RDABrTZMdGH7C1
Ilustracja przedstawia leżącą kartke z nutami. Po obu stronach kartki leżą różowe i fioletowe kwiaty z zielonymi lisćmi.

Zjawiska natury w muzyce

Źródło: online skills, cc0.

Ważne daty

Daty powstania wybranych utworów ilustrujących zjawiska natury w muzyce:

I połowa XVI w. – Clément Janequin Śpiew ptaków

1723 – Antonio Vivladi Cztery pory roku

przed 1735 – Louis Daquin Kukułka

1838‑1839 – Fryderyk Chopin Preludia

1874 – Modest Musorgski Obrazki z wystawy

1856 – Franciszek Liszt Symfonia Dantejska

1888 – Edward Grieg Suita Peer Gynt

1890 – Claude Debussy Światło księżyca

1896 – Ryszard Strauss Tako rzecze Zaratustra

1897 – Paul Dukas Uczeń czarnoksiężnika

1953 – Olivier Messiaen Przebudzenie się ptaków

1955‑1956 – Olivier Messiaen Ptaki egzotyczne

1
1

Scenariusz lekcji

Ru0FgQeNJEGyL
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 156.83 KB w języku polskim

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

Nauczysz się

wskazywać różne rodzaje naśladowania natury w muzyce (onomatopeje, skojarzenia strukturalne);

charakteryzować wybraną literaturę muzyczną;

wymieniać utwory naśladujące naturę w muzyce.

Wprowadzenie

Muzyka, która niekiedy koresponduje z innymi sztukami (literaturą i malarstwem), która próbuje przekazać coś więcej, niż tylko wymyślne następstwo dźwięków, nazywana bywa muzyką ilustracyjną lub muzyką programową. W historii muzyki wskazać można bardzo wiele przykładów utworów zainspirowanych innymi dziełami, np.:

  • Cztery pory roku Antonio Vivaldiego (koncertyKoncertkoncerty ilustrujące treść anonimowych sonetów Wiosna, Lato, Jesień i Zima),

RieaOOP0PVLXN1
Autor nieznany, „portret Antonio Vivaldiego”, 1723, Museo internazionale e biblioteca della musica, Bolonia, Włochy, wikipedia.org, domena publiczna
  • Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (cykl miniatur fortepianowych napisanych pod wrażeniem pośmiertnej wystawy prac Wiktora Hartmanna),

RfK3epZ3RI5Av1
Ilia Riepin, „portret Modesta Musorgskiego”, 1881, Galeria Tretyakov, Moskwa, Rosja, wikimedia, Domena publiczna
  • Symfonia Dantejska Franciszka Liszta (skomponowana na podstawie fragmentów Boskiej komedii Dantego),

RiOrn7Kn2CxJU1
Franciszek Liszt, www.muzykotekaszkolna.pl, CC BY 3.0
  • Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa (scherzoScherzoscherzo symfoniczne oparte na balladzie Uczeń czarnoksiężnika Johanna von Goethego) itd.

R11WjMzjYkHNf1
Paul Dukas, encrypted-tbn0.gstatic.com, CC BY 3.0

W każdej ze wskazanych kompozycji twórca w indywidualny sposób podchodził do wyrażenia za pomocą dźwięków i barw przedstawianych treści i wyobrażeń:

  • Vivaldi w odpowiednich miejscach partytury wpisał fragmenty tekstów poetyckich, naprowadzając słuchacza studiującego partyturęPartyturapartyturę na zjawiska, jakie ilustruje muzyka w kolejnych fragmentach każdego z czterech koncertów,

  • Musorgski nadał kolejnym miniaturom tytuły obrazów, grafik i szkiców wybranych prac swego przyjaciela Hartmanna, sugerując tytułem oraz środkami muzycznymi przedstawiane postaci i sytuacje,

  • Liszt zilustrował muzyką obraz wichrów piekielnych, by następnie przedstawić liryczną opowieść pokutującej Franceski da Rimini,

  • Dukas stworzył niezwykle plastyczną ilustrację zaczarowanej miotły‑tykwy, która wymknęła się spod kontroli adepta sztuki magicznej.

Frederick Niecks o muzyce
jako sztuce ilustracyjnej i programowej

Jedna z propozycji porządkującej utwory z kręgu muzyki ilustracyjnej i programowej, koncepcja Fredericka Niecksa, wskazuje trzy zasadnicze sposoby przejawiania się elementów pozamuzycznych w samej muzyce:

  1. imitowanie odgłosów natury (fenomeny akustyczne),

  2. próba odzwierciedlenia zjawisk postrzeganych za pomocą zmysłu wzroku (światło, ciemność, ruch, kolor),

  3. reprezentacja emocji i uczuć.

Jednym z najbardziej znanych przykładów odzwierciedlenia w muzyce fenomenów dźwiękowych, śpiewu ptaków, jest rondoRondorondo francuskiego kompozytora Louisa Daquina Kukułka. W bardzo szybkie następstwa dźwięków wplecione są charakterystyczne odgłosy „kukania”.

RcUihT35FcBbS
Utwór muzyczny: Louis Daquin, Kukułka. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym, wesołym charakterem.

Choć muzyka klasycyzmu i romantyzmu odchodziła od tego typu bezpośredniego odzwierciedlania odgłosów przyrody (choć stosuje je w niektórych kompozycjach jeszcze Joseph Haydn), niekiedy twórcy muzyki XX‑wiecznej podjęli próbę odtworzenia w kompozycjach muzycznych ptasich odgłosów. Olivier Messiaen, oprócz działalności twórczej i dydaktycznej, realizował swoje zainteresowania ornitologiczne. Przysłuchiwał się śpiewom ptaków, próbował zapisywać (transkrybować) ich śpiew w postaci pisma nutowego, a następnie włączać melodie ptasich śpiewów do własnych utworów. W ten sposób powstały m. in. Ptaki egzotyczne, Przebudzenie się ptaków, Katalog ptaków.

R11RLhJZ02ort
Utwór muzyczny: Olivier Messiaen, Czarny kos. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Fenomeny akustyczne – deszcz w muzyce

Fenomeny akustyczne – odgłosy ptaków

Odgłosy natury w utworach muzycznych należą do jednych z najłatwiej uchwytnych elementów ilustracyjności. Ich szczególne nasilenie w renesansie, na gruncie twórczości madrygałowejMadrygałmadrygałowej, znalazło swoje apogeum w barokowym nurcie imitazione della natura (malarstwo dźwiękowe, naśladowanie natury). Niech zjawisko to zilustruje powstała w I połowie XVI w. pieśń Śpiew ptaków Clémenta Janequina.

RZWv41SwcGzeG
Ilustracja interaktywna przedstawia: Frans Snyders, „Koncert ptaków”, 1630, Wikipedia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny pt. „Śpiew ptaków” Clémenta Janequina. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem. Ilustracja przedstawia dwa drzewa, na których siedzą różne gatunki ptaków.
Frans Snyders, „Koncert ptaków”, 1630, Wikipedia, Domena publiczna, Clément Janequin, „Śpiew ptaków”

Jedno z najbardziej znanych preludiówPreludiumpreludiów Fryderyka Chopina (Preludium Des‑dur) znane jest jako Preludium Deszczowe. Istnieją różne hipotezy dotyczące dopisania do utworu Chopina tego tytułu. Jedna z nich mówi, że w nutach uczennicy kompozytor dopisał słowo „deszczowy”, podkreślając rolę powtarzającego się nieustannie dźwięku w pierwszej części tego utworu.

R1Q4Zhsf58z8k1
Fryderyk Chopin, „Preludium Des-dur”, początkowe takty utworu (w partii akompaniamentu uporczywie powtarzany dźwięk as), online-skills, CC BY 3.0

Inna hipoteza, o której pisze wybitny znawca muzyki Fryderyka Chopina, prof. Mieczysław Tomaszewski, odnosi się do wspomnień partnerki kompozytora – George Sand. Podobno w trakcie powstawania utworu zwróciła ona uwagę Chopinowi na swoje skojarzenia z odgłosami padającego deszczu, wywołując tym gniew wybitnego twórcy. Jak pisze profesor Tomaszewski, Chopin Protestował z całych sił przeciw dziecinadzie owych wyobrażeń o naśladowaniu tego, co się słyszy.

R1GdwUlrkUOAA1
Hipotetyczna współczesna rekonstrukcja nieukończonego obrazu Eugene’a Delacroix „Chopin i George Sand”, www.polskieradio.pl, CC BY 3.0
Polecenie 1
Scharakteryzuj krótko środki wyrazu używane w kompozycjach Chopina.
Scharakteryzuj krótko środki wyrazu używane w kompozycjach Chopina.
R42HPJbeDl0pp1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RTOQ66blohXWR
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin, i Preludium e-moll nazywane małym preludium deszczowym. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ru9wz3J7aP2os
Utwór muzyczny: Antonio Vivaldi, Cztery pory roku, Zima, cz. II (malujące dźwiękami opadające płatki śniegu). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1ePLp6BqsYVH
Utwór: Antonio Vivaldi, Cztery pory roku, Lato, cz. III. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.

Zjawiska postrzegane za pomocą zmysłu wzroku

W muzyce do spektaklu teatralnego (do dramatu Henryka Ibsena Peer Gynt) Edward Grieg próbował za pomocą muzyki zilustrować wschód słońca. Preludium do IV aktu dramatu, rozgrywającego się w północnej Afryce (Maroko), zatytułowane jest Poranek. Trudno odnaleźć nawiązania do muzyki afrykańskiej, natomiast wyłaniająca się niemal z ciszy melodia powierzona fletom i obojom, stopniowo narastająca aż do osiągnięcia pełni brzmienia, może być odbierana jako próba odzwierciedlenia wyłaniającego się znad horyzontu słońca.

RPEZgDbO9bm9H
Ilustracja interaktywna przedstawia: Edvard Grieg, okładka płyty z nagraniem suity „Peer Gynt”, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny suita „Peer Gynt” nr 1, cz. I Poranek Edvarda Griega. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Kwadratowa ilustracja przedstawia las, drzewa są czarne. Środkiem lasu biegnie droga, zaznaczona jest na żółto.
Edvard Grieg, okładka płyty z nagraniem suity „Peer Gynt”, Pinterest.com, CC BY 3.0, Edward Grieg, Suita „Peer Gynt” nr 1, cz. I Poranek

Inną wizję tego zjawiska przedstawił także Ryszard Strauss rozpoczynając swój poemat symfonicznyPoemat symfonicznypoemat symfoniczny Tako rzecze Zaratustra obrazem wschodu słońca.

RJ8L5tCUPtsWL
Ilustracja interaktywna przedstawia: Edvard Grieg, okładka płyty z nagraniem suity „Peer Gynt”, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Ryszarda Straussa, „Tako rzecze Zaratustra”, cz. I „Wschód słońca”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Kwadratowa ilustracja przedstawia księżyc na czarnym tle. U góry mieści się tytuł, w prostokącie z żółtym tłem i ramką.
Ryszard Strauss, okładka płyty z nagraniem „Tako rzecze Zaratustra”, www.discogs.com, CC BY 3.0 , Ryszard Strauss, „Tako rzecze Zaratustra”, cz. I „Wschód słońca”

Światło księżyca stało się z kolei inspiracją dla kręgu kompozytorów związanych z impresjonizmemImpresjonizmimpresjonizmem. Tytuł taki nosi środkowa część SuitySuitaSuity Bergamasque Claude’a Debussy’ego, nawiązująca do wiersza Paula Verlaine’a, poety, który czerpał natchnienie z malarstwa Watteau. Światło księżyca uchodzi za manifest impresjonizmu muzycznego, charakteryzującego się rozmyciem konturów muzycznych i uwypukleniem czynnika kolorystycznego.

R1Q4maCElk6s8
Ilustracja interaktywna przedstawia: Claude Debussy, okładka płyty z nagraniem „Światło księżyca”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Clauda Debussy, Światło księżyca z Suity „Bergamasque”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Kwadratowa ilustracja przedstawia niebieskie niebo z chmurami. Chmury są na dole, na górze biały księżyc. Środek ilustracji zajmuje napis.
Claude Debussy, okładka płyty z nagraniem „Światło księżyca”, www.rahvaraamat.ee, CC BY 3.0, Claude Debussy, Światło księżyca z Suity „Bergamasque”

Burza w muzyce

R1KJ7DwxSwHSq
Ilustracja interaktywna przedstawia: Autor nieznany, „portret Antonio Vivaldiego”, ok. 1723. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Burza w Czterech porach roku W cyklu czterech koncertów na skrzypce solo z towarzyszeniem orkiestry (Cztery pory roku, 1723 r.), finałowa część koncertu zatytułowanego Lato, przedstawia muzyczną burzę. W partyturze tej części Antonio Vivaldi wpisał następujące wersy anonimowego sonetu: Tak, pasterz zna przyrodę, instynkt go nie myli:Już niebo błyska, piorun walić gotów; I grad łamie zboże, co na polu stoi. {audio} Antonio Vivaldi, Burza z utworu Lato z cyklu Cztery pory roku, wyk. Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszcz. Fotografia przedstawia postać w peruce, z kręconymi włosami. Ubrana jest w czerwony płaszcz i białą koszulę. W rękach trzyma skrzypce.
Autor nieznany, „portret Antonio Vivaldiego”, ok. 1723, Międzynarodowe Muzeum i Biblioteka Muzyki, Bolonia, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R1Ni1d88zrtaG
Ilustracja interaktywna przedstawia: Thomas Hardy, „Portret Jospeha Haydna”, 1791, Royal College of Music Museum of Instruments, Londyn, Anglia, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. VIII Symfonia Wieczór, cz. IV La Tempesta (Burza) Ok. 40 lat od powstania „Czterech pór roku”, najstarszy z klasyków wiedeńskich – Joseph Haydn, w finale jednej z pierwszych symfonii także zilustrował burzę. W stosunku do gwałtownej i dynamicznej muzyki Vivaldiego, burza Haydna jest mniej przekonująca. Ilustracja przedstawia elegancko ubranego meżczyznę. Włosy ma ułożone w loki. Ubrany jest w czarny płaszcz i białą koszulę z żabotem. W ręce trzyma książkę.
Thomas Hardy, „Portret Jospeha Haydna”, 1791, Royal College of Music Museum of Instruments, Londyn, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna
RHhTf9tiPyDst
Ilustracja interaktywna przedstawia: Scena z opery „Idonomeo” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Idomeneo, Burza w operze W operze Idomeneo powstałej w latach 1780–1781, Wolfgang Amadeusz Mozart wyciąga konsekwencje z propozycji zreformowania i udramatyzowania dzieła operowego, jakie sformułował Christoph W. Gluck. Zwiększył rolę chóru, wyeksponował orkiestrę oraz uprościł libretto. Jednym z genialnych chwytów dramaturgicznych tej opery jest burza, która stała się pretekstem do wysunięcia na plan pierwszy odcinków instrumentalnych. Fotografia przedstawia ludzi zbierających śmieci na łące. Wyglądają na zagubionych i zamyślonych. Po lewej stronie widać leżące meble.
Scena z opery „Idonomeo” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, adelphi.edu, CC BY 3.0
RGH7n5swVXSmt
Ilustracja interaktywna przedstawia:Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1820, Beethoven-Haus, Bonn, Niemcy, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. VI Symfonia Pastoralna, cz. IV U progu XIX w., w latach 1807–1808 Beethoven skomponował nietypową, pięcioczęściową symfonię. Zatytułował ją Pastoralna, a ponadto nadał tytuły każdej z części. Ogniwo czwarte tego utworu to Burza. Znajdziemy w niej muzyczne imitacje grzmotów i wiejącego wiatru, a pod koniec – rozpogodzenie. Ludwig van Beethoven, VI Symfonia Pastoralna, cz. IV Burza (fragment), wyk. Los Angeles Philharmonic Orchestra. Ilustracja przedstawia mężczyznę z rozwichrzonym włosem. Ubrany jest w czarny płaszcz, białą koszulę i czerwony szalik. W rękach trzyma nuty.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1820, Beethoven-Haus, Bonn, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
RBBXyTu9HaS2q
Ilustracja interaktywna przedstawia: August Eisenmenger, „Portret Johanna Straussa”, 1888, Halifax, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. polka Burze i błyskawice Król walca wiedeńskiego, Johann Strauss, komponował także inne tańce, na przykład polki. Tytuł jednej z nich, „Burze i błyskawice”, wskazuje zjawiska, jakie ilustrowane będą w utworze. Wściekłość natury przedstawiona jest przede wszystkim w wyeksponowanej partii instrumentów perkusyjnych. Ilustracja przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Ubrany jest w czarny płaszcz i białą koszulę. Włosy ma dłuższe kręcone.
August Eisenmenger, „Portret Johanna Straussa”, 1888, Halifax, Kanada, wikimedia.org, CC BY 2.0

Zadania

REXpaMNC0izdP
Ćwiczenie 1
Wskaż, co zainspirowało Antonio Vivaldiego do skomponowania Czterech pór roku. Możliwe odpowiedzi: 1. Oratorium Pory roku Josepha Haydna. 2. Anonimowe sonety zatytułowane: Wiosna, Lato, Jesień, Zima. 3. Miniatury klawesynistów francuskich.
R139VFvOTNX4E
Ćwiczenie 2
Wskaż tytuły utworów, w których odnaleźć można ilustrację burzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Olivier Messiaen Ptaki egzotyczne, 2. Fryderyk Chopin Preludium Des-dur, 3. Joseph Haydn VIII Symfonia Wieczór, 4. Antonio Vivaldi Cztery pory roku, 5. Wolfgang Amadeusz Mozart Requiem, 6. Wolfgang Amadeusz Mozart Idomeneo, 7. Louis Daquin Kukułka
R17wOGZ72UE0R
Ćwiczenie 3
Wskaż nazwisko XX-wiecznego kompozytora, który zajmował się spisywaniem śpiewu ptaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Arnold Schoenberg, 2. Karol Szymanowski, 3. Bela Bartók, 4. Olivier Messiaen
RNkr3ChRwXRlv
Utwór 1. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
REQpd6JZihKlS
Utwór 2. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
RmYMfuTJR1VDh
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij pojęcie partytura.
RGZTjJiqMrFfa
Ćwiczenie 5
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa powstał z inspiracji balladą Goethego pod tym samym tytułem. 2. Cztery pory roku Antonio Vivaldiego to scherzo symfoniczne. 3. Pierwsza część poematu Tako rzecze Zaratustra Ryszarda Straussa jest muzyczną ilustracją wschodu słońca. 4. Jedna z polek Johanna Straussa zatytułowana jest Burze i błyskawice, 5. Kukułka Louisa Daquina przeznaczona jest na skrzypce solo.
R1URYOkzFWLXL
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij pojęcie opera.
R1K4rRNxLW609
Ćwiczenie 7
Wskaż tytuły utworów, jakie kojarzą się słuchaczom z odgłosami padającego deszczu lub śniegu. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Chopin Preludium Des-dur, 2. Claude Debussy Światło księżyca, 3. Antonio Vivaldi Cztery pory roku

Słownik pojęć

Imitazione della natura
Imitazione della natura

imitowanie natury, nurt malarstwa dźwiękowego, w którym poza naśladowaniem odgłosów natury próbowano oddać także znaczenia bądź brzmienia poszczególnych słów.

Impresjonizm
Impresjonizm

kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX w.; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta „Impresja, wschód słońca”, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya.

Koncert
Koncert

gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry; w dojrzałym baroku przyjął postać trzyczęściową o układzie temp: szybka‑wolna‑szybka.

Libretto
Libretto

literacka podstawa muzycznych dzieł scenicznych.

Madrygał
Madrygał

świecki wielogłosowy utwór muzyczny, szczególnie popularny w renesansie (XV‑XVI w.); za sprawą Claudio Monteverdiego stał się utworem wokalno‑instrumentalnym.

Opera
Opera

sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.

Oratorium
Oratorium

estradowe dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem o charakterze religijnym.

Partytura
Partytura

zapis nutowy wszystkich mediów wykonawczych danego utworu (instrumentów i głosów).

Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny

gatunek z kręgu muzyki programowej, w którym forma utworu podporządkowana jest prezentowanym treściom.

Polka
Polka

dwudzielny taniec ludowy pochodzący z Czech.

Preludium
Preludium

instrumentalna część otwierająca większą kompozycję; początkowo preludium miało charakter improwizacyjny, z czasem zaczęto je zapisywać; od XIX w. może stanowić samodzielną kompozycję.

Rondo
Rondo

forma muzyczna złożona ze stałego refrenu i zmieniających się kupletów; jej budowę można przedstawić za pomocą liter, gdzie powracająca litera A symbolizuje stałą strukturę refreniczną: ABACA.

Scherzo
Scherzo

utwór o charakterze żartobliwym; w XIX w., m. in. w twórczości Chopina, scherzo zmieniło swój charakter.

Suita
Suita

forma instrumentalna złożona przynajmniej z czterech tańców (allemande, courante sarabanda, gigue); od XIX w. także kompozycja powstała przez zestawienie najpopularniejszych fragmentów z większych dzieł, np. baletowych.

Symfonia
Symfonia

orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.

Źródło: www.encyklopedia.pwn.pl

mf29751a7df8b0105_0000000000316

Biblioteka muzyczna

R42HPJbeDl0pp1
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin, Preludium Des-dur. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RcUihT35FcBbS
Utwór muzyczny: Louis Daquin, Kukułka. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym, wesołym charakterem.
R11RLhJZ02ort
Utwór muzyczny: Olivier Messiaen, Czarny kos. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RZWv41SwcGzeG
Ilustracja interaktywna przedstawia: Frans Snyders, „Koncert ptaków”, 1630, Wikipedia. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny pt. „Śpiew ptaków” Clémenta Janequina. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem. Ilustracja przedstawia dwa drzewa, na których siedzą różne gatunki ptaków.
Frans Snyders, „Koncert ptaków”, 1630, Wikipedia, Domena publiczna, Clément Janequin, „Śpiew ptaków”
RTOQ66blohXWR
Utwór muzyczny: Fryderyk Chopin, i Preludium e-moll nazywane małym preludium deszczowym. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ru9wz3J7aP2os
Utwór muzyczny: Antonio Vivaldi, Cztery pory roku, Zima, cz. II (malujące dźwiękami opadające płatki śniegu). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1ePLp6BqsYVH
Utwór: Antonio Vivaldi, Cztery pory roku, Lato, cz. III. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
RPEZgDbO9bm9H
Ilustracja interaktywna przedstawia: Edvard Grieg, okładka płyty z nagraniem suity „Peer Gynt”, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny suita „Peer Gynt” nr 1, cz. I Poranek Edvarda Griega. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Kwadratowa ilustracja przedstawia las, drzewa są czarne. Środkiem lasu biegnie droga, zaznaczona jest na żółto.
Edvard Grieg, okładka płyty z nagraniem suity „Peer Gynt”, Pinterest.com, CC BY 3.0, Edward Grieg, Suita „Peer Gynt” nr 1, cz. I Poranek
RJ8L5tCUPtsWL
Ilustracja interaktywna przedstawia: Edvard Grieg, okładka płyty z nagraniem suity „Peer Gynt”, Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Ryszarda Straussa, „Tako rzecze Zaratustra”, cz. I „Wschód słońca”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Kwadratowa ilustracja przedstawia księżyc na czarnym tle. U góry mieści się tytuł, w prostokącie z żółtym tłem i ramką.
Ryszard Strauss, okładka płyty z nagraniem „Tako rzecze Zaratustra”, www.discogs.com, CC BY 3.0 , Ryszard Strauss, „Tako rzecze Zaratustra”, cz. I „Wschód słońca”
R1Q4maCElk6s8
Ilustracja interaktywna przedstawia: Claude Debussy, okładka płyty z nagraniem „Światło księżyca”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Clauda Debussy, Światło księżyca z Suity „Bergamasque”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Kwadratowa ilustracja przedstawia niebieskie niebo z chmurami. Chmury są na dole, na górze biały księżyc. Środek ilustracji zajmuje napis.
Claude Debussy, okładka płyty z nagraniem „Światło księżyca”, www.rahvaraamat.ee, CC BY 3.0, Claude Debussy, Światło księżyca z Suity „Bergamasque”