Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zima powoli odchodzi

- scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I

Blok tematyczny: Zima powoli odchodzi

Temat dnia: Dokąd płynie kra?

- wizualne opracowanie pojęcia „kra”, uporządkowanie myśli w logiczne struktury,

- uczeń wypowie się w kilku zdaniach na temat wysłuchanego wiersza,

- wie, jak powstaje kra i dlaczego kra nie tonie,

- wyjaśnia pisownię wyrazów z „rz” wymiennym,

- rozwiązuje działania typu 8+n,

- inspirowanie do twórczej pracy poprzez metody aktywizujące,

rozwijanie wyobraźni twórczej,

- doskonalenie umiejętności wnioskowania oraz korzystania z wcześniej zdobytej wiedzy,

- usprawnianie techniki dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 8+n,

- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat na podstawie wiersza,

- wyrabianie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

kształtowanie umiejętności wyodrębniania postaci głównych i czytania z podziałem na role,

- wykaże się pomysłowością i twórczym działaniem,

- rozwijanie czujności ortograficznej,

- sprawdza stopień rozumienia słuchanego tekstu,

- czyta z podziałem na role z właściwą intonacją,

- wyciągnie wnioski z przeprowadzonego doświadczenia,

Metoda i forma pracy

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa, praca z tekstem,

  • aktywizujące – kreatywne rysowanie, mapa pojęciowa, dyskusja badawcza,

  • oglądowe – obserwacja, pokaz

Formy pracy:

  • zbiorowa jednolita,

  • indywidualna jednolita i zróżnicowana,

  • grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne

Kartoniki w kształcie kry, diaskop, foliogramy – Rzeki Polski z serii „Świat wczoraj i dziś”, plansza poglądowa z zasadami pisowni „rz”, podręcznik „Wesoła Szkoła” cz. 4 i karty pracy cz. 4, sylwety kruka i wrony, kartoniki z nazwami rzeki Wkry, kry lodowe, arkusz do wykonania mapy mentalnej; szklanka, woda, kostka lodu; karta pracy do kreatywnego rysowania.

Przebieg lekcji

Zapis w dzienniku:

Kreatywne rysowanie kształtów kry. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Kra przy krze” H. Łochockiej. Rozmowa na temat zgodności ilustracji z treścią wiersza. Układanie odpowiedzi na pytania związane z treścią i formą wiersza. Czytanie z podziałem na role. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 8+n. Przeprowadzenie doświadczenia badającego właściwości lodu – wyciąganie wniosków. Wyrazy z „rz” wymiennym.

Uczniowie wchodzą do klasy po krach papierowych rozłożonych na podłodze.

Powitanie według obrzędowości klasowej

N: Cześć, dzień dobry witam was. Pierwsza klaso, jak się masz?

U: Dobrze, dobrze, bardzo dobrze.

1. Kreatywne rysowanie. Rozdanie kart inspirujących do kreatywnego rysowania – załącznik 1.

2. Łączenie dowolnie rozrzuconych kropek tak, aby utworzyć kontur kry lodowej.

3. Wycinanie zaprojektowanej kry lodowej i nakładanie jej na wspólną makietę rzeki /niebieska folia rozłożona na podłodze w miejscu do gier i zabaw ruchowych/, której nazwę poznają po zapoznaniu się z treścią wiersza.

4. Odgadywanie hasła dnia. Porządkowanie na tablicy trzech części kry lodowej według wielkości, od najmniejszej do największej. Wybrane dziecko odwraca uporządkowane kry i odczytuje hasło dnia:

„Dokąd płynie kra?”.

Przyklejanie hasła na mapę myślową (mentalną).

5. Wzorowe czytanie wiersza „Kra przy krze” przez nauczyciela i obrazowanie treści wiersza elementami ilustracji: kartonik z nazwą rzeki Wkra, kry lodowe, sylwetki kruka i wrony – podręcznik, s. 24.

6. Prezentacja rzeki Wkry na foliogramie rzek Polski.

7. Zestawienie treści wiersza z ilustracją i układanie odpowiedzi na pytania do tekstu poparte fragmentami wiersza. Sprawdzenie umiejętności czytania ze rozumieniem – podręcznik, s. 24., ćw.1‑3.

  • Kto z kim rozmawia w wierszu? /wrona z krukiem/

  • Dokąd płynie wrona i na czym? /do Wisły, na krze/

  • Po jakiej rzece płynie wrona na krze? /po Wkrze/

8. Wyodrębnienie postaci występujących w wierszu /narrator, kruk, wrona/ i zaznaczanie fragmentów tekstu wypowiadanych przez postaci z wiersza.

9. Czytanie wiersza z podziałem na role. Ocena poprawności czytania z uwzględnieniem właściwej intonacji.

10. Praca w zespołach. Podział na grupy według umiejętności uczniów. Dobierają się w grypy, odszukując swoje imię na dużej krze lodowej (nauczyciel wcześniej przygotowuje kry z białego papieru pakowego z imionami dzieci, dobierając ich zgodnie z umiejętnościami). Uczniowie otrzymują zadania w kopertach.

Praca zróżnicowana w grupach:

  • 1 grupa - pracują metodą dyskusji badawczej. Wyjaśniają: Jak powstaje kra? Wykonują doświadczenie, które odpowie na pytanie: Dlaczego kra nie tonie? Korzystają z wiadomości zawartych w podręczniku na stronie 25. Uzupełniają wniosek z doświadczenia na karcie pracy.

  • 2 grupa - Wyjaśniają znaczenie wyrazów: kra, krra!, Wkra. Łączą wyrazy z ich znaczeniem:

kra

lód

krra! krra!

krakanie

Wkra

rzeka

  • 3 grupa – wyjaśniają zasady pisowni wyrazów z rz wymiennym. Dobierają pary wyrazów, w których rz wymienia się na r:

morze

morski

krze

kra

Wkrze

Wkra

  • 4 grupa – układają z rozsypanki literowej postaci występujące w wierszu: narrator, kruk, wrona.

11. Prezentacja prac opracowanych w grupach.

12. Umieszczanie wykonanych prac na „mapie pojęciowej”.

13. Ocena pracy grupy zgodnie z systemem oceniania z WSO.

14. Zabawa ruchowa - dźwiękonaśladowczaZ kry na krę”. Na podłodze rozłożone są kry lodowe (z papieru). Dzieci na sygnał klaśnięcia w dłonie przez nauczyciela, przeskakują z kry na krę, wydając przy tym odgłos krakania wrony – krra! krra!

III. Edukacja matematyczna - dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 8+n.

15. Ćwiczenia w pamięciowym dodawaniu typu 8+n. Samodzielne obliczanie działań –karta pracy 25 - zad.1. Sprawdzenie poprawności dokonanych obliczeń.

16. Układanie zadania z treścią do formuły matematycznej i rysunku - karta pracy 25 - zad.2.

Nauczyciel wyjaśnia, że rozwiązanie zadania można zapisać w dwojaki sposób:

  • Dopełniając do 10 pierwszy składnik 8+9= 8+2+7= …..

  • Dopełniając do 10 drugi składnik 8+9=7+1+9= …..

Dzieci podają ustną odpowiedź do zadania.

17. Ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - karta pracy 25- zad.3. Wpisywanie brakujących liczb i porządkowanie wyników rosnąco.

18. Rozwiązywanie zadania tekstowego z wykorzystaniem poznanych sposobów dodawania do 8 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - karta pracy 25 - zad.4. Przeliczanie słów „kra” wyartykułowanych przez wronę.

19. Zabawa ruchowa orientacyjno‑porządkowa „Powódź”.

Dzieci biegają luźno po klasie. Na hasło „powódź” każde dziecko wskakuje na dowolną krę z papieru przyklejoną do podłogi.

20. Utrwalenie zdobytej wiedzy. Samodzielna praca uczniów z kartami pracy w oparciu o opracowaną mapę myślową.

  • Samodzielne wyjaśnienie wyrazów: kra, krra! Wkra. Łącznie wyrazów z ich znaczeniem - karta pracy 24 ćw. 1

Kra - tafla lodu

Krra! Krra! - krakanie wrony

Wkra - nazwa rzeki

21. Wyrabianie czujności ortograficznej pisowni wyrazów z rz wymiennym.

Nauczyciel przypomina o zasadach pisowni wyrazów z rz wymiennym z zastosowaniem tablicy poglądowej.

Samodzielne dopisywanie wyrazów ilustrujących wymianę rz na *r -*karta pracy 24, ćw.2.

Krze - kra

morze – morski

22. Sprawdzenie prac - ocena poprawności i staranności ich wykonania.

5. Podsumowanie

Zakończenie zajęć. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej odpowiedzi na pytanie postawione w haśle dnia: Dokąd płynie kra?

do

Kra

morza.

płynie

Odpowiedź: Kra płynie do morza.

Zamieszczenie odpowiedzi pod hasłem dnia na mapie mentalnej.

Ewaluacja dnia.

Ocena zajęć. Siadają przy krze lodowej, przy której pracowali w grupach i wyrażają swoją opinię o przeżytym dniu, stawiając plusy nad swoim imieniem według zasady:

+++ zajęcia były bardzo ciekawe

++ zajęcia były ciekawe

  • zajęcia były nieciekawe /trudne/

Opis zastosowanych metod aktywnych wg. R. Folejewskiej, I. Zarzyckiej „Spróbujmy inaczej”.

  1. Kreatywne rysowanie – jest pomocne przy rozwijaniu wyobraźni twórczej. Pobudza dzieci do myślenia. Efekt plastyczny schodzi tu na dalszy plan , a istotny staje się sam proces tworzenia i język symboli.

  2. Dyskusja badawcza – metoda ta polega na zdobywaniu wiedzy i doświadczeń poprzez obserwację i badanie wszystkimi zmysłami, a następnie dzieleniu się spostrzeżeniami z innymi i wspólnym wypracowaniu wniosków.

  3. Mapa pojęciowa /mentalna/ – to graficzny opis i objaśnienie danego pojęcia. Główne zagadnienie należy umieścić w środku mapy, a zagadnienia pochodne promieniście od niego. Mapy mentalne ilustrują spiralność, złożoność naszego myślenia. Pozwalają na dokonywanie podsumowań.

  1. Załączniki

a) Praca domowa

Zadanie pracy domowej. Naucz się czytać fragment wybranej roli z wiersza „Kra przy krze”. Możesz nauczyć się wiersza na pamięć. Wykonaj ćw. 5 i 6 z karty pracy 25.

Literatura:

  1. R. Folejewska, I.Zarzycka „Spróbujmy inaczej”, WSiP, Warszawa, 2005

Rk4JYKBnwZISP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 66.00 KB w języku polskim