Zjawisko spalania
Scenariusz zajęć „zjawisko spalania”
PRZYRODA, II etap edukacyjny
Temat: Zjawisko spalania.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (8.5) [uczeń] wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen, identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna oraz podaje ich nazwy;
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | identyfikuje produkty spalania i oddychania: dwutlenek węgla, para wodna; |
rozpoznaje zjawiska w trakcie spalania; | |
wie jakie składniki wchodzą w skład powietrza; | |
wie jak wytwarza się energia w procesie spalania; | |
wie jakie są właściwości tlenu; | |
rozumie proces sprężania rozprężania powietrza; | |
zna produkty spalania; | |
rozumie pojęcia: spalanie płomieniowe i bezpłomieniowe, konwekcja, kondukcja, radiacja. |
Nabywane umiejętności:
UCZEŃ | wykazuje doświadczalnie, że czynnikiem niezbędnym do spalania jest tlen; |
podaje nazwy składników spalania i oddychania; | |
podaje przykłady procesów spalania; | |
opisuje proces spalania; | |
wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń; | |
współpracuje w grupie; | |
potrafi na forum klasy wygłosić wyniki uzyskane podczas pracy w grupie; | |
potrafi słuchać innych. |
Kompetencje kluczowe:
kompetencje naukowe,
rozbudzenie zainteresowania ucznia nad zjawiskami występującymi w przyrodzie,
wzbogacenie słownictwa,
zauważanie związków przyczynowo- skutkowych,
umiejętność uczenia się.
Etapy lekcji:
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne.
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Zjawisko spalania. Inicjuje rozmowę.
Nauczyciel zadaje pytania:
Co znajduje się w sali lekcyjnej? (podpowiada) Jest niewidoczne.
Przypomnijcie sobie, gdzie w przyrodzie występuje tlen?
Do jakich skutków może doprowadzić brak tlenu?
Co rozumiecie pod pojęciem „spalania”?
Nauczyciel tłumaczy uczniom, na czym polega zjawisko spalania, wymienia związki chemiczne biorące w nim udział. Tłumaczy jak dużą rolę w tym odgrywa tlen. Pokazuje to na przykładzie eksperymentu.
Eksperyment:
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Obecność tlenu jest niezbędna do zajścia procesu spalania tlenowego. Pozostałe gazy znajdujące się w powietrzu nie podtrzymują procesu spalania.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem eksperymentu jest zapoznanie uczniów z koniecznością obecności tlenu w procesie spalania tlenowego.
3. Sposób przygotowania eksperymentu (czas, miejsce itd.): Eksperyment prowadzony jest podczas zajęć lekcyjnych w klasie przez nauczyciela. Potrzebne sprzęty – świeczka, duży szklany pojemnik.
4. Sposób przeprowadzenia eksperymentu: Nauczyciel zapala knot świecy i nakłada na nią duży szklany pojemnik. Płomień bez dostępu do tlenu gaśnie.
5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji eksperymentu uczniowie wyciągają wnioski: obecność tlenu jest niezbędna w procesie spalania tlenowego. Gdy w powietrzu brakuje tlenu, płomień gaśnie.
Nauczyciel, aby utrwalić i powtórzyć wiadomości o tlenie wyświetla uczniom prezentację multimedialną „Właściwości tlenu”. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.
Wydzielanie się energii w czasie spalania. Nauczyciel prowadzi wykład, szczegółowo wyjaśnia proces wytwarzania się energii podczas spalania.
Jakie możecie wymienić procesy spalania? Uczniowie zastanawiają się korzystają z materiałów edukacyjnych. W tym czasie nauczyciel tworzy 4 grupy.
Każdej z grup rozdaje karty pracy.
Grupa otrzymuje do opisania – przewodzenie - kondukcja
Grupa otrzymuje do opisania – unoszenie - konwekcja
Grupa otrzymuje do opisania – promieniowanie - radiacja
Grupa otrzymuje do opisania – spalanie płomieniowe i bezpłomieniowe
Uczniowie pracują w grupach, nauczyciel kontroluje ich pracę, dba o atmosferę pracy. Na koniec uczniowie wygłaszają na forum klasy zebrane informacje.
Nauczyciel wyświetla film animowany „Oddychanie”- wyjaśnia uczniom proces oddychania.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie domowe:
Jakie organizmy żywe produkują tlen? Przygotuj notatkę.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Komputer
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Prezentacja multimedialna
Świeca
Szklane naczynie
Zapałki
Karty pracy
Metody nauczania
Wykład
Rozmowa kierowana
Praca z podręcznikiem
Opis i analiza
Obserwacja
Eksperyment
Pokaz
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca w grupie
Zadanie dla chętnych:
Jak długo człowiek może przeżyć nie posiadając dostępu do:
tlenu,
jedzenia,
wody?