI)
„Zawsze się wydaje, że w innym miejscu będzie (nam) lepiej”. (rozdział XXII)
„Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez”. (rozdział XXV)
R15INbV20gly2
Miejsce na wykonanie zadania
Pamiętaj, że zdanie złożone zawiera więcej niż jedno orzeczenie.
Dobrze widzi się tylko sercem, gdyż to tam ukrywają się nasze prawdziwe uczucia i pragnienia.
Polecenie 3
Zredaguj wybraną formę wypowiedzi.
a) Napisz – z perspektywy nastolatka – list do redakcji pisma młodzieżowego, w którym sformułujesz problem, jaki cię dręczy (jako młodą osobę). Pamiętaj o wyznacznikach formalnych listu.
b) Napisz – z perspektywy redakcyjnego psychologa – list stanowiący odpowiedź na pytania młodego czytelnika. Pamiętaj, aby w swojej pracy uwzględnić co najmniej dwa cytaty z Małego Księcia.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 16
R1UbFo8KZ8Zjl1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu cytatów do postaci występujących w "Małym Księciu".
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu cytatów do postaci występujących w "Małym Księciu".
Przypomnij sobie, odwołując się do znajomości całego dzieła Exupéry’ego, kto był właścicielem planet odwiedzanych przez tytułowego bohatera. Następnie do każdego właściciela dopasuj odpowiednie cytaty.
„Nie mam czasu”., „[…] O czym zapomnieć?”., „Ponieważ […] był bardzo dobry, dawał rozkazy rozsądne. Jeśli rozkażę – zwykł mawiać – generałowi, aby zmienił się w morskiego ptaka, a generał nie wykona tego, to nie będzie wina generała. To będzie moja wina”., „[…] wiernie wypełniał rozkaz”., „[…] Wstydzę się, że piję”., „Kwiaty (go) nie interesują. […] Ponieważ kwiaty są efemeryczne. […] znaczy to: <i>zagrożone bliskim unicestwieniem</i>”., „Należy wymagać tego, co można otrzymać. Autorytet opiera się na rozsądku”., „Uwielbiaj mnie mimo wszystko!”., „Każdy spotkany człowiek jest (jego) wielbicielem”., „[…] Aby zapomnieć”., „Dlaczego pijesz?”., „[…] słyszy tylko pochwały”., „[…] Czego się wstydzisz?”., „Jestem człowiekiem poważnym […]”., „[…] Aby zapomnieć, że się wstydzę”., „[…] jest zbyt ważną osobistością, aby mógł sobie pozwolić na łazikowanie. On nie opuszcza swego biura, lecz przyjmuje badaczy, wypytuje i notuje […]”., „Zawsze chciałbym odpoczywać”., „On jeden nie wydaje mi się śmieszny”., „Nie mam czasu na marzenia”.
KRÓL
PRÓŻNY
PIJAK
BANKIER
LATARNIK
GEOGRAF
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
Mały Książę przeżył podczas swojej podróży niejedno rozczarowanie. Wymień co najmniej trzy ze straconych złudzeń złotowłosego chłopca.
R10isdeNEm2IX
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, co powoduje rozczarowanie Małego Księcia.
Spotkanie Pijaka sprawiło, że Mały Książę dostrzegł brak sensu i niszczący wpływ nałogu.
Bankier ukazuje bohaterowi świat pozbawiony uczuć, gdyż skupiony jest tylko na materialnej stronie życia.
Podczas wizyty na planecie Geografa chłopiec przeżywa rozczarowanie, gdyż spotkany człowiek nie jest badaczem, odkrywcą, lecz obojętnym urzędnikiem.
Ćwiczenie 18
Dokonaj analizy słowotwórczej wyrazu „złotowłosy”.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że analiza słowotwórcza polega na wykazaniu, od jakiego słowa i za pomocą jakiego elementu łączącego został utworzony dany wyraz. Wykonując polecenie do ćwiczenia, uwzględnij to, że wyraz podstawowy to wyraz, od którego tworzymy wyraz pochodny, a formant to cząstka słowotwórcza, za pomocą której tworzy się nowe wyrazy o zmodyfikowanym znaczeniu.
Wyraz „złotowłosy” powstał przez połączenie słów „złoty” i „włosy” za pomocą formantu -o-.
Ćwiczenie 19
Sformułuj co najmniej dwa argumenty, dzięki którym Mały Książę mógłby przezwyciężyć uczucie rozczarowania po spotkaniu z mieszkańcami innych planet.
RHHNQpQ5W8Vmn
Miejsce na notatkę
Zastanów się, co Małemu Księciu dały podróże po planetach.
Dzięki podróży można było poznać mieszkańców innych planet – ich historię, zachowania i poglądy. Była to możliwość poszerzenia horyzontów Małego Księcia.
Każda kolejna część podróży, poznana osoba i odbyta rozmowa wpłynęła na lepsze poznanie siebie samego. Mały Książę dzięki podróży dowiedział się, co jest w życiu najważniejsze.
Ćwiczenie 20
R1YVanknCHEK81
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu elementów i przyporządkowaniu ich do baśni i innych gatunków.
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu elementów i przyporządkowaniu ich do baśni i innych gatunków.
Zwróć uwagę, że Mały Książę bywa przyporządkowywany do różnych gatunków literackich, np.: baśni, opowiadania, powieści. Z tytułów różnych tekstów kultury wybierz te, które realizują gatunek baśni. Pozostałe tytuły przyporządkuj do sąsiedniej rubryki.
<i>Kopciuszek</i>, <i>Świniopas</i>, <i>Chłopcy z Placu Broni</i>, <i>Ogniem i mieczem</i>, <i>Jaś i Małgosia</i>, <i>Calineczka</i>, <i>Brzydkie kaczątko</i>, <i>Czerwony Kapturek</i>, <i>Dziewczynka z zapałkami</i>, <i>Zmierzch</i>
BAŚNIE
INNE GATUNKI
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
R1B4fLIkw1voI1
Zadanie interaktywne na wskazaniu kilku poprawnych odpowiedzi, będących elementami, które sprawiają, że "Małego Księcia" można nazwać baśnią.
Zadanie interaktywne na wskazaniu kilku poprawnych odpowiedzi, będących elementami, które sprawiają, że "Małego Księcia" można nazwać baśnią.
Zastanów się i powiedz, jakie elementy świadczą o tym, że Małego Księcia można nazwać baśnią. Następnie z poniższych określeń wybierz te, które definiują ten gatunek.
{#wyraźne normy moralne}
{wydarzenia dzieją się w dalekiej przyszłości}
{#motyw wędrówki}
{#antropomorfizacja przyrody}
{podział na akty i sceny}
{didaskalia}
{#swobodne przekraczanie świata realnego i magicznego}
{#wzorce zachowań moralnie sprawiedliwych i pozytywnych}
{monologi podmiotu lirycznego}
{przedstawienie bohatera tylko w zewnętrznych reakcjach}
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
RPXeSLs1fGkW91
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących cechami przypowieści i występujących w "Małym Księciu".
Przypomnij sobie dowolną przypowieść bibliijną. Wybierz spośród poniższych określeń te, które twoim zdaniem cechują parabolę (czyli przypowieść), ale także Małego Księcia.
Utwór jest narracyjny.
Bohaterowie kontaktują się często z inną cywilizacją.
Świat przedstawiony to zbiór sytuacji, które ilustrują ogólne prawdy moralne.
Fabuła jest uboga w realia.
Utwór ma charakter przede wszystkim obyczajowy.
Utwór opowiada o czynach i przygodach legendarnych oraz historycznych postaci.
Silnie eksponowany jest nadrzędny – czasem metaforyczny lub filozoficzny – sens utworu.
Utwór ma charakter meliczny.
Właściwa interpretacja utworu wymaga przejścia od sensów dosłownych do znaczeń alegorycznych.
Postacie i wydarzenia są przykładami uniwersalnych prawd określających ludzkie życie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R6NqwzyOKgr3w
Ćwiczenie 23
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazu nazywającego miejsce przeznaczone do hodowli róż.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazu nazywającego miejsce przeznaczone do hodowli róż.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYhEPpSfrJt4n
Ćwiczenie 24
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu elementów obrazu tak, aby powstał spójny obraz.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu elementów obrazu tak, aby powstał spójny obraz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 24
Podaj, czym mogą się od siebie różnić kwiaty.
R17pQr08Y9ndy
Miejsce na notatkę
Odpowiedź:
Kwiaty mogą się od siebie różnić np.: kolorem, kształtem płatków, wielkością kielicha.
Ćwiczenie 25
Wyjaśnij, na czym polegała relacja Małego Księcia i róży.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na symbolikę kwiatu.
Mały Książę darzył różę uczuciem. Raniło go to, że jest kapryśna. Nie rozumiał jej zachowania. Róża jest symbolem miłości, która może być piękna i kwitnąca, jednak bywa także raniąca i naiwna. Należy o nią dbać, aby przetrwała.
R1G6i7u7bDrji
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację wyrazów tak, aby powstał schemat rodziny wyrazów od słowa "róża".
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację wyrazów tak, aby powstał schemat rodziny wyrazów od słowa "róża".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 26
Podaj słowa, które pochodzą od wyrazu „róża”.
RiFPE29LrNO5X
Miejsce na notatkę
Odpowiedź: Od wyrazu „róża” pochodzą słowa: różowy, różowić, zaróżowić, różowawy, różyczka, zaróżowiony.
Ćwiczenie 27
Wskaż rdzeń dla słów: „różany”, „różowiutki”, „zaróżowić”, „różyczka” oraz „różowy”.
R11s1PEwJSETe
Miejsce na notatkę
Rdzeń to cząstka wspólna wyrazów należących do tej samej rodziny wyrazów.
Rdzeń wyrazów znajdujących się na schemacie to róż–/–róż–.
j000000012B1v50_0000006N
JPOL_E3_E4_Konteksty
www.malyksiaze.net
JPOL_E3_E4_Konteksty
RTSN69dEPgql51
Na zdjęciu znajduje się figurka Małego Księcia ustawiona na chodniku wśród liści. Postać ma zielony strój, żółte włosy i szalik. W tle widoczna jest biało‑granatowa kratka.
Mały Książę idzie na spacer
Źródło: Ramiro Figueroa, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty
j000000012B1v50_00000074
Polecenie 4
Wyszukaj w dostępnych źródłach gadżety (np. krawat, pocztówki, francuski banknot, album na zdjęcia) zainspirowane utworem Antoine’a de Saint‑Exupéry’ego. Który z nich wzbudza twoje największe zainteresowanie? Który z nich najbardziej ci się podoba? Uzasadnij powody swego wyboru.
R1ClXLVi5lAUL
Miejsce na notatkę
j000000012B1v50_00000074
JPOL_E3_E4_Preteksty
Gdzie jesteś, Mały Książę?
Gdzie jesteś, Mały Książę? (1967) wykonanie: Katarzyna Sobczykj000000012B1v50_000tp006Katarzyna Sobczyk, słowa: Krzysztof Dzikowskij000000012B1v50_000tp007Krzysztof Dzikowski CoverycoverCovery: Katarzyna Groniec, Dorota Jarema
Gdzie jesteś, Mały Książę?Katarzyna Sobczyk
Katarzyna SobczykGdzie jesteś, Mały Książę?
Gdzie jesteś, Mały Książę?
Gdzie odszedłeś z mej książeczki kart? Czy po pustyni błądzisz znów, rozmawiasz z echem pośród skał?
Czy tam, gdzie świeci Wielki Wóz, oglądasz Ziemię w swoich snach, gdzie pozostała z dawnych dni niby wspomnienie bajka ta:
W maleńkiej Róży kochał się Książę na jednej z wielu gwiazd, nie widział przedtem innych róż, kiedy w daleki poszedł świat.
Na Ziemi zwątpił w miłość swą, tę najpiękniejszą z wszystkich snów, bo jak miał w jednej kochać się, gdy ujrzał park z tysiącem róż?
Zrozumiał wtedy Książę to, że tylko jedna w świecie jest, ta, którą kochał we wszystkie dni i wrócił znów do Róży swej.
Gdzie jesteś, Mały Książę, gdzie? Odszedłeś z mej książeczki kart... W świecie gdzie nikt nie kocha róż na zawsze ktoś pozostał sam...
j000000012B1v50_0000008B Źródło: Krzysztof Dzikowski, Gdzie jesteś, Mały Książę?, 1967 r., dostępny w internecie: https://dzikowski.pl/piosenki/maly-ksiaze/ [dostęp 9.06.2022 r.].
RVGD6DMITLgC9
Na zdjęciu widoczna jest umiejscowiona w centrum rzeźba Małego Księcia, która siedzi na kamiennym murze i patrzy w prawo. W lewym dolnym rogu widoczny jest kamienisty brzeg. W tle morze i niebieskie bezchmurne niebo.
Pomnik Małego Księcia
Źródło: Daniel Culsan [czyt. kulsan], fotografia barwna, L'Escala [czyt. laskala], Hiszpania, licencja: CC BY 4.0.
Po przeczytaniu tekstu piosenki wykonaj ćwiczenia.
j000000012B1v50_0000008B
Ćwiczenie 28
Scharakteryzuj podmiot liryczny wypowiadający się w utworze Gdzie jesteś, Mały Książę?. Uzasadnij swoją wypowiedź.
R19pifz3XEJuG
Miejsce na notatkę
Przypomnij sobie, skąd podmiot liryczny zna Małego Księcia. Zastanów się, w jaki sposób odnosi się do tej postaci.
Podmiotem lirycznym może być odbiorca tekstu książki Mały Książę. Świadczy o tym cytat: „Gdzie odszedłeś z mej książeczki kart?”. Jest on samotny i zafascynowany postacią Księcia. To człowiek wrażliwy, uczuciowy, któremu literatura dostarcza wielu wrażeń, emocji i refleksji. Porównuje świat utworu literackiego i rzeczywistość. Dostrzega różnice między nimi.
Ćwiczenie 29
Określ nastrój utworu. W odpowiedzi przywołaj dwa – najbardziej adekwatne twoim zdaniem – cytaty.
R10gbaPqyNeAV
Miejsce na notatkę
Nastrój utworu może być np.: wesoły, radosny, żartobliwy, smutny, poważny, ponury, straszny, tajemniczy, złowrogi, melancholijny, nostalgiczny.
Nastrój utworu jest smutny, nostalgiczny. Cytaty: „Gdzie jesteś, Mały Książę?/Gdzie odszedłeś z mej książeczki kart?”, „W świecie, gdzie nikt nie kocha róż/na zawsze ktoś pozostał sam”.
Ćwiczenie 30
Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią pytania retoryczne w utworze Gdzie jesteś, Mały Książę?.
Ry4gCqfClafro
Miejsce na notatkę
Pytanie retoryczne to takie pytanie, na które nadawca nie oczekuje odpowiedzi, ma ono skłonić do refleksji, zastanowienia.
Postawione pytanie retoryczne pełni funkcję refleksyjną. Podmiot liryczny zastanawia się, co stało się z jego dzieciństwem i dziecięcym spojrzeniem na świat. Zdaje sobie jednak sprawę, że te czasy już do niego nie wrócą.
Ćwiczenie 31
Wyjaśnij sens ostatnich wersów piosenki: „W świecie gdzie nikt nie kocha róż/na zawsze ktoś pozostał sam”.
R1BYkX5N7iPtc
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, o jakim uczuciu jest mowa w ostatnich wersach piosenki.
Ostatnie wersy piosenki można zinterpretować następująco: w świecie, gdzie nie docenia się wartości, jaką jest miłość, człowiek pozostaje samotny.
j000000012B1v50_000tp006
Katarzyna Sobczyk (1945–2010) – wł. Kazimiera Sawicka (z domu Sobczyk) – polska piosenkarka
j000000012B1v50_000tp007
Krzysztof Dzikowski (ur.1938) – polski poeta, prozaik i dramaturg, satyryk, autor tekstów piosenek i programów kabaretowych
cover
cover - [czyt. kawer]; nowa wersja istniejącego utworu muzyki rozrywkowej, wykonywana przez kogo innego niż jego pierwszy wykonawca
j000000012B1v50_0000008B
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Zadaniowo
Polecenie 5
Wyobraź sobie pierwsze chwile pobytu Małego Księcia na Ziemi. Napisz kartkę z pamiętnika, w której przedstawisz to, co bohater zobaczył zaraz po przybyciu na Błękitną Planetę.
uzupełnij treść
Polecenie 6
Napisz wiersz inspirowany historią Małego Księcia, tytułowego bohatera utworu Antoine’a de Saint‑Exupéry’ego.
uzupełnij treść
Polecenie 7
Na dużej kartce papieru wykonaj ścienną gazetkę Ziemia – planeta ludzi. Pamiętaj, aby:
a) tytułować każdą kolejną część gazety cytatami z powieści; b) wykorzystać zdjęcia, wykresy, ilustracje odnoszące się do tematu; c) umieścić na niej cytaty z utworu Mały Książę; d) zastosować formy plastyczne, takie jak: kolaż, posypywany obrazj000000012B1v50_000tp008posypywany obraz, barwienie rurką do napojówj000000012B1v50_000tp009barwienie rurką do napojów, frotażj000000012B1v50_000tp00Afrotaż.
R1ZQyS7Kphy33
Miejsce na notatkę
Polecenie 7
Napisz artykuł Ziemia – planeta ludzi. W pracy uwzględnić uwzględnij:
a) tytułowanie każdej kolejnej części artykułu cytatami z powieści;
b) formy pisemne, takie jak: dialog, sprawozdanie, opis.
RJ3IX3Yssvvbj
Miejsce na notatkę
Raf0WglvqZ9JB1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: uzależnienia, priorytety, odpowiedzialność, baśń, przyjaźń, Mały Książę, lis.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: uzależnienia, priorytety, odpowiedzialność, baśń, przyjaźń, Mały Książę, lis.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 32
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: miłość, dorośli, dzieci, odpowiedzialność, baśń, przyjaźń, Mały Książę, lis.
RDeDkd6sKvoko
Miejsce na notatkę
j000000012B1v50_000tp009
barwienie rurką do napojów – mocno rozcieńczone dowolne farby wodne lub tusze spuszczamy dużymi kroplami na papier i za pomocą plastikowej rurki do napojów rozdmuchujemy je w różne strony (dmuchamy dość mocno); w zależności od kierunku rozdmuchiwania otrzymamy różnej grubości „niteczki”; najcieńsze wzorki uzyskamy wówczas, gdy trzymamy rurkę pionowo do papieru i w trakcie dmuchania poruszamy nią energicznie w różnych kierunkach; na podstawie: www.edukacja.edux.pl
j000000012B1v50_000tp008
posypywany obraz – na papierze lub kartonie (białym bądź kolorowym) szkicujemy obrazek, a następnie malujemy klejem po liniach naszego rysunku; bierzemy z woreczków garść herbaty, piasku, kaszy lub innego sypkiego materiału i posypujemy obrazek; dociskamy drobinki dłońmi do podłoża i strząsamy nadmiar materiału; na podstawie: www.edukacja.edux.pl
j000000012B1v50_000tp00A
frotaż – technika polegająca na odbijaniu przedmiotów o wyraźnej fakturze na powierzchni papieru; wykorzystujemy przedmioty naturalne (deski, kamienie, liście, pióra) oraz przedmioty codziennego użytku (monety, sitka, kryształy, tarki do jarzyn, haftowane tkaniny, puzzle, gruboziarnisty papier ścierny itp.); można przygotować specjalne płyty kartonowe z naklejonymi paskami, plecionkami, kołami lub postaciami; wybrane przedmioty nakrywamy kartką papieru i pocieramy ją grafitem lub kredką woskową; na podstawie: www.edukacja.edux.pl