Zjawisko fizyczne a reakcja chemiczna
Zjawisko fizyczne a reakcja chemiczna
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest zjawisko fizyczne,
co to jest reakcja chemiczna.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wykonać proste czynności laboratoryjne i przeprowadzić proste doświadczenie ilustrujące przemianę chemiczną,
podać różnice między przemianą fizyczną a reakcją chemiczną.
2. Metoda i forma pracy
Słowno – doświadczalna, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Szkło i sprzęt laboratoryjny:
szczypce,
palnik,
łyżka do spalań.
Odczynniki:
wstążka magnezowa,
opiłki żelaza,
siarka,
kawałki lodu.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu obecności podaje temat lekcji, uświadamia jej główne założenia.
Wymienia i pokazuje substancje chemiczne: siarkę, opiłki żelaza, magnez, prosi o określenie ich właściwości fizycznych.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wykonuje doświadczenia:
Doświadczenie 1:
Cięcie kartki papieru.
Obserwacje:
Kartka papieru zmienia swój kształt, nadal jest to ta sama substancja chemiczna.
Doświadczenie 2:
Topienie lodu.
Obserwacje:
Lód zmienił swój stan skupienia, woda ze stanu skupienia stałego przeszła w stan ciekły.
Wnioski do doświadczeń 1 i 2:
Cięcie kartki papieru czy topnienie lodu są procesami, podczas których nie powstają żadne nowe substancje. Zaszły tu przemiany, które nazywamy przemianami fizycznymi.
Doświadczenie 3:
Spalanie wstążki magnezu.
Obserwacje:
Magnez spala się jasnym, oślepiającym płomieniem, po spaleniu zostaje biały proszek.
Doświadczenie 4:
Przemiana żelaza z siarką.
Obserwacje:
Po ogrzaniu mieszaniny siarki z opiłkami żelaza powstaje czarna substancja, w której nie można wyróżnić substancji wyjściowych.
Wnioski do doświadczeń 3 i 4:
Spalanie wstążki magnezowej, ogrzewanie siarki z żelazem są to przemiany, podczas których powstają nowe substancje o odmiennych właściwościach. Przemiany te nazywamy reakcją chemiczną. Można je zilustrować równaniami:
Magnez + tlen = tlenek magnezu
Siarka + żelazo = siarczek żelaza
c) Faza podsumowująca
Uczniowie uzupełniają przygotowane kserokopie zadań (załącznik 1).
5. Bibliografia
Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.
Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.
Pabian J., Chemia nieorganiczna - część 3, Greg, Kraków 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Uzupełnij tabelę, wpisując słowa: tak lub nie.
Przemiana | Fizyczna | Chemiczna |
Skraplanie pary wodnej | ||
Rdzewienie żelaza | ||
Mielenie orzechów | ||
Spalanie węgla | ||
Kwaśnienie mleka | ||
Pieczenie ciasta |
b) Zadanie domowe
Do butelki po coca‑coli wsyp trzy łyżeczki sody oczyszczonej i dolej octu. Na szyjkę butelki naciągnij szybko balonik. Opisz co zaobserwowałeś. Czy jest to przemiana fizyczna czy reakcja chemiczna?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak