Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ziemia w Układzie Słonecznym – sprawdzian wiadomości

Cele lekcji

Cel ogólny: podsumowanie wiadomości o Układzie Słonecznym i miejscu w nim Ziemi.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna planety Układu Słonecznego,

  • wie, na czym polega teoria geocentryczna i heliocentryczna,

  • wie, jaki kształt ma Ziemia,

  • wie, jakie skały mają budowę jednorodną, a jakie różnorodną,

  • zna strefy oświetlenia Ziemi,

  • zna pojęcia: czas miejscowy, urzędowy, słoneczny,

  • zna wartość linii zmiany daty,

  • wie, co to jest aphelium i peryhelium,

  • zna daty pierwszych dni poszczególnych pór roku,

  • wymienia cechy i konsekwencje ruchu obrotowego i obiegowego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić współrzędne geograficzne,

  • wykonać schematyczny rysunek oświetlenia Ziemi w poszczególnych porach roku,

  • wyjaśnić działanie siły Coriolisa,

  • scharakteryzować strefy oświetlenia Ziemi,

  • obliczyć wysokość górowania Słońca,

  • obliczyć czas miejscowy,

  • scharakteryzować cechy ruchu obrotowego i obiegowego.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi wykorzystać nabyta wiedzę,

  • umie się skoncentrować

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Nauczyciel rozdaje przygotowane testy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel po rozdaniu testów podaje czas pracy – około 35‑40 minut. Wyjaśnia zasady pisania testu: każdy pisze sam, nie wolno się odwracać, ściągać, nauczyciel raz ostrzega, a następnie zabiera kartkę, poprawa sprawdzianu w okresie do 2 tygodni.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zbiera testy.

5. Bibliografia

P. Wład, Bogactwo przyrodnicze Ziemi. Geografia 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Sprawdzian do działu

„Ziemia w Układzie Słonecznym”

Powodzenia!

Imię, nazwisko, klasa

Maksymalna liczba

punktów

Punkty

Ocena

25 p.

  1. Wymień planety zewnętrzne Układu Słonecznego.

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2 p.

  1. Podpisz prawidłowo planety.

    RVb54XlnMs219

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2 p.

  1. Pogląd, według którego Słońce znajduje się w centrum układu planetarnego, a Ziemia jest jedną z planet obiegających Słońce, to teoria .............................................. i głosił ją .........................................................

1 p.

  1. Kształt Ziemi określa się jako:

  1. elipsoidę

  2. geoidę

  3. kulę

1 p.

  1. Największą planetą jest:

    1. Jowisz

    2. Wenus

    3. Mars

1 p.

6. Wyjaśnij pojęcia:

  1. Niewielkie ciała niebieskie zbudowane z lodu, których wielkość nie przekracza 10 km, to ........................................................................................................

  2. Kilka tysięcy ciał niebieskich, które krążą w Układzie Słonecznym, to ...................................................................................................................

2 p.

7. Do konsekwencji ruchu obrotowego Ziemi zaliczamy:

  1. spłaszczenie Ziemi przy biegunach, następstwo dnia i nocy

  2. pory roku, następstwo dnia i nocy

  3. spłaszczenie Ziemi na biegunach, pory roku

1 p.

8. Długość geograficzna to kąt zawarty pomiędzy:

  1. kierunkiem prostej prostopadłej do powierzchni Ziemi w danym punkcie a płaszczyzną równika

  2. promieniem ziemskim przechodzącym przez dany punkt a osią Ziemi

  3. półpłaszczyzną południka początkowego a półpłaszczyzną południka przechodzącego przez dany punkt

1 p.

9. Najbliższe położenie Ziemi do Słońca to:

  1. paralaksa

  2. peryhelium

  3. aphelium

1 p.

10. Siła Coriolisa powoduje zmianę kierunku poruszania się ciał:

  1. w prawo na półkuli północnej i południowej

  2. w lewo na półkuli północnej i w prawo na półkuli południowej

  3. w prawo na półkuli północnej i w lewo na półkuli południowej

1 p.

11. Narysuj oświetlenie Ziemi w dniu równonocny wiosennej.

2 p.

12. Linia zmiany daty przebiega wzdłuż południka:

  1. 180°

  2. 360°

1 p.

13. Oblicz kąt padania promieni słonecznych w poszczególnych dniach przesileń dla Tokio (35°N).

2 p.

14. Rozpoznaj strefy oświetlenia Ziemi:

  1. Słońce góruje dwa razy w roku ......................................................................

  2. zenitalne górowanie Słońca nie występuje, wraz ze wzrostem szerokości zmniejsza się wysokość Słońca ...........................................................................................

2 p.

15. Oblicz długość geograficzną południków oraz czas słoneczny na podstawie wartości podanych na schematach.

Czas

Indeks górny słoneczny 200 ....... 3 Indeks górny koniec00

Długość 7°30’W 0° .........

geograficzna

2 p.

16. Na podstawie rysunków określ współrzędne geograficzne punktów.

Rams7gXZOdDGe

3 p.

b) Zadanie domowe

Przedstaw, jak wykorzystuje się podane skały.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I.

R3sk1RvkjJdFb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 126.30 KB w języku polskim
ROGvEOKuc0Ztd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim