R9kGFGejCepQb
Na zdjęciu dłonie 4 różnych ludzi zbliżone do siebie. Ręce są otwarte, a na każdej z dłoni położony jest listek. Listki są różnych kolorów i wymiarów. W tle zdjęcia znajduje się trawa, na której leżą suche liście.

Zjawiska braku tolerancji

W tolerancji tkwi siła przyjaźni
Źródło: Juan Diego Salinas, dostępny w internecie: pixabay.com [dostęp 19.07.2021], domena publiczna.

Przed II wojną światową Polska była państwem wielonarodowościowym. W 1931 roku Polacy stanowili niecałe 70% obywateli. Współcześnie Polska nie jest państwem jednolitym narodowościowo. Oprócz Polaków, liczebnie dominujących, mieszkają w Polsce przedstawiciele innych narodów.

Nauczysz się
  • postępować tolerancyjnie,

  • charakteryzować różne postawy wobec mniejszości narodowych,

  • rozpoznawać przykłady tolerancji i nietolerancji w stosunku do mniejszości narodowych i etnicznych,

  • przedstawiać skutki postępowania nietolerancyjnego,

  • analizować dane statystyczne na temat stosunku Polaków do innych narodów.

Przynależność narodowo‑etniczna w Polsce

W spisie ludności w 2021 r., który miał miejsce w Polsce, umożliwiono mieszkańcom Polski wyrażanie złożonych tożsamości narodowo‑etnicznych. Można było zadeklarować przynależność nawet do dwóch grup narodowo‑etnicznych. W Polsce wyróżnia się 9 mniejszości narodowych:

  • Białorusini

  • Czesi

  • Litwini

  • Niemcy

  • Ormianie

  • Rosjanie

  • Słowacy

  • Ukraińcy

  • Żydzi

Mniejszości etnicznych jest 4:

  • Łemkowie

  • Karaimi

  • Tatarzy

  • Romowie

Ćwiczenie 1
R1ZvtZ2wgjV0R
ćwiczenie interaktywne
ĆWICZENIE: Wykreślanka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13C1VuMlWHYx
Ćwiczenie 1
Spośród mniejszości mieszkających w Polsce, wskaż te, które są mniejszościami etnicznymi: Możliwe odpowiedzi: 1. Białorusini, 2. Karaimi, 3. Ormianie, 4. Litwini, 5. Romowie, 6. Tatarzy, 7. Żydzi
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ludność według struktury identyfikacji narodowo‑etnicznych w 2011 r. i 2021 r.

Ludność ogółem (w tys.)

Obywatelstwo

Miejsce urodzenia

polskie

niepolskie

nieustalone

Polska

inne

nieustalone

2011

38 511,8

38 445,6

57,5

8,8

37 820,8

674,9

16,2

2021

38 036,1

37 923,9

111,9

0,3

37 270,8

748,3

17,0

NW01 Źródło: GUS – raport z Narodowego Spisu Powszechnego 2011 i 2021 r., dostępny w internecie: https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-wstepne/raport-zawierajacy-wstepne-wyniki-nsp-2021,6,1.html [dostęp 2.06.2022].

Ludność według struktury identyfikacji narodowo‑etnicznych w 2011 r. i 2021 r.

Rok 2011 (liczby w tysiącach)

  • ludność ogółem: 38 511,8;

  • obywatelstwo polskie: 38 445,6;

  • obywatelstwo niepolskie: 57,5;

  • obywatelstwo nieustalone: 8,8;

  • miejsce urodzenia: Polska: 37 820,8;

  • inne miejsce urodzenia: 674,9;

  • nieustalone miejsce urodzenia: 16,2;

Rok 2021 (liczby w tysiącach)

  • ludność ogółem: 38 036,1;

  • obywatelstwo polskie: 37 923,9;

  • obywatelstwo niepolskie: 111,9;

  • obywatelstwo nieustalone: 0,3;

  • miejsce urodzenia: Polska: 37 270,8;

  • inne miejsce urodzenia: 748,3;

  • nieustalone miejsce urodzenia: 17,0.

NW01 Źródło: GUS – raport z Narodowego Spisu Powszechnego 2011 i 2021 r., dostępny w internecie: https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-wstepne/raport-zawierajacy-wstepne-wyniki-nsp-2021,6,1.html [dostęp 2.06.2022].

Ćwiczenie 2

Przeanalizuj dane raportu Narodowego Spisu Powszechnego 2011 i 2021, rozstrzygnij, czy Polska jest krajem wielonarodowościowym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).

Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w Polsce

Mniejszości narodowe oraz etniczne mają w Polsce zagwarantowane prawa i wolności. Wiele z nich wynika z zapisów Konstytucji RP, która zapewnia im prawo do tworzenia własnych instytucji edukacyjnych, kulturalnych, służących ochronie tożsamości religijnej.

Prawa szczegółowe mniejszości zostały zapisane w ustawach. W Ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, zagwarantowano im szereg praw m.in.:

  • Prawo do posługiwania się własnym językiem w życiu prywatnym i publicznym

  • Rozpowszechnianie informacji w języku mniejszości oraz nauki tego języka w szkołach

  • W gminach, w których liczba osób należących do mniejszości wynosi co najmniej 20%, jej język może być używany za język pomocniczy

  • W takich gminach może być wprowadzone podwójne nazewnictwo miejscowości, ulic, placów itp.

ReqD6zm17uUKv
Gminy, w których wprowadzono język mniejszości jako język pomocniczy (stan na 21.02.2014)
Źródło: Aotearoa, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Gminy_w_Polsce_z_j%C4%99zykiem_pomocniczym#/media/Plik:Gminy_z_j%C4%99zykiem_pomocniczym.png [dostęp 15.11.2021], licencja: CC BY 3.0.

Mapa Polski z gminami, w których wprowadzono język mniejszości jako język pomocniczy (stan na 21.02.2014):

  • województwo pomorskie: kaszubski,

  • województwo podlaskie: litewski i białoruski,

  • województwo opolskie: niemiecki.

RQIfk5ZC4mPLT

Lista zawierająca urzędowy rejestr gmin, w których używany jest język pomocniczy

Urzędowy rejestr gmin, w których używany jest język pomocniczy
Źródło: Mniejszości Narodowe i Etniczne, MSWiA, dostępny w internecie: http://mniejszosci.narodowe.mswia.gov.pl/mne/rejestry/urzedowy-rejestr-gmin/6884,Urzedowy-Rejestr-Gmin-w-ktorych-jest-uzywany-jezyk-pomocniczy.html [dostęp 15.11.2021], domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 56.79 KB w języku polskim

Urzędowy rejestr gmin, w których używany jest język pomocniczy:

  • gmina wiejska Radłów, powiat oleski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑01‑25,

  • gmina wiejska Chrząstowice, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑01‑25,

  • gmina wiejska Izbicko, powiat strzelecki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑03‑06,

  • gmina miejsko‑wiejska Biała, powiat prudnicki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑03‑06,

  • gmina wiejska Walce, powiat krapkowicki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑04‑04,

  • gmina wiejska Strzeleczki, powiat krapkowicki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑05‑17,

  • gmina miejsko‑wiejska Leśnica, powiat strzelecki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑05‑17,

  • gmina wiejska Puńsk, powiat sejneński, województwo podlaskie, język pomocniczy: litewski, data wpisania: 2006‑05‑25,

  • gmina wiejska Prószków, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑07‑11,

  • gmina wiejska Parchowo, powiat bytowski, województwo pomorskie, język pomocniczy: kaszubski, data wpisania: 2006‑08‑16,

  • gmina wiejska Jemielnica, powiat strzelecki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑08‑28,

  • gmina miejsko‑wiejska Ujazd, powiat strzelecki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑08‑28,

  • gmina miejsko‑wiejska Kolonowskie, powiat strzelecki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑09‑22,

  • gmina wiejska Lasowice Wielkie, powiat kluczborski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑10‑18,

  • gmina wiejska Reńska Wieś, powiat kędzierzyńsko‑kozielski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2006‑10‑26,

  • gmina wiejska Tarnów Opolski, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2007‑02‑15,

  • gmina wiejska Bierawa, powiat kędzierzyńsko‑kozielski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2007‑04‑23,

  • gmina wiejska Zębowice, powiat oleski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2007‑10‑23,

  • gmina wiejska Sierakowice, powiat kartuski, województwo pomorskie, język pomocniczy: kaszubski, data wpisania: 2007‑10‑23,

  • gmina miejska Hajnówka, powiat hajnowski, województwo podlaskie, język pomocniczy: białoruski, data wpisania: 2007‑12‑03,

  • gmina wiejska Turawa, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2008‑09‑12,

  • gmina wiejska Dobrzeń Wielki, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2009‑04‑22,

  • gmina miejsko‑wiejska Głogówek, powiat prudnicki, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2009‑04‑22,

  • gmina wiejska Murów, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2009‑04‑22,

  • gmina wiejska Orla, powiat bielski, województwo podlaskie, język pomocniczy: białoruski, data wpisania: 2009‑05‑08,

  • gmina miejsko‑wiejska Dobrodzień, powiat oleski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2009‑05‑13,

  • gmina wiejska Komprachcice, powiat opolski, województwo opolskie, język pomocniczy: niemiecki, data wpisania: 2009‑06‑04,

  • gmina wiejska Narewka, powiat hajnowski, województwo podlaskie, język pomocniczy: białoruski, data wpisania: 2009‑06‑16,

  • gmina wiejska Czyże, powiat hajnowski, województwo podlaskie, język pomocniczy: białoruski, data wpisania: 2010‑02‑08,

  • gmina wiejska Hajnówka, powiat hajnowski, województwo podlaskie, język pomocniczy: białoruski, data wpisania: 2010‑05‑28,

  • gmina wiejska Linia, powiat wejherowski, województwo pomorskie, język pomocniczy: kaszubski, data wpisania: 2012‑04‑23,

  • gmina miejska Żukowo, powiat kartuski, województwo pomorskie, język pomocniczy: kaszubski, data wpisania: 2013‑07‑17,

  • gmina wiejska Luzino, powiat wejherowski, województwo pomorskie, język pomocniczy: kaszubski, data wpisania: 2014‑02‑21.

Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 roku o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym

Art. 1. Ustawa reguluje sprawy związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, zachowaniem i rozwojem języka regionalnego, integracją obywatelską i społeczną osób należących do mniejszości narodowych i etnicznych, a także sposób realizacji zasady równego traktowania osób bez względu na pochodzenie etniczne oraz określa zadania i kompetencje organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tych spraw.

t9UKDOI9yY_00000_CUR_004 Źródło: Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 roku o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20050170141/U/D20050141Lj.pdf [dostęp 1.06.2022].
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj jaki jest cel wydania ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Co wprowadza powyższy dokument do polskiego porządku prawnego.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).

Tolerancja wobec mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce

Tolerancja
R1PA0CAWiJp1t
Film przedstawiający zjawiska braku tolerancji i zjawiska tolerancji, wobec różnych mniejszości narodowych.
Zakończenie 1 - Nietolerancja wobec mniejszości i jej skutki.
RNIhcF9f8LiX0
Film przedstawia nietolerancję wobec mniejszości narodowych i jej skutki.
Zakończenie 2 - Tolerancja wobec mniejszości i jej skutki.
R1JYd3vgpmB5k
Film przedstawia tolerancję wobec mniejszości narodowych i jej skutki.
Polecenie 1

Na podstawie filmu pt.: „Tolerancja”, podaj pozytywne skutki bycia tolerancyjnym.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie filmy pt.: „Tolerancja”, wyjaśnij, dlaczego Nina zachowała się nietolerancyjnie wobec swojej koleżanki.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Po obejrzeniu filmu pt.: „Tolerancja”, zaproponuj działania, jakie można byłoby przeprowadzić w Twojej szkole, żeby promować działania tolerancyjne wobec mniejszości.

R1PndyUtBhLw3
(Uzupełnij).

Tolerancja to w mowie potocznej i naukach społecznych postawa społeczna i osobista odznaczająca się poszanowaniem poglądów, zachowań i cech innych ludzi, a także ich samych. Tolerancja nie oznacza akceptacji czyjegoś zachowania czy poglądów. Wręcz przeciwnie: oznacza ich poszanowanie, mimo że nam się one nie podobają.

Konferencja Generalna Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) na swojej 28. sesji w 1995 roku przyjęła Deklarację Zasad Tolerancji. Powodem powstania tego dokumentu były liczne zjawiska nietolerancji i dyskryminacjadyskryminacjadyskryminacja mniejszości.

UNESCO Deklaracja Zasad Tolerancji

Artykuł I 
Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju.

gdNOMqqNjN_00000_WER_001 Źródło: UNESCO Deklaracja Zasad Tolerancji, dostępny w internecie: http://www.unic.un.org.pl/dyskryminacja/tolerancja-poszanowanie.php [dostęp 19.07.2021].
Ćwiczenie 4

Po przeczytaniu tekstu źródłowego pt: „Deklaracja zasad tolerancji”, uzasadnij, że jesteś osobą tolerancyjną.

RQToLAkRbCydl
(Uzupełnij).

Brak tolerancji, ksenofobia, rasizm, przemoc motywowana nienawiścią nie pojawiają się tylko w Polsce, są natomiast problemem globalnymglobalnyglobalnym. Dlatego w 1995 roku Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) ustaliło, że 16 listopada będzie obchodzony Międzynarodowy Dzień Tolerancji.

RZZyB6lmNUnp3
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj odpowiednie wyrazy do słowa tolerancja. Tolerancja to: Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpQRKfyHxU7mB
Ćwiczenie 6
Pogrupuj podane przykłady do zachować tolerancyjnych i nietolerancyjnych, przeciągając kafelki w odpowiednie pola. Zachowania tolerancyjne Możliwe odpowiedzi: 1. interesuję się różnymi kulturami, 2. Cyganie to złodzieje, 3. przyjaźnię się bez względu na np. wyznanie, 4. w jednym państwie powinni żyć ludzie jednej narodowości, 5. wartość człowieka nie zależy od jego narodowości, 6. rudzi są fałszywi, 7. szanuję prawa innych ludzi, 8. blondynki są mniej inteligentne, 9. akceptuję inny kolor skóry Zachowania nietolerancyjne Możliwe odpowiedzi: 1. interesuję się różnymi kulturami, 2. Cyganie to złodzieje, 3. przyjaźnię się bez względu na np. wyznanie, 4. w jednym państwie powinni żyć ludzie jednej narodowości, 5. wartość człowieka nie zależy od jego narodowości, 6. rudzi są fałszywi, 7. szanuję prawa innych ludzi, 8. blondynki są mniej inteligentne, 9. akceptuję inny kolor skóry
ĆWICZENIE: Grupuj elementy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Nietolerancja wobec mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce

Postawy wobec mniejszości narodowych oraz wobec innych narodów:

  • kosmopolityzm - postawa charakteryzująca się osłabieniem poczucia więzi z własnym narodem w wyniku uznawania za swoją ojczyznę całego świata;

  • nacjonalizm – postawa charakteryzująca się uznawaniem własnego narodu jako dobra najwyższego;

  • szowinizm- bezkrytyczny stosunek do własnego narodu połączony z brakiem szacunku i pogardą do innych narodów;

  • ksenofobia – postawa charakteryzująca się niechęcią lub wrogością do przedstawicieli innych narodów, wynikającą z poczucia zagrożenia;

  • rasizm -  postawa nienawiści lub pogardy do innej rasy lub uznawanych za gorzej rozwinięte pod względem psychicznym i fizycznym;

  • antysemityzm -  odmiana rasizmu polegająca na wrogości wobec Żydów.

Na postawy wobec narodu silny wpływ mają stereotypy, czyli funkcjonujące w społeczeństwie uproszczone i zabarwione emocjonalnie obrazy grup społecznych lub narodowościowych.

Stosunek Polaków do innych narodów, 2018 r.

R1L5gcO2nJZHe
Jak by Pan/i określił/a swój stosunek do innych narodów? Komunikat CBOS - 2018 r.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_037_18.PDF [dostęp 19.07.2021], domena publiczna.

Wykres:  Jak by Pan/i określił/a swój stosunek do innych narodów? Komunikat CBOS - 2018 r.

  • Czesi: sympatia 44%, obojętność 31%, niechęć 14%, trudno powiedzieć 11%;

  • Włosi: sympatia 44%, obojętność 32%, niechęć 14%, trudno powiedzieć 10%;

  • Amerykanie: sympatia 43%, obojętność 33%, niechęć 14%, trudno powiedzieć 10%;

  • Anglicy: sympatia 43%, obojętność 32%, niechęć 16%, trudno powiedzieć 9%;

  • Słowacy: sympatia 42%, obojętność 32%, niechęć 14%, trudno powiedzieć 12%;

  • Węgrzy: sympatia 42%, obojętność 29%, niechęć 16%, trudno powiedzieć 13%;

  • Hiszpanie: sympatia 40%, obojętność 32%, niechęć 14%, trudno powiedzieć 14%;

  • Norwegowie: sympatia 38%, obojętność 32%, niechęć 14%, trudno powiedzieć 16%;

  • Grecy: sympatia 36%, obojętność 31%, niechęć 18%, trudno powiedzieć 15%;

  • Szwedzi: sympatia 34%, obojętność 34%, niechęć 16%, trudno powiedzieć 16%;

  • Japończycy: sympatia 33%, obojętność 30%, niechęć 19%, trudno powiedzieć 18%;

  • Francuzi: sympatia 33%, obojętność 33%, niechęć 24%, trudno powiedzieć 10%;

  • Niemcy: sympatia 30%, obojętność 28%, niechęć 36%, trudno powiedzieć 6%;

  • Litwini: sympatia 28%, obojętność 32%, niechęć 25%, trudno powiedzieć 15%;

  • Łotysze: sympatia 24%, obojętność 29%, niechęć 22%, trudno powiedzieć 25%;

  • Chińczycy: sympatia 24%, obojętność 29%, niechęć 31%, trudno powiedzieć 16%;

  • Żydzi: sympatia 24%, obojętność 31%, niechęć 33%, trudno powiedzieć 12%;

  • Ukraińcy: sympatia 24%, obojętność 28%, niechęć 40%, trudno powiedzieć 8%;

  • Wietnamczycy: sympatia 21%, obojętność 29%, niechęć 31%, trudno powiedzieć 19%;

  • Białorusini: sympatia 21%, obojętność 31%, niechęć 32%, trudno powiedzieć 16%;

  • Serbowie: sympatia 19%, obojętność 30%, niechęć 30%, trudno powiedzieć 21%;

  • Rosjanie: sympatia 18%, obojętność 25%, niechęć 49%, trudno powiedzieć 8%;

  • Cyganie (Romowie): sympatia 12%, obojętność 20%, niechęć 59%, trudno powiedzieć 9%;

  • Arabowie: sympatia 10%, obojętność 15%, niechęć 62%, trudno powiedzieć 13%.

Stosunek Polaków do innych narodów, 2020 r.

R3ZyR9T9yBR4j
Jak by Pan/i określił/a swój stosunek do innych narodów? Komunikat CBOS - 2020 r.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_031_20.PDF, domena publiczna.

Wykres: Jak by Pan/i określił/a swój stosunek do innych narodów? Komunikat CBOS - 2020 r.

  • Czesi: sympatia 53%, obojętność 30%, niechęć 11%, trudno powiedzieć 6%;

  • Słowacy: sympatia 52%, obojętność 31%, niechęć 10%, trudno powiedzieć 7%;

  • Włosi: sympatia 51%, obojętność 30%, niechęć 13%, trudno powiedzieć 6%;

  • Amerykanie: sympatia 50%, obojętność 30%, niechęć 12%, trudno powiedzieć 8%;

  • Anglicy: sympatia 49%, obojętność 32%, niechęć 13%, trudno powiedzieć 6%;

  • Węgrzy: sympatia 48%, obojętność 32%, niechęć 12%, trudno powiedzieć 8%;

  • Grecy: sympatia 43%, obojętność 31%, niechęć 15%, trudno powiedzieć 11%;

  • Szwedzi: sympatia 41%, obojętność 32%, niechęć 15%, trudno powiedzieć 12%;

  • Austriacy: sympatia 40%, obojętność 34%, niechęć 15%, trudno powiedzieć 11%;

  • Japończycy: sympatia 40%, obojętność 32%, niechęć 16%, trudno powiedzieć 12%;

  • Francuzi: sympatia 38%, obojętność 35%, niechęć 17%, trudno powiedzieć 10%;

  • Litwini: sympatia 37%, obojętność 34%, niechęć 17%, trudno powiedzieć 12%;

  • Niemcy: sympatia 36%, obojętność 29%, niechęć 29%, trudno powiedzieć 6%;

  • Ukraińcy: sympatia 35%, obojętność 28%, niechęć 33%, trudno powiedzieć 4%;

  • Chińczycy: sympatia 32%, obojętność 32%, niechęć 24%, trudno powiedzieć 12%;

  • Białorusini: sympatia 31%, obojętność 34%, niechęć 25%, trudno powiedzieć 10%;

  • Serbowie: sympatia 30%, obojętność 30%, niechęć 24%, trudno powiedzieć 16%;

  • Wietnamczycy: sympatia 30%, obojętność 32%, niechęć 24%, trudno powiedzieć 14%;

  • Żydzi: sympatia 30%, obojętność 33%, niechęć 30%, trudno powiedzieć 7%;

  • Rosjanie: sympatia 26%, obojętność 26%, niechęć 42%, trudno powiedzieć 6%;

  • Turcy: sympatia 23%, obojętność 28%, niechęć 37%, trudno powiedzieć 12%;

  • Romowie (Cyganie): sympatia 20%, obojętność 27%, niechęć 46%, trudno powiedzieć 7%;

  • Arabowie: sympatia 15%, obojętność 21%, niechęć 55%, trudno powiedzieć 9%.

Zapoznaj się z wynikami opinii publicznej i wykonaj poniższe polecenia.

R4sWo9E6GfWbt
Ćwiczenie 7
Na podstawie danych statystycznych Jak by Pan/i określił/a swój stosunek do innych narodów. Komunikat CBOS z 2018 r., wskaż mniejszość etniczną, która cieszyła się najmniejszą sympatią wśród ankietowanych w 2018 r. Możliwe odpowiedzi: 1. Żydzi, 2. Ukraińcy, 3. Romowie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RAMX1Jr730ww6
Ćwiczenie 8
Na podstawie danych statystycznych wskaż mniejszość narodową, która zarówno w 2018 roku, jak i w 2020 roku cieszyła się najniższą sympatią wśród ankietowanych. Możliwe odpowiedzi: 1. Rosjanie, 2. Czesi, 3. Niemcy, 4. Ormianie, 5. Włosi, 6. Tatarzy, 7. Litwini, 8. Karaimi
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Ox7t90Gt3Mr
Ćwiczenie 9
Na podstawie ankiet z 2018 i 2020 r. wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W ostatnim czasie największą sympatią ankietowanych cieszą się obywatele krajów po południowej granicy Polski., 2. W przeciągu dwóch lat wzrosła wśród ankietowanych sympatia do przedstawicieli krajów anglosaskich., 3. Największą niechęcią w przeciągu czasu przeprowadzanego badania ankietowani darzą Rosjan.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

Postawa tolerancji wobec mniejszości powinna przejawiać się następujący sposób:

  • akceptowanie innych poglądów - nawet tych, z którymi się nie zgadzamy;

  • akceptowanie sposobu życia innych, który uważamy za niewłaściwy;

  • tolerancję i wyrozumiałość.

Polecenie 4
RmpsMLuHGypcg
Miejsce na rysunek, który będzie propagować postawę tolerancji wobec innych narodów i kultur.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Zredaguj tekst ulotki, która będzie propagować postawę tolerancji wobec innych narodów i kultur.

uzupełnij treść

Słowniczek

dyskryminacja
dyskryminacja

sytuacja, w której człowiek ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, jest traktowany mniej korzystnie niż byłby traktowany inny człowiek w porównywalnej sytuacji

globalny
globalny

ogólnoświatowy, obejmujący cały świat

Bibliografia

Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi pod red. Barbary Weigl i Beaty Maliszkiewicz, Gdańsk 1998.

Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce w świetle Narodowego Spisu Powszechnego Ludności z 2011 r., pod red. Sławomira Łodzińskiego, Katarzyny Warmińskiej, Grzegorza Gudaszewskiego, Warszawa 2015.

https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf

Notatki

R1RfeGOKJBYm6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.