Zmysły człowieka
Scenariusz zajęć „zmysły człowieka”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Zmysły człowieka
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (1.6) [uczeń] nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Zna wszystkie zmysły człowieka |
Zna narządy zmysłów człowieka | |
Wie, jaką rolę pełni mózg podczas odbierania bodźców z zewnątrz | |
Wie, jaka rolę spełniają zmysły w poznawaniu przyrody | |
Zauważa zależności pomiędzy narządami zmysłów |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Potrafi wymienić rodzaje smaków |
Potrafi wymienić czynniki wpływające na wady wzroku | |
Potrafi dopasować narządy do zmysłów człowieka | |
Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty przyrodnicze | |
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność pracy w grupie
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Zmysły człowieka. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy - nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im zmysły: wzrok, węch, słuch, dotyk, smak (pogadanka).
Nauczyciel prosi uczniów, aby dopasowali do zmysłów narządy odpowiadające za ich odbiór, odczuwanie wykorzystując różne materiały – podręcznik, encyklopedia (pogadanka).
Nauczyciel omawia każdy ze zmysłów (pogawędka).
Ćwiczenie:
Nauczyciel dokonuje podziału klasy na grupy sześcioosobowe. Każda grupa otrzymuje szal na oczy. Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów zawiązał swojemu koledze z grupy oczy. Po sprawdzeniu, czy uczeń nic nie widzi, na stole pojawiają się różne przedmioty. Są to min. korektor, marker, linijka, kreda- dowolne przedmioty znajdujące się w sali lekcyjnej. Uczeń z zawiązanymi oczami ma za zadanie rozpoznać po dotyku przedmioty znajdujące się na ławce. Uczniowie wymieniają się opaską, każdy z uczniów może wykonać doświadczenie. Nauczyciel dba o dobra atmosferę, motywuje uczniów, wspiera podczas eksperymentu (praca zbiorowa).
Nauczyciel omawia rolę mózgu w procesie odbierania bodźców z zewnątrz, oraz zależności pomiędzy narządami zmysłów, np: węch wpływający za rozpoznawanie zapachu, smak pozwalający na zidentyfikowanie składników pokarmu. Zachęca uczniów do udziału w rozmowie (pogadanka).
Nauczyciel za pomocą komputera i tablicy interaktywnej przedstawia uczniom schemat budowy oka, oraz omawia jego poszczególne części.
Nauczyciel prezentuje uczniom prezentacje multimedialną: „Złudzenia wzrokowe”
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Komputer
Prezentacja multimedialna
Schemat budowy oka
Materiał do zawiązania oczu
Niewielkie przyrządy znajdujące się w sali lekcyjnej
Tablica interaktywna
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Ćwiczenie
Formy pracy
Praca zbiorowa
Praca indywidualna
Rozmowa kierowana
Zadanie dla chętnych
Problemy ze słuchem u dzieci i młodzieży w Polsce. Czynniki wpływające na nieprawidłową zdolność słyszenia. Napisz referat opisujący powyższy problem, zapoznaj się z danymi statystycznymi.
Lista załączników multimedialnych
Ilustracja interaktywna „Oko”
Prezentacja multimedialna „Złudzenia wzrokowe”