Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „ZJAWISKA ATMOSFERYCZNE”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Zjawiska atmosferyczne.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (3.2) [uczeń] obserwuje i nazywa zjawiska atmosferyczne zachodzące w Polsce.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Definiuje pojęcia: opad atmosferyczny, osad atmosferyczny, deszcz, mżawka, burza, śnieg, grad, rosa, szron, szadź, gołoledź.

Rozpoznaje chmury pierzaste, kłębiaste, warstwowe.

Tłumaczy powstawanie mgły.

Objaśnia rolę opadów atmosferycznych jako część obiegu wody w przyrodzie.

Zna metody pomiarów ilości opadów.

Rozumie zjawiska zmiany stanu skupienia wody w mechanizmie powstawania opadów.

Podaje przykłady opadów i osadów atmosferycznych, wyjaśnia proces ich powstawania.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Rozwija zainteresowanie obserwacjami przyrody.

Określa stopień zachmurzenia nieba.

Wie, z których chmur pada deszcz.

Rozumie zjawiska powodujące powstawanie opadów atmosferycznych.

Odróżnia podstawowe rodzaje opadów.

Rozumie różnicę między opadami a osadami atmosferycznymi.

Poznaje mechanizm powstawania osadów atmosferycznych.

Rozumie zjawisko burzy.

Zna zasadę działania deszczomierza.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne.

  • Umiejętność uczenia się.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Pogadanka: skąd się bierze deszcz? Uczniowie podają swoje propozycje. Przypomnienie pojęcia pary wodnej, stanów skupienia substancji oraz zjawisk parowania i skraplania, zamarzania. Omówienie powstawania chmury i deszczu z unoszącej się i skraplającej pary wodnej.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali kształt chmury. Uczniowie kilkukrotnie wymieniają się rysunkami między sobą. Zauważają, że każda z chmur jest inna. Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia z zestawu „Chmury”. Omawia krótko rodzaje chmur (pierzaste, kłębiaste, warstwowe) oraz sposób opisywania zjawiska zachmurzenia (małe, średnie, duże, brak). Z których z chmur powstanie deszcz? Kto był kiedyś w chmurach? Wyjaśnia zjawisko mgły.

Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają rodzaje opadów. Uczniowie zapisują pomysły na tablicy. Na podstawie prezentacji „Zjawiska atmosferyczne” omawia rodzaje opadów i zastosowanie deszczomierza. Tłumaczy powstawanie osadów atmosferycznych.

Nauczyciel opowiada o zjawisku burzy, jako połączeniu intensywnych opadów atmosferycznych z wyładowaniami elektrycznymi. Prezentuje film „Burza”.

  1. Podsumowanie:

Podsumowanie wiadomości na temat poznanych rodzajów opadów atmosferycznych. Wskazani uczniowie wymieniają ponownie najczęściej występujące opady oraz osady atmosferyczne.

Środki dydaktyczne

  • Materiały multimedialne: prezentacja „Rodzaje opadów”

  • Zestaw zdjęć „Chmury”

  • Film: „Burza”

Metody nauczania

  • Pogadanka.

  • Dyskusja.

  • Pokaz.

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca indywidualna.

  • Praca zbiorowa.

Praca domowa

  1. Przez tydzień prowadź obserwacje zachmurzenia nieba nad Twoim domem. Jeśli pada – określ też rodzaj opadu.

  2. Opisz jak tworzy się szron.

Zadanie dla chętnych

Szron powstaje poprzez przemianę pary wodnej w lód, z pominięciem fazy cieczy. Wyszukaj jak nazywa się to zjawisko.

Lub

Wyjaśnij różnicę między szadzią a gołoledzią.

Załącznik do scenariusza

Zestaw zdjęć „ Chmury”:

Chmury pierzaste:

Chmury kłębiaste:

Chmury warstwowe:

Mgła:

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Rodzaje opadów”

Film „Burza”

R1GddBR8NYTth

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.00 KB w języku polskim
R3ITvh0OtjFX4

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.99 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3