W życiu codziennym często korzystamy z koncentratów. Wśród nich można wskazać półprodukty do przygotowywania posiłków, takie jak np. koncentraty spożywczekoncentraty spożywcze (koncentrat pomidorowy, kostki bulionowe), a także szampony i płyny do prania i płukania tkanin. Przygotowanie koncentratu polega zazwyczaj na usunięciu części wody z roztworu określonej substancji. To z kolei związane jest ze zmianą jego stężenia. Umiejętność obliczania stężeń ułatwia zatem poprawne przygotowywanie roztworów stosowanych w domu bądź w pracy.
R1ezk0lZhEnPd
Grafika przedstawia zdjęcie ustawionych obok siebie sosów i przypraw, które znajdują się w różnych opakowaniach. Jedna z przypraw jest w papierowej czerwonej torebce. Pozostałe opakowania to szklane i plastikowe butelki o różnej wielkości. Sosy mają ciemne brązowe barwy. Można też wyróżnić plastikową przezroczystą butelkę ze złotym miodem. Ponadto, na zdjęciu znajdują się opakowania z ketchupem (czerwona plastikowa butelka), szklane przezroczyste butelki z sosem sojowym, ostrygowym i rybnym oraz jasnopomarańczowy olejem sezamowym. Najmniejsza ciemna buteleczka zawiera aromat cytrynowy i ma etykietę z narysowaną cytryną.
Większość używanych przez nas w kuchni przypraw i sosów to koncentraty lub substancje z nich przygotowane – za sprawą mniejszej objętości i masy są znacznie łatwiejsze w transporcie i przechowywaniu.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
definicję stężenia procentowego roztworu;
sposób obliczania masy poszczególnych składników roztworu znając jego stężenie procentowe;
definicję gęstości roztworu i możliwości wykorzystania tej wielkości fizycznej do obliczania masy roztworu o podanej objętości.
Nauczysz się
obliczać stężenie procentowe roztworu po jego zatężeniu lub rozcieńczeniu;
szacować zmianę stężenia procentowego roztworu po jego zatężeniu lub rozcieńczeniu;
planować, jakie czynności należy przeprowadzić, aby rozcieńczyć lub zatężyć roztwór.
ii4Kby8TuY_d5e160
1. Jak nazywa się proces, podczas którego dodajemy rozpuszczalnik do roztworu?
RxlhU7e1uqciv
Ilustracja przedstawia dwa sąsiadujące, częściowo pokrywające się zdjęcia na szarozielonym tle. Zdjęcie po prawej znajduje się z przodu i zakrywa niewielki fragment zdjęcia po lewej. Fotografie przedstawiają pielęgniarkę przygotowującą zastrzyk. Na obu zdjęciach jest ta sama kobieta, która ma ciemne długie rozpuszczone włosy. Ma ona założone okulary z brązowymi oprawkami, biały fartuch z długim rękawem i jasnozielonym kołnierzem oraz zielone nitrylowe rękawiczki. Na lewym zdjęciu pielęgniarka pobiera przez igłę do strzykawki lek z małej ampułki. Na prawym zdjęciu ta sama osoba dodaje do przygotowywanego zastrzyku obojętny rozpuszczalnik z większej ampułki. Na drugim planie widoczne jest pomieszczenie, w którym znajduje się pielęgniarka. Widoczna jest białą szafka ze szklanym przezroczystym blatem, na którym znajdują się pomarańczowe pojemniki i szklana butelka. Pomieszczenie pomalowane jest na biały kolor.
Lekarz lub pielęgniarka często przygotowują lek do iniekcji poprzez dodanie obojętnego dla organizmu rozpuszczalnika do roztworu substancji czynnej.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podczas wielu czynności każdego dnia, dodajemy do różnych cieczy (roztworów substancji) wodę lub inny rozpuszczalnik. Być może zdarzyło Ci się np. przygotowywać napar z liści herbaty (tzw. esencję). Często jest tak, że napar ten jest zbyt mocny. Dlatego niewielką jego ilość przelewa się do filiżanki i uzupełnia wodą. Czy wiesz, że dodanie niewielkiej ilości wody do farby, ułatwia jej aplikację pędzlem? A może zdarzyło Ci się ugotować zbyt gęstą zupę i „ratunkiem” było właśnie dolanie wody?
Czynność, którą wykonujemy dodając wody (lub innego rozpuszczalnika) do gotowego już roztworu, nazywa się rozcieńczaniemrozcieńczanie roztworuozcieńczaniem.
Wiesz już, że każdy roztwór składa się z rozpuszczalnika i przynajmniej jednej substancji rozpuszczonej. W procesie rozcieńczania roztworu zwiększamy ilość (masę) rozpuszczalnika, nie zmieniając ilości (masy) substancji rozpuszczonej.
Jak myślisz, co dzieje się ze stężeniem procentowymstężenie procentowestężeniem procentowym rozcieńczanego roztworu?
ii4Kby8TuY_d5e206
2. Jak zmienia się stężenie roztworu po jego rozcieńczeniu?
Zmiana ilości (masy) rozpuszczalnika powoduje zmianę ilości (masy) roztworu. Domyślasz się już zapewne, że będzie to rzutowało na zmianę stężenia roztworu.
1
Polecenie 1
Przeanalizuj poniższą grafikę i wyjaśnij w jaki sposób rozcieńczanie roztworu wpływa na wartość jego stężenia procentowego. Sprawdź swoją odpowiedź.
RO1bhJTfHtSTI
Ilustracja przedstawia proces rozcieńczania roztworu. Składa się z dwóch rysunków umieszczonych jeden nad drugim. Na rysunku górnym stojąca na niebieskiej podkładce zlewka napełniona jest w jednej trzeciej roztworem. W obszarze roztworu małym kółkiem wyróżniono niewielki fragment i umieszczono po prawej stronie połączone z nim dwiema liniami duże koło stylizowane na mikroskopowe powiększenie tego obszaru. W kole widoczne są duże pomarańczowe kule symbolizujące cząstki rozpuszczonej substancji w liczbie ośmiu sztuk otoczone przez liczne małe niebieskie kulki symbolizujące cząsteczki wody. Poniżej, pośrodku ilustracji znajduje się gruba zielona strzałka skierowana w dół obok której umieszczono rysunek na którym do zlewki z roztworem dodawana jest tak samo wyglądająca ciecz z drugiej zlewki. Poniżej, na rysunku dolnym ponownie obraz zlewki stojącej na niebieskiej podkładce ze zbliżeniem fragmentu zawartości. Tym razem zlewka napełniona jest w dwóch trzecich, a na powiększeniu cząsteczek substancji rozpuszczonej w wodzie jest dwa razy mniej.
Model procesu rozcieńczania roztworu
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
RB03ICOblC3jl
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Czy podczas rozcieńczania roztworu zmienia się natężenie ilości substancji rozpuszczonej (pomarańczowe kropki)?
Podczas dodawania do roztworu kolejnej porcji rozpuszczalnika zwiększa się liczba drobin rozpuszczalnika przypadających na określoną liczbę drobin substancji rozpuszczonej. Wzrost ilości (masy) rozpuszczalnika powoduje wzrost ilości (masy) roztworu, podczas gdy ilość (masa) substancji rozpuszczonej nie ulega zmianie. W związku z tym, że stężenie procentowe obliczamy jako stosunek masy substancji rozpuszczonej do masy roztworu:
przy omówionych zmianach ilości poszczególnych składników zachodzących podczas rozcieńczania roztworu, jego stężenie procentowe maleje.
Polecenie 1
Rozcieńczanie roztworu polega na dodaniu rozpuszczalnika do roztworu. Zastanów się i napisz, w jaki sposób rozcieńczenie wpłynie na wartość stężenia procentowego tego roztworu?
RsFqlXfvAd7iX
(Uzupełnij).
Wzór na stężenie procentowe:
gdzie to masa substancji rozpuszczonej, a to masa roztworu.
Na masę roztworu składa się masa substancji i masa rozpuszczalnika. Jaki wpływ na wartość stężenia procentowego będzie mieć zwiększenie masy rozpuszczalnika?
Poprzez dolanie rozpuszczalnika do roztworu wzrośnie masa rozpuszczalnika, a tym samym masa roztworu, natomiast masa substancji rozpuszczonej pozostanie bez zmian. Oznacza to, że wartość mianownika w ułamku wzrośnie, co oznacza, że wartość stężenia procentowego zmaleje.
Ciekawostka
Innym możliwym sposobem rozcieńczenia roztworu jest usunięcie substancji rozpuszczonej. Zabieg ten jest dość trudny do wykonania i możliwy tylko w przypadku stężonych roztworów. Polega on na ochłodzeniu roztworu do temperatury, w której rozpuszczalność substancji rozpuszczonej jest na tyle niska, że następuje wydzielanie się jej z roztworu. Po usunięciu, roztwór zawiera jej mniej, a stężenie procentowe samego roztworu jest niższe od wyjściowego.
1
Polecenie 2
Oblicz stężenie procentowe cukru w napoju, który powstał przez dodanie wody (o gęstości równej ) do 20 g soku o stężeniu cukru 50%. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
W przypadku wątpliwości, przeanalizuj pełne rozwiązanie zadania.
RTkBGHWWUR0Q5
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Dodatek wody do roztworu powoduje jego rozcieńczenie.
1. Obliczamy masę cukru zawartą w 20 g pięcioprocentowego roztworu cukru w soku:
masa cukru = 10 g (nie uległa zmianie po dodaniu wody);
masa roztworu = 20 g + 200 g (suma masy początkowego roztworu i masy dodanej do niego wody).
Stężenie procentowe cukru w uzyskanym napoju wyniesie 4,5%.
1
Polecenie 3
Oblicz, ile wody należy dodać do 30 g roztworu soli kuchennej o stężeniu 6%, aby powstał roztwór o stężeniu 3%.
W przypadku wątpliwości, przeanalizuj pełne rozwiązanie zadania.
R1aPgm4JfD7Eg
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Podczas rozcieńczania roztworu, masa substancji rozpuszczonej się nie zmienia.
1. Obliczamy masę soli kuchennej w 30 g sześcioprocentowego roztworu soli:
Obliczenia
Sposób z użyciem wzoru na stężenie procentowe
Sposób z użyciem proporcji
Do wyjściowego (początkowego) roztworu soli dodajemy wodę. Masa substancji rozpuszczonej nie ulega zatem zmianie.
2. Obliczamy masę roztworu o stężeniu 3%, który zawiera 1,8 soli kuchennej:
Obliczenia
Sposób z użyciem wzoru na stężenie procentowe
Sposób z użyciem proporcji
3. Obliczamy masę wody, którą trzeba dodać:
Aby otrzymać roztwór o stężeniu 3%, do 30 g roztworu soli kuchennej należy dodać 30 g wody.
1
Polecenie 4
Podczas infekcji gardła zaleca się płukanie rozcieńczonym roztworem wody utlenionej, czyli trzyprocentowym roztworem nadtlenku wodoru. Roztwór do płukania otrzymuje się, rozcieńczając wodę utlenioną w stosunku objętościowym 1:50. Oblicz, z dokładnością do jednej tysięcznej procenta, stężenie roztworu wody utlenionej po rozcieńczeniu. Załóż, że gęstość wody utlenionej i wody użytej do jej rozcieńczenia jest równa
W przypadku wątpliwości, przeanalizuj pełne rozwiązanie zadania.
RLKfiL0xAynRx
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Rozcieńczenie w stosunku objętościowym 1:50 oznacza, że jedną objętość wody utlenionej miesza się z 50 objętościami wody. Do sporządzenia takiego roztworu można użyć wody utlenionej i wody lub ich wielokrotności:
Przykładowe objętości poszczególnych roztworów substancji użytych podczas rozcieńczania wody utlenionej wodą w stosunku objętościowym 1 : 50
Stosunek objętościowy 1 : 50
objętość wody utlenionej []
objętość wody []
1
50
5
250
7
350
10
500
1. Podczas obliczania stężenia procentowego posługujemy się masą, a nie objętością. Dlatego wszystkie dane musimy przeliczyć na gramy. Łatwo to zrobić, ponieważ przyjęto, że waży 1 g zarówno w przypadku wody, jak i wody utlenionej. W tym przypadku możemy więc przyjąć, że stosunek objętościowy (:) równy jest stosunkowi masowemu (1 g:50 g).
2. Określamy masę substancji rozpuszczonej (nadtlenku wodoru) w rozcieńczanej próbce wody utlenionej. Warunki zadania nie precyzują masy użytego do rozcieńczenia trzyprocentowego roztworu nadtlenku wodoru, czyli wody utlenionej. W takim przypadku najłatwiej wykonać obliczenia, przyjmując, że masa wody utlenionej to 100 g. W 100 g trzyprocentowej wody utlenionej znajdują się 3 g nadtlenku wodoru.
3. Ustalamy masę wody, którą należałoby dodać do 100 g wody utlenionej. Stosunek masowy ma wynosić 1:50, co oznacza, że do 100 g wody utlenionej należy dodać 5000 g wody.
Stężenie procentowe roztworu nadtlenku wodoru, po rozcieńczeniu wody utlenionej w stosunku 1:50, wyniesie ok. 0,059%
ii4Kby8TuY_d5e368
3. Jak nazywamy proces, podczas którego w roztworze zwiększa się ilość substancji rozpuszczonej lub zmniejsza się ilość rozpuszczalnika?
Zdarza nam się czasem podczas picia herbaty lub innego napoju stwierdzić, że nie są one wystarczająco słodkie. Wtedy dosypujemy do nich kolejną porcję cukru. Tak samo postępujemy z zupą, którą uważamy za nie dość słoną – dodatkowo ją dosalamy. W każdym przypadku dostarczamy substancji rozpuszczonej do jej roztworów. Podczas tych zabiegów ilość wody się nie zmienia. Czynność, którą wykonujemy, jest przykładem zatężaniazatężanie roztworuzatężania.
Rjo8R5esdt1iy
Ilustracja przedstawia dwa sąsiadujące, częściowo pokrywające się zdjęcia na szarozielonym tle. Zdjęcie po prawej znajduje się z przodu i zasłania niewielki fragment zdjęcia po lewej. Fotografie przedstawiają mężczyznę w okularach w wysokiej białej czapce kucharskiej pochylonego nad garnkiem z wodą stojącym na płycie małej kuchenki ceramicznej. Na zdjęciu po lewej stronie kucharz próbuje niewielką porcję wody na łyżce. Na zdjęciu po prawej dodaje do garnka z łyżki niewielką ilość soli.
Ilość soli użytej do przygotowania posiłku ma duże znaczenie dla jego walorów smakowych. Dlatego kucharz zawsze smakuje roztwór przed jego użyciem i w razie potrzeby dodaje kolejną porcję soli.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W laboratoriach analitycznych czasami ilość badanej substancji w roztworze jest tak mała, że próby jej wykrycia mogą się nie powieść. Dlatego bardzo często przed dokonaniem analizy z badanego roztworu odparowuje się część rozpuszczalnika. Jest to też częsty proces stosowany w przemyśle spożywczym, np. podczas produkcji cukru, dżemów, zagęszczonych wywarów lub soków. Odparowanie części rozpuszczalnika z roztworu, podobnie jak wprowadzenie do roztworu dodatkowej ilości substancji rozpuszczonej, prowadzi do jego zatężenia.
R1LvImSrwLgEb
Zdjęcie przedstawia pracownika laboratorium obsługującego duże urządzenie o skomplikowanym wyglądzie. Pracownik to mężczyzna w średnim wieku, który ubrany jest w czarną koszulkę i czarne spodnie. Ma on ciemne włosy oraz brodę i okulary o ciemnych oprawkach. Urządzenie, które obsługuje mężczyzna składa się z dużego, białego korpusu po prawej stronie fotografii, w którym wyróżnić można element grzewczy, czyli łaźnię, w której spoczywa ustawiona pod kątem około czterdziestu pięciu stopni duża kolba kulista z ogrzewanym roztworem. Łaźnia sterowana jest elektronicznie, pod kolbą znajduje się panel z wyświetlaczem LCD. Szyja kolby unieruchomiona jest w uchwycie, który podczas podgrzewania obraca kolbę. Po drugiej stronie uchwytu umocowana jest nieruchomo aparatura szklana, przy której stoi laborant. Zestaw ten składa się, licząc od dołu, z małej kolbki będącej odbieralnikiem odparowanej cieczy oraz tak zwaną chłodnicą zwrotną, w której płyn chłodzący w spiralnej rurce charakteryzuje się zielonkawą barwą. Zadaniem chłodnicy zwrotnej jest wyłapywanie par uciekających z dużej kolby, chłodzenie ich i skraplanie tak, aby zbierały się w małej kolbie zwanej odbieralnikiem. Od elementu szklanego łączącego ze sobą obie kolby i chłodnicę odchodzi w lewo jeszcze jedna rurka wyposażona w kran połączona z pompą. Na pierwszym planie, przed wyparką, ustawione są duża zlewka i kolba ssawkowa, które przykryte są folią aluminiową.
W pracowniach chemicznych często pojawia się potrzeba odparowania rozpuszczalnika z roztworów. Zabieg ten można przeprowadzić przy użyciu urządzenia zwanego wyparką.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ii4Kby8TuY_d5e446
4. Jak zmienia się stężenie roztworu po jego zatężaniu?
1
Polecenie 5
Przeanalizuj poniższą grafikę i wyjaśnij, w jaki sposób odparowanie części rozpuszczalnika z roztworu wpływa na wartość jego stężenia procentowego. Sprawdź swoją odpowiedź.
R10fAMyOoyqDi
Ilustracja przedstawia proces zagęszczania roztworu poprzez odparowanie. Składa się z dwóch rysunków umieszczonych jeden nad drugim. Na rysunku górnym stojąca na niebieskiej podkładce zlewka napełniona jest w dwóch trzecich roztworem. W obszarze roztworu małym kółkiem wyróżniono niewielki fragment i umieszczono po prawej stronie połączone z nim dwiema liniami duże koło stylizowane na mikroskopowe powiększenie tego obszaru. W kole widoczne są duże pomarańczowe kule symbolizujące cząstki rozpuszczonej substancji w liczbie czterech sztuk otoczone przez liczne małe niebieskie kulki symbolizujące cząsteczki wody. Poniżej, pośrodku ilustracji znajduje się gruba zielona strzałka skierowana w dół obok której umieszczono rysunek szerokiego i płytkiego naczynia, z którego unoszą się kłęby pary. Poniżej, na rysunku dolnym ponownie obraz zlewki stojącej na niebieskiej podkładce ze zbliżeniem fragmentu zawartości. Tym razem zlewka napełniona jest w jednej trzeciej, a na powiększeniu cząsteczek substancji rozpuszczonej w wodzie jest dwa razy więcej.
Model procesu zatężania roztworu poprzez odparowanie rozpuszczalnika
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMwJSUaXbjJOm
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Czy podczas odparowywania rozpuszczalnika zmienia się natężenie drobin substancji rozpuszczonej (pomarańczowe kropki)?
Podczas odparowywania rozpuszczalnika z roztworu zmniejsza się liczba drobin rozpuszczalnika, przypadających na określoną liczbę drobin substancji rozpuszczonej. Zmniejszenie ilości (masy) rozpuszczalnika powoduje zmniejszenie ilości (masy) roztworu, podczas gdy ilość (masa) substancji rozpuszczonej nie ulega zmianie. W związku z tym, że stężenie procentowe obliczamy jako stosunek masy substancji rozpuszczonej do masy roztworu:
przy omówionych zmianach ilości poszczególnych składników, zachodzących podczas rozcieńczania roztworu, jego stężenie procentowe wzrasta.
Polecenie 5
Zatężanie roztworu polega na zmniejszeniu masy rozpuszczalnika, np. poprzez jego odparowanie, przy jednoczesnym braku zmian masy substancji rozpuszczonej. Zastanów się i napisz, w jaki sposób odparowanie rozpuszczalnika wpłynie na stężenie procentowe roztworu?
RsFqlXfvAd7iX
(Uzupełnij).
Wzór na stężenie procentowe:
gdzie to masa substancji rozpuszczonej, a to masa roztworu.
Na masę roztworu składa się masa substancji i masa rozpuszczalnika. Jaki wpływ na wartość stężenia procentowego będzie mieć zmniejszenie masy rozpuszczalnika?
Odparowanie rozpuszczalnika z roztworu spowoduje spadek masy rozpuszczalnika, co pociągnie za sobą spadek masy roztworu, przy czym masa substancji rozpuszczonej pozostanie bez zmian. Oznacza to, że wartość mianownika w ułamku zmaleje, co oznacza, że wartość stężenia procentowego wzrośnie.
1
Polecenie 6
Przeanalizuj poniższą grafikę i wyjaśnij, w jaki sposób wprowadzenie większej ilości substancji rozpuszczonej do roztworu wpływa na wartość jego stężenia procentowego. Sprawdź swoją odpowiedź.
RalJjEokb6hnm
Ilustracja przedstawia proces zatężania roztworu poprzez dodanie kolejnej porcji substancji do roztworu. Składa się z dwóch rysunków umieszczonych jeden nad drugim. Na rysunku górnym stojąca na niebieskiej podkładce zlewka napełniona jest w jednej trzeciej roztworem. W obszarze roztworu małym kółkiem wyróżniono niewielki fragment i umieszczono po prawej stronie połączone z nim dwiema liniami duże koło stylizowane na mikroskopowe powiększenie tego obszaru. W kole widoczne są duże pomarańczowe kule symbolizujące cząstki rozpuszczonej substancji w liczbie czterech sztuk otoczone przez liczne małe niebieskie kulki symbolizujące cząsteczki wody. Poniżej, pośrodku ilustracji znajduje się gruba zielona strzałka skierowana w dół obok której umieszczono rysunek zlewki do której łyżką dosypywana jest pomarańczowa sproszkowana substancja. Poniżej, na rysunku dolnym ponownie obraz zlewki stojącej na niebieskiej podkładce ze zbliżeniem fragmentu zawartości. Tym razem zlewka napełniona jest do połowy, a na powiększeniu cząsteczek substancji rozpuszczonej w wodzie jest dwa razy więcej.
Model procesu zatężania roztworu poprzez dodanie do niego kolejnej porcji substancji
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OAKvFeA1j6r
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Czy podczas dodawania substancji do roztworu zmienia się natężenie drobin substancji rozpuszczonej (pomarańczowe kropki)?
Gdy dodamy do roztworu nową porcję substancji, zwiększa się liczba jej drobin przypadająca na określoną liczbę drobin rozpuszczalnika. Zwiększenie ilości (masy) substancji rozpuszczonej nie ma wpływu na ilość (masę) rozpuszczalnika. W wyniku dodawania kolejnych porcji substancji rozpuszczonej do roztworu, jego stężenie procentowe się zwiększa.
Polecenie 6
Jak zmieni się wartość stężenia procentowego roztworu, jeśli zostanie do niego dodana dodatkowa porcja substancji rozpuszczonej?
RsFqlXfvAd7iX
(Uzupełnij).
Wzór na stężenie procentowe:
gdzie to masa substancji rozpuszczonej, a masa roztworu.
Na masę roztworu składa się masa substancji i masa rozpuszczalnika.
Dodanie do roztworu nowej porcji substancji, zwiększa się liczba jej drobin przypadająca na określoną liczbę drobin rozpuszczalnika. Zwiększenie masy substancji rozpuszczonej ma wpływ na masę roztworu, ale nie ma wpływu na masę rozpuszczalnika. W wyniku dodawania kolejnych porcji substancji rozpuszczonej do roztworu, jego stężenie procentowe się zwiększa, ponieważ w tej samej masie rozpuszczalnika zostaje rozpuszczona większa masa substancji rozpuszczonej.
1
Polecenie 7
Do 450 g roztworu cukru o stężeniu 10% dodano 10 g cukru. Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu. Przedstaw wynik po zaokrągleniu do liczby całkowitej.
W przypadku wątpliwości, przeanalizuj pełne rozwiązanie zadania.
RELIxkfOC1ShA
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Dodatek cukru podowuje zwiększenie masy substancji rozpuszczonej w roztworze.
1. Obliczamy masę cukru w 450 g wodnego roztworu o stężeniu 10% (w roztworze wyjściowym):
Obliczenia
Sposób z użyciem wzoru na stężenie procentowe
Sposób z użyciem proporcji
2. Obliczamy masę cukru po dodaniu 10 g cukru:
Jest to masa substancji rozpuszczonej w uzyskanym roztworze.
3. Obliczamy masę uzyskanego roztworu:
4. Obliczamy stężenie procentowe roztworu uzyskanego po zatężeniu:
Po dodaniu 10 g cukru do 450 g roztworu cukru o stężeniu 10% powstanie roztwór o stężeniu procentowym ok. 12%.
1
Polecenie 8
Z 740 g roztworu o stężeniu 1% odparowano 220 g wody. Oblicz stężenie procentowe powstałego roztworu. Wynik przedstaw z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
W przypadku wątpliwości, sprawdź pełne rozwiązanie zadania.
R67cMXQhbu74S
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Odparowując wodę z roztworu, zmieniamy jego masę .
1. Obliczamy masę substancji w 740 g roztworu o stężeniu 1% (w roztworze wyjściowym):
Obliczenia
Sposób z użyciem wzoru na stężenie procentowe
Sposób z użyciem proporcji
Po odparowaniu rozpuszczalnika, masa substancji rozpuszczonej nie ulega zmianie. Masa substancji w uzyskanym roztworze, będzie taka sama jak w roztworze wyjściowym i wyniesie 7,4 g.
2. Obliczamy masę roztworu uzyskanego po odparowaniu 220 g wody:
3. Obliczamy stężenie procentowe roztworu uzyskanego po zatężeniu:
Po odparowaniu 220 g wody z 740 g roztworu o stężeniu 1% otrzymano roztwór o stężeniu ok. 1,42%.
ii4Kby8TuY_d5e561
5. Czy możemy obliczyć stężenie roztworu powstałego w wyniku zmieszania dwóch roztworów?
Zdarza nam się czasami mieszać ze sobą roztwory tej samej substancji. Jeśli stężenie obu roztworów jest jednakowe, to roztwór po zmieszaniu też będzie wykazywał to samo stężenie.
RC1UyY6mPT0bH
Zdjęcie przedstawia trzy stojące obok siebie na płaskim, białym podłożu butelki z octem różnych producentów. Widoczne są nalepki, które wskazują, że w każdym przypadku ocet ma jednakowe stężenie, które wynosi 10 procent oraz objętość, która jest równa 500 ml. Pierwsza butelka jest wykonana z plastiku i jest niższa od pozostałych. Druga i trzecia butelka wykonane są ze szkła i mają taki sam kształt.
10‑procentowy ocet – niezależnie od tego, gdzie został wyprodukowany – zawsze zawiera jednakową masę kwasu octowego w określonej masie wody.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9
Oblicz, jakie stężenie będzie miał otrzymany roztwór. Zmieszano ze sobą dwa roztwory cukru: 50 g roztworu o stężeniu 5% i 40 g roztworu o stężeniu 12%. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
W przypadku wątpliwości, sprawdź pełne rozwiązanie zadania.
R19dm7LkH9rSy
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1Nu1eDEEKVtN
(Uzupełnij).
Po zmieszaniu ze sobą dwóch roztworów tej samej substancji, otrzymujemy roztwór, którego .
1. Obliczamy masę cukru w roztworach wyjściowych W roztworze o stężeniu 5%.
Obliczenia
Sposób z użyciem wzoru na stężenie procentowe
Sposób z użyciem proporcji
W roztworze o stężeniu 12%.
Obliczenia
Sposób z użyciem wzoru na stężenie procentowe
Sposób z użyciem proporcji
2. Obliczamy całkowitą masę cukru:
3. Obliczamy całkowitą masę roztworu powstałego po zmieszaniu:
4. Obliczamy stężenie procentowe roztworu po zmieszaniu:
Po zmieszaniu dwóch roztworów cukru – 50 g 5‑procentowego i 40 g 12‑procentowego – powstanie roztwór o stężeniu ok. 8,1%.
ii4Kby8TuY_d5e648
Podsumowanie
Stężenie roztworu można zmieniać poprzez jego rozcieńczanie bądź zatężanie.
W efekcie rozcieńczania, stężenie roztworu maleje, a w wyniku zatężania rośnie.
Roztwór można rozcieńczyć przez dodanie do niego rozpuszczalnika.
Zwiększenie stężenia roztworu następuje po odparowaniu rozpuszczalnika lub dodaniu nowej porcji substancji rozpuszczonej.
Stężenie roztworu, który powstanie w wyniku zmieszania roztworów tej samej substancji, ale o innych stężeniach, będzie różnić się od stężeń roztworów użytych do zmieszania (roztworów wyjściowych).
Praca domowa
1
Polecenie 10.1
Opiekunka chorego przygotowywała mu lek. Na ampułce z lekiem było napisane: 10 ml ośmioprocentowego roztworu substancji czynnej. Zgodnie z przepisem należało zawartość ampułki zmieszać z 90 ml wody, dokładnie wymieszać i podawać trzy razy dziennie po 5 ml. Przez nieuwagę opiekunka dodała 110 ml wody. Oblicz, jaką objętość roztworu leku powinna teraz podawać pacjentowi, aby dostarczyć mu właściwą dawkę leku.
Przy obliczeniach załóż, że gęstość wody i wszystkich roztworów leku z zadania wynosi 1 (1 ).
Pamiętaj, że .
R1Pg3TmC7l6j7
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R17p4S2xBWQrN
(Uzupełnij).
Mieszajac zawartość ampułki z wodą, substancja czynna została rozcieńczona.
Opiekunka powinna podać pacjentowi jednorazowo ok. 6 ml roztworu leku (18 ml roztworu leku na dobę).
ii4Kby8TuY_d5e710
Słownik
rozcieńczanie roztworu
rozcieńczanie roztworu
obniżenie stężenia roztworu, np. w wyniku dodania do niego rozpuszczalnika
zatężanie roztworu
zatężanie roztworu
zwiększenie stężenia roztworu w wyniku dodania do niego dodatkowej ilości substancji rozpuszczonej lub odparowania części rozpuszczalnika
koncentraty spożywcze
koncentraty spożywcze
produkty żywnościowe, z których usunięto znaczną część wody (rozpuszczalnika); uzyskuje się je przez suszenie lub zagęszczanie surowców spożywczych (lub ich mieszanin) oraz dodatkowe utrwalanie; koncentraty spożywcze mogą występować w formie suchej, sproszkowanej (np. kostki bulionowe, mleko w proszku) lub w formie płynnej i półpłynnej (np. mleko zagęszczone, zagęszczone soki owocowe, koncentrat pomidorowy)
stężenie procentowe
stężenie procentowe
stosunek masy substancji rozpuszczonej do masy roztworu, w którym substancja ta się znajduje, wyrażony w procentach; stężenie procentowe można obliczyć z wzoru ; na podstawie wartości stężenia procentowego, możemy ocenić, ile części masowych substancji rozpuszczonej przypada na 100 części masowych roztworu
ocet
ocet
wodny roztwór, w którym substancję rozpuszczoną stanowi tzw. kwas octowy; stężenie procentowe octu równe jest zwykle 10% (choć zdarzają się również roztwory o stężeniu 6%); do jego charakterystycznych właściwości należą ostry zapach i kwaśny smak
ii4Kby8TuY_d5e771
Ćwiczenia
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R17wUyvgFcyID1
Przyporządkuj oznaczeniom odpowiednie nazwy czynności i procesów.
Przyporządkuj oznaczeniom odpowiednie nazwy czynności i procesów.
Przyporządkuj oznaczeniom odpowiednie nazwy czynności i procesów.
dodanie rozpuszczalnika, usunięcie części substancji rozpuszczonej, zatężanie, dodanie substancji rozpuszczonej, odparowanie rozpuszczalnika
.................
.................
.................
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QVyWcClmaWH1
Uzupełnij luki w tekście w taki sposób, aby otrzymany tekst był prawdziwy.
Uzupełnij luki w tekście w taki sposób, aby otrzymany tekst był prawdziwy.
1
Ćwiczenie 2
RfCBrwJZee9Yt1
zadanie interaktywne
Do 100 g 10-procentowego roztworu cukru dodano 100 g wody. Oblicz, jakie jest stężenie powstałego roztworu. Wskaż prawidłową odpowiedź.
5%
10%
20%
1%
1
Ćwiczenie 3
RbNEaL6SVfk5p
Uzupełnij tekst. W laboratorium chemicznym sporządzono 100 g wodnego roztworu chlorku sodu o stężeniu 3%. W roztworze tym znajduje się Tu uzupełnij g chlorku sodu i Tu uzupełnij g wody. Aby z opisanego roztworu uzyskać roztwór chlorku sodu o stężeniu 1%, należy Tu uzupełnij roztworu wyjściowego Tu uzupełnij g wody. Przeprowadzony proces zmiany stężenia roztworu to Tu uzupełnij.
Uzupełnij tekst. W laboratorium chemicznym sporządzono 100 g wodnego roztworu chlorku sodu o stężeniu 3%. W roztworze tym znajduje się Tu uzupełnij g chlorku sodu i Tu uzupełnij g wody. Aby z opisanego roztworu uzyskać roztwór chlorku sodu o stężeniu 1%, należy Tu uzupełnij roztworu wyjściowego Tu uzupełnij g wody. Przeprowadzony proces zmiany stężenia roztworu to Tu uzupełnij.
2
Ćwiczenie 4
Rel2BbLD3FvdX
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 5
RC2KbKmWNXQVW
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli uznasz, że stwierdzenie jest prawdziwe lub F, jeśli uznasz, że stwierdzenie jest błędne.. Aby ze 150 g roztworu chlorku sodu o stężeniu 5%, uzyskać roztwór o stężeniu 7,5%, z roztworu wyjściowego należy odparować 50 g wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Roztwór uzyskany po odparowaniu 40 g wody z 200 g roztworu o stężeniu 10% będzie miał stężenie równe 25%.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masa 10-procentowego roztworu, otrzymanego przez odparowanie odpowiedniej ilości wody z 40 g 5-procentowego wodnego roztworu tej samej substancji, równa jest 20 g.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli uznasz, że stwierdzenie jest prawdziwe lub F, jeśli uznasz, że stwierdzenie jest błędne.. Aby ze 150 g roztworu chlorku sodu o stężeniu 5%, uzyskać roztwór o stężeniu 7,5%, z roztworu wyjściowego należy odparować 50 g wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Roztwór uzyskany po odparowaniu 40 g wody z 200 g roztworu o stężeniu 10% będzie miał stężenie równe 25%.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masa 10-procentowego roztworu, otrzymanego przez odparowanie odpowiedniej ilości wody z 40 g 5-procentowego wodnego roztworu tej samej substancji, równa jest 20 g.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6
R187EfswpUZF01
zadanie interaktywne
Roztwór cukru o stężeniu 30% okazał się zbyt rozcieńczony do sporządzenia dżemu z owoców. Należało przygotować roztwór o stężeniu co najmniej 70%. Oblicz, ile łyżek cukru należy dodać do 700 g roztworu o stężeniu 30%, aby otrzymać roztwór o pożądanym stężeniu? Na 1 łyżce mieści się 5 g cukru. Wskaż prawidłową odpowiedź.
187 łyżek
42 łyżki
98 łyżek
14 łyżek
8 łyżek
140 łyżek
R10wt0536vMPv2
Ćwiczenie 7
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
2
Ćwiczenie 8
R1D1UIfMVyiAy1
zadanie interaktywne
300 g roztworu pewnej substancji o stężeniu 50% oziębiono. Po pewnym czasie wykrystalizowało się 7 g substancji rozpuszczonej. Oddzielono ją od reszty roztworu. Oblicz, jakie jest stężenie powstałego roztworu. Wskaż prawidłową odpowiedź.
48,8%
47,6%
14,3%
14,6%
7%
2,3%
31
Ćwiczenie 9
Uczeń przygotował 50 g wodnego roztworu pewnej substancji X o stężeniu 5%. Roztwór ten był mu potrzebny do wykonania pewnej analizy. Okazało się jednak, że stężenie roztworu jest zbyt duże. Aby uczeń mógł wykorzystać roztwór substancji X we wspomnianej analizie, powinien mieć stężenie równe 3%.
Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli na otrzymanie trzyprocentowego roztworu z roztworu pięcioprocentowego o masie 50 g, wiedząc, że uczeń ma do dyspozycji wodę destylowaną, substancję X (o stałym stanie skupienia) oraz niezbędny sprzęt laboratoryjny.
Wykonaj odpowiednie obliczenia i zapisz instrukcję przeprowadzenia doświadczenia.
R5bsIb68OJqaL
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R10DnS72DHhj9
(Uzupełnij).
Aby otrzymać roztwór o mniejszym stężeniu, należy rozcieńczyć pierwotny roztwór.
Pamiętaj – aby uzyskać roztwór o mniejszym stężeniu procentowym, do roztworu wyjściowego należy dodać odpowiednią ilość wody destylowanej. Czy wyliczona przez Ciebie ilość wody jest zbliżona do zawartej w poniższej odpowiedzi? Czy w Twojej instrukcji zawarte zostały poniższe informacje?
Odpowiedź: aby z 50 g pięcioprocentowego roztworu substancji X otrzymać roztwór trzyprocentowy, należy do roztworu wyjściowego dodać ok. 33,3 g () wody destylowanej.
Instrukcja:
1. Należy odważyć 33,3 g wody destylowanej lub odmierzyć wody destylowanej.
2. Odważoną (lub odmierzoną) ilość wody przelać do naczynia, w którym znajduje się 50 g roztworu o stężeniu 5%.
3. Zawartość naczynia należy dokładnie wymieszać.
31
Ćwiczenie 10
Mleko skondensowane powstaje w wyniku zatężania mleka krowiego, za pomocą usunięcia z niego określonej objętości wody, która stanowi w mleku rozpuszczalnik.
Poniżej zamieszczono schemat produkcji mleka skondensowanego na skalę przemysłową oraz opisano skrótowo etapy jego produkcji. > Dopasuj opis do odpowiedniego miejsca na schemacie.
RrlDKoicXHwS2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16KLanOvUN9d
evaporation Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed. concentration Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed. inoculation Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed. vacuum packing Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed.
evaporation Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed. concentration Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed. inoculation Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed. vacuum packing Możliwe odpowiedzi: 1. The milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk., 2. The milk is then concentrated under vacuum pressure until it measures between 30-40% solid. It now has a syrupy consistency., 3. The milk is flash-heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed., 4. The milk is piped into sterilized cans that are then vacuum-sealed.
Zapoznaj się z tekstem opisującym kolejne etapy produkcji mleka skondensowanego na skalę przemysłową, a następnie wykonaj zadanie zamieszczone poniżej.
Condensed milk production consists of four steps. At the beggining the milk is flash‑heated to about 185°F (85°C) for several seconds. It is then piped to the evaporator where the water is removed. Next milk is concentrated under vacuum pressure until it measures between 30‑40% solid. It now has a syrupy consistency. Then milk is cooled and then inoculated with approximately 40% powdered lactose crystals. The milk is then agitated to stimulate crystallization. It is this sugar that preserves the condensed milk. At the last step the milk is piped into sterilized cans that are then vacuum‑sealed.
R1UMJvRvDrWlB
Elementy do uszeregowania: 1. inoculation, 2. concentration, 3. vacuum packing, 4. evaporation
Elementy do uszeregowania: 1. inoculation, 2. concentration, 3. vacuum packing, 4. evaporation
Bibliografia
Encyklopedia PWN
Kaznowski K., Pazdro K. M., Chemia. Podręcznik do liceów i techników, cz. 1, Warszawa 2019.
Litwin M., Styka‑Wlazło Sz., Szymońska J., To jest chemia 1. Chemia ogólna i nieorganiczna. Zakres rozszerzony, Warszawa 2012.
Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.