Zima powoli odchodzi
Zima powoli odchodzi
- scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I
Blok tematyczny: Zima powoli odchodzi
Temat dnia: Dokąd płynie kra?
- wizualne opracowanie pojęcia „kra”, uporządkowanie myśli w logiczne struktury,
- uczeń wypowie się w kilku zdaniach na temat wysłuchanego wiersza,
- wie, jak powstaje kra i dlaczego kra nie tonie,
- wyjaśnia pisownię wyrazów z „rz” wymiennym,
- rozwiązuje działania typu 8+n,
- inspirowanie do twórczej pracy poprzez metody aktywizujące,
rozwijanie wyobraźni twórczej,
- doskonalenie umiejętności wnioskowania oraz korzystania z wcześniej zdobytej wiedzy,
- usprawnianie techniki dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 8+n,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat na podstawie wiersza,
- wyrabianie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
kształtowanie umiejętności wyodrębniania postaci głównych i czytania z podziałem na role,
- wykaże się pomysłowością i twórczym działaniem,
- rozwijanie czujności ortograficznej,
- sprawdza stopień rozumienia słuchanego tekstu,
- czyta z podziałem na role z właściwą intonacją,
- wyciągnie wnioski z przeprowadzonego doświadczenia,
Metoda i forma pracy
Metody pracy:
słowne – rozmowa, praca z tekstem,
aktywizujące – kreatywne rysowanie, mapa pojęciowa, dyskusja badawcza,
oglądowe – obserwacja, pokaz
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita i zróżnicowana,
grupowa zróżnicowana.
Środki dydaktyczne
Kartoniki w kształcie kry, diaskop, foliogramy – Rzeki Polski z serii „Świat wczoraj i dziś”, plansza poglądowa z zasadami pisowni „rz”, podręcznik „Wesoła Szkoła” cz. 4 i karty pracy cz. 4, sylwety kruka i wrony, kartoniki z nazwami rzeki Wkry, kry lodowe, arkusz do wykonania mapy mentalnej; szklanka, woda, kostka lodu; karta pracy do kreatywnego rysowania.
Przebieg lekcji
Zapis w dzienniku:
Kreatywne rysowanie kształtów kry. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Kra przy krze” H. Łochockiej. Rozmowa na temat zgodności ilustracji z treścią wiersza. Układanie odpowiedzi na pytania związane z treścią i formą wiersza. Czytanie z podziałem na role. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 8+n. Przeprowadzenie doświadczenia badającego właściwości lodu – wyciąganie wniosków. Wyrazy z „rz” wymiennym.
Uczniowie wchodzą do klasy po krach papierowych rozłożonych na podłodze.
Powitanie według obrzędowości klasowej
N: Cześć, dzień dobry witam was. Pierwsza klaso, jak się masz?
U: Dobrze, dobrze, bardzo dobrze.
1. Kreatywne rysowanie. Rozdanie kart inspirujących do kreatywnego rysowania – załącznik 1.
2. Łączenie dowolnie rozrzuconych kropek tak, aby utworzyć kontur kry lodowej.
3. Wycinanie zaprojektowanej kry lodowej i nakładanie jej na wspólną makietę rzeki /niebieska folia rozłożona na podłodze w miejscu do gier i zabaw ruchowych/, której nazwę poznają po zapoznaniu się z treścią wiersza.
4. Odgadywanie hasła dnia. Porządkowanie na tablicy trzech części kry lodowej według wielkości, od najmniejszej do największej. Wybrane dziecko odwraca uporządkowane kry i odczytuje hasło dnia:
„Dokąd płynie kra?”.
Przyklejanie hasła na mapę myślową (mentalną).
5. Wzorowe czytanie wiersza „Kra przy krze” przez nauczyciela i obrazowanie treści wiersza elementami ilustracji: kartonik z nazwą rzeki Wkra, kry lodowe, sylwetki kruka i wrony – podręcznik, s. 24.
6. Prezentacja rzeki Wkry na foliogramie rzek Polski.
7. Zestawienie treści wiersza z ilustracją i układanie odpowiedzi na pytania do tekstu poparte fragmentami wiersza. Sprawdzenie umiejętności czytania ze rozumieniem – podręcznik, s. 24., ćw.1‑3.
Kto z kim rozmawia w wierszu? /wrona z krukiem/
Dokąd płynie wrona i na czym? /do Wisły, na krze/
Po jakiej rzece płynie wrona na krze? /po Wkrze/
8. Wyodrębnienie postaci występujących w wierszu /narrator, kruk, wrona/ i zaznaczanie fragmentów tekstu wypowiadanych przez postaci z wiersza.
9. Czytanie wiersza z podziałem na role. Ocena poprawności czytania z uwzględnieniem właściwej intonacji.
10. Praca w zespołach. Podział na grupy według umiejętności uczniów. Dobierają się w grypy, odszukując swoje imię na dużej krze lodowej (nauczyciel wcześniej przygotowuje kry z białego papieru pakowego z imionami dzieci, dobierając ich zgodnie z umiejętnościami). Uczniowie otrzymują zadania w kopertach.
Praca zróżnicowana w grupach:
1 grupa - pracują metodą dyskusji badawczej. Wyjaśniają: Jak powstaje kra? Wykonują doświadczenie, które odpowie na pytanie: Dlaczego kra nie tonie? Korzystają z wiadomości zawartych w podręczniku na stronie 25. Uzupełniają wniosek z doświadczenia na karcie pracy.
2 grupa - Wyjaśniają znaczenie wyrazów: kra, krra!, Wkra. Łączą wyrazy z ich znaczeniem:
kra | lód |
krra! krra! | krakanie |
Wkra | rzeka |
3 grupa – wyjaśniają zasady pisowni wyrazów z rz wymiennym. Dobierają pary wyrazów, w których rz wymienia się na r:
morze | morski |
krze | kra |
Wkrze | Wkra |
4 grupa – układają z rozsypanki literowej postaci występujące w wierszu: narrator, kruk, wrona.
11. Prezentacja prac opracowanych w grupach.
12. Umieszczanie wykonanych prac na „mapie pojęciowej”.
13. Ocena pracy grupy zgodnie z systemem oceniania z WSO.
14. Zabawa ruchowa - dźwiękonaśladowcza „Z kry na krę”. Na podłodze rozłożone są kry lodowe (z papieru). Dzieci na sygnał klaśnięcia w dłonie przez nauczyciela, przeskakują z kry na krę, wydając przy tym odgłos krakania wrony – krra! krra!
III. Edukacja matematyczna - dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 8+n.
15. Ćwiczenia w pamięciowym dodawaniu typu 8+n. Samodzielne obliczanie działań –karta pracy 25 - zad.1. Sprawdzenie poprawności dokonanych obliczeń.
16. Układanie zadania z treścią do formuły matematycznej i rysunku - karta pracy 25 - zad.2.
Nauczyciel wyjaśnia, że rozwiązanie zadania można zapisać w dwojaki sposób:
Dopełniając do 10 pierwszy składnik 8+9= 8+2+7= …..
Dopełniając do 10 drugi składnik 8+9=7+1+9= …..
Dzieci podają ustną odpowiedź do zadania.
17. Ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - karta pracy 25- zad.3. Wpisywanie brakujących liczb i porządkowanie wyników rosnąco.
18. Rozwiązywanie zadania tekstowego z wykorzystaniem poznanych sposobów dodawania do 8 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - karta pracy 25 - zad.4. Przeliczanie słów „kra” wyartykułowanych przez wronę.
19. Zabawa ruchowa orientacyjno‑porządkowa „Powódź”.
Dzieci biegają luźno po klasie. Na hasło „powódź” każde dziecko wskakuje na dowolną krę z papieru przyklejoną do podłogi.
20. Utrwalenie zdobytej wiedzy. Samodzielna praca uczniów z kartami pracy w oparciu o opracowaną mapę myślową.
Samodzielne wyjaśnienie wyrazów: kra, krra! Wkra. Łącznie wyrazów z ich znaczeniem - karta pracy 24 ćw. 1
Kra - tafla lodu
Krra! Krra! - krakanie wrony
Wkra - nazwa rzeki
21. Wyrabianie czujności ortograficznej pisowni wyrazów z rz wymiennym.
Nauczyciel przypomina o zasadach pisowni wyrazów z rz wymiennym z zastosowaniem tablicy poglądowej.
Samodzielne dopisywanie wyrazów ilustrujących wymianę rz na *r -*karta pracy 24, ćw.2.
Krze - kra
morze – morski
22. Sprawdzenie prac - ocena poprawności i staranności ich wykonania.
5. Podsumowanie
Zakończenie zajęć. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej odpowiedzi na pytanie postawione w haśle dnia: Dokąd płynie kra?
do | Kra | morza. | płynie |
Odpowiedź: Kra płynie do morza.
Zamieszczenie odpowiedzi pod hasłem dnia na mapie mentalnej.
Ewaluacja dnia.
Ocena zajęć. Siadają przy krze lodowej, przy której pracowali w grupach i wyrażają swoją opinię o przeżytym dniu, stawiając plusy nad swoim imieniem według zasady:
+++ zajęcia były bardzo ciekawe
++ zajęcia były ciekawe
zajęcia były nieciekawe /trudne/
Opis zastosowanych metod aktywnych wg. R. Folejewskiej, I. Zarzyckiej „Spróbujmy inaczej”.
Kreatywne rysowanie – jest pomocne przy rozwijaniu wyobraźni twórczej. Pobudza dzieci do myślenia. Efekt plastyczny schodzi tu na dalszy plan , a istotny staje się sam proces tworzenia i język symboli.
Dyskusja badawcza – metoda ta polega na zdobywaniu wiedzy i doświadczeń poprzez obserwację i badanie wszystkimi zmysłami, a następnie dzieleniu się spostrzeżeniami z innymi i wspólnym wypracowaniu wniosków.
Mapa pojęciowa /mentalna/ – to graficzny opis i objaśnienie danego pojęcia. Główne zagadnienie należy umieścić w środku mapy, a zagadnienia pochodne promieniście od niego. Mapy mentalne ilustrują spiralność, złożoność naszego myślenia. Pozwalają na dokonywanie podsumowań.
Załączniki
a) Praca domowa
Zadanie pracy domowej. Naucz się czytać fragment wybranej roli z wiersza „Kra przy krze”. Możesz nauczyć się wiersza na pamięć. Wykonaj ćw. 5 i 6 z karty pracy 25.
Literatura:
R. Folejewska, I.Zarzycka „Spróbujmy inaczej”, WSiP, Warszawa, 2005