Ilustracja przedstawia leżącą kartke z nutami. Po obu stronach kartki leżą różowe i fioletowe kwiaty z zielonymi lisćmi.
Ważne daty
Daty powstania wybranych utworów ilustrujących zjawiska natury w muzyce:
I połowa XVI w. – Clément Janequin Śpiew ptaków
1723 – Antonio Vivladi Cztery pory roku
przed 1735 – Louis Daquin Kukułka
1838‑1839 – Fryderyk Chopin Preludia
1874 – Modest Musorgski Obrazki z wystawy
1856 – Franciszek Liszt Symfonia Dantejska
1888 – Edward Grieg Suita Peer Gynt
1890 – Claude Debussy Światło księżyca
1896 – Ryszard Strauss Tako rzecze Zaratustra
1897 – Paul Dukas Uczeń czarnoksiężnika
1953 – Olivier Messiaen Przebudzenie się ptaków
1955‑1956 – Olivier Messiaen Ptaki egzotyczne
1
1
Scenariusz lekcji
Ru0FgQeNJEGyL
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
Nauczysz się
wskazywać różne rodzaje naśladowania natury w muzyce (onomatopeje, skojarzenia strukturalne);
charakteryzować wybraną literaturę muzyczną;
wymieniać utwory naśladujące naturę w muzyce.
Wprowadzenie
Muzyka, która niekiedy koresponduje z innymi sztukami (literaturą i malarstwem), która próbuje przekazać coś więcej, niż tylko wymyślne następstwo dźwięków, nazywana bywa muzyką ilustracyjną lub muzyką programową. W historii muzyki wskazać można bardzo wiele przykładów utworów zainspirowanych innymi dziełami, np.:
Cztery pory roku Antonio Vivaldiego (koncertyKoncertkoncerty ilustrujące treść anonimowych sonetów Wiosna, Lato, Jesień i Zima),
RieaOOP0PVLXN1
Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (cykl miniatur fortepianowych napisanych pod wrażeniem pośmiertnej wystawy prac Wiktora Hartmanna),
RfK3epZ3RI5Av1
Symfonia Dantejska Franciszka Liszta (skomponowana na podstawie fragmentów Boskiej komedii Dantego),
RiOrn7Kn2CxJU1
Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa (scherzoScherzoscherzo symfoniczne oparte na balladzie Uczeń czarnoksiężnika Johanna von Goethego) itd.
R11WjMzjYkHNf1
W każdej ze wskazanych kompozycji twórca w indywidualny sposób podchodził do wyrażenia za pomocą dźwięków i barw przedstawianych treści i wyobrażeń:
Vivaldi w odpowiednich miejscach partytury wpisał fragmenty tekstów poetyckich, naprowadzając słuchacza studiującego partyturęPartyturapartyturę na zjawiska, jakie ilustruje muzyka w kolejnych fragmentach każdego z czterech koncertów,
Musorgski nadał kolejnym miniaturom tytuły obrazów, grafik i szkiców wybranych prac swego przyjaciela Hartmanna, sugerując tytułem oraz środkami muzycznymi przedstawiane postaci i sytuacje,
Liszt zilustrował muzyką obraz wichrów piekielnych, by następnie przedstawić liryczną opowieść pokutującej Franceski da Rimini,
Dukas stworzył niezwykle plastyczną ilustrację zaczarowanej miotły‑tykwy, która wymknęła się spod kontroli adepta sztuki magicznej.
Frederick Niecks o muzyce jako sztuce ilustracyjnej i programowej
Jedna z propozycji porządkującej utwory z kręgu muzyki ilustracyjnej i programowej, koncepcja Fredericka Niecksa, wskazuje trzy zasadnicze sposoby przejawiania się elementów pozamuzycznych w samej muzyce:
imitowanie odgłosów natury (fenomeny akustyczne),
próba odzwierciedlenia zjawisk postrzeganych za pomocą zmysłu wzroku (światło, ciemność, ruch, kolor),
reprezentacja emocji i uczuć.
Jednym z najbardziej znanych przykładów odzwierciedlenia w muzyce fenomenów dźwiękowych, śpiewu ptaków, jest rondoRondorondo francuskiego kompozytora Louisa Daquina Kukułka. W bardzo szybkie następstwa dźwięków wplecione są charakterystyczne odgłosy „kukania”.
RcUihT35FcBbS
Choć muzyka klasycyzmu i romantyzmu odchodziła od tego typu bezpośredniego odzwierciedlania odgłosów przyrody (choć stosuje je w niektórych kompozycjach jeszcze Joseph Haydn), niekiedy twórcy muzyki XX‑wiecznej podjęli próbę odtworzenia w kompozycjach muzycznych ptasich odgłosów. Olivier Messiaen, oprócz działalności twórczej i dydaktycznej, realizował swoje zainteresowania ornitologiczne. Przysłuchiwał się śpiewom ptaków, próbował zapisywać (transkrybować) ich śpiew w postaci pisma nutowego, a następnie włączać melodie ptasich śpiewów do własnych utworów. W ten sposób powstały m. in. Ptaki egzotyczne, Przebudzenie się ptaków, Katalog ptaków.
R11RLhJZ02ort
Fenomeny akustyczne – deszcz w muzyce
Fenomeny akustyczne – odgłosy ptaków
Odgłosy natury w utworach muzycznych należą do jednych z najłatwiej uchwytnych elementów ilustracyjności. Ich szczególne nasilenie w renesansie, na gruncie twórczości madrygałowejMadrygałmadrygałowej, znalazło swoje apogeum w barokowym nurcie imitazione della natura (malarstwo dźwiękowe, naśladowanie natury). Niech zjawisko to zilustruje powstała w I połowie XVI w. pieśń Śpiew ptaków Clémenta Janequina.
RZWv41SwcGzeG
Jedno z najbardziej znanych preludiówPreludiumpreludiów Fryderyka Chopina (Preludium Des‑dur) znane jest jako Preludium Deszczowe. Istnieją różne hipotezy dotyczące dopisania do utworu Chopina tego tytułu. Jedna z nich mówi, że w nutach uczennicy kompozytor dopisał słowo „deszczowy”, podkreślając rolę powtarzającego się nieustannie dźwięku w pierwszej części tego utworu.
R1Q4Zhsf58z8k1
Inna hipoteza, o której pisze wybitny znawca muzyki Fryderyka Chopina, prof. Mieczysław Tomaszewski, odnosi się do wspomnień partnerki kompozytora – George Sand. Podobno w trakcie powstawania utworu zwróciła ona uwagę Chopinowi na swoje skojarzenia z odgłosami padającego deszczu, wywołując tym gniew wybitnego twórcy. Jak pisze profesor Tomaszewski, Chopin Protestował z całych sił przeciw dziecinadzie owych wyobrażeń o naśladowaniu tego, co się słyszy.
R1GdwUlrkUOAA1
Polecenie 1
Scharakteryzuj krótko środki wyrazu używane w kompozycjach Chopina.
Scharakteryzuj krótko środki wyrazu używane w kompozycjach Chopina.
Scharakteryzuj krótko środki wyrazu używane w kompozycjach Chopina.
Posłuchaj poniższych kompozycji i zastanów się, jakimi środkami twórcy tych utworów „malują” bądź wywołują określone skojarzenia.
R42HPJbeDl0pp1
RTOQ66blohXWR
Ru9wz3J7aP2os
R1ePLp6BqsYVH
Zjawiska postrzegane za pomocą zmysłu wzroku
W muzyce do spektaklu teatralnego (do dramatu Henryka Ibsena Peer Gynt) Edward Grieg próbował za pomocą muzyki zilustrować wschód słońca. Preludium do IV aktu dramatu, rozgrywającego się w północnej Afryce (Maroko), zatytułowane jest Poranek. Trudno odnaleźć nawiązania do muzyki afrykańskiej, natomiast wyłaniająca się niemal z ciszy melodia powierzona fletom i obojom, stopniowo narastająca aż do osiągnięcia pełni brzmienia, może być odbierana jako próba odzwierciedlenia wyłaniającego się znad horyzontu słońca.
RPEZgDbO9bm9H
Inną wizję tego zjawiska przedstawił także Ryszard Strauss rozpoczynając swój poemat symfonicznyPoemat symfonicznypoemat symfonicznyTako rzecze Zaratustra obrazem wschodu słońca.
RJ8L5tCUPtsWL
Światło księżyca stało się z kolei inspiracją dla kręgu kompozytorów związanych z impresjonizmemImpresjonizmimpresjonizmem. Tytuł taki nosi środkowa część SuitySuitaSuityBergamasque Claude’a Debussy’ego, nawiązująca do wiersza Paula Verlaine’a, poety, który czerpał natchnienie z malarstwa Watteau. Światło księżyca uchodzi za manifest impresjonizmu muzycznego, charakteryzującego się rozmyciem konturów muzycznych i uwypukleniem czynnika kolorystycznego.
R1Q4maCElk6s8
Burza w muzyce
R1KJ7DwxSwHSq
R1Ni1d88zrtaG
RHhTf9tiPyDst
RGH7n5swVXSmt
RBBXyTu9HaS2q
Zadania
REXpaMNC0izdP
Ćwiczenie 1
R139VFvOTNX4E
Ćwiczenie 2
R17wOGZ72UE0R
Ćwiczenie 3
RNkr3ChRwXRlv
REQpd6JZihKlS
RmYMfuTJR1VDh
Ćwiczenie 4
RGZTjJiqMrFfa
Ćwiczenie 5
R1URYOkzFWLXL
Ćwiczenie 6
R1K4rRNxLW609
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Imitazione della natura
Imitazione della natura
imitowanie natury, nurt malarstwa dźwiękowego, w którym poza naśladowaniem odgłosów natury próbowano oddać także znaczenia bądź brzmienia poszczególnych słów.
Impresjonizm
Impresjonizm
kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX w.; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta „Impresja, wschód słońca”, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya.
Koncert
Koncert
gatunek muzyczny, którego istota zasadza się na współgraniu i współzawodniczeniu solisty (grupy solistów) i orkiestry; w dojrzałym baroku przyjął postać trzyczęściową o układzie temp: szybka‑wolna‑szybka.
Libretto
Libretto
literacka podstawa muzycznych dzieł scenicznych.
Madrygał
Madrygał
świecki wielogłosowy utwór muzyczny, szczególnie popularny w renesansie (XV‑XVI w.); za sprawą Claudio Monteverdiego stał się utworem wokalno‑instrumentalnym.
Opera
Opera
sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem.
Oratorium
Oratorium
estradowe dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem o charakterze religijnym.
Partytura
Partytura
zapis nutowy wszystkich mediów wykonawczych danego utworu (instrumentów i głosów).
Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny
gatunek z kręgu muzyki programowej, w którym forma utworu podporządkowana jest prezentowanym treściom.
Polka
Polka
dwudzielny taniec ludowy pochodzący z Czech.
Preludium
Preludium
instrumentalna część otwierająca większą kompozycję; początkowo preludium miało charakter improwizacyjny, z czasem zaczęto je zapisywać; od XIX w. może stanowić samodzielną kompozycję.
Rondo
Rondo
forma muzyczna złożona ze stałego refrenu i zmieniających się kupletów; jej budowę można przedstawić za pomocą liter, gdzie powracająca litera A symbolizuje stałą strukturę refreniczną: ABACA.
Scherzo
Scherzo
utwór o charakterze żartobliwym; w XIX w., m. in. w twórczości Chopina, scherzo zmieniło swój charakter.
Suita
Suita
forma instrumentalna złożona przynajmniej z czterech tańców (allemande, courante sarabanda, gigue); od XIX w. także kompozycja powstała przez zestawienie najpopularniejszych fragmentów z większych dzieł, np. baletowych.
Symfonia
Symfonia
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.