| II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki). |
| |
| Zmieniam codzienność w sztukę |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wie, jakimi technikami posługuje się współczesny artysta,
zna materiały stosowane we współczesnych działaniach plastycznych,
zna nazwiska twórców pojawiających się w materiałach multimedialnych.
|
| umiejętności – uczeń:
wyjaśnia terminy właściwe dla nowatorskich technik plastycznych.
wykonuje pracę twórczą, stosując właściwe techniki wypowiedzi plastycznej,
potrafi wyjaśnić różnice w stosowanych dawniej i współcześnie technikach plastycznych.
|
| postawy:
kształtowanie otwartej postawy do współczesnych wytworów sztuki,
kreatywność w tworzeniu pracy plastycznej,
rozwijanie wrażliwości estetycznej.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne, aktywizująca (dyskusja) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | film ukazujący sposób kładzenia farby techniką pointylizmu i dywizjonizmu; zestaw ilustracji z przykładami dzieł charakterystycznych dla różnych kierunków, w których zostały użyte nietypowe środki artystyczne (collage, ready made). |
| |
| Słoiki po produktach spożywczych, bibuła, w miarę możliwości farba transparentna, pędzle, klej, flamastry |
| |
|
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).
Na wprowadzenie do tematu nauczyciel prezentuje krótki film ukazujący sposób kładzenia farby techniką pointylizmu i dywizjonizmu.
Nauczyciel zachęca do dyskusji – uczniowie, na podstawie zaobserwowanych w filmie przykładów, wskazują na inne w stosunku do własnego kładzenie farby na płaszczyźnie.
|
faza wprowadzająca: (7 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel zapowiada nowy temat zajęć dotyczący tworzenia pracy poprzez wykorzystanie przedmiotów z życia codziennego
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z przykładami dzieł charakterystycznych dla różnych kierunków, w których zostały użyte nietypowe środki artystyczne (collage, ready made).
Uczniowie, wykorzystując przyniesione na lekcje słoiki wykonują lampion. Pokrywają słoiki farbą transparentną, oklejają bibułą.
Na powierzchniach przyklejonej bibuły uczniowie wykonują dowolne napisy lub dekorują ornamentami. Nauczyciel sugeruje, że napisy i ornamenty mogą mieć charakter okazjonalny, świąteczny, osobisty – w zależności od przeznaczenia lampionu.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Uczniowie stawiają gotowe prace na jednej ławce.
Nauczyciel umieszcza w każdym z nich zapalony podgrzewacz. Informuje uczniów, iż poprzez działanie plastyczne zmienili przeznaczenie przedmiotu.
Uczniowie podczas burzy mózgów wskazują na inne propozycje wykorzystania tego samego słoika.
Wykonane prace nauczyciel ocenia w sposób kształtujący.
|