Ziemia Dobrzyńska w czasach nowożytnych
zapoznasz się historią Ziemi Dobrzyńskiej,
poznasz historię miejscowości oraz barokowych kościołów Ziemi Dobrzyńskiej,
określisz lokalizację miast Ziemi Dobrzyńskiej,
opiszesz polichromię kościoła.
Epoka nowożytnaEpoka nowożytna to czasy wielkich zmian w życiu mieszkańców Polski, a co za tym idzie Ziemi Dobrzyńskiej, koniec średniowiecza, początek prosperityprosperity gospodarczej, dobrej koniunktury na zbożekoniunktury na zboże. Polska kultura i sztuka wraz z adaptacją włoskiego renesansu przeżywa odrodzenie nazywane Złotym Wiekiem.
Złoty i Srebrny Wiek Ziemi Dobrzyńskiej
Na Ziemi Dobrzyńskiej świadectwem rozwoju tamtych czasów był rozkwit miast: Nieszawy, Lipna, Rypina, Skępego oraz budowa kościoła w Działyniu w ostatnich latach XVI wieku.
Wtedy Mień, częściowo Skrwa i Drwęca, a szczególnie Wisła były rzekami spławnymi. Na tratwach, szkutachszkutach, galarachgalarach drewno, zboże płynęło do Gdańska.


Po Wieku Złotym, przypadającym na XVI w., wraz z początkiem XVII w. nadeszły czasy określane Srebrnym Wiekiem. Za panowania dynastii Wazów nastąpił rozkwitu barokubaroku oraz pojawienie się w kulturze i sztuce rodzimego nurtu, zwanego sarmatyzmem.
Na Ziemi Dobrzyńskiej również rozwijał się barok i sarmatyzm. W tamtym okresie powstały dworki szlacheckie (nie zachowane do dziś) oraz kaplice, kościoły i klasztory (zachowane do dziś). Do najważniejszych należą zabytki znajdujące się w miejscowościach: Trutowo, Obory, Skępe‑Wymyślin. W kościołach zachowały się tablice epitafijne i epitafiaepitafia oraz obrazy z tego okresu.
Niestety Srebrny Wiek był równocześnie okresem wojen, których skutkiem stało się osłabienie Rzeczypospolitej. Co wraz z brakiem reform gospodarczych i ustrojowych doprowadziło do kryzysu w XVIII wieku i utraty przez Polskę niepodległości. Na Ziemi Dobrzyńskiej toczyły się bitwy w okresie konfederacji barskiej, m.in. bitwa pod Szabdą (14 marca 1769) oraz późniejsze drobne potyczki pod Ciechocinem, Okoninem czy pod Radominem.
Na Ziemi Dobrzyńskiej po epidemiach wojny szwedzkiej miał miejsce wielki kryzys gospodarczy i demograficzny - utrata aż ¼‑⅓ ludności. W XVII i XVIII wieku nastąpiła wielka akcja osadnicza, przybywały kolejne grupy olędrów i pojawiali się ewangeliccy Niemcy.
Nasza ZiemiaZiemia jak wszystkie pełna blizn
po historii
jak nieliczne nie całkiem zabliźnionych
podeptały ją germańskie hordy jeszcze nie bracia Litwini
wespół z Jaćwingami sześć wieków temu
uśmiercili grody i kościoły ludzi za starych
i za młodych do pracy
potem bracia dobrzyńscy podali dłoń
rycerzom z ziemi świętej w sprawie dla nas nieświętej
krzyżacki miecz i krzyż
pański odczuły po wielokroć osady i grody
nie ominęły jej szwedzkie regimenty
napoleońskie armie łupów zgłodniałe
i zgłodniałe po Berezynie rosyjskie carskie białe
i radzieckie
czarne bruzdy po czołgach zostawiły niemieckie
byleby na wiek wieków
upodobała ją też sobie siostrzyczka czarna
morowa śmiercią zwana
a ona wciąż żyje w naszych słowach
dobrych
Źródło: Dariusz Chrobak, Nasza Ziemia, [w:] tegoż, Po-toki słów, Toruń 2006, s. 137.
Skarb ze Skrwilna
Niezwykle ciekawym znaleziskiem jest odkryty przez prof. Jadwigę Chudziakową z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu bogaty zestaw złotych i srebrnych ozdobnych wisiorów, brosz i naczyń schowanych przez ród Piwo h. Prawdzic w okresie wojen szwedzkich. Jest on eksponowany w Muzeum Okręgowym w Toruniu.

Rezydencje
Czasy zaborów (XIX wiek), naznaczone zrywami powstańczymi, stały się również okresem intensywnego rozwoju gospodarczego części Królestwa Polskiego (w tym Ziemi Dobrzyńskiej). Właśnie z tego okresu pochodzą przykłady pięknych rezydencji magnackich i dworków szlacheckich.

Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenia.
Fragment kontraktu czynszowego z osadnikami olęderskimiBędzie pochwalony Jezus Chrystus.
Ponieważ dotąd tam longo Saeculi tractu cuncta reverenti przez [...] Jego Mci Pana Karola Zielińskiego Podstolego Rożańskey i Makowskey Ziemi, Oyca i Dobrodzieja Naszego nadane perpetutatis Prawo, podług innych zwyczaiów Hollenderskich na lat trzydzieści.... [...] Więc MY at praensens pozostali Succesores protunc mundum exdivisi Wielmożni Celestyn, Jan, Andrzey Szymon z Gościszki Zieklińscy Podstolicowie Zemii Róźańskiej statuimus ad normam antigui Privilegii non multis cum adiectis conditionibus, takovedo alt Trzydziestu, ab Actu praesentis Jus perpetutatis Obywatelom włęckim, którzy juxta antiquam Praxim praeria confirmatione praersenti obeymują też same Wisę Włęcz w osobnych Granicach ze wszystkiemi do niey ab antiquo należącymi Rolami, Ogrodami, Łąkami oraz i przyległe im pola przedtym wsi Pokrzywno [...].
Źródło: Kontrakt zawarty pomiędzy dziedzicami dóbr Steklin a osadnikami we wsi Włęcz, in fetum Thomae Apostoli proximo 1741, (AGAD, ks. grodzkie bobrownickie..., Akty i fragmenty rozmaitej treści z XVII i XVIII w, sygn. 15, k. 481-482v.
Wymień język (języki), w których został zapisany powyższy tekst.
Określ, z kim został zawarty powyższy kontrakt.
Podaj, na ile lat zawarto zacytowany powyżej kontrakt.
Budownictwo sakralne w XVI‑XVII wieku
Na Ziemi Dobrzyńskiej nie zachowały się żadne budynki renesansowe, ale ślady tej epoki przetrwały w przepięknym kościele w Karnkowie. Ma on podłoże gotyckie, rozbudowę barokową, a wnętrze rokokowe. Znajdują się w nim renesansowe płyty nagrobne rodu Karnkowskich i wiele symboli tego rodu (herb Junosza). Nie można nie wspomnieć przy okazji o wybitnym przedstawicielu rodu - biskupie Stanisławie Karnkowskim, prymasie Polski, jednym z przywódców ruchu kontrreformacji. Był on założycielem pierwszego seminarium duchownego we Włocławku, mającego kształcić księży w duchu ewangelizacji wiernych.
Czernikowo
Taki przegląd epok jest charakterystyczny nie tylko dla tej budowli z Karnkowa. Dla przykładu gotycka, ceglana świątynia z Czernikowa (początek budowy 1370) posiada elementy: gotyckie (np. blendyblendy, skarpy, uskoki, okna ostrołukowe), sklepienie pozornie kolebkowe z XVI wieku, barokowe (ołtarz, chrzcielnicę, krucyfiks i częściowo wyposażenie), a także późniejsze neoklacysystyczne wyposażenie. Przy kościele pobudowana została eklektyczna plebania o dominujących cechach klasycyzmu, z rzucającą się w oczy symetrią i piękną kolumnadą.
Sanktuarium Matki Bożej Skępskiej w Wymyślinie
Kolejnym przykładem łączenia stylów może być ufundowany przez ród Kościeleckich herbu Ogończyk w średniowieczu kościół i klasztor bernardynów w Wymyślinie (obecnie Skępe), w założeniu późnogotycki, w kolejnych latach silnie zbarokizowany. Samo założenie związane z rozwijającym się od XVI wieku kultem Matki Boskiej Skępskiej i nieustającymi pielgrzymkami od ponad 400 lat jest ewenementem, co najmniej na skalę ogólnopolską. Współcześnie figurka drewniana Matki Boskiej w błogosławionym stanie (w kontrapościekontrapoście), z warsztatu bydgoskiego‑poznańskiego z 1497 roku, jest niezwykle cennym zabytkiem sztuki i miejscem nieustannego kultu maryjnego.
Rozbudowa kościoła o część ołtarzową, ławy dla bernardynów, barokowa sukienka dla Matki Boskiej, organy i polichromia, kaplica świętej Anny, kaplica Zielińskich, krużganki odpustowe z obrazami świadczą o niesamowitym rozwoju kultu Matki Boskiej Skępskiej i dużej roli fundatorów. Do Wymyślina licznie przybywały pielgrzymki z Mazowsza, Kujaw, Ziemi Chełmińskiej i Pomorza. W XIX wieku pojawiło się w okolicy kilkadziesiąt feretronówferetronów i kapliczek z Matką Boską Skępską - Królową Mazowsza i Kujaw - symbolem religijnym Ziemi Dobrzyńskiej. W czasach zaborów (przy niechęci władz rosyjskich do symboli krzyża katolickiego) figurka MB Skępskiej była obecna w kapliczkach na rozstajach dróg, podczas procesji i w ołtarzykach domowych. Ten uproszczony wizerunek gotyckiej rzeźby królujący w wielu miejscach regionu i Mazowsza można nazwać barokowo‑ludowym.
Ważną role w okresu baroku zaczęły odgrywać kapliczki ludowe, często stawiane przy drogach, które w wielu miejscach w formie często przekształconej przez wieki, przetrwały do dziś. Świadczą o wierze i rodzimej kulturze mieszkańców Ziemi Dobrzyńskiej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R12a7cc41UmUh
Film przedstawia kapliczki i figurki Matki Boskiej na Ziemi Dobrzyńskiej.
Kościół i klasztor w Trutowie
Ciekawym założeniem jest również kościół i klasztor w Trutowie, który ufundował Jan Rętwiński - jako ofiarę błagalną z prośbą o żywot niebieski. Potem jego synowie procesowali się o zapis ojca w sądach, ale przegrali. Niemniej klasztor jest przykładem pięknego prowincjonalnego założenia barokowego.
Rody szlacheckie
W tamtym okresie Ziemię Dobrzyńską zamieszkiwała przede wszystkim średnia i drobna własność ziemska (tzw. szlachta zagrodowa). Wśród nich było jednak kilka dominujących rodów szlacheckich. Oprócz wspomnianego rodu herbu Junosza Karnkowskich byli Podoscy i Paproccy.
Ogończykowie
Coraz większą potęgę w tamtym okresie stanowił ród Ogończyków. Jego członkowie poza zamkiem w Radzikach Wielkich i Skępem (Kościeleccy) posiadali Kikół (Zboińscy), Działyń, Dobrzyń (Działyńscy). Ci ostatni doprowadzili do powstania dwóch miast w końcu XVIII wieku - 1789 Dobrzyń nad Drwęcą i 1791 Kikół.




Zielińscy herbu Świnka
Znaczącą rolę odgrywał również ród Zielińskich herbu Świnka - od arcybiskupa Konstantego Zielińskiego (który w 1705 roku koronował na króla Stanisława Leszczyńskiego). Ich dobra rozciągają się w Łążynie, Skępem, w pasie osadniczym nad Wisłą. Należeli też oni do osób, które sprowadzały na opuszczone i niezasiedlone tereny nadwiślańskie osadników z Niderlandów - Olędrów, mennonitów, baptystów.
Do dziś zachowały się barokowe ceglane piwnice dworu w Łążynie. Rozbudowana budowla otrzymała wielki porządek modrzewiowych kolumn, które nadały klasycystycznego wizerunku rezydencji Zielińskich. Dwór otoczony został przepięknym założeniem parkowym, z alejami, stawem. Do dziś Łążyn pozostaje wspaniałym przykładem rezydencji z parkiem.



Z rodu Zielińskich wywodził się również urodzony w Łążynie Gustaw Zieliński (1809‑1881): jeden z najwybitniejszych poetów romantyzmu, uczestnik powstania listopadowego, zesłaniec, potem regionalista, bibliofil i administrator majątku w Skępem. Członkowie tego rodu uczestniczyli u boku Jana III Sobieskiego w wiktorii wiedeńskiej (1683) w oddziałach husarii (Konrad Zieliński), w konfederacji barskiej 1768‑1772 (marszałek konfederacji dobrzyńskiej Szymon Zieliński) i w Bitwie o Anglię w 1940 roku - lotnik Stanisław Zieliński.
Kikół Zboińskich
Jednym z nielicznych przykładów rezydencji magnackiej w regionie jest klasycystyczny pałac Zboińskich herbu Ogończyk w Kikole. Wybudowany na planie czworoboku w duchu klasycyzmu z dominująca wielką kolumnadą i wspaniałym założeniem ogrodowo‑parkowym jest znakomitą ilustracją zamożności rodu. Ignacy Zboiński (1730‑1796) był posłem na sejmy, między innymi wykazał się wielką aktywnością w czasie Sejmu Czteroletniego. Posłowie dobrzyńscy występowali w Mundurach Wojewódzkich Ziemi Dobrzyńskiej.
Właściciel Czernikowa i Steklina Antoni Norbert Nałęcz (1760‑1845) herbu Nałęcz także był posłem na Sejm Wielki. Jego epitafium znajduje się w kruchcie kościoła w Czernikowie.

Upadek miast
Trzeba wspomnieć, że niestety wraz z epidemiami po potopie szwedzkim, nastąpiła przerażająca stagnacja gospodarcza i upadek wielu miast: Dobrzynia, Lipna, Rypina, Skępego, Górzna i Bobrownik. Dla przykładu w 1661 roku w Lipnie z 300 domów pozostało 13, w Skępem z 230 domów zamieszkanych było 84, w Dobrzyniu 43, Bobrownikach 20, a w Rypinie tylko 10. Mieszkańcy miast utrzymywali się z rolnictwa. Stąd nie rozwinęło się w miastach dobrzyńskich budownictwo w okresie baroku i klasycyzmu, jedynym przykładem jest ratusz w Lipnie o skromnych cechach klasycystycznych.

Barokowe drewniane świątynie dobrzyńskie
Natomiast z okresu baroku przetrwały dziesiątki założeń sakralnych - kościoły i kaplice drewniane w Dulsku, Szczutowie, Ostrowitem, Rypinie, Czarnem, Młyńcu, Brzeźnie (przeniesiony do skansenu Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej w Kłóbce i odnowiony).
Kościół w Czarnem
Warto zwrócić uwagę na przepięknie zachowany kościółek fundacji Pląskowskich herbu Oksza w Czarnem z końca XVIII/pocz. XIX w. Stanowi on połączenie baroku i klasycyzmu. Malowidła zdobiące ściany wyrażają niepokój o losy ojczyzny i poprzez symbolikę osób i napisów odwołują się do polskości. Odwołanie do polskich świętych jest oryginalnym założeniem budowniczych i ilustratorów drewnianej świątyni.
Chrostkowo
Zachowały się także barokowe fragmenty polichromii w kościele św. Barbary w Chrostkowie. Są one uzupełnione przez śmiałe malowidła współczesnego artysty o dobrzyńskich korzeniach - Mikołaja Konczalskiego. I ta symbioza - w dodatku jeszcze ze współczesnymi witrażami Bednarskich z Rypina - jest kolejnym przykładem umiejętnego łączenia kierunków w sztuce w celu osiągnięcia wrażenia.
Brzeźno
Skromna świątynia drewniana w Brzeźnie nad Mienią została kilka lat temu przeniesiona do Muzeum Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej we Włocławku (Rezerwat w Kłóbce pod Kowalem), odrestaurowana i wyposażona.
Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Oborach
Nie sposób nie wspomnieć o przeżywającej duży napływ turystów świątyni w Oborach połączonej z klasztorem karmelitów. XVII wieczna świątynia rozbudowywana stała się obiektem patriotycznych demonstracji - widocznej choćby w ilości i treści epitafiów w sanktuarium. Obiektem wzbudzającym dodatkową ciekawość jest średniowieczna rzeźba w ołtarzu głównym.
Wymień cechy klasycyzmu.
Wymień cechy baroku.
Opisz polichromię kościół w Czarnem.
Zakładka pierwsza: Sanktuarium Matki Boskiej Skępskiej (trzy zdjęcia).
Zdjęcie pierwsze przedstawia gablotę z ozdobnymi, złotymi ramami, wewnątrz której znajduje się złota figurka przedstawiająca kobietę w koronie. U stóp kobiety, po jej obu stronach widać dwie postaci ze skrzydłami, klęczące i wyciągające ręce w jej stronę. Wewnętrzne ściany gabloty mają kolor czerwony i złote zdobienia. Poniżej, na czerwonym tle biały podpis: Matka Boża Skępska, Źródło: wikimedia.commons, licencja: CC BY 3.0 Figura gotycka brzemiennej uśmiechniętej Pani - słynąca łaskami.
Zdjęcie drugie przedstawia białe arkady biegnące na skos od lewej do prawej strony kadru. Za arkadami widać fragment białego budynku z półokrągłą kopułą, na szczycie której znajduje się wieżyczka, a także krótko przystrzyżony trawnik. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0 Krużganki odpustowe w Skępem.
Zdjęcie trzecie przedstawia gablotę z ozdobnymi, złotymi ramami, wewnątrz której znajduje się złota figurka przedstawiająca kobietę w koronie. Wewnętrzne ściany gabloty mają kolor czerwony i złote zdobienia. Dookoła widoczne są białe ściany ze złotymi i czerwonymi zdobieniami oraz malowidła naścienne. Światło pada z lewej strony, prześwietlając stojący z boku kadru fragment posągu mężczyzny w wysokim nakryciu głowy, trzymającego długą laskę. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0 Figurka drewniana z 1493 roku słynąca łaskami.
Zakładka druga: Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej w Oborach (trzy zdjęcia)
Z przodu pierwszego zdjęcia znajduje się biała figura przedstawiająca kobietę w białej szacie z kapturem, wznoszącą złożone dłonie do nieba. Figura umieszczona jest na podwyższeniu z kamieni. Na dalszym planie widać, że za nią, co kilka metrów ustawione są kolejne, podobne figury. Stoją one wzdłuż ścieżki, którą widać po prawej stronie kadru. Ścieżka prowadzi do białego budynku, który widoczny jest w tle. Budynek jest duży, ma symetrycznie rozmieszczone okna, a w jego centralnej części znajduje się wieżyczka ze szpikulcem zakończonym krzyżem. Na zdjęciu widać również dwoje dzieci oraz drzewa i inną roślinność. Pod zdjęciem znajduje się podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0
Zdjęcie drugie przedstawia biały budynek widziany z boku. Na pierwszym planie znajduje się fragment ceglano‑metalowego płotu. Kilka metrów dalej widać ozdobną białą bramę i betonowe lub murowane ogrodzenie w tym samym kolorze. Za bramą znajduje się budynek z wieżą, na szczycie której widoczny jest szpikulec. Bryłę budynku częściowo przysłaniają drzewa. Pod zdjęciem jest podpis: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0
Zdjęcie trzecie przedstawia rzeźbę Matki Boskiej z ciałem ukrzyżowanego Jezusa na rękach. Kobieta ma na głowie koronę, pochyla się nad swoim synem i patrzy na jego twarz. Rzeźba jest złota i znajduje się w bogato zdobionej ramie w tym samym kolorze. Niżej znajduje się podpis: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zakładka trzecia: kościół i klasztor w Trutowie (cztery zdjęcia).
Zdjęcie pierwsze przedstawia fragment budynku z beżową elewacją i czerwonym dachem. Z lewej strony kadru widoczna jest wieża budynku, na której szczycie znajduje się metalowy krzyż. Okna budynku są rozstawione symetrycznie. Po prawej stronie widać dobudówkę z trójkątnym frontonem, a w tle błękitne niebo. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie drugie przedstawia fragment wnętrza kościoła. Widoczne są freski pokrywające sufit i ściany, a także półokrągłe sklepieni. Po lewej stronie kadru widoczna jest wystająca ze ściany srebrno‑złota mównica. Na jej zadaszeniu umieszczona jest biała figura, którą oświetlają promienie wpadającego przez okno po lewej stronie słońca. Po prawej stronie kadru widać fragment bogato zdobionego na złoto ołtarza. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie trzecie przedstawia zbliżenie na mównicę z poprzedniej fotografii. Widać więcej detali, m.in. to, że biała figura umieszczona na zadaszeniu przedstawia mężczyznę trzymającego w prawej ręce laskę. W środku mównicy zawieszony jest słabo widoczny portret, a po prawej stronie kadru widać ozdobną, beżowo‑złotą ramę, wewnątrz której znajduje się drugi obraz podobnego typu. Pomiędzy mównicą a ramą z obrazem na podwyższeniu stoi pomalowana na złoto‑srebrno figura ukazująca ponownie mężczyznę z laską.
Zdjęcie czwarte przedstawia bryłę kościoła ukazaną od boku, z dość dużej odległości. Zdjęcie zostało zrobione w nocy, widać dwie zapalone latarnie i ciemne niebo. Elewacja budynku jest jasna, podobnie jak betonowy lub murowany mur wokół niego.
Zakładka czwarta: kościół z Górzna (dwa zdjęcia).
Zdjęcie pierwsze przedstawia zbliżenie element ozdobny znajdujący się nad drzwiami budynku z szarą elewacją. Jest to pomalowany na czerwono krzyż z dwiema poprzecznymi belkami. Umieszczony jest w beżowo‑biało‑czerwonym okręgu. Pod nim znajduje się wisząca latarnia. Widać też fragment wnęki z szerokimi, drewnianymi drzwiami. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie drugie przedstawia bogato zdobiony, pomalowany na biało ołtarz. W jego centralnej części znajduje się obraz przedstawiający Chrystusa na krzyżu, nad nim napis Ave Maria, a powyżej napisu kolejny obraz, ukazujący dwie postaci stojące po obu stronach czerwonego krzyża z dwiema poprzecznymi belkami. Na cokołach znajdujących się w obrębie ołtarza ustawione są figury przedstawiające anioły, strażników i świętych. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zakładka piąta: kościół z Karnkowa (cztery zdjęcia).
Zdjęcie pierwsze przedstawia zamkniętą bramę, za którą widać bryłę kościoła. Do bramy prowadzą szerokie schody, a po obu jej stronach widoczne są fragmenty muru. Kościół ma beżową elewację i czarny dach. Po lewej stronie widać wieżę zakończoną szpikulcem, po prawej mniejszą wieżę podobnego typu. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie drugie przedstawia ten sam kościół, który został ukazany na poprzedniej fotografii. Ujęcie zostało wykonane z innej strony budynku. Widać mur, który otacza teren kościoła, a także pozbawione liści drzewa, które znajdują się wewnątrz posesji. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie trzecie przedstawia zbliżenie na fronton kościoła. Fronton ma kształt trójkąta lekko zaburzonego przez elementy ozdobne. Na dalszym planie widać fragmenty wież. Pod zdjęciem podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie czwarte przedstawia białą figurkę ze złotymi elementami. Figurka ustawiona jest na jednej nodze z okrągłą podstawą i ma nieregularny kształt. Na jej szczycie widoczne są dwie ludzkie postaci, z których jedna trzyma prawą rękę nad głową drugiej, a druga ma dłonie złożone w modlitewnym geście. Niżej podpis: Źródło: Dariusz Chrobak, licencja: CC BY 4.0.
Wymień dwa zabytki typowe dla baroku.
Wymień style architektoniczne, które łączy w sobie kościół w Karnkowie.
Wymień nazwę miejsca, w którym znajduje się słynna „pieta oborska”.
Ziemia Dobrzyńska obfitowała w założenia - fundację drewnianych kościołów i kościółków. Wymień kilka drewnianych kościołów.
Napisz, w jakim okresie Ziemia Dobrzyńska bardzo się wyludniła.
Słownik pojęć
kierunek występujący w kulturze europejskiej w XVII–XVIII wieku
ślepe okna ostrołukowe wypełnione cegłą lub otynkowane
ozdobna tablica ku czci zmarłego umieszczana w kościołach
epoka trwająca od końca XV w. po dzień dzisiejszy
posąg, rzeźba lub obraz malowany obustronnie, noszony na drążkach podczas procesji religijnych
dawny polski rzeczny, płaskodenny, bezpokładowy statek wiosłowy używany do transportu towarów w dół rzeki
bardzo dobry okres w handlu zbożem i drewnem wynikający z dużego zapotrzebowania państw Zachodniej Europy
zasada kompozycyjna w rzeźbie polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze
faza szczytowego rozwoju czegoś
statek, płaskodenny, pozbawiony pokrycia w postaci pokładu przeznaczony przede wszystkim do transportu śródlądowego ładunków
Bibliografia
Chrobak D., Żuchowski Z., (2020), Ziemia Dobrzyńska. Podręcznik do historii regionalnej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych - na potrzeby konkursów regionalnych, Dobrzyń nad Wisłą.
Gałkowski P., (1997), Genealogia ziemiaństwa do 1918 roku, Rypin.
Guldon Z., (1967), Mapy ziemi dobrzyńskiej w II poł. XVI w., Roczniki TNT, 1967, R. 73, z. 1, Toruń.
Krajewski M., Mietz A., (1996) Zabytki Ziemi Dobrzyńskiej, Włocławek.
Studia z dziejów ziemi dobrzyńskiej XV‑XX w., (1987), red. Wojciechowski M., Warszawa‑Poznań‑Toruń.
Z dziejów Ziemi Dobrzyńskiej, (1996‑2022), [w:] Materiały z sesji historycznych SGZD w latach 1996‑2022, red. Bartoszewski R., nr 1‑25.












































