SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Zmiany energii wewnętrznej.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka:2,6: [Uczeń] analizuje jakościowo zmiany energii wewnętrznej spowodowane wykonaniem pracy i przepływem ciepła;

  • Informatyka, 6, 1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, co to jest energia wewnętrzna.

  • zna rodzaje energii cząsteczek substancji.

  • wie, że miarą średniej energii kinetycznej cząsteczek jest temperatura.

  • wie, że jednym ze sposobów zmiany energii wewnętrznej jest wykonanie pracy.

  • zna sposoby przekazywania energii.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić, dlaczego energia wewnętrzna zmienia się podczas zderzeń niesprężystych.

  • potrafi podać przykłady zamiany energii mechanicznej w wewnętrzną i odwrotnie.

  • potrafi wyjaśnić, kiedy energia wewnętrzna rośnie, a kiedy maleje.

  • potrafi rozwiązywać problemy związane ze zmianą energii wewnętrznej.

Etapy

lekcji

Przedmiot

nauczania

Kompetencje

kluczowe

Przebieg zajęć

Środki

dydaktyczne

Metody

nauczania

Formy

pracy

Etap

wstępny

Fizyka

myślenie

matematyczne

i podstawowe

kompetencje

naukowo‑techniczne;

umiejętność uczenia się

Odpytanie ze znajomości materiału z poprzedniej lekcji. Zasada zachowania energii mechanicznej.

notatki

Aktywizująca

Zbiorowa,

Jednolita

Etap

realizacji

Uczniowie oglądają prezentacje multimedialną (załącznik 1), którą komentuje nauczyciel.

Uczniowie podają inne przykłady z życia codziennego, w których praca mechaniczna zamieniana jest na ciepło.

Załącznik 1

Podająca

aktywizująca

burza mózgów

Nauczyciel prowokuje dyskusję, w której uczniowie dochodzą do wniosku, ze ciepło jest formą energii. Nauczyciel przypomina uczniom wiadomości z chemii jaka jest różnica między atomem i cząsteczką.

Uświadamia uczniom, że ciała zbudowane są z atomów lub cząsteczek, które posiadają zarówno energię kinetyczną jak i potencjalną a ich suma tworzy energią wewnętrzną ,,U‘’, którą można zmienić w trakcie wykonywania pracy nad ciałem.

Załącznik 1

Notatki z chemii’ lub tablica Mendelejewa

Internet

Burza mózgów,

podająca

Wykorzystując ilustrację interaktywną, nauczyciel uświadamia uczniom, że dostarczając ciału ciepło też zmieniamy jego energię wewnętrzna, która może być zamieniona w pracę. Uczniowie podają przykłady z życia codziennego zamiany energii mechanicznej w wewnętrzną i odwrotnie.

Załącznik 2

Podsumowanie:

1. Suma energii kinetycznej ruchu wszystkich cząsteczek ciała i energii potencjalnej wzajemnych oddziaływań między jego cząsteczkami tworzą energię wewnętrzną ciała.

2. Można zmienić energię wewnętrzną ciała dostarczając ciału ciepło lub wykonując nad nim pracę, albo jedno i drugie.

deltaU = Q + W

Załącznik 1 i 2

Zeszyt przedmiotowy

R10fLUjhH7HLe

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.50 KB w języku polskim
RIfFcT1vmwc6g

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 83.65 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3