Złączenie zbiorów
Złączenie zbiorów
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie: suma zbiorów,
zna zasady łączenia elementów zbiorów.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi zaklasyfikować odpowiednie elementy do sumy zbiorów,
potrafi określać kolor, wielkość, grubość i kształt klocków logicznych,
potrafi narysować sumę dwóch zbiorów ,
potrafi podać przykłady sumy zbiorów,
potrafi pracować samodzielnie,
potrafi logicznie myśleć.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
Klocki logiczne Dienesa , kwiaty wycięte z papieru, kolorowa kreda, magnetyczne figury geometryczne, plansze obrazujące złączenie zbiorów.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Rachunek pamięciowy: nauczyciel podaje przykłady łańcuszka matematycznego typu: do liczby 9 dodaj 3 i dodaj do wyniku 4, liczbę 3 pomnóż przez 3 i dodaj do wyniku 5, jeżeli do liczby, o której myślę dodam 6 to otrzymam 9 – o jakiej liczbie myślę, i tym podobne. Uczniowie liczą w myślach i zgłaszają się do odpowiedzi.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania, które mają przypomnieć podstawowe wiadomości o zbiorach na przykład: co to jest element zbioru , jakie zbiory znają uczniowie , co to jest zbiór pusty ?. Uczniowie podają własne przykłady zbiorów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej figury geometryczne. Prosi uczniów, aby wybrali z nich same trójkąty i utworzyli z nich zbiór. Następny uczeń otacza kolorową kredą utworzony zbiór trójkątów. Kolejny uczeń tworzy w ten sam sposób zbiór prostokątów. Uczniowie liczą ilość elementów w jednym zbiorze, a następnie w drugim. Nauczyciel otacza innym kolorem obydwa kolory razem i prosi o przeliczenie wszystkich elementów w nowym zbiorze. Wspólnie z nauczycielem uczniowie dochodzą do wniosku, że elementy obydwu zbiorów zostały dodane do siebie (złączone), a trzeci zbiór jest ich sumą (złączeniem).
Uczniowie przerysowują do zeszytu zbiory z tablicy (załącznik 1). Pod rysunkiem zapisują działanie: 7+5=12.
Przerwa śródlekcyjna – zabawa ze śpiewem: „Głowa, ramiona…” (załącznik 2). Dzieci śpiewają piosenkę wraz z nauczycielem i dotykają rękami w rytm piosenki wymienianych części ciała. Piosenkę powtarza się kilkakrotnie, przyspieszając za każdym razem tempo.
Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej papierowe kwiaty: czerwone, białe i biało - czerwone. Uczniowie tworzą z ich dwa zbiory nierozłączne - elementy spełniające obydwa warunki umieszczają w części wspólnej zbioru (załącznik 3). Pod zbiorami zapisują działanie: 3+2+5=10. Nauczyciel zwraca uwagę na różnicę w obliczaniu sumy elementów w zbiorach rozłącznych i nierozłącznych.
Uczniowie przerysowują zbiory kwiatów do zeszytów i przepisują działanie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pokazuje uczniom różne plansze ze zbiorami lub tworzy na bieżąco różne zbiory rozłączne i nierozłączne z gotowych elementów. Uczniowie podchodzą do tablicy, przeliczają elementy w zbiorach i dodają je oraz zapisują działania pod nimi. Następnie prowadzący zaznacza tylko pętle na tablicy, a uczniowie sami tworzą zbiory z danych elementów. Następni uczniowie zapisują pod nimi działania.
Bibliografia
R.Trześniowski , Gry i zabawy ruchowe, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1987.
Załączniki
Zapis do zeszytu
załącznik 1.
załącznik 3.
Zabawa ze śpiewem: „Głowa, ramiona…”
załącznik 2.
„Głowa, ramiona…”
Głowa, ramiona, kolana, kostki,
Kolana, kostki, kolana, kostki.
Głowa, ramiona, kolana, kostki,
Kolana, kostki, bęc!
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
brak