Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1RIsPzemaAnH
 Na zdjęciu kaplica Wazów: Bryła kaplicy oraz jej zewnętrzna forma jest kopią kaplicy Zygmuntowskiej. Budowlę – przykrytą kopułą z latarnią, podtrzymywaną na ośmiobocznym bębnie, ustawionym na kwadratowym rzucie – wymurowano z ciosów. Elewacja składa się z wysokiego cokołu, na którym znajdują się żłobkowane pilastry toskańskie. Na nich wspiera się belkowanie. Przestrzeń pomiędzy pilastrami podzielono na trzy kwatery, które wypełniają tablice w formie rombu (kwatery górne i dolne) oraz uszatego prostokąta z wypisanymi dedykacjami (kwatery środkowe). W tym układzie wyjątek stanowi elewacja południowa, gdzie w górnej kwaterze środkowego pola między pilastrami widnieje kartusz z herbami (kolejno od zewnątrz) Polski i Litwy, Szwecji i rodu Wazów, okolony łańcuchem orderu Złotego Runa, zwieńczony koroną. Na cokolikach w górnych narożnikach stoją figury św. Zygmunta (narożnik południowo‑zachodni) i św. Władysława (narożnik południowo‑wschodni). W narożnikach tamburu znajdują się kanelowane pilastry jońskie. Pole pomiędzy nimi wypełniają koliste okna. W tej części architektonicznej dekoracja płaskorzeźbna przedstawiająca motywy główek anielskich, smoków oraz kwiatony i skrzyżowane tarcze. Kopułę pokrywa blacha miedziana. Na niej wznosi się ośmioboczna latarnia z pilastrami, a całość zamyka kopułka z krzyżem. Kaplica Zygmuntowska: Kopuła pokryta jest złotą blachą z wzorem rybiej łuski. Na środku południowego spadu kopuły przymocowany jest ciemny orzeł z koroną. Na szczycie kopuły znajduje się walcowata latarnia z ośmioma wąskimi przeźroczami. Obramienia okienne w formie arkad. Przestrzeń między oknami zdobiona jest przez pilastry kompozytowe o rzeźbionych trzonach z motywem plecionej w warkocz wstęgi. Następnie, belkowanie bez dekoracji. Całą latarnię przykrywa korona, a w jej zwieńczeniu znajduje się półklęczący na kuli anioł trzymający koronę królewską, z której wyłania się krzyż łaciński symbolizujący suwerenną władzę daną od Boga.

Złoty wiek

Kaplica Zygmuntowska (na zdjęciu z prawej), z lewej kopuła kaplicy Wazów i Wieża Srebrnych Dzwonów
Źródło: Rj1979, dostępny w internecie: wikimedia, domena publiczna.
R1WYC8srvfDvl
Oś czasu – złoty wiek
1506 - 1548 panowanie Zygmunta Starego,
1517 wystąpienie Marcina Lutra,
1518 małżeństwo Zygmunta I Starego z księżniczką włoską Boną Sforza,
1519 - 1533 budowa Kaplicy Zygmuntowskiej,
1525 Hołd pruski,
1536 ukończenie renesansowej przebudowy Wawelu,
1543 „Krótka rozprawa między panem, wójtem a plebanem” Mikołaja Reja,
1548 - 1572 panowanie Zygmunta Augusta,
1580 „Treny” Jana Kochanowskiego,
1580 „Melodie na psałterz polski” Mikołaja Gomółki.
Oś czasu – złoty wiek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t08npdzaae_0000000G

Krąg dworskiego humanizmu

Jagiellonowie byli władcami otwartymi na inne kultury i tradycje. Władysław Jagiełło obracał się w polskim kręgu kulturowym, a jednocześnie promował wzorce plastyczne ze wschodnich, prawosławnych rubieży swojego imperium. Jego następcy na polskim, czeskim czy węgierskim tronie robili podobnie. Na zamku królewskim na HradczanachHradczanyHradczanach w Pradze powstała wspaniała późnogotycka sala władysławowska, a jednocześnie w Budzie na zamku królów węgierskich kontynuowano renesansową rozbudowę rozpoczętą przez Macieja KorwinaMacieja KorwinaMacieja Korwina.

Także dwór władców Polski z dynastii Jagiellonów chętnie zatrudniał artystów nowatorskich. Najmłodszy z synów Kazimierza Jagiellończyka, Zygmunt (później nazywany Starym), ożenił się z włoską księżniczką Boną Sforzą[czyt.: sforcą] i sprowadził na swój dwór architektów i artystów z kraju małżonki. To dzięki nim powstały w Polsce tak wspaniałe dzieła renesansowe, jak Kaplica Zygmuntowska przy katedrze krakowskiej czy przebudowany w nowym stylu Zamek Królewski na Wawelu.

Macieja Korwina
Hradczany
R1K4h3UVGg71F
Kolorowany drzeworyt z tzw. Kroniki wydanej w Norymberdzie w 1493 r.
Źródło: Wilhelm Pleydenwurff, Michel Wolgemut, Widok Pragi z zamkiem na Hradczanach z 1493 r., domena publiczna.
Polecenie 1

Napisz, jaki obiekt zabytkowy jest przykładem przenikania do Polski wpływów wschodnich w czasach Władysława Jagiełły.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Na podstawie opisów zdjęć, wymień obiekt zabytkowy, który jest przykładem przenikania do Polski wpływów wschodnich w czasach Władysława Jagiełły.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Wymień nazwy dworów w Europie Środkowej, w których promieniowała kultura renesansu.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Wymień, który z polskich królów z dynastii Jagiellonów posiada największe zasługi dla rozwoju kultury renesansu.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t08npdzaae_00000035

Polacy nie gęsi, iż swój język mają – wejście języka polskiego do wyższej kultury

Ważnym środowiskiem krzewiącym, w którym rozwijano idee humanizmuhumanizmhumanizmu i estetyki renesansowej, byli liczni sekretarze pracujący w kancelarii królewskiej. Członków tej elitarnej, świetnie wykształconej grupy rekrutowano z najbardziej uzdolnionej młodzieży. Stanowisko to bardzo często było wstępem do przyszłej kariery w strukturach państwa i Kościoła katolickiego. Sekretarzami królewskimi byli przyszli kanclerze, biskupi, prymasowie. Odnajdziemy wśród nich również poetów (Andrzeja Krzyckiegot08npdzaae_000tp001Andrzeja Krzyckiego, Jana Dantyszkat08npdzaae_000tp002Jana Dantyszka czy Jana Kochanowskiegot08npdzaae_000tp003Jana Kochanowskiego), uczonych (Bernarda Wapowskiego – ojca polskiej geografii, Josta Decjusza czy Marcina Kromerat08npdzaae_000tp004Marcina Kromera), ale też wybitnych teoretyków myśli religijnej i świeckiej (Stanisława Hozjuszat08npdzaae_000tp005Stanisława Hozjusza, Andrzeja Frycza Modrzewskiegot08npdzaae_000tp006Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Łukasza Górnickiego).

Doskonała znajomość klasycznej łaciny, najważniejszych języków ówczesnej Europy – niemieckiego, włoskiego, francuskiego, ale też rosyjskiego, greki i hebrajskiego, rozbudzały zainteresowanie innymi kulturami, jak również inspirowały do pisania w języku ojczystym. Polski zaczął być językiem nie tylko mówionym, ale też pisanym. Dokonywała się błyskawiczna kodyfikacja zasad językowych i ortograficznych. Po polsku zaczęto pisać utwory literackie, a także sporządzać coraz częściej oficjalne dokumenty. Pierwszym, który wprowadził język polski do literatury był Mikołaj RejMikołaj RejMikołaj Rej. Po polsku pisano i przed nim, ale były to drobne utwory, gdy tymczasem on pozostawił olbrzymi dorobek. Twórczość Mikołaja Reja jest bogata i różnorodna, na ogół podporządkowana przesłaniu etycznemu ('przykładne życie') i religijnemu ('wieczne zbawienie'). Najwybitniejszym poetą polskiego renesansu był natomiast Jan Kochanowski, który wniósł olbrzymi wkład w rozwój polskiego języka literackiego.

Mikołaj Rej
humanizm
Polecenie 4

Wymień, w jakim środowisku w Polsce w czasach ostatnich Jagiellonów najbardziej rozwijano idee humanizmu i estetyki renesansowej.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Wyszukaj w dostępnych źródłach i napisz informacje na temat:

  • dorobku Mikołaja Reja,

  • dorobku Jana Kochanowskiego.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t08npdzaae_000tp001
t08npdzaae_000tp002
t08npdzaae_000tp003
t08npdzaae_000tp004
t08npdzaae_000tp005
t08npdzaae_000tp006
t08npdzaae_00000053

Inspiracji szukano na zagranicznych uczelniach

R1HkWDEwZ9MnM
Collegium Iuridicum [czyt.: kolegium juridikum] Uniwersytetu Jagiellońskiego
Źródło: Cancre, Collegium Juridicum, 2007, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.

Grupa humanistów to nie tylko członkowie kancelarii królewskiej, czy wyżsi dostojnicy świeccy i kościelni, ale wszyscy, którzy podjęli trud studiowania. Zazwyczaj na początek w murach Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Uczelnia przeżywała wówczas dobry okres, przyciągając młodzież z całej niemal Europy Środkowej: z krajów nadbałtyckich, Śląska, a nawet wschodnich Niemiec oraz Węgier. Wśród wykładowców, słuchaczy i absolwentów wymienić należy choćby matematyka Wojciecha z Brudzewat08npdzaae_000tp007Wojciecha z Brudzewa, niemieckiego humanistę Konrada Celtisat08npdzaae_000tp008Konrada Celtisa, Mikołaja Kopernikat08npdzaae_000tp009Mikołaja Kopernika, Macieja Miechowitę. Zaletą jedynego wówczas polskiego uniwersytetu była jego otwartość na wpływy włoskie oraz wysoki poziom wykładów, przy jednoczesnym słabym upolitycznieniu, które z kolei było wadą uczelni w Pradze (husytyzm), Lipsku (tradycje antyhusyckie) czy Wittenberdze (luteranizm).

Coraz powszechniejszym obyczajem stawało się również kontynuowanie studiów na uczelniach zagranicznych - przeważnie włoskich. Polacy szczególnie upodobali sobie uniwersytety północnowłoskie w Padwie i Bolonii (np. przez wydział prawa na uniwersytecie w Padwie w ciągu jednego tylko półwiecza XVI w. przewinęło się 49 przyszłych polskich biskupów i opatów, 30 wojewodów i kasztelanów, 56 urzędników ziemskich i posłów na sejm). Zdecydowanie rzadziej Polacy wybierali uczelnie niemieckie. Po wystąpieniu Marcina LutraMarcin LuterMarcina Lutra wyjazd do tych ostatnich, podobnie jak do Królewca, stawał się swoistą manifestacją poparcia dla reformacji.

Marcin Luter
RzhGs578oCrDE
Plakat upamiętniający rozpad Uniwersytetu w Pradze po wydaniu dekretu przyznającego większość głosów wspólnocie czeskiej. Znaczna część profesorów i studentów udała się do Lipska, gdzie powstał nowy uniwersytet
Źródło: a. nn., Plakat upamiętniający rozpad Uniwersytetu w Pradze, domena publiczna.
Polecenie 6

Scharakteryzuj rolę Uniwersytetu Jagiellońskiego w okresie renesansu.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Podaj nazwę kraju i nawę uczelni zagranicznych, w których kształcili się Polacy.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t08npdzaae_000tp007
t08npdzaae_000tp008
t08npdzaae_000tp009
t08npdzaae_0000006C

Wspaniałość renesansowej nauki: astronomia, geografia, historia

Wiek XVI to okres znaczących osiągnięć polskich uczonych. Dzisiaj doceniamy głównie te wybitne osoby i ich osiągnięcia, które znajdują kontynuatorów we współczesnych badaniach: astronomii, matematyce, geografii, historii, językoznawstwie. Mniej natomiast cenimy sukcesy w takich dziedzinach, jak teologia i literatura łacińskojęzyczna, które wówczas cieszyły się wielkim uznaniem.

Najbardziej znany jest oczywiście Mikołaj Kopernik, który dzięki dziełu 'O obrotach sfer niebieskich' uznawany jest za twórcę teorii heliocentrycznejteorii heliocentrycznejteorii heliocentrycznej. Waga ustaleń kopernikańskich ogłoszonych drukiem w roku 1543, czyli roku śmierci ich twórcy, doceniona została nieco później. Bardziej użyteczna okazała się jego rozprawa o monecie, zawierająca praktyczne rady dotyczące kształtowania rynków finansowych – m.in. zasadę, że 'pieniądz gorszy wypiera lepszy'.

Maciej z Miechowa wydał dzieło o geografii Europy Wschodniej 'Rozprawa o dwu Sarmacjach – azjatyckiej i europejskiej', które na Zachodzie na kilkadziesiąt lat ukształtowało wiedzę o naszej części Europy. Stanowiło podstawę późniejszego nawiązywania przez szlachtę do mitu sarmackiego.

teorii heliocentrycznej
Ciekawostka

Zwróć uwagę na styl gotycki, w jakim wybudowano kamienice oraz katedrę we Fromborku. Mimo że przyporządkowujemy Kopernika epoce renesansu, niemal całe życie astronoma upłynęło wśród budowli i dzieł w stylistyce poprzedniej epoki, tzn. średniowiecza.

RbWcBjuHYWCpl
Strona z rękopisu „O obrotach sfer niebieskich”. Karta 9
Źródło: Mikołaj Kopernik, Strona z rękopisu „O obrotach sfer niebieskich”. Karta 9, 1520-1541, atrament na papierze, Biblioteka Jagiellońska, domena publiczna.

Strona z rękopisu „O obrotach sfer niebieskich”. Karta 9. Obecnie rękopis ten przechowywany jest w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Zanim tam trafił, przeszedł przez wiele rąk:

  • 1543: trafił do rąk biskupa chełmińskiego Tiedemanna Giesego,

  • 1554: trafił do rąk Georga Joachima Rheticus w Koszycach,

  • 1574: trafił do rąk Valentinusa Otho w Heidelbergu w Niemczech,

  • 1603: trafił do rąk Jakoba Christmanna, także w Heidelbergu,

  • 1614: trafił do rąk Jana Amosa Komenskýego – znanego czeskiego reformatora,

  • 1667: trafił do rąk Otto von Nostitza w Jaworze na Śląsku,

  • 1675: trafił do rąk szlacheckiego rodu Nostitzów z gałęzi mieszkającej w Pradze,

  • 1945: trafił do Biblioteki Muzeum Narodowego w Pradze,

  • 1956: trafił do Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie jako dar rządu Czechosłowackiego.

Kopernik stał się po śmierci 'obiektem rywalizacji' dwóch narodów i kultur – polskiej i niemieckiej. Obie nacje usiłują uznać go za 'Polaka' lub 'Niemca', choć z pewnością sam Kopernik nigdy nie myślał o sobie w takich kategoriach. Mieszkał w Prusach Królewskich i czuł związek ze swoją ojczyzną, która była prowincją Królestwa Polskiego. Mówił po niemiecku, ale z pewnością znał polski, w korespondencji posługiwał się łaciną.

t08npdzaae_0000007W

Nauki społeczne na usługach demokracji szlacheckiej

Rkx9Zb7FqEG57
Andrzej Frycz Modrzewski na obrazie Unia lubelska
Źródło: Jan Matejko, Unia lubelska, Muzeum Lubelskie, domena publiczna.

Humanizm stanowi też ważne źródło inspiracji dla nauk społecznych, w których Polacy mieli również kilku ważnych pisarzy. Przede wszystkim wyróżnia się wśród nich Andrzej Frycz Modrzewski. Jego łacińskie dzieło 'Commentariorum de Republica emendanda libri quinque' [czyt.: kommentatorium de republika emendanda libri kwinkwe], czyli O poprawie Rzeczypospolitej, z powodu sprzeciwu duchowieństwa ukazało się początkowo w (1551 r.) bez dwóch ksiąg poświęconych Kościołowi i oświacie. Szybko zostało przetłumaczone na język polski oraz niemiecki i za granicą wydrukowane już bez skrótów. Stanowiło ono doskonałe nawiązanie do idei ruchu egzekucyjnegoruch egzekucyjnyruchu egzekucyjnego (choć samo dzieło było wobec tego ruchu krytyczne), poprzez który średnia szlachta chciała zreformować państwo tak, aby opierało się ono na prawie i sprawiedliwości (oczywiście z zachowaniem decydującej roli stanu szlacheckiego). ApologetąapologetaApologetą demokracji szlacheckiej był natomiast inny pisarz, Stanisław Orzechowski, który nadawał 'demokratycznemu' ustrojowi Rzeczypospolitej niemal boską sankcję.

apologeta
ruch egzekucyjny
RzZsBixI6ocHH
Strona tytułowa pierwszego wydania „Commentariorum de Republica emendanda libri quinque”, czyli „O Naprawie Rzeczypospolitej” A.F. Modrzewskiego
Źródło: Andrzej Frycz Modrzewski, De republica emendanda, 1554, Shutterstock, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1BgHqFgADYox
Symboliczne przedstawienie koncepcji ustroju Królestwa Polskiego z dzieła Stanisława Orzechowskiego „Quincunx” [czyt.: kwincunks] z 1564
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 8

Opisz znaczenie dzieł dla rozwoju nauki i kultury :

  • Mikołaja Kopernika,

  • Macieja z Miechowa,

  • Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t08npdzaae_0000008Y

Zmiany w oświacie

Najważniejszą zmianą nowej epoki było upowszechnienie wykształcenia, nie tylko dzięki uniwersytetom, ale poprzez rozwój powszechnego szkolnictwa stopnia średniego. Zapoczątkowały je gimnazja humanistyczne w Poznaniu (Akademia Lubrańskiego 1519 r.), Gdańsku (Gimnazjum Akademickie 1558 r.), Toruniu (Gimnazjum Akademickie 1568 r.), Krakowie (Kolegium Nowodworskiego przy Uniwersytecie Jagiellońskim 1586 r.), wreszcie Zamościu (Akademia Zamoyska 1594 r.).

Konkurencją dla nich, ale też wzorcem do naśladowania stały się słynne kolegia jezuickie. Pierwsze z nich założył w 1564 r. w Braniewie Stanisław Hozjusz, kolejne powstały w: Pułtusku (1566 r.), Wilnie (1570 r.), Poznaniu (1575 r.). Lwowie (1606 r.). Dwa z nich - w Wilnie i Lwowie - otrzymały z biegiem czasu status uniwersytecki.

Wszystkie te placówki pielęgnowały naukę języków klasycznych - łaciny i greki, ale też języków nowożytnych. Duży nacisk kładziono na naukę retorykiretorykaretoryki i umiejętności autoprezentacji przed dużymi zgromadzeniami (m.in. teatry szkolne), co było przydatne w ówczesnym życiu politycznym i społecznym.

R16mqkTIlLSaz1
Widok fasady Akademii Zamojskiej w Zamościu z 1810 r.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 9

Wymień nowe rodzaje szkół, które powstawały w okresie renesansu w Rzeczpospolitej. Czego nauczano w tych szkołach?

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10

Wypisz osiągnięcia polskiego renesansu w dziedzinie literatury, nauki i myśli politycznej.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
t08npdzaae_000000AY

Łacina – język uniwersalny

Nauka w szkołach wszelkiego typu odbywała się w języku łacińskim. Działo się tak praktycznie do końca XVIII w. we wszystkich krajach europejskich, wyłączywszy Rosję i znajdujące się pod panowaniem tureckim kraje bałkańskie, gdzie podobną rolę odgrywała greka. Oznaczało to, że łacina była językiem uniwersalnym, a swoboda w posługiwaniu się nią - dowodem przynależności do kręgu elit intelektualnych. Polacy znani byli z używania doskonałej łaciny, czego przykładem może być uznanie dla wygłoszonej w Paryżu w 1573 r. mowy poselstwa po Henryka WalezegoHenryk Walezy Henryka Walezego, podziwiano też styl kancelarii polskiej.

Henryk Walezy 
t08npdzaae_000000BJ

Wspaniałość mówienia – sztuka oratorstwa

Sztuka mówienia i przekonywania przeciwnika poprzez dyskusję należała do ważnych umiejętności znanych z kultury antyku. Rozwijała się szczególnie w tych społeczeństwach, w których możliwa była polemikapolemikapolemika. Owe dziedzictwo antyku upowszechniał również system oświaty, w którym podstawową metodą nauczania było słuchanie i mówienie. Wielką zasługę miało tu chrześcijaństwo, które kładło nacisk na przekonywanie słowem mówionym i argumentacją wspartą przykładami.

W kulturze staropolskiej umiejętności krasomówcze rozwijały się w dwóch kierunkach – kaznodziejstwa i polemik religijnych oraz mów świeckich, zarówno o charakterze politycznym (vota sejmowe i sejmikowe, dziękowanie za nominacje, prośba o urząd itd.), jak i towarzyskim (mowy weselne, pogrzebowe, toasty itd.). Wśród znanych oratorów staropolskich szczególną sławą cieszyli się: Andrzej Frycz Modrzewski, Piotr Skarga, a szczególnie Jan Zamoyski.

Retoryka ucząca oratorstwaoratorstwooratorstwa była jednym z podstawowych przedmiotów nauczania w szkolnictwie, a teksty mów (np. Cycerona czy Katona) podstawą opanowywania języków klasycznych. W mowach staropolskich pełno było cytatów i bezpośrednich zapożyczeń powszechnie znanych na pamięć niemal wszystkim wykształconym. To sztuka oratorska była w dużej mierze odpowiedzialna za szerzenie się tzw. makaronizmów, czyli okraszania tekstów polskich wtrętami łacińskimi.

polemika
retoryka
oratorstwo
R14ZIoLz1cAqh
Kazanie Skargi
Źródło: Jan Matejko, Kazanie Piotra Skargi, 1864, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie, domena publiczna.