Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji do realizacji na lekcji geografii w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej w klasie III gimnazjum

Zjednoczona Europa – procesy integracyjne na naszym kontynencie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. uczeń wymienia i wskazuje na mapie państwa należące do Unii Europejskiej;

  2. poznaje cele i zasady polityki gospodarczej i społecznej oraz główne instytucje Unii Europejskiej;

  3. opracowuje geograficzną charakterystykę wybranego państwa Unii Europejskiej;

  4. wskazuje korzyści i koszty związane z integracją Polski w ramach Unii Europejskiej;

b) Umiejętności

  1. wyszukuje informacje w różnych źródłach o instytucjach Unii Europejskiej w Polsce;

  2. wyszukuje państwa Unii Europejskiej i aktualne dane o nich;

2. Metoda i forma pracy

  1. Pokaz multimedialny.

  2. Dyskusja.

  3. Praca w grupach.

  4. Praca z mapą.

3. Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna – Unia.

  2. Komputerowe stanowisko multimedialne.

  3. Atlas, mapa polityczna Europy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Pogadanka na temat tego, czym jest integracja europejska.

Notatka do zeszytu: Pozytywnym efektem integracji europejskiej powinno być upowszechnienie ogólnoludzkich wartości, praw człowieka, tolerancji, demokracji, co w konsekwencji ma prowadzić do włączenia wszystkich narodów do wielkiej światowej społeczności.

b) Faza realizacyjna

  1. Pokaz przybliżający procesy integracyjne w Europie po II wojnie światowej, prezentujący instytucje Unii Europejskiej, oraz wskazujący na pewne zagrożenia oraz korzyści wynikające z integracji z Unią Europejską.

  2. Dyskusja na temat korzyści i kosztów związanych z integracją Polski z Unią Europejską.

korzyści

koszty

motywacja do poznawania języków obcych

obowiązkowe wpłaty do Unii z tytułu składek

łatwiejsze wyjazdy turystyczne oraz w poszukiwaniu pracy

wspomaganie krajów nowo przyjmowanych do Unii

ujednolicenie przepisów prawnych

większa globalizacja

korzystanie z dopłat unijnych

konkurencja na rynkach zbytu

  1. Uczniowie wskazują na mapie i w atlasie państwa Unii Europejskiej.

  2. Praca w grupach:

    1. grupa pierwsza wyszukuje i wypisuje na kartce państwa Unii Europejskiej przed wejściem Polski do Unii:

Austria

Belgia

[Dania](javascript:opencountry('panstwa/dania.html'))

[Finlandia](javascript:opencountry('panstwa/finlandia.html'))

[Francja](javascript:opencountry('panstwa/francja.html'))

[Grecja](javascript:opencountry('panstwa/grecja.html'))

[Hiszpania](javascript:opencountry('panstwa/hiszpania.html'))

[Holandia](javascript:opencountry('panstwa/holandia.html'))

Irlandia

Luksemburg

[Niemcy](javascript:opencountry('panstwa/niemcy.html'))

[Portugalia](javascript:opencountry('panstwa/portugalia.html'))

[Szwecja](javascript:opencountry('panstwa/szwecja.html'))

[Wielka Brytania](javascript:opencountry('panstwa/wbrytania.html'))

[Włoch](javascript:opencountry('panstwa/wlochy.html'))y

  1. grupa druga wyszukuje i wypisuje na kartce wszystkie obecne państwa Unii

[

Rncj0yrfWeztK

Austria](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=austria)

[

R1edAyUkWIe1K

Belgia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=belgia)

[

RYxzaiAtYeGDC

Cypr](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=cypr)

[

R1YvEujU3JQam

Czechy](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=czechy)

[

R18LJYA3HER2w

Dania](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=dania)

[

R1KyvnSpYDi6z

Estonia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=estonia)

[

RG4xAIUHvRbgP

Finlandia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=finlandia)

[

R1LFFKZXm9ayW

Francja](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=francja)

[

RedN4siO0zALA

Grecja](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=grecja)

[

R1ZwGQCM5CyDY

Hiszpania](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=hiszpania)

[

RuD9nbTTjwYkR

Holandia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=holandia)

[

RC3yKAhFUn17l

Irlandia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=irlandia)

[

RI4d6MFcBxjtw

Litwa](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=litwa)

[

R1PmaXoC2GHVY

Luksemburg](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=luksemburg)

[

R1Zg4WiLdabc6

Łotwa](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=lotwa)

[

R1ROiqqjVbNVr

Malta](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=malta)

[

RhUNfylldkTSm

Niemcy](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=niemcy)

[

R1QjcnmeLM8JY

Polska](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=polska)

[

R1UmqBPRBTUrp

Portugalia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=portugalia)

[

RalspMYRNIR8F

Słowacja](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=slowacja)

[

R12uxx6Y0heEy

Słowenia](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=slowenia)

[

RUVpIiJtLynHN

Szwecja](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=szwecja)

[

R1bZgXce4q1zD

Węgry](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=wegry)

[

R1F8Sk5Zferih

Wielka Brytania](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=wielkabrytania)

[

R1V4h8zRsl8AC

Włochy](http://europa.gery.pl/index.php?id=panstwa&ktore=wlochy)

c) Faza podsumowująca

Opracowanie przez uczniów krótkiej charakterystyki wybranej instytucji Unii Europejskiej na podstawie danych pobranych z Internetu.

Notatka przykładowa (źródło – Wikipedia)

Komisja do Spraw Unii Europejskiej (skrót: SUE) wchodzi w skład stałych komisji sejmowych. Ogólnie rzecz biorąc zajmuje się ona sprawami związanymi z członkostwem Rzeczypospolitej PolskiejUnii Europejskiej (UE). W szczególności zaś do jej zadań należy zajmowanie stanowisk i wyrażanie opinii na temat projektów aktów prawnych UE, projektów umów międzynarodowych

5. Bibliografia

strony internetowe:

www1.ukie.gov.pl;

http://europa.eu.int/index.htm;

http://euro.pap.com.pl/;

http://epp.eurostat.cec.eu.int;

http://europa.eu.int/cj/en/index.htm

6. Załączniki

Prezentacja multimedialna - Unia.pps

a)Karta pracy ucznia

b) Zadanie domowe

Wykonanie charakterystyki wybranego państwa Unii według punktów:

  • obszar

  • liczba ludności

  • język urzędowy

  • stolica

  • państwa sąsiadujące.

  • rok przystąpienia do Unii

R1SWT9Y3LUPzH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 115.50 KB w języku polskim