Zmiany energii wewnętrznej
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Zmiany energii wewnętrznej.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka:2,6: [Uczeń] analizuje jakościowo zmiany energii wewnętrznej spowodowane wykonaniem pracy i przepływem ciepła;
Informatyka, 6, 1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, co to jest energia wewnętrzna.
zna rodzaje energii cząsteczek substancji.
wie, że miarą średniej energii kinetycznej cząsteczek jest temperatura.
wie, że jednym ze sposobów zmiany energii wewnętrznej jest wykonanie pracy.
zna sposoby przekazywania energii.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wyjaśnić, dlaczego energia wewnętrzna zmienia się podczas zderzeń niesprężystych.
potrafi podać przykłady zamiany energii mechanicznej w wewnętrzną i odwrotnie.
potrafi wyjaśnić, kiedy energia wewnętrzna rośnie, a kiedy maleje.
potrafi rozwiązywać problemy związane ze zmianą energii wewnętrznej.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Odpytanie ze znajomości materiału z poprzedniej lekcji. Zasada zachowania energii mechanicznej. | notatki | Aktywizująca | Zbiorowa, Jednolita |
Etap realizacji | Uczniowie oglądają prezentacje multimedialną (załącznik 1), którą komentuje nauczyciel. Uczniowie podają inne przykłady z życia codziennego, w których praca mechaniczna zamieniana jest na ciepło. | Załącznik 1 | Podająca aktywizująca burza mózgów | |||
Nauczyciel prowokuje dyskusję, w której uczniowie dochodzą do wniosku, ze ciepło jest formą energii. Nauczyciel przypomina uczniom wiadomości z chemii jaka jest różnica między atomem i cząsteczką. Uświadamia uczniom, że ciała zbudowane są z atomów lub cząsteczek, które posiadają zarówno energię kinetyczną jak i potencjalną a ich suma tworzy energią wewnętrzną ,,U‘’, którą można zmienić w trakcie wykonywania pracy nad ciałem. | Załącznik 1 Notatki z chemii’ lub tablica Mendelejewa Internet | Burza mózgów, podająca | ||||
Wykorzystując ilustrację interaktywną, nauczyciel uświadamia uczniom, że dostarczając ciału ciepło też zmieniamy jego energię wewnętrzna, która może być zamieniona w pracę. Uczniowie podają przykłady z życia codziennego zamiany energii mechanicznej w wewnętrzną i odwrotnie. | Załącznik 2 | |||||
Podsumowanie: 1. Suma energii kinetycznej ruchu wszystkich cząsteczek ciała i energii potencjalnej wzajemnych oddziaływań między jego cząsteczkami tworzą energię wewnętrzną ciała. 2. Można zmienić energię wewnętrzną ciała dostarczając ciału ciepło lub wykonując nad nim pracę, albo jedno i drugie. deltaU = Q + W | Załącznik 1 i 2 Zeszyt przedmiotowy |