Na zdjęciu kaplica Wazów: Bryła kaplicy oraz jej zewnętrzna forma jest kopią kaplicy Zygmuntowskiej. Budowlę – przykrytą kopułą z latarnią, podtrzymywaną na ośmiobocznym bębnie, ustawionym na kwadratowym rzucie – wymurowano z ciosów. Elewacja składa się z wysokiego cokołu, na którym znajdują się żłobkowane pilastry toskańskie. Na nich wspiera się belkowanie. Przestrzeń pomiędzy pilastrami podzielono na trzy kwatery, które wypełniają tablice w formie rombu (kwatery górne i dolne) oraz uszatego prostokąta z wypisanymi dedykacjami (kwatery środkowe). W tym układzie wyjątek stanowi elewacja południowa, gdzie w górnej kwaterze środkowego pola między pilastrami widnieje kartusz z herbami (kolejno od zewnątrz) Polski i Litwy, Szwecji i rodu Wazów, okolony łańcuchem orderu Złotego Runa, zwieńczony koroną. Na cokolikach w górnych narożnikach stoją figury św. Zygmunta (narożnik południowo‑zachodni) i św. Władysława (narożnik południowo‑wschodni). W narożnikach tamburu znajdują się kanelowane pilastry jońskie. Pole pomiędzy nimi wypełniają koliste okna. W tej części architektonicznej dekoracja płaskorzeźbna przedstawiająca motywy główek anielskich, smoków oraz kwiatony i skrzyżowane tarcze. Kopułę pokrywa blacha miedziana. Na niej wznosi się ośmioboczna latarnia z pilastrami, a całość zamyka kopułka z krzyżem. Kaplica Zygmuntowska: Kopuła pokryta jest złotą blachą z wzorem rybiej łuski. Na środku południowego spadu kopuły przymocowany jest ciemny orzeł z koroną. Na szczycie kopuły znajduje się walcowata latarnia z ośmioma wąskimi przeźroczami. Obramienia okienne w formie arkad. Przestrzeń między oknami zdobiona jest przez pilastry kompozytowe o rzeźbionych trzonach z motywem plecionej w warkocz wstęgi. Następnie, belkowanie bez dekoracji. Całą latarnię przykrywa korona, a w jej zwieńczeniu znajduje się półklęczący na kuli anioł trzymający koronę królewską, z której wyłania się krzyż łaciński symbolizujący suwerenną władzę daną od Boga.
Na zdjęciu kaplica Wazów: Bryła kaplicy oraz jej zewnętrzna forma jest kopią kaplicy Zygmuntowskiej. Budowlę – przykrytą kopułą z latarnią, podtrzymywaną na ośmiobocznym bębnie, ustawionym na kwadratowym rzucie – wymurowano z ciosów. Elewacja składa się z wysokiego cokołu, na którym znajdują się żłobkowane pilastry toskańskie. Na nich wspiera się belkowanie. Przestrzeń pomiędzy pilastrami podzielono na trzy kwatery, które wypełniają tablice w formie rombu (kwatery górne i dolne) oraz uszatego prostokąta z wypisanymi dedykacjami (kwatery środkowe). W tym układzie wyjątek stanowi elewacja południowa, gdzie w górnej kwaterze środkowego pola między pilastrami widnieje kartusz z herbami (kolejno od zewnątrz) Polski i Litwy, Szwecji i rodu Wazów, okolony łańcuchem orderu Złotego Runa, zwieńczony koroną. Na cokolikach w górnych narożnikach stoją figury św. Zygmunta (narożnik południowo‑zachodni) i św. Władysława (narożnik południowo‑wschodni). W narożnikach tamburu znajdują się kanelowane pilastry jońskie. Pole pomiędzy nimi wypełniają koliste okna. W tej części architektonicznej dekoracja płaskorzeźbna przedstawiająca motywy główek anielskich, smoków oraz kwiatony i skrzyżowane tarcze. Kopułę pokrywa blacha miedziana. Na niej wznosi się ośmioboczna latarnia z pilastrami, a całość zamyka kopułka z krzyżem. Kaplica Zygmuntowska: Kopuła pokryta jest złotą blachą z wzorem rybiej łuski. Na środku południowego spadu kopuły przymocowany jest ciemny orzeł z koroną. Na szczycie kopuły znajduje się walcowata latarnia z ośmioma wąskimi przeźroczami. Obramienia okienne w formie arkad. Przestrzeń między oknami zdobiona jest przez pilastry kompozytowe o rzeźbionych trzonach z motywem plecionej w warkocz wstęgi. Następnie, belkowanie bez dekoracji. Całą latarnię przykrywa korona, a w jej zwieńczeniu znajduje się półklęczący na kuli anioł trzymający koronę królewską, z której wyłania się krzyż łaciński symbolizujący suwerenną władzę daną od Boga.
Złoty wiek
Kaplica Zygmuntowska (na zdjęciu z prawej), z lewej kopuła kaplicy Wazów i Wieża Srebrnych Dzwonów
Źródło: Rj1979, dostępny w internecie: wikimedia, domena publiczna.
R1WYC8srvfDvl
Oś czasu – złoty wiek
1506 - 1548 panowanie Zygmunta Starego,
1517 wystąpienie Marcina Lutra,
1518 małżeństwo Zygmunta I Starego z księżniczką włoską Boną Sforza,
1519 - 1533 budowa Kaplicy Zygmuntowskiej,
1525 Hołd pruski,
1536 ukończenie renesansowej przebudowy Wawelu,
1543 „Krótka rozprawa między panem, wójtem a plebanem” Mikołaja Reja,
1548 - 1572 panowanie Zygmunta Augusta,
1580 „Treny” Jana Kochanowskiego,
1580 „Melodie na psałterz polski” Mikołaja Gomółki.
Oś czasu – złoty wiek
1506 - 1548 panowanie Zygmunta Starego,
1517 wystąpienie Marcina Lutra,
1518 małżeństwo Zygmunta I Starego z księżniczką włoską Boną Sforza,
1519 - 1533 budowa Kaplicy Zygmuntowskiej,
1525 Hołd pruski,
1536 ukończenie renesansowej przebudowy Wawelu,
1543 „Krótka rozprawa między panem, wójtem a plebanem” Mikołaja Reja,
1548 - 1572 panowanie Zygmunta Augusta,
1580 „Treny” Jana Kochanowskiego,
1580 „Melodie na psałterz polski” Mikołaja Gomółki.
Oś czasu – złoty wiek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t08npdzaae_0000000G
Krąg dworskiego humanizmu
Jagiellonowie byli władcami otwartymi na inne kultury i tradycje. Władysław Jagiełło obracał się w polskim kręgu kulturowym, a jednocześnie promował wzorce plastyczne ze wschodnich, prawosławnych rubieży swojego imperium. Jego następcy na polskim, czeskim czy węgierskim tronie robili podobnie. Na zamku królewskim na HradczanachHradczanyHradczanach w Pradze powstała wspaniała późnogotycka sala władysławowska, a jednocześnie w Budzie na zamku królów węgierskich kontynuowano renesansową rozbudowę rozpoczętą przez Macieja KorwinaMacieja KorwinaMacieja Korwina.
Także dwór władców Polski z dynastii Jagiellonów chętnie zatrudniał artystów nowatorskich. Najmłodszy z synów Kazimierza Jagiellończyka, Zygmunt (później nazywany Starym), ożenił się z włoską księżniczką Boną Sforzą[czyt.: sforcą] i sprowadził na swój dwór architektów i artystów z kraju małżonki. To dzięki nim powstały w Polsce tak wspaniałe dzieła renesansowe, jak Kaplica Zygmuntowska przy katedrze krakowskiej czy przebudowany w nowym stylu Zamek Królewski na Wawelu.
Macieja Korwina
Maciej Korwin (1443‑1490) król Węgier, Chorwacji od 1458 i Czech od 1469 roku, drugi syn Jánosa Hunyadyego, brat Władysława Hunyadyego.
Hradczany
Hradczany - wzgórze zamkowe w Pradze. W jej skład wchodzi kompleks zamku królewskiego (założonego w IX wieku), bazylika św. Jerzego, słynna Złota Uliczka, ogrody królewskie z Belwederem oraz, budowana przez 6 stuleci, katedra św. Wita. Jej elementami są także: całe byłe miasto Hradczany włącznie z obszarem zajmowanym przez Loretę oraz dzielnicę Nowy Świat
RHxokw9vpi8XN
Ilustracja przedstawia ogromną, okrągłą wieżę przy jednopiętrowym podłużnym budynku. Na końcu budynek jest połączony z innym piętrowym budynkiem. Wieża posiada trzy kondygnacje.
Dziedziniec zamkowy – Kaplica Trójcy Świętej i donżon z XIII wieku
Źródło: Marcin Białek, Dziedziniec zamku w Lublinie z kaplicą św. Trójcy, 2009, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
R2GGGFDKVD6JC
Na ilustracji przed Najświętszą Marią Panną z dzieciątkiem na kolanach klęczy król Władysław Jagiełło. Króla obejmuje postać świętego. Maria Panna siedzi na fotelu. Postać Świętego, Maria Panna i Dzieciątko ma wokół głowy złotą aureolę. Święty ma na swoich szatach wizerunek krzyża. W tle widać zabudowania.
Król Władysław II Jagiełło, fundator kaplicy, klęka przed NMP - fresk w Kaplicy Trójcy Świętej w Lublinie
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RgnjQ1srP4z1d
Ilustracja przedstawia sklepienie pokryte freskami. Przedstawiają one głównie sceny religijne. Widoczne są nich postacie świętych, fragmenty zabudowań, roślinność.
Freski w Kaplicy Trójcy Świętej w Lublinie stanowią doskonały przykład synkretyzmu kulturowego powstałego na styku wpływów kościołów wschodniego i zachodniego. Powszechnie praktykowaną formę architektoniczną – gotyk –połączono z dekoracją wnętrza w postaci malarstwa cerkiewnego
Źródło: Hans A. Rosbach, Freski w Kaplicy zamkowej w Lublinie, powstały w XV w. powstały w XV w. z fundacji króla Władysława Jagiełły, 2014, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1K4h3UVGg71F
Kolorowa ilustracja przedstawia panoramę miasta. Na wzgórzach znajduje się miasto z zamkiem otoczone murami. Wokół nich zielone drzewa, pomiędzy którymi znajdują się zabudowania mieszkalne, a także mały kościół i niskie budynki zbudowane z cegły. W lewym górnym rogu napis: „Praga”.
Kolorowany drzeworyt z tzw. Kroniki wydanej w Norymberdzie w 1493 r.
Źródło: Wilhelm Pleydenwurff, Michel Wolgemut, Widok Pragi z zamkiem na Hradczanach z 1493 r., domena publiczna.
ROZ5OD8pTpsYm
Na zdjęciu Sala władysławowska na Hradczanach. Jest wysoka i podłużna. Posiada sklepienie żebrowe. Z sklepienia zwisają żyrandole z licznymi żarówkami. Na ścianach są potężne podłużne okna. Podłoga pokryta jest drewnem. W oddali widać grupę zwiedzającą salę.
Sala władysławowska na Hradczanach – wnętrze
Źródło: Petrus Silesius, Sala władysławowska na Hradczanach – wnętrze, 2008, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RVkQcaZ13i3hf
Zdjęcie przedstawia widok na jedną ze ścian sali władysławowskiej. Na pierwszym piętrze są duże podwójne okna. Każde jest przedzielone na osiem małych okienek. Na parterze do wnętrza prowadzą otwory o sklepieniu w kształcie stożka.
Sala władysławowska na Hradczanach – widok z zewnątrz
Źródło: Ralf Roletschek, Sala władysławowska na Hradczanach – widok z zewnątrz, 2011, fotografia, licencja: CC BY-NC-ND 3.0.
R1UoUZdfh7XGP
Na zdjęciu z lewej strony portret kobiety. Pokazana jest z prawego profilu. Na głowie ma chustkę. Po prawej stronie portret mężczyzny. Ukazany jest z lewego profilu. Włosy ma długie i kręcone, opadające na ramiona. Na głowie wieniec oliwny. Postacie patrzą na siebie. Wyrzeźbione są na płaskich, szlachetnych, ciemnych kamieniach, które stanowią tło. Postacie są z jasnego kamienia. Tło stanowi czerwony kolor.
Kopia gemmy przedstawiającej króla Macieja Korwina i jego żonę Beatrycze Aragońską
Źródło: Węgierskie Muzeum Narodowe, Budapest, domena publiczna.
RRjLLI42Wro4R
Na ilustracji bogato zdobiona okładka kodeksu. Zdobiona napisami, rysunkami religijnymi. Na stronach przeważa kolor złoty oraz odcienie niebieskiego.
Kodeks „Philostratus” [czyt.: filostratus] z dawnej biblioteki króla Macieja Korwina z 1487 r.
Źródło: Philostratos, Kodeks „Philostratus” z dawnej biblioteki króla Macieja Korwina z 1487 r., domena publiczna.
R1HN0n3NxX5Ip
Na portrecie Król Kazimierz Jagiellończyk siedzi na tronie. Na głowie ma koronę, założoną na czapkę. Patrzy na wprost. Ma krzaczaste brwi i wąs pod nosem. W rękach trzyma insygnia koronacyjne; jabłko i berło. Ubrany jest w zapięty płaszcz z futrzanym kołnierzem
Kazimierz Jagiellończyk (ur. 1427–zm. 1492; panował 1447–1492)
Źródło: Jan Matejko, Kazimierz Jagiellończyk, domena publiczna.
R19RKlAyiwvMH
Na portrecie Król Zygmunt I Stary siedzi na tronie. Na głowie ma koronę, na szyi łańcuch z krzyżem. Ubrany jest w rozpięty płaszcz z rozłożystym futrzanym kołnierzem. W lewej dłoni trzyma kartkę papieru.
Zygmunt I Stary (ur. 1467–zm.1548, panował 1506‑1548)
Źródło: Jan Matejko, Zygmunt I Stary, domena publiczna.
R1RJpFWulxcCg
Na portrecie Królowa Bona Sforza na głowie ma chustkę, która zakrywa jej czoło, okala szyję, a jej końce ułożone są na czarnej sukience. Bona ma duże ciemne oczy i małe usta.
Bona Sforza – królowa i żona Zygmunta Starego
Źródło: Lucas Cranach Młodszy, Bona Sforza – królowa i żona Zygmunta Starego, olej na blasze, Muzeum Czartoryskich, domena publiczna.
R1HLs4rILjyly
Kolorowa ilustracja przedstawia panoramę miasta, które składa się z dwóch części przedzielonych rzeką. Każda część miasta jest otoczona murami. W centralnej części ilustracji, u góry, widoczny jest zamek z wysokimi wieżami. Przy nim napis: „Cracovia”. Obok lewej części miasta kolejny napis: „Casmirvs”. W prawym dolnym rogu, obok drugiej części miasta, za murami, kilka pojedynczych domów mieszkalnych. Przy nich napis: „Cleopardia”. W tle, za miastem, zielone wzgórza i skały.
Kolorowany drzeworyt z tzw. Kroniki Schedla wydanej w Norymberdze w 1493 r. – autorami ryciny byli: Michel Wolgemut, Wilhelm Pleydenwurff
Źródło: Wilhelm Pleydenwurff, Michel Wolgemut, Widok Krakowa w Kronice Schedla z 1493 r., domena publiczna.
RuTlUTfvJQjLK
Na zdjęciu kopuła pokryta jest złotą blachą z wzorem rybiej łuski. Na środku południowego spadu kopuły przymocowany jest ciemny orzeł z koroną. Na szczycie kopuły znajduje się walcowata latarnia z ośmioma wąskimi przeźroczami. Obramienia okienne w formie arkad. Przestrzeń między oknami zdobiona jest przez pilastry kompozytowe o rzeźbionych trzonach z motywem plecionej w warkocz wstęgi. Następnie, belkowanie bez dekoracji. Całą latarnię przykrywa korona, a w jej zwieńczeniu znajduje się półklęczący na kuli anioł trzymający koronę królewską, z której wyłania się krzyż łaciński.
Kaplica Zygmuntowska przy katedrze na Wawelu
Źródło: Cancre, Kaplica Zygmuntowska przy katedrze na Wawelu, 2009, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
RxYaS6kjEhyAN
Na zdjęciu wewnętrzny dziedziniec zamku Wawel otoczony z trzech stron zabudowaniami. Widoczne są trzypiętrowe krużganki i spadzisty dach z czerwonej dachówki.
Dziedziniec krużgankowy na Wawelu
Źródło: Jan Mehlich, Dziedziniec krużgankowy na Wawelu, 2008, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
Napisz, jaki obiekt zabytkowy jest przykładem przenikania do Polski wpływów wschodnich w czasach Władysława Jagiełły.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Obiektem tym jest Kaplica Trójcy Świętej w Lublinie.
Polecenie 1
Na podstawie opisów zdjęć, wymień obiekt zabytkowy, który jest przykładem przenikania do Polski wpływów wschodnich w czasach Władysława Jagiełły.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Obiektem tym jest Kaplica Trójcy Świętej w Lublinie.
Polecenie 2
Wymień nazwy dworów w Europie Środkowej, w których promieniowała kultura renesansu.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Z dworu włoskiego, czeskiego, węgierskiego.
Polecenie 3
Wymień, który z polskich królów z dynastii Jagiellonów posiada największe zasługi dla rozwoju kultury renesansu.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zygmunt Stary, który ożenił się z włoską księżniczką Boną Sforzą i sprowadził na swój dwór architektów i artystów z kraju małżonki.
t08npdzaae_00000035
Polacy nie gęsi, iż swój język mają – wejście języka polskiego do wyższej kultury
Ważnym środowiskiem krzewiącym, w którym rozwijano idee humanizmuhumanizmhumanizmu i estetyki renesansowej, byli liczni sekretarze pracujący w kancelarii królewskiej. Członków tej elitarnej, świetnie wykształconej grupy rekrutowano z najbardziej uzdolnionej młodzieży. Stanowisko to bardzo często było wstępem do przyszłej kariery w strukturach państwa i Kościoła katolickiego. Sekretarzami królewskimi byli przyszli kanclerze, biskupi, prymasowie. Odnajdziemy wśród nich również poetów (Andrzeja Krzyckiegot08npdzaae_000tp001Andrzeja Krzyckiego, Jana Dantyszkat08npdzaae_000tp002Jana Dantyszka czy Jana Kochanowskiegot08npdzaae_000tp003Jana Kochanowskiego), uczonych (Bernarda Wapowskiego – ojca polskiej geografii, Josta Decjusza czy Marcina Kromerat08npdzaae_000tp004Marcina Kromera), ale też wybitnych teoretyków myśli religijnej i świeckiej (Stanisława Hozjuszat08npdzaae_000tp005Stanisława Hozjusza, Andrzeja Frycza Modrzewskiegot08npdzaae_000tp006Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Łukasza Górnickiego).
Doskonała znajomość klasycznej łaciny, najważniejszych języków ówczesnej Europy – niemieckiego, włoskiego, francuskiego, ale też rosyjskiego, greki i hebrajskiego, rozbudzały zainteresowanie innymi kulturami, jak również inspirowały do pisania w języku ojczystym. Polski zaczął być językiem nie tylko mówionym, ale też pisanym. Dokonywała się błyskawiczna kodyfikacja zasad językowych i ortograficznych. Po polsku zaczęto pisać utwory literackie, a także sporządzać coraz częściej oficjalne dokumenty. Pierwszym, który wprowadził język polski do literatury był Mikołaj RejMikołaj RejMikołaj Rej. Po polsku pisano i przed nim, ale były to drobne utwory, gdy tymczasem on pozostawił olbrzymi dorobek. Twórczość Mikołaja Reja jest bogata i różnorodna, na ogół podporządkowana przesłaniu etycznemu ('przykładne życie') i religijnemu ('wieczne zbawienie'). Najwybitniejszym poetą polskiego renesansu był natomiast Jan Kochanowski, który wniósł olbrzymi wkład w rozwój polskiego języka literackiego.
Mikołaj Rej
Mikołaj Rej (1505−1569) polski poeta i prozaik, tłumacz, polityk; należał do czołowych przedstawicieli odrodzenia w Polsce.
humanizm
humanizm - prąd umysłowy i kulturalny okresu Odrodzenia, przeciwstawiający teocentrycznej kulturze średniowiecznej zainteresowanie człowiekiem i życiem ziemskim
RP4glpErLHUVh
Na zdjęciu renesansowy, trzypiętrowy pałacyk w kształcie kwadratu. Z prawej i lewej strony są kwadratowe wieże. Po środku są zewnętrzne galerie zwieńczone łukami wspartymi na kolumnach. Do budynku prowadzą schody z prawej i lewej strony.
Willa Decjusza w Woli Justowskiej pod Krakowem – wzniesiona w 1535 r.
Źródło: Cancre, Willa Decjusza w Woli Justowskiej pod Krakowem – wzniesiona w 1535 r., 2009, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
RRobvwvvnIdI7
Na zdjęciu widok z boku na boczną i frontową ścianę budynku. Widoczne są schody prowadzące do willi oraz dwie kwadratowe wieże.
Willa Decjusza w Woli Justowskiej pod Krakowem – wzniesiona w 1535 r.
Źródło: Cancre, Willa Decjusza w Woli Justowskiej pod Krakowem – wzniesiona w 1535 r., 2009, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
Polecenie 4
Wymień, w jakim środowisku w Polsce w czasach ostatnich Jagiellonów najbardziej rozwijano idee humanizmu i estetyki renesansowej.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Najważniejszym środowiskiem, w którym rozwijano idee humanizmu i estetyki renesansowej, byli liczni sekretarze pracujący w kancelarii królewskiej.
Polecenie 5
Wyszukaj w dostępnych źródłach i napisz informacje na temat:
dorobku Mikołaja Reja,
dorobku Jana Kochanowskiego.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Mikołaj Rej i jego twórczość: Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem; Kupiec; Żywot Józefa z pokolenia żydowskiego, syna Jakubowego; Wizerunek własny żywota człowieka poczciwego; Postylla i utwory poetyckie. Zwierzyniec, Źwierciadło. Jan Kochanowski i jego twórczość: fraszki, np. Raki; Na dom w Czarnolesie; O miłości; pieśni, np. Czego chcesz od nas, Panie; Pieśń o spustoszeniu Podola. Treny, np. Tren I, Tren X - gdzie jesteś Orszulo.
t08npdzaae_000tp001
R1SIdrO7O1kNo
Nagrobek wykonany jest z czerwonego węgierskiego marmuru i otoczony jest wizerunkiem Madonny wykonany z piaskowca.
Nagrobek arcybiskupa Krzyckiego w katedrze gnieźnieńskiej
Źródło: Roman Sidorski, Nagrobek arcybiskupa Krzyckiego w katedrze gnieźnieńskiej, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
t08npdzaae_000tp002
R1RmVjPINTcIb
Jan Dantyszek na szyi ma łańcuch i zawieszony na nim krzyż. Dłonie ma złączone na wysokości klatki piersiowej. Trzyma w nich małą książeczkę.
Jan Dantyszek jako biskup warmiński wg drzeworytu z XVIII w.
Źródło: a.nn, Jan Dantyszek jako biskup warmiński wg drzeworytu z XVIII w., 1764, domena publiczna.
t08npdzaae_000tp003
R1BmULhg4hfC1
Poeta ma sumiaste wąsy i brodę. Duże zakola na głowie. Ubrany jest w płaszcz. W prawym ręku trzyma zwój papieru.
Jan Kochanowski
Źródło: Aleksander Tadeusz Regulski, Jan Kochanowski, przed 1884, domena publiczna.
t08npdzaae_000tp004
R7hLZiPFkFds7
Biskup warmiński jest sędziwego wieku. Ma na głowie naciągniętą czapkę. Ma wąsy i długą brodę. Na szyi ma łańcuch z zawieszonym krzyżem.
Marcin Kromer jako biskup warmiński
Źródło: Castle Skokloster, Marcin Kromer jako biskup warmiński, 1688-1703, olej na desce, domena publiczna.
t08npdzaae_000tp005
R1CkwaZyMjxub
Stanisław Hozjusz ma długą siwą brodę i wąsy. W dłoniach trzyma kartki papieru. Na głowie ma czapkę księdza tzw. biret.
Portret Stanisława Hozjusza
Źródło: Marcello Bacciarelli, Maciej Szczepańczyk, Portret Stanisława Hozjusza, 1781, olej na płycie miedzianej, fotografia, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.
t08npdzaae_000tp006
Rkx9Zb7FqEG57
Na obrazie starszy Andrzej Frycz Modrzewski z długą lekko kręconą brodą i wąsami. Na głowie ma czapkę.
Andrzej Frycz Modrzewski na obrazie Unia lubelska
Źródło: Jan Matejko, Unia lubelska, Muzeum Lubelskie, domena publiczna.
t08npdzaae_00000053
Inspiracji szukano na zagranicznych uczelniach
R1HkWDEwZ9MnM
Na zdjęciu widok na dziedziniec wewnętrzny z krużgankami na parterze i na piętrze. W tle ich widać otwory okienne i drzwi. Krużganki przyozdobione są wiszącymi donicami z kwiatami.
Collegium Iuridicum [czyt.: kolegium juridikum] Uniwersytetu Jagiellońskiego
Źródło: Cancre, Collegium Juridicum, 2007, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Grupa humanistów to nie tylko członkowie kancelarii królewskiej, czy wyżsi dostojnicy świeccy i kościelni, ale wszyscy, którzy podjęli trud studiowania. Zazwyczaj na początek w murach Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Uczelnia przeżywała wówczas dobry okres, przyciągając młodzież z całej niemal Europy Środkowej: z krajów nadbałtyckich, Śląska, a nawet wschodnich Niemiec oraz Węgier. Wśród wykładowców, słuchaczy i absolwentów wymienić należy choćby matematyka Wojciecha z Brudzewat08npdzaae_000tp007Wojciecha z Brudzewa, niemieckiego humanistę Konrada Celtisat08npdzaae_000tp008Konrada Celtisa, Mikołaja Kopernikat08npdzaae_000tp009Mikołaja Kopernika, Macieja Miechowitę. Zaletą jedynego wówczas polskiego uniwersytetu była jego otwartość na wpływy włoskie oraz wysoki poziom wykładów, przy jednoczesnym słabym upolitycznieniu, które z kolei było wadą uczelni w Pradze (husytyzm), Lipsku (tradycje antyhusyckie) czy Wittenberdze (luteranizm).
Coraz powszechniejszym obyczajem stawało się również kontynuowanie studiów na uczelniach zagranicznych - przeważnie włoskich. Polacy szczególnie upodobali sobie uniwersytety północnowłoskie w Padwie i Bolonii (np. przez wydział prawa na uniwersytecie w Padwie w ciągu jednego tylko półwiecza XVI w. przewinęło się 49 przyszłych polskich biskupów i opatów, 30 wojewodów i kasztelanów, 56 urzędników ziemskich i posłów na sejm). Zdecydowanie rzadziej Polacy wybierali uczelnie niemieckie. Po wystąpieniu Marcina LutraMarcin LuterMarcina Lutra wyjazd do tych ostatnich, podobnie jak do Królewca, stawał się swoistą manifestacją poparcia dla reformacji.
Marcin Luter
Marcin Luter - niemiecki teolog i reformator religijny, zwany ojcem reformacji, twórca luteranizmu. W 1517 zaprotestował przeciwko katolickiej praktyce sprzedaży odpustów, rozpowszechniając w Wittenberdze 95 tez.
RzhGs578oCrDE
Ilustracja przedstawia grupę mężczyzn idących drogą. Ubrani są w kolorowe szaty i rajtuzy. Obok nich idzie biały koń, który ciągnie wóz pełen paczek. Mężczyźni rozmawiają ze sobą, a jeden z nich gra na bębenku. W tle widoczna dolina, w której widoczna jest panorama miasta, nad którą góruje wysoka wieża. Wokół wzgórza porośnięte zielonymi krzewami. Pod ilustracją tekst w języku niemieckim.
Plakat upamiętniający rozpad Uniwersytetu w Pradze po wydaniu dekretu przyznającego większość głosów wspólnocie czeskiej. Znaczna część profesorów i studentów udała się do Lipska, gdzie powstał nowy uniwersytet
Źródło: a. nn., Plakat upamiętniający rozpad Uniwersytetu w Pradze, domena publiczna.
Polecenie 6
Scharakteryzuj rolę Uniwersytetu Jagiellońskiego w okresie renesansu.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Uniwersytet Jagielloński przyciągał młodzież, słuchaczy i wykładowców z całej niemal Europy Środkowej. Zaletą jedynego wówczas polskiego uniwersytetu była jego otwartość na wpływy włoskie oraz wysoki poziom wykładów, przy jednoczesnym słabym upolitycznieniu.
Polecenie 7
Podaj nazwę kraju i nawę uczelni zagranicznych, w których kształcili się Polacy.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polacy kształcili się na uniwersytetach północnowłoskich w Padwie i Bolonii. Rzadziej wybierali uczelnie niemieckie.
t08npdzaae_000tp007
Ri0YxPAzNENCU
Albert Brudzewski ma na głowie przypominającą piuskę. Spod niej wystają długie włosy. Ma długą brodę i wąsy.
Albert Brudzewski
Źródło: a. nn., domena publiczna.
t08npdzaae_000tp008
RUondovOzWfmm
Epitafium jest w kształcie prostokąta. Na samej górze przedstawiona jest postać, poniżej jest napis w języku łacińskim, niżej wieniec oliwny.
Epitafium Konrada Celtis w katedrze św. Stefana w Wiedniu
Źródło: Uoaei1, Konrad Celtis, (epitafium w katedrze św. Stefana w Wiedniu), 2013, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
t08npdzaae_000tp009
RfueiWm5aVc4J
Portret Mikołaja Kopernika. Włosy ma lekko kręcone, półkrótkie.
Mikołaj Kopernik
Źródło: Mikołaj Kopernik, 1580, Olej i tempera na desce, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ratusz Staromiejski, Sala Mieszczańska, domena publiczna.
t08npdzaae_0000006C
Wspaniałość renesansowej nauki: astronomia, geografia, historia
Wiek XVI to okres znaczących osiągnięć polskich uczonych. Dzisiaj doceniamy głównie te wybitne osoby i ich osiągnięcia, które znajdują kontynuatorów we współczesnych badaniach: astronomii, matematyce, geografii, historii, językoznawstwie. Mniej natomiast cenimy sukcesy w takich dziedzinach, jak teologia i literatura łacińskojęzyczna, które wówczas cieszyły się wielkim uznaniem.
Najbardziej znany jest oczywiście Mikołaj Kopernik, który dzięki dziełu 'O obrotach sfer niebieskich' uznawany jest za twórcę teorii heliocentrycznejteorii heliocentrycznejteorii heliocentrycznej. Waga ustaleń kopernikańskich ogłoszonych drukiem w roku 1543, czyli roku śmierci ich twórcy, doceniona została nieco później. Bardziej użyteczna okazała się jego rozprawa o monecie, zawierająca praktyczne rady dotyczące kształtowania rynków finansowych – m.in. zasadę, że 'pieniądz gorszy wypiera lepszy'.
Maciej z Miechowa wydał dzieło o geografii Europy Wschodniej 'Rozprawa o dwu Sarmacjach – azjatyckiej i europejskiej', które na Zachodzie na kilkadziesiąt lat ukształtowało wiedzę o naszej części Europy. Stanowiło podstawę późniejszego nawiązywania przez szlachtę do mitu sarmackiego.
teorii heliocentrycznej
teoria heliocentryczna - teoria według której Słońce jest położone w centrum świata
R1MnG0J0jk3NF
Na zdjęciu fasada kamienicy ozdobiona ostrołukowym portalem, ceglanymi fryzami i pionowymi wnękami, w których namalowano charakterystyczne dla średniowiecznego Torunia dwubarwne wzory.
Dom w Toruniu, w którym miał urodzić się Mikołaj Kopernik. Obecnie w obu kamienicach mieści się Muzeum Kopernika
Źródło: Stephen McCluskey, Dom Kopernika w Toruniu, 2005, fotografia, licencja: CC BY-SA 2.5.
R4yhfQ9XkcEnv
Na zdjęciu katedra we Fromborku. Katedra to świątynia gotycka, murowana z cegły. Posiada trójnawową halę z wydłużonym prezbiterium zakończonym prostą ścianą. Korpus ma wbudowane w narożnikach cztery strzeliste wieże z długimi iglicami.
Katedra we Fromborku, przy której Kopernik był kanonikiem. We Fromborku z krótkimi przerwami mieszkał od 1504 r. do swojej śmierci 1543 r.
Źródło: Holger Weinandt, Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja we Fromborku, 2010, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka
Zwróć uwagę na styl gotycki, w jakim wybudowano kamienice oraz katedrę we Fromborku. Mimo że przyporządkowujemy Kopernika epoce renesansu, niemal całe życie astronoma upłynęło wśród budowli i dzieł w stylistyce poprzedniej epoki, tzn. średniowiecza.
RbWcBjuHYWCpl
Na ilustracji osiem okręgów wpisanych jeden w drugi. W środku jest napis po łacinie: Słońce. Po prawej stronie karty są zapiski po łacinie.
Strona z rękopisu „O obrotach sfer niebieskich”. Karta 9
Źródło: Mikołaj Kopernik, Strona z rękopisu „O obrotach sfer niebieskich”. Karta 9, 1520-1541, atrament na papierze, Biblioteka Jagiellońska, domena publiczna.
Strona z rękopisu „O obrotach sfer niebieskich”. Karta 9. Obecnie rękopis ten przechowywany jest w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Zanim tam trafił, przeszedł przez wiele rąk:
1543: trafił do rąk biskupa chełmińskiego Tiedemanna Giesego,
1554: trafił do rąk Georga Joachima Rheticus w Koszycach,
1574: trafił do rąk Valentinusa Otho w Heidelbergu w Niemczech,
1603: trafił do rąk Jakoba Christmanna, także w Heidelbergu,
1614: trafił do rąk Jana Amosa Komenskýego – znanego czeskiego reformatora,
1667: trafił do rąk Otto von Nostitza w Jaworze na Śląsku,
1675: trafił do rąk szlacheckiego rodu Nostitzów z gałęzi mieszkającej w Pradze,
1945: trafił do Biblioteki Muzeum Narodowego w Pradze,
1956: trafił do Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie jako dar rządu Czechosłowackiego.
Kopernik stał się po śmierci 'obiektem rywalizacji' dwóch narodów i kultur – polskiej i niemieckiej. Obie nacje usiłują uznać go za 'Polaka' lub 'Niemca', choć z pewnością sam Kopernik nigdy nie myślał o sobie w takich kategoriach. Mieszkał w Prusach Królewskich i czuł związek ze swoją ojczyzną, która była prowincją Królestwa Polskiego. Mówił po niemiecku, ale z pewnością znał polski, w korespondencji posługiwał się łaciną.
RxzQD5KiEAz5C
Ilustracja przedstawia Kopernika, który patrzy przed siebie. Ma sięgające ramion ciemne, lekko falowane włosy i krótką grzywkę rozłożona na dwie strony czoła. Za nim przedstawiony jest lewy profil starszego siwego mężczyzny z siwą brodą.
Portret Kopernika z Sali Biblioteki Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Namalowany w 1686 r., z tyłu Ptolemeusz, którego teorie obaliły poglądy Kopernika. Jeden z pierwszych dowodów kreowania przez Polaków dumy z osiągnięć astronoma
Źródło: Claude Callot, Ptolemeusz i Kopernik, 1686, olej na płótnie, Biblioteka Pałacu Jana III Sobieskiego w Wilanowie, domena publiczna.
R1aB8jKw7pBsh
Zdjęcie przedstawia pomnik młodego mężczyzny. Ma on dłuższe, lekko falowane włosy, które przysłaniają mu uszy. Ubrany jest w długą, luźną szatę, która sięga do ziemi. Prawą dłoń wyciąga przed siebie i dzierży w niej cyrkiel, natomiast w lewej dłoni trzyma astrolabium - kulisty przyrząd astronomiczny. Mężczyzna siedzi. W tle błękitne niebo, częściowo przysłonięte przez białe chmury.
W 1822 r. odsłonięto pomnik Kopernika odlany wg projektu znanego duńskiego rzeźbiarza Thorvaldsena [czyt.: torweldson]. Ufundowany został przez Stanisława Staszica, a odsłonięty przez innego wielkiego działacza oświeceniowego, J.U. Niemcewicza. W czasie II wojny światowej polski napis na cokole „Mikołajowi Kopernikowi rodacy” Niemcy zastąpili napisem „Dem Grossen Deutschen Astronomen” [czyt.: dem grosen dojczen astronomen], czyli „Wielkiemu niemieckiemu astronomowi”
Źródło: Szczebrzeszynski, Pomnik Kopernika w Warszawie, 2010, fotografia, domena publiczna.
RSvsTQ1QTcLdb
Ilustracja przedstawia popiersie astronoma. Ma sięgające ramion lekko falowane włosy, krótką grzywkę zaczesaną na lewy bok.
Popiersie Kopernika dłuta słynnego rzeźbiarza swojej epoki Johanna Gottfrieda Schadow’a [czyt.: johana gotfrida szadowa] z 1807 r., umieszczone w Wallhali w Bawarii – pomniku uświetniających wielkie osobistości kultury niemieckiej, wzniesionym na fali uczuć narodowych w XIX w.
Źródło: Matthead, Popiersie Kopernika w Wallhali w Bawarii, 2007, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R19Q1xvL5cFNh
ilustracja przedstawia Kopernika stojącego na podwyższeniu. W lewym ręku trzyma przyrząd astronomiczny. Prawa dłoń uniesiona jest lekko do góry. Pod nim jest napis w języku łacińskim: Mikołaj Kopernik, Toruń. W tle fragment ceglanego budynku.
Pomnik Kopernika w Toruniu. Odsłonięty w 1853 r., dzieło niemieckiego rzeźbiarza Friedricha Abrahama Ticka [czyt.: fridricha abrahama tika]. Już w XVIII w. powstały pierwsze pomysły upamiętnienia astronoma w Toruniu, ale wówczas rzeźba ufundowana przez księcia Jabłonowskiego nie spodobała się rajcom i umieszczono ją w Kościele p.w. św. Jana. Ponownie do pomysłu wrócono w okresie Księstwa Warszawskiego z inicjatywy Stanisława Staszica, ale upadek państwa nie pozwolił zrealizować dzieła
Źródło: Christian Friedrich Tieck, Pomnik Kopernika wystawiony przez niemiecką radę miasta Torunia w 1853 r., 2004, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RMO5YqTg3B7py
Obraz przedstawia Kopernika siedzącego i opartego o balustradę tarasu. Za nim na tle rozgwieżdżonego nieba stoją wieże kościoła. Obok Kopernika na ziemi i na krześle leżą zapisane karty, księgi, a przed nim stoją narzędzia do prowadzenia obserwacji astronomicznych. Obok niego stoi karta z narysowanymi kołami o różnej średnicy mającymi wspólne centrum.
Obraz Mikołaja Kopernika namalowany przez Jana Matejkę w 1872 r.
Źródło: Jan Matejko, 1872, olej na płótnie, Jagiellonian University Museum, domena publiczna.
t08npdzaae_0000007W
Nauki społeczne na usługach demokracji szlacheckiej
Rkx9Zb7FqEG57
Na obrazie starszy Andrzej Frycz Modrzewski z długą lekko kręconą brodą i wąsami. Na głowie ma czapkę.
Andrzej Frycz Modrzewski na obrazie Unia lubelska
Źródło: Jan Matejko, Unia lubelska, Muzeum Lubelskie, domena publiczna.
Humanizm stanowi też ważne źródło inspiracji dla nauk społecznych, w których Polacy mieli również kilku ważnych pisarzy. Przede wszystkim wyróżnia się wśród nich Andrzej Frycz Modrzewski. Jego łacińskie dzieło 'Commentariorum de Republica emendanda libri quinque' [czyt.: kommentatorium de republika emendanda libri kwinkwe], czyli O poprawie Rzeczypospolitej, z powodu sprzeciwu duchowieństwa ukazało się początkowo w (1551 r.) bez dwóch ksiąg poświęconych Kościołowi i oświacie. Szybko zostało przetłumaczone na język polski oraz niemiecki i za granicą wydrukowane już bez skrótów. Stanowiło ono doskonałe nawiązanie do idei ruchu egzekucyjnegoruch egzekucyjnyruchu egzekucyjnego (choć samo dzieło było wobec tego ruchu krytyczne), poprzez który średnia szlachta chciała zreformować państwo tak, aby opierało się ono na prawie i sprawiedliwości (oczywiście z zachowaniem decydującej roli stanu szlacheckiego). ApologetąapologetaApologetą demokracji szlacheckiej był natomiast inny pisarz, Stanisław Orzechowski, który nadawał 'demokratycznemu' ustrojowi Rzeczypospolitej niemal boską sankcję.
apologeta
apologeta - obrońca jakiejś idei, sprawy albo osoby
ruch egzekucyjny
ruch egzekucyjny - ruch polityczny średniej szlachty w XVI w., postulatem którego było przeprowadzenie reform w dziedzinie sądownictwa, skarbowości i wojska oraz żądanie zwrotu nieprawnie trzymanych przez magnatów królewszczyzn i ograniczenia praw Kościoła
RzZsBixI6ocHH
Ilustracja przedstawia stronę tytułową książki. Na niej napisy w języku łacińskim, a na środku ilustracja przedstawiająca mężczyznę grającego na harfie.
Strona tytułowa pierwszego wydania „Commentariorum de Republica emendanda libri quinque”, czyli „O Naprawie Rzeczypospolitej” A.F. Modrzewskiego
Źródło: Andrzej Frycz Modrzewski, De republica emendanda, 1554, Shutterstock, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1BgHqFgADYox
Na ilustracji po środku jest kobieta w koronie, która symbolizuje Królestwo Polskie. W dłoniach trzyma szkatułę na której postawiony jest mały kieliszek. Na sukni ma wizerunek orła białego. Po bokach klęczą dwaj mężczyźni. Postać po lewej w dłoniach trzyma krzyż patriarchalny. Ubrana jest w koronę carów i szaty królewskie. Postać po prawej w dłoniach trzyma miecz. Na głowie ma koronę. Ubrana jest w zbroję.
Symboliczne przedstawienie koncepcji ustroju Królestwa Polskiego z dzieła Stanisława Orzechowskiego „Quincunx” [czyt.: kwincunks] z 1564
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 8
Opisz znaczenie dzieł dla rozwoju nauki i kultury :
Mikołaja Kopernika,
Macieja z Miechowa,
Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Mikołaj Kopernik opisał heliocentryczną wizję wszechświata. Maciej z Miechowa wydał dzieło o geografii Europy Wschodniej 'Rozprawa o dwu Sarmacjach – azjatyckiej i europejskiej', które na Zachodzie na kilkadziesiąt lat ukształtowało wiedzę o naszej części Europy. Stanowiło podstawę późniejszego nawiązywania przez szlachtę do mitu sarmackiego. Dzieło Andrzeja Frycza Modrzewskiego, O naprawie Rzeczypospolitej, stanowiło doskonałe nawiązanie do idei ruchu egzekucyjnego (choć samo dzieło było wobec tego ruchu krytyczne), poprzez który średnia szlachta chciała zreformować państwo tak, aby opierało się ono na prawie i sprawiedliwości (z zachowaniem decydującej roli stanu szlacheckiego).
t08npdzaae_0000008Y
Zmiany w oświacie
Najważniejszą zmianą nowej epoki było upowszechnienie wykształcenia, nie tylko dzięki uniwersytetom, ale poprzez rozwój powszechnego szkolnictwa stopnia średniego. Zapoczątkowały je gimnazja humanistyczne w Poznaniu (Akademia Lubrańskiego 1519 r.), Gdańsku (Gimnazjum Akademickie 1558 r.), Toruniu (Gimnazjum Akademickie 1568 r.), Krakowie (Kolegium Nowodworskiego przy Uniwersytecie Jagiellońskim 1586 r.), wreszcie Zamościu (Akademia Zamoyska 1594 r.).
Konkurencją dla nich, ale też wzorcem do naśladowania stały się słynne kolegia jezuickie. Pierwsze z nich założył w 1564 r. w Braniewie Stanisław Hozjusz, kolejne powstały w: Pułtusku (1566 r.), Wilnie (1570 r.), Poznaniu (1575 r.). Lwowie (1606 r.). Dwa z nich - w Wilnie i Lwowie - otrzymały z biegiem czasu status uniwersytecki.
Wszystkie te placówki pielęgnowały naukę języków klasycznych - łaciny i greki, ale też języków nowożytnych. Duży nacisk kładziono na naukę retorykiretorykaretoryki i umiejętności autoprezentacji przed dużymi zgromadzeniami (m.in. teatry szkolne), co było przydatne w ówczesnym życiu politycznym i społecznym.
R16mqkTIlLSaz1
Na ilustracji podłużny jednopiętrowy budynek. Na parterze i pierwszym piętrze są okna tej samej wielkości. Po środku budynku są drzwi.
Widok fasady Akademii Zamojskiej w Zamościu z 1810 r.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1eC4f9BjCgJ2
Na obrazie biskup Jan Lubrański ukazany został na podwyższeniu (na tronie biskupim), z profilu. Jest ubrany w złoty płaszcz. Na głowie ma mitrę. W lewej ręce trzyma pastorał, a w prawej, którą wyciąga ku przodowi, dokument fundacyjny. Pozostałe osoby uwiecznione na obrazie, to: mężczyzna znajdujący się na pierwszym planie, z lewej, w zielonej szacie. Na szyi ma ozdobny łańcuch, a rękę trzyma na karabeli. Wokół niego kilku mężczyzn ubranych w długie, różnobarwne szaty. Z prawej strony obrazu, na podeście, dwóch mężczyzn w długich, ciemnych szatach. Jeden z nich rozkłada dłonie na boki, a drugi trzyma otwartą księgę. W tle, za nimi, mężczyźni w długich, luźnych, kolorowych szatach. Podest, na którym rozgrywa się namalowana scena przykryty jest czerwonym aksamitem, na którym leży dywan.
Założenie Akademii Lubrańskiego
Źródło: Jan Matejko, Założenie Akademii Lubrańskiego, 1886, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
R1Yh6DmxouT5Y
Na zdjęciu widok od frontu na budynek. Budynek jest dwupiętrowy z cegły. Po środku są drzwi prowadzące do budynku. Dach pokryty jest czerwoną dachówką. Po środku dachu jest lukarna. Okna są prostokątne wewnątrz podzielone na małe otwory okienne. Na parterze są kraty w oknach. Po obydwu stronach budynku rośnie po jednym, dużym drzewie.
Budynek Akademii Lubrańskiego – widok w czasach współczesnych
Źródło: Radomil, Budynek Akademii Lubrańskiego – widok w czasach współczesnych, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R3VMq5R580R0M
Na zdjęciu dziedziniec Collegium Nowodworskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Główną ozdobą gmachu jest wewnętrzny dziedziniec z wczesnobarokowymi, arkadowymi krużgankami i malowniczymi „pałacowymi" schodami.
Dziedziniec Collegium Nowodworskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego
Źródło: Zygmunt Put, Kolegium Nowodworskiego, dziedziniec, 2012, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1R0jqa6w7nsl
Na zdjęciu ściana frontowa budynku. Są na niej okna w dwóch rzędach. Po środku są drewniane drzwi.
Widok od zewnątrz na Collegium Nowodworskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego
Źródło: Piotrekwas, Kolegium Nowodworskie – widok od zewnątrz, 2011, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RKhHmRpQ7fkVK
Na zdjęciu widok z dala na Akademię. Na pierwszym planie jest wysoka kwadratowa wieża, która jest połączona murem z drugą, znajdującą się na drugim końcu. Cały mur oraz wieże są wykonane z czerwonej cegły. W tle, za murem, widać biały budynek pokryty spadzistym dachem. Budynek zasłaniają wysokie drzewa.
Akademia w Braniewie założona przez Stanisława Hozjusza – widok współczesny
Źródło: Jan Mehlich, Akademia w Braniewie zalożona przez Stanisława Hozjusza – widok współczesny nam, 2006, fotografia, licencja: CC BY-SA 2.5.
R1aBuEfJazmiP
Na zdjęciu widok na dziedziniec i okalające go dwa budynki. Budynek po lewej stronie jest dwupiętrowy z licznymi filarami na parterze. Budynek po prawej stronie jest niższy, ale też dwupiętrowy z szeregiem okien na każdym poziomie.
Dziedziniec Akademii w Braniewie – obecnie liceum
Źródło: Bauernfreund, Dziedziniec Akademii w Braniewie – obecnie liceum, 2010, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
RzIG4ZAwFMasY
Zdjęcie przedstawia dwa budynki. Od lewej strony jest fasada kościoła. Po środku są drzwi. Wyżej na ścianie są liczne kolumny, pomiędzy nimi są rzeźby postaci. Fasada jest zakończona falistą linią. Znajdują się na niej krzyże. Po prawej stronie jest budynek z wysoką wieżą, na szczycie której jest krzyż. Prowadzą do niego drzwi, po bokach których w wnękach są dwie rzeźby. Nad drzwiami jest napis: Alma Mater Vilnensis.
Uniwersytet w Wilnie – dziedziniec Piotra Skargi wraz z kościołem św. Jana i Aulą Kolumnową. Uczelnia została założona jako kolegium jezuickie, a później przekształcona w uniwersytet
Źródło: Jan Mehlich, Dziedziniec Uniwersytetu w Wilnie, dawniej Kolegium Jezuitów, 2008, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RGSWA7X2mVCnc
Na zdjęciu widok na kolegium. Jest to trzypiętrowy gmach. Różowa elewacja podzielona jest przez liczne białe pilastry oraz gzymsy. Obok kolegium kościół z wysoką wieżą oraz niższe zabudowania. Przed budynkami plac porośnięty zieloną trawą i przyozdobiony kolorowymi kwiatami.
Kolegium jezuickie w Poznaniu
Źródło: A. Savin, Kolegium jezuickie w Poznaniu, 2013, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1D9FIEV2RdbQ
Zdjęcie bocznej ściany budynku. Widoczny jest dwuspadzisty dach. Ściana w większości jest bez okien. Są umieszczone jedynie na wysokości pierwszego piętra i są kształcie półokręgów. Powyżej jest taras. Budynek jest usytułowany przy drodze, po której jadą samochody.
Kościół Jezuitów we Lwowie, w głębi Kolegium
Źródło: Roweromaniak, Kościół Jezuitów we Lwowie, w głębi Kolegium, 2006, fotografia, licencja: CC BY-SA 2.5.
Polecenie 9
Wymień nowe rodzaje szkół, które powstawały w okresie renesansu w Rzeczpospolitej. Czego nauczano w tych szkołach?
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Gimnazja, Kolegia jezuickie. Wszystkie te placówki pielęgnowały naukę języków klasycznych - łaciny i greki, ale też języków nowożytnych. Duży nacisk kładziono na naukę i umiejętności autoprezentacji przed dużymi zgromadzeniami (m.in. teatry szkolne), co było przydatne w ówczesnym życiu politycznym i społecznym.
Polecenie 10
Wypisz osiągnięcia polskiego renesansu w dziedzinie literatury, nauki i myśli politycznej.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
W dziedzinie literatury: Mikołaj Rej - np. Krótka rozprawa między panem, wójtem a plebanem, Żywot Józefa, Zwierciadło,Postylla, Kupiec, Wizerunek własny żywota człowieka poczciwego, Zioła, czyli ogród Epikura, Srogość śmierciRozmowa Lwa z Kotem, Kostyra z Pijanicą, Jan Kochanowski - np. Treny, Odprawa posłów greckich. W dziedzinie nauki Mikołaj Kopernik -O obrocie sfer niebieskich. W dziedzinie myśli politycznej A. F. Modrzewskiego - O naprawie Rzeczypospolitej .
t08npdzaae_000000AY
Łacina – język uniwersalny
Nauka w szkołach wszelkiego typu odbywała się w języku łacińskim. Działo się tak praktycznie do końca XVIII w. we wszystkich krajach europejskich, wyłączywszy Rosję i znajdujące się pod panowaniem tureckim kraje bałkańskie, gdzie podobną rolę odgrywała greka. Oznaczało to, że łacina była językiem uniwersalnym, a swoboda w posługiwaniu się nią - dowodem przynależności do kręgu elit intelektualnych. Polacy znani byli z używania doskonałej łaciny, czego przykładem może być uznanie dla wygłoszonej w Paryżu w 1573 r. mowy poselstwa po Henryka WalezegoHenryk Walezy Henryka Walezego, podziwiano też styl kancelarii polskiej.
Henryk Walezy
ostatni z dynastii Walezjuszów we Francji. Pierwszy król elekcyjny po śmierci Zygmunta Augusta. Na wieść o śmierci brata, Karola IX, Henryk III Walezy potajemnie opuścił Polskę (VI 1574) i objął tron francuski.
R1TZMNXvYnY2B
Na ilustracji do miasta wjeżdżają konno polscy senatorowie. Ubrani są w stroje szlacheckie. Jeden z nich ma zbroję rycerską z przypiętymi do niej skrzydłami (jest to husarz). Na czele jadą dwaj trębacze i grają na trąbkach. W tle widać budynek i wyglądających z okien ludzi. W tym budynku wywieszone są chorągwie.
Wjazd polskich senatorów do Paryża w 1573 r.
Źródło: Antoni Oleszczyński, Wjazd polskich senatorów do Paryża w 1573 r., XIX w., domena publiczna.
RDvUQK1Ow1nzw
Na zdjęciu arrasu przedstawiony jest ogród pałacowy, a w nim dużo osób. Są oni ubrani w bogato zdobione stroje, na których przeważa kolor złoty. Osoby rozmawiają ze sobą, spacerują, tańczą. Po prawej stronie są muzycy grający na instrumentach
Tapiserie (arrasy) zamówione w 1580 r. przez królową wdowę Katarzynę Medycejską do Luwru. Przedstawiają bal wydany w Paryżu w 1573 roku na cześć poselstwa polskiego, które przybyło po elekcji Henryka Walezego, domena publiczna
Źródło: Antoine Caron, Przyjęcie poselstwa polskiego w Paryżu, ok. 1580, domena publiczna.
R1TOZPQO2FT0B
Na obrazie stoją obok siebie mężczyźni. Postaci znajdujące się po lewej stronie obrazu są ubrane w stroje szlacheckie: długie, kolorowe płaszcze i luźne buty. Mężczyźni znajdujący się z prawej strony obrazu ubrani są w czarne, srebrne lub złote stroje z krezą wokół szyi. Za mężczyznami po lewej stronie widoczni są husarze. Po prawej stronie pod baldachimem stoi Henryk Walezy otoczony mężczyznami w ubraniach z krezą.
Obraz pt. „Dwa światy” przedstawiający polską delegację przybyłą po Henryka Walezego
Źródło: Teodor Axentowicz, Dwa światy, domena publiczna.
t08npdzaae_000000BJ
Wspaniałość mówienia – sztuka oratorstwa
Sztuka mówienia i przekonywania przeciwnika poprzez dyskusję należała do ważnych umiejętności znanych z kultury antyku. Rozwijała się szczególnie w tych społeczeństwach, w których możliwa była polemikapolemikapolemika. Owe dziedzictwo antyku upowszechniał również system oświaty, w którym podstawową metodą nauczania było słuchanie i mówienie. Wielką zasługę miało tu chrześcijaństwo, które kładło nacisk na przekonywanie słowem mówionym i argumentacją wspartą przykładami.
W kulturze staropolskiej umiejętności krasomówcze rozwijały się w dwóch kierunkach – kaznodziejstwa i polemik religijnych oraz mów świeckich, zarówno o charakterze politycznym (vota sejmowe i sejmikowe, dziękowanie za nominacje, prośba o urząd itd.), jak i towarzyskim (mowy weselne, pogrzebowe, toasty itd.). Wśród znanych oratorów staropolskich szczególną sławą cieszyli się: Andrzej Frycz Modrzewski, Piotr Skarga, a szczególnie Jan Zamoyski.
Retoryka ucząca oratorstwaoratorstwooratorstwa była jednym z podstawowych przedmiotów nauczania w szkolnictwie, a teksty mów (np. Cycerona czy Katona) podstawą opanowywania języków klasycznych. W mowach staropolskich pełno było cytatów i bezpośrednich zapożyczeń powszechnie znanych na pamięć niemal wszystkim wykształconym. To sztuka oratorska była w dużej mierze odpowiedzialna za szerzenie się tzw. makaronizmów, czyli okraszania tekstów polskich wtrętami łacińskimi.
Na obrazie Piotr Skarga, stoi po prawej stronie. Ubrany jest w długą, czarną szatę z jasnymi wykończeniami. Unosi obydwie ręce do góry. Gest, który wykonuje, podkreślony jest jasnym światłem za nim. Obok niego, w prawym dolnym rogu, dwóch siedzących mężczyzn w długich, czerwonych szatach. W centralnej części obrazu stoi mężczyzna w długiej, sięgającej do ziemi, złotej kamizelce. Przykłada prawą dłoń do serca. Obok niego, na czerwonym krześle, siedzi mężczyzna w ciemnej szacie z białym, szerokim kołnierzem. Za nim stoją mężczyźni oraz kobiety. Na ich twarzach malują się różne emocje: zamyślenie, zrozumienie, przejęcie, lekceważenie, roztargnienie.
Kazanie Skargi
Źródło: Jan Matejko, Kazanie Piotra Skargi, 1864, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.