Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zmienność pogody w Polsce

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować pojęcie pogody i klimatu,

  • zna czynniki, które wpływają na zmienność klimatu Polski.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić zmienność pogody w Polsce,

  • umie scharakteryzować zmienność klimatu Polski,

  • umie scharakteryzować masy powietrza napływające nad Polskę: polarno‑morskie, polarno‑kontynentalne, arktyczne, zwrotnikowe – morskie, kontynentalne.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat lekcji: Zmienność pogody w Polsce.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje definicję pogody i klimatu. Nauczyciel wymienia czynniki, które mają wpływ na kształtowanie klimatu Polski.

  2. Nauczyciel charakteryzuje kolejno masy powietrza napływające nad Polskę: polarno – morskie, polarno – kontynentalne, arktyczne, zwrotnikowe – morskie, kontynentalne. Uczniowie krótko charakteryzują masy powietrza, które mają główny wpływ na klimat Polski.

  3. Nauczyciel podkreśla kapryśność pogody Polski, spowodowanej napływem wielu mas powietrza. Nauczyciel wymienia czynniki niemeteorologiczne, które mają wpływ na klimat Polski (obieg ciepła, wilgoć, cyrkulacja powietrza). Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie nauczyciela: Czy działalność człowieka ma wpływ na klimat Polski?

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje wyniki zadań, podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Na podstawie informacji zawartych w atlasie napisz ile wynoszą:

- średnia roczna temperatura powietrza w Polsce,

- średnie opady.

Jaki typ wiatrów dominuje nad Polską?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RoLOgfCnJFp2q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.20 KB w języku polskim
R1DwUc4GYd6aM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim