Zmienność pogody w Polsce
Zmienność pogody w Polsce
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować pojęcie pogody i klimatu,
zna czynniki, które wpływają na zmienność klimatu Polski.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyjaśnić zmienność pogody w Polsce,
umie scharakteryzować zmienność klimatu Polski,
umie scharakteryzować masy powietrza napływające nad Polskę: polarno‑morskie, polarno‑kontynentalne, arktyczne, zwrotnikowe – morskie, kontynentalne.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne, podaje temat lekcji: Zmienność pogody w Polsce.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje definicję pogody i klimatu. Nauczyciel wymienia czynniki, które mają wpływ na kształtowanie klimatu Polski.
Nauczyciel charakteryzuje kolejno masy powietrza napływające nad Polskę: polarno – morskie, polarno – kontynentalne, arktyczne, zwrotnikowe – morskie, kontynentalne. Uczniowie krótko charakteryzują masy powietrza, które mają główny wpływ na klimat Polski.
Nauczyciel podkreśla kapryśność pogody Polski, spowodowanej napływem wielu mas powietrza. Nauczyciel wymienia czynniki niemeteorologiczne, które mają wpływ na klimat Polski (obieg ciepła, wilgoć, cyrkulacja powietrza). Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie nauczyciela: Czy działalność człowieka ma wpływ na klimat Polski?
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje wyniki zadań, podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Na podstawie informacji zawartych w atlasie napisz ile wynoszą:
- średnia roczna temperatura powietrza w Polsce,
- średnie opady.
Jaki typ wiatrów dominuje nad Polską?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak