Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zmieniam codzienność w sztukę

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Zmieniam codzienność w sztukę

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wie, jakimi technikami posługuje się współczesny artysta,

  • zna materiały stosowane we współczesnych działaniach plastycznych,

  • zna nazwiska twórców pojawiających się w materiałach multimedialnych.

umiejętności – uczeń:

  • wyjaśnia terminy właściwe dla nowatorskich technik plastycznych.

  • wykonuje pracę twórczą, stosując właściwe techniki wypowiedzi plastycznej,

  • potrafi wyjaśnić różnice w stosowanych dawniej i współcześnie technikach plastycznych.

postawy:

  • kształtowanie otwartej postawy do współczesnych wytworów sztuki,

  • kreatywność w tworzeniu pracy plastycznej,

  • rozwijanie wrażliwości estetycznej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne, aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

film ukazujący sposób kładzenia farby techniką pointylizmu i dywizjonizmu;

zestaw ilustracji z przykładami dzieł charakterystycznych dla różnych kierunków, w których zostały użyte nietypowe środki artystyczne (collage, ready made).

Materiały plastyczne:

Słoiki po produktach spożywczych, bibuła, w miarę możliwości farba transparentna, pędzle, klej, flamastry

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Na wprowadzenie do tematu nauczyciel prezentuje krótki film ukazujący sposób kładzenia farby techniką pointylizmu i dywizjonizmu.

  3. Nauczyciel zachęca do dyskusji – uczniowie, na podstawie zaobserwowanych w filmie przykładów, wskazują na inne w stosunku do własnego kładzenie farby na płaszczyźnie.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel zapowiada nowy temat zajęć dotyczący tworzenia pracy poprzez wykorzystanie przedmiotów z życia codziennego

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z przykładami dzieł charakterystycznych dla różnych kierunków, w których zostały użyte nietypowe środki artystyczne (collage, ready made).

  3. Uczniowie, wykorzystując przyniesione na lekcje słoiki wykonują lampion. Pokrywają słoiki farbą transparentną, oklejają bibułą.

  4. Na powierzchniach przyklejonej bibuły uczniowie wykonują dowolne napisy lub dekorują ornamentami. Nauczyciel sugeruje, że napisy i ornamenty mogą mieć charakter okazjonalny, świąteczny, osobisty – w zależności od przeznaczenia lampionu.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie stawiają gotowe prace na jednej ławce.

  2. Nauczyciel umieszcza w każdym z nich zapalony podgrzewacz. Informuje uczniów, iż poprzez działanie plastyczne zmienili przeznaczenie przedmiotu.

  3. Uczniowie podczas burzy mózgów wskazują na inne propozycje wykorzystania tego samego słoika.

  4. Wykonane prace nauczyciel ocenia w sposób kształtujący.

R1ZBmACeMJqhv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 80.00 KB w języku polskim
RIv3N5efknVUe

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.81 KB w języku polskim