Ziemia Dobrzyńska w XIX wieku
zapoznasz się z historią Ziemi Dobrzyńskiej w XIX wieku,
dowiesz się, jaki był udział Dobrzyniaków w powstaniach narodowych,
określisz nowoczesne formy gospodarowania na Ziemi Dobrzyńskiej,
wskażesz postacie historyczne, które uczestniczyły w powstaniu listopadowym i styczniowym oraz te, które przyczyniły się do rozwoju regionu w XIX wieku.
XIX wiek obfitował w wiele bolesnych wydarzeń nie tylko dla mieszkańców Ziemi Dobrzyńskiej, ale i całej Rzeczypospolitej. W wyniku II rozbioru Polski w 1793 roku tereny Ziemi Dobrzyńskiej znalazły się w zaborze pruskim. Następnie, po epizodzie napoleońskim i udziale ich mieszkańców w budowaniu Księstwa Warszawskiego, zostały one włączone do zaboru rosyjskiego. Stało się to na mocy postanowień kongresu wiedeńskiego z 1815 roku, w wyniku których utworzono Królestwo Polskie.
Wprowadzenie


Mieszkańcy Ziemi Dobrzyńskiej aktywnie uczestniczyli w powstaniu listopadowym, w partyzantce Zaliwskiego w 1833 roku, powstaniu styczniowym i rewolucji 1905‑1907 roku. Wielu z nich zginęło lub zostało zesłanych na SybirSybir. Ci, którzy przeżyli, w obawie o swoje bezpieczeństwo udawali się na emigracjęemigrację. Pozostali w kraju ambitni ziemianie próbowali podjąć pracę organicznąpracę organiczną w celu podniesienia stanu polskiej gospodarki i kultury m.in. poprzez rozwijanie nowoczesnych form gospodarowania czy zakładanie mających szerzyć wiedzę towarzystw rolniczych.
Stopniowo postępuje rozwój miast, powstają towarzystwa śpiewacze, chóry, zalążki towarzystw naukowych, straże pożarne, działa rzemiosło, natomiast dynamicznie rozwija się przemysł. Po uwłaszczeniuuwłaszczeniu chłopów - następuje powolny proces rozwoju środowisk wiejskich, m.in. poprzez otwieranie szkół i tworzenie jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej. Jednocześnie zachodzi proces utowarowieniautowarowienia majątków ziemskich - przy folwarkach powstają olejarnie, suszarnie, foluszefolusze, młyny, wiatraki, spichrze zbożowe, a także pierwsze koleje buraczane i cukrownie. Jednocześnie rozkwita, a następnie na skutek migracji rozpoczyna się powolny zanik kultury ludowej Ziemi Dobrzyńskiej (z charakterystyczną gwarą, zwyczajami związanymi ze świętami, strojem ludowym).

Chronologiczny układ wydarzeń
data | wydarzenie |
|---|---|
1794 | udział mieszkańców Ziemi Dobrzyńskiej w powstaniu kościuszkowskim |
1807 | powstanie wielkopolskie, utworzenie Księstwa Warszawskiego zależnego od Napoleona |
1815 | powstanie Królestwa Polskiego z autonomią |
1830‑1831 | powstanie listopadowe, represje po powstaniu |
1833 | partyzantka Zaliwskiego |
1863‑1864 | powstanie styczniowe, uwłaszczenie chłopów w Królestwie Polskim, represje po powstaniu |
1905‑1907 | wydarzenia rewolucyjne |
1914 | wybuch I wojny światowej |
Powstanie styczniowe - bitwa pod NietrzebąNietrzeba, Pł., ob. lipnowski; 16 km. płd.-z. od Rypina (Chojnicki las, Chojno, Biała Wieś, Chrostków, Nowa Wieś, Rypin, Sikorze, Skępskie lasy, Lubianki). Zebrany w Prusach Królewskich przez młodego Zygmunta Działowskiego oddział b. kapitana wojsk moskiewskich, emigranta z 1831 r. Szermętowskiego (majora Henryka Łowińskiego), w nocy na 22‑go kwietnia wkroczył w sile 87 ludzi w tem 16 jazdy do Królestwa. Przy przeprawie w bród przez Drwęcę broń powstańców zamoczyła się i w przeważnej części stała się niezdolną do użycia. Mimo to, nie tracąc odwagi, garstka powstańców żywo ruszyła na południe ku lasom skępskim, aby tam połączyć się z powstańcami miejscowymi i razem przejść pod komendę Padlewskiego, o którego aresztowaniu jeszcze nie wiedziano. Około południa stanął Szermętowski przy folwarku Nietrzeba. Tutaj w południe 22 kwietnia nagle zaatakowali go moskale. Z powodu zamoczenia większej części broni, prawie bezbronni, zrazu zamierzali powstańcy nie przyjmować walki w tem miejscu, ale do odwrotu było za późno, gdyż z dwóch stron piechota moskiewska w liczbie około 200, a od strony Lubianki kozacy, żywy rozpoczęli ogień. Konnica zajęła prawe skrzydło a połączona z awangardą przedarła się, to prażąc celnie moskali z palnej broni, to pikami ułańskiemi – zwłaszcza Działowski, na dzielnym koniu trzy razy z krucicy tureckiej mierzywszy, żadnym razem nie chybił, – i przedarto się szczęśliwie przez szeregi moskiewskie. Piechota zaś, zmęczona podwójnym krokiem, odpierając, ile było suchych ładunków, z broni palnej, wreszcie bagnetami, mimo zaciętej walki, ściśniona między stawem a jeziorkiem, przez most przy młynie przedarła się w las skąd przybyli moskale. Tu powtórnie atakował nieprzyjaciel, bezustannie puszczając rotowy ogień, lecz do lasu nie mając odwagi wedrzeć się, a gdy wreszcie zdobył się na odwagę, już powstańców nie zastał, gdyż ci wsunęli się w dogodne wąwozy, gdzie już ich moskale nie zdołali wytropić. Tylną straż oddziałku odważnie prowadził I.G., który mężnie osłaniając odwrót piechoty, okropnie porąbany, dostał się do niewoli. Prócz niego wpadli w ręce nieprzyjaciela ciężko ranny kucharz Modzelewski, Radziwiłł, Jan Bodziński i inni. Prócz wymienionych odwagą i walecznością odznaczyli się ranni Teodor Karczewski i Nowo…, Walery Owsiński oraz polegli: nieustraszony Stanisław Bronisz, Górewicz, emigrant z Królestwa, Pawłowicz, majster szewski z Golubia, Romanowicz, uczeń prymy gimnazjum chełmińskiego, Owsiński Aleksy, Melin, Starorypiński tudzież emigrant z Wołynia Śląski, który wraz z Suzinem szedł na spotkanie oddziału. Ogółem poległo 9; Szermętowski z Działowskim i jazdą zdołał się ocalić”
(Zieliński S. 1913. Bitwy i potyczki 1863‑1864).
Wyjaśnij, dlaczego broń powstańców stała się częściowo bezużyteczna.
Wyjaśnij, dlaczego powstańcy nie zdołali przejść pod komendę generała Padlewskiego.
Dlaczego Moskale (Rosjanie) nie zdołali wytropić powstańców?
Nadzieje na niepodległość
Upadek państwa polskiego i włączenie Ziemi Dobrzyńskiej do zaboru pruskiego dla Dobrzyniaków, którzy do 1792 roku byli obywatelami Rzeczypospolitej, było bolesnym przeżyciem. Od razu znaleźli się wśród nich patrioci jak Jan Henryk Dąbrowski i Karol Kniaziewicz, którzy wyruszyli szukać pomocy u Napoleona, wykazując się przy tym niesamowitą odwagą i umiejętnościami. Pod SamosierrąSamosierrą walczył, dowodząc atakiem szwoleżerówszwoleżerów, Jan Nepomucen Dziewanowski z Płonnego, a w bitwie pod FuengiroląFuengirolą brał udział kapitan Ignacy Bronisz z Działynia. Wcielenie Ziemi Dobrzyńskiej do zaboru pruskiego spowodowało masowy odpływ z niej ludności olęderskiej - mennonitówmennonitów, którzy nie mogli się w państwie pruskim wykupić od służby wojskowej (co czynili w Rzeczypospolitej). Z kolei nastąpił napływ ludności ewangelickiej, głównie niemieckiej, na tereny nadwiślańskie poolęderskie. W 1807 roku terytorium regionu weszło do utworzonego na rozkaz Napoleona Księstwa Warszawskiego, dając mieszkańcom nadzieję na wolność.
Dobrzyniacy służyli w wojsku napoleońskim i w wojsku Księstwa Warszawskiego, kapitanem był między innymi Ksawery Zieliński właściciel Czernikowa i okolic.

Tablica epitafium kapitana wojsk w Ks. Warszawskim z Czernikowa

Powstanie listopadowe
Po klęsce Napoleona tereny Ziemi Dobrzyńskiej zostały wcielone do Królestwa PolskiegoKrólestwa Polskiego. Jednakże, z powodu lekceważenia przez Rosjan konstytucji królestwa, część patriotów - jak Gustaw Zieliński - wzięła udział w zrywie narodowym jakim było powstanie listopadowe. W miejscowości Osiek nad Wisłą rozegrał się niekorzystny dla Polaków epizod - wojska rosyjskie przekroczyły Wisłę, okrążając Warszawę. Po przemarszu wojsk rosyjskich w wielu miejscach wybuchły epidemie cholery, czego dowodem stały się karawakikarawaki i cmentarze choleryczne z roku 1831, np. w Zębowie, Witowężu. Inny epizod wojny z Rosją to ostatni marsz oddziałów na emigrację przez Skępe i Rypin oraz przekroczenie granicy zaboru pruskiego pod Brodnicą.
Jeszcze w 1833 roku przez Ziemię Dobrzyńską przetoczył się epizod partyzantki Zaliwskiego, w którym brali udział Kalikst Borzewski i Artur Zawisza. Uczestników powstania karano konfiskatą majątków, kontrybucjami i zsyłkami.
Warto przy tej okazji wspomnieć o Gustawie Zielińskim, który za pomoc partyzantom został zesłany na Syberię (przebywał w Tobolsku i Iszymiu, gdzie spotykał obozy koczujących plemion Kazachów, nazywanych Kirgizami). Napisał tam wspaniały poemat pt. Kirgiz, a po powrocie do kraju zajął się administracją majątku w Skępem, pracą organicznąpracą organiczną, historią i publikacjami. W I poł. XIX w. właścicielem majątku w Radzikach Dużych (gdzie znajdują się ruiny średniowiecznego zamku rodu Ogończyków) był warszawski pisarz i wydawca Franciszek Salezy Dmochowski. Zainspirowany miejscem swojego pobytu napisał najbardziej znaną powieść dobrzyńską Przekleństwo matki (Warszawa 1858), w której wykorzystał stare podania dotyczące zamku w Radzikach i tragiczne dzieje miejscowego rodu Przeciszewskich.

Powstanie styczniowe
Przygotowania do powstania styczniowego objęły również Ziemię Dobrzyńską. Znany jest epizod partii Kowalewskich z Osieka nad Wisłą, którzy zebrali chłopów i ruszyli na Lipno. Antoni Sumiński ze Zbójna ufundował ze swoich poddanych oddział liczący ponad 200 osób. Ale znane są też postawy zachowawcze wobec powstania. Prezentowali je, np. Dominik Dziewanowski, czy Gustaw Zieliński - wcześniejszy uczestnik powstania listopadowego. Część chłodno myślących obywateli skłaniała się do ugody z carem i idei pracy organicznej, a nie walki, którą uważali za pozbawioną szans na sukces.
W powstaniu znaczący był również udział duchowieństwa, szczególnie karmelitów z Obór, franciszkanów z Dobrzynia nad Wisłą i bernardynów ze Skępego. Na Ziemi Dobrzyńskiej miały także powstańcze epizody bitewne: pod Tłuchowem, nieudana potyczka pod Nietrzebą przy młynie, pod Koziołkiem i pod Skrwilnem. Jednym z dowódców powstania na Województwo Płockie i Ziemię Dobrzyńską był generał Zygmunt Padlewski, który został pojmany i stracony. Badania prof. Sławomira Kalembki i Mirosława Krajewskiego mówią o tysiącu (do trzech tysięcy) udokumentowanych uczestnikach zrywu powstańczego.
Oczywiście wojna partyzanckawojna partyzancka, podjazdowa skończyła się wraz z pojawieniem się kilkuset tysięcznego wojska rosyjskiego i ogłoszeniem ukazu o uwłaszczeniuuwłaszczeniu. Mimo tego wielu chłopów wzięło udział w powstaniu, o czym świadczą księgi skazanych na katorgę lub przesiedlenie na Syberię. Ostatnią większą akcją zbrojną na Ziemi Dobrzyńskiej była wyprawa 70‑osobowego oddziału zorganizowanego w zaborze pruskim, który w nocy z 28 na 29 marca 1864 r. przeszedł granicę na rzece Drwęcy i wkroczył na teren Królestwa. Już 29 marca 1864 r. oddział ten dowodzony przez Adolfa Kossakowskiego stoczył bitwę pod Łapinóżkiem z przeważającymi siłami rosyjskimi, w trakcie której poległ dowódca i 4 innych powstańców. Pamięć o powstańcach i ich poświęceniu była i nadal jest kultywowana.
Rozwój gospodarczy Ziemi Dobrzyńskiej
Zarówno przed powstaniem styczniowym, jak po jego upadku część ziemian podjęła działania zmierzające do poprawy sytuacji społeczeństwa. Pod koniec XIX wieku i na początku XX w części gospodarstw ziemiańskich została unowocześniona produkcja rolna, zbudowano olejarnie, suszarnie, spichlerze, folusze, a nawet otwarto dwie cukrownie w Ostrowitem i Chełmicy. Powstały czworaki i „koszary” dla pracujących w folwarkach robotników rolnych. Warto wspomnieć, że pierwowzorem dla wsi Sarbinowo z powieści pt. Noce i Dnie Marii Dąbrowskiej była wieś Płonne koło Szafarni, gdzie podejmowano próby osuszania i melioracji.
Nowoczesne rozwiązania widoczne na podstawie rozwoju cukrowni w Chełmicy czy budowaniu kolejki wąskotorowej „buraczanej” z Lubicza do Sierpca świadczą o znacznym postępie rolno‑spożywczym na terenie Ziemi Dobrzyńskiej.

Powstały także młyny wodne nad Drwęcą, Skrwą, Różcem, Mienią oraz wiatrowe - rozsiane po całej Ziemi Dobrzyńskiej. Kilka z nich z początku XX w. zachowało się do dziś.
Z tych czasów zachowały się resztki zabudowań podworskich w Suminie, Steklinie, Karnkowie, Radzikach Dużych i kilku innych miejscach.
Szczególnie cenne budowle znajdują się w Parku Etnograficznym w Toruniu (młyn ze Strzyg), w Muzeum Dobrzyńskim w Rypinie (młyn) i w muzeum Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej w Kłóbce (wiatrak koźlak z Zadusznik). W tym ostatnim muzeum‑skansenie została zlokalizowana zagroda dobrzyńska: kilka chat chłopskich, kuźnia, szkoła i kościół z Brzeźna.
Rozwój miast
Mniejszości narodowe
Żydzi
Małe miasteczka rozwijały się głównie dzięki rzemiosłu i handlowi. Około połowę mieszkańców Lipna, Dobrzynia nad Drwęcą, Dobrzynia nad Wisłą, Rypina, Kikoła, Skępego, Rypina stanowiła ludność żydowska wyznania mojżeszowego (judaizm) zajmująca się właśnie handlem i rzemiosłem. W okolicy znajdowały się cztery potężne synagogi: w Dobrzyniu nad Wisłą, Dobrzyniu nad Drwęcą, Lipnie i Rypinie. Zostały one zniszczone w 1939 roku przez Niemców. Społeczność żydowska wtopiła się w małomiasteczkowy przemysł, rzemiosło i handel i stała się nieodłącznym elementem dobrzyńskiej rzeczywistości. Także w większych wsiach Żydzi prowadzili składy handlowe, sklepy, wyszynkiwyszynki czy świadczyli usługi krawieckie i szewskie.

Ewangelicy
Natomiast ludność ewangelicka - głównie niemiecka - zamieszkiwała nadwiślańskie wsie po mennonitach oraz pas ziem w centrum ,np. pod Rypinem w Michałkach. Do dziś zachowały się wszystkie trzy świątynie ewangelickie - zbory w Rypinie, Lipnie i Makowiskach (ta ostatnia została niedawno przyjęta przez katolików). Niemieccy osadnicy w wielu przypadkach wprowadzali nowy typ budownictwa (cegła) i gospodarowania. Przyczyniali się oni do wzrostu produkcji i rozwoju gospodarki.
Na Ziemi Dobrzyńskiej stacjonowała również ludność rosyjska, wraz z napływem wojska i administracji zaboru. Jeden z potomków rodziny mieszanej Aleksander Petrow stał się (obok znanego Oskara Kolberga) piewcą i kronikarzem ludności dobrzyńskiej. Natomiast świątynie prawosławne (w miastach powiatowych - w Rypinie i Lipnie) nie przetrwały do czasów współczesnych. Ludność rosyjska po I wojnie w większości opuściła tereny dobrzyńskie. W lipnowskiej cerkwi znajduje się obecnie kino Nawojka.


Ziemię Dobrzyńską w XIX wieku zamieszkiwało społeczeństwo wielonarodowe. Nie odnotowano większych (poza oczywistymi - powstanie przeciw Rosji) niesnasek między ludnością czterech wyznań i narodowości.
Budownictwo
XIX wiek to jednocześnie czas budowy wielu dworów ziemiańskich, przebudowy rezydencji, przeważnie z piękną kolumnadą w stylu klasycystycznym.
Eklektyzm
Na przełomie XIX i XX licznie powstają budynki w stylu eklektycznym z modnymi wówczas założeniami parkowymi.
Kultura ludowa Ziemi Dobrzyńskiej
Czasy XIX wieku to najpierw rozkwit kultury ludowej, a potem pod wpływem migracji do miast powolny jej upadek. Dobrzyński strój ludowy podobny był do kujawskiego, obrzędy jednak nieco się różniły i zachowały się śladowo (w tomie Mazowsze Oskara Kolberga). Współcześnie obserwuje się próby reaktywacji i popularyzacji zwyczajów ludowych oraz stroju dobrzyńskiego.
Wesele dobrzyńskie we Włęczu



Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1XdfmJRxnSdb
Ludowe figurki przydrożne
Jedną z form identyfikacji ludowej z religią były figurki świętych i bardzo częste drewniane kapliczki z figurami Matki Boskiej Skępskiej.
Drewniane figurki Matki Boskiej Skępskiej rozpowszechniły się na terytorium całej Ziemi Dobrzyńskiej. Zagościły one również na Mazowszu, Kujawach, Ziemi Chełmińskiej w postaci feretronów, kapliczek przydrożnych i kapliczek domowych.
Matka Boska Skępska jest nie tylko obiektem wysławianym w sztukach plastycznych. Powstało wiele pieśni pielgrzymkowych sławiących Maryję oraz wierszy. Oto jeden z nich autorstwa Dariusza Chrobaka.
Wołanie do Matki Boskiej SkępskiejUśmiechnięta nastolatko
w gotyckim kontrapoście ciężar przenosząca
średniowieczny pół mileniumMatko Boska Brzemienna
brzemienna nie winą nie grzechem
brzemion nie odsuwająca
brzemię niosąca nie jak kamień u szyi czy kulę u nogi
czy piąte koło u wozu
brzemię raczej jak słodkie zniewolenie okowy miłości
brzemię krzyża nie swego już w łonie nosząca
choć jeszcze uśmiech mająca na licach
w końcach ust przeczuwająca ukrzyżowanie
niosąca ciężar nie do zniesienia
a jednak niosąca aż do zniesieniaMatko Boska Przy Nadziei
pełna nadziei i bólu
utrzymujesz przy nadziei niespokojnych o geny
o brzemię rodzinyMatko Boska Błogosławiona
w błogosławionym stanie
błogosławiona przeczuciem odkupienia
błogo u nas sławiona w drewnianych postaciachMatko Boska Dobrzyńska
koronowana w Wymyślinie skępska panienko
w kopiach z księżycem u stóp rozsiana na Dobrzyńsce Kujawach i Mazowszu
baniasta barokowa królowo kapliczek przydrożnych
Matko co trafiłaś na rozstaje dróg dobrzyńskich mazowieckich i kujawskichChoć nie ta smukła gotykiem
przecież zagościłaś w naszych umysłach i sercach baniasta królewno
na krzyżówkach ścieżek
ostatnio czasem opuszczona
zabrana z kapliczek
wyobcowana w szeregach w gablotach muzeumGoszczę u Ciebie w klasztornym kościele
i albo hardo jak turysta podnoszę wzrok i patrzę Ci w twarz
wypatrując w oryginale sprzed póltysiąclecia śladów dłuta na twych licach
szukając średniowiecznego układu ciała przykrytego suknią
przemierzając wzrokiem perły barokowej sukienki
i wota kontemplując dziękczynne w ołtarzualbo skruszony i wdzięczny
padam Ci do stóp Matko
w podzięce
za moją nadzieję
ziszczonąŹródło: Dariusz Chrobak, Wołanie do Matki Boskiej Skępskiej, (w:), Poczta głosowa sumienia, Lipno 2019. Poczta głosowa sumienia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R12a7cc41UmUh
Film przedstawia kapliczki i figurki Matki Boskiej na Ziemi Dobrzyńskiej.
Noc Kupały

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Az0gl5k709n
Kolędowanie

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1XIugbWUOQAs

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R16PO8SWReGm0
Inscenizacja Dziadów cz. II we Włęczu

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R14wetgBDrg5z
Zapusty Wesele

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R157HsENivGsm
Film dotyczy obrzędów wielkanocnych we Włęczu
Rozwój społeczności wiejskiej
Społeczność wsi zaczęła się coraz bardziej organizować, powstawały pierwsze jednostki Ochotniczej Straży PożarnejOchotniczej Straży Pożarnej, szkoły wiejskie czy organizacje przyparafialne. Ziemianie powołali Dobrzyńskie Towarzystwo Rolnicze oraz inne towarzystwa. W latach 60‑tych XIX wieku utworzono szkoły polskie, które niestety w kolejnych dekadach podlegały silnej rusyfikacji. Nauczyciele tych placówek są wspominani jako dobrzy Polacy, biorą udział w organizacji pierwszych bibliotek, Polskiej Macierzy Szkolnej i w ruchu społecznym, a potem niepodległościowym.

Świat tymczasem zmierzał ku wojnie między zaborczymi mocarstwami, która - pomimo wielkich strat i ofiar - miała doprowadzić do odzyskania przez Polskę niepodległości. Co dawało nadzieję na powrót Ziemi Dobrzyńskiej w jej granice.
Odpowiedz na pytanie: Kto był mianowany generałem na województwo płockie i Ziemię Dobrzyńską.
Odpowiedz na pytanie: Po jakim powstaniu na Ziemi Dobrzyńskiej przetrwało najwięcej miejsc pamięci?
Wymień miejsce, w którym można zobaczyć zabytkowy młyn wodny.
Rzeczpospolita została podzielona na skutek zaborów. Wskaż w którym zaborze znalazła się Ziemia Dobrzyńska w 1795 roku:
Podczas epizodu napoleońskiego część polskich patriotów walczyła u boku Napoleona, licząc na jego późniejszą pomoc w walce z zaborcami. Uzupełnij tabelę podanymi poniżej informacjami.
Polacy niezadowoleni z lekceważenia przez cara konstytucji i autonomii Królestwa Polskiego walczyli w powstaniu listopadowym. Ostatnie wojska po przegranej powstańczej opuściły kraj i udały się na emigrację. Wskaż, gdzie przekroczyły wojska polskie granicę i zostały rozbrojone przez żołnierzy Prus.
Wskaż, co powstało w wyniku rozwoju gospodarczego na przełomie XIX i XX wieku.
Mieszkańcy Ziemi Dobrzyńskiej wzięli udział w powstaniu styczniowym. Mieliśmy nawet z ramienia Rządu Powstańczego dowódcę. Zaznacz dowódcę - generała na Ziemię Dobrzyńską.
W końcu XIX i w początkach XX w. następuje rozwój gospodarczy, który dotyczy także naszych ziem. Dużą rolę odgrywają w tym procesie majątki ziemian, którzy wprowadzają nowoczesne formy gospodarowania. Wymień budynki dworskie, które mają charakter gospodarczy.
Rozwój gospodarczy nastąpił także wraz z przybyciem nowych osadników, wpierw Olędrów, potem Niemców i Żydów. Wymień w jakich miastach Ziemi Dobrzyńskiej ponad jedna trzecia a czasem nawet połowa mieszkańców to Żydzi.
Słownik pojęć
wyjazd z ojczystego kraju do innego państwa w celu osiedlenia się tam
budynek, w którym znajdują się maszyny do folowania (wyrobu) tkanin wełnianych
miasto na wybrzeżu w południowej Hiszpanii, w regionie Andaluzja
krzyż choleryczny
państwo utworzone decyzją kongresu wiedeńskiego, połączone unią personalną z Imperium Rosyjskim w latach 1815–1832
wyznanie chrześcijańskie zaliczane do protestantyzmu, powstałe w roku 1539 w Holandii
OSP; spełniały funkcje ochrony przeciwpożarowej i społeczno‑kulturalne
praca w celu organizacji polskiego społeczeństwa, podniesienie poziomu gospodarki, oświaty, kultury
przełęcz na wys. 1444 m n.p.m. w Hiszpanii, w Górach Ayllón
w polskiej tradycji historycznej nazwa Syberii jako miejsca zesłań po powstaniach narodowych XIX wieku
świątynia żydowska, miejsce skupiające społeczno‑religijną aktywność Żydów; bożnica
lekkokonni; formacja wojskowa lekkiej kawalerii
przekształcenie produktów, usług ale też pomysłów czy idei z wartości użytkowej na wartość wymienną
reformy przeprowadzone głównie w XIX wieku nadające chłopom na własność użytkowaną przez nich ziemię, połączone ze zniesieniem obciążeń feudalnych (pańszczyzna, czynsz)
zbrojna walka przeciwko okupantowi prowadzona nieregularnie, poprzez podjazdowe ataki, dywersję itp.
karczma, gospoda; miejsce, gdzie sprzedaje się napoje alkoholowe
Bibliografia
Chrobak D., Żuchowski Z., (2020), Ziemia Dobrzyńska. Podręcznik do historii regionalnej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych - na potrzeby konkursów regionalnych, Dobrzyń nad Wisłą.
Gałkowski P., (1997), Genealogia ziemiaństwa do 1918 roku, Rypin.
Guldon Z., (1967), Mapy ziemi dobrzyńskiej w II poł. XVI w., Roczniki TNT, 1967, R. 73, z. 1, Toruń.
Krajewski M., (1998), Słownik biograficzny ziemi dobrzyńskiej, Lipno.
Krajewski M., Mietz A., (1996) Zabytki Ziemi Dobrzyńskiej, Włocławek.
Studia z dziejów ziemi dobrzyńskiej XV‑XX w., (1987), red. Wojciechowski M., Warszawa‑Poznań‑Toruń.
Z dziejów Ziemi Dobrzyńskiej, (1996‑2022), [w:] Materiały z sesji historycznych SGZD w latach 1996‑2022, red. Bartoszewski R., nr 1‑25.











































