Scenariusz zajęć „zmysły człowieka”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Zmysły człowieka

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.6) [uczeń] nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody, stosuje zasady bezpieczeństwa podczas obserwacji przyrodniczych.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Zna wszystkie zmysły człowieka

Zna narządy zmysłów człowieka

Wie, jaką rolę pełni mózg podczas odbierania bodźców z zewnątrz

Wie, jaka rolę spełniają zmysły w

poznawaniu przyrody

Zauważa zależności pomiędzy narządami zmysłów

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Potrafi wymienić rodzaje smaków

Potrafi wymienić czynniki wpływające na wady wzroku

Potrafi dopasować narządy do zmysłów człowieka

Potrafi przeprowadzać proste eksperymenty przyrodnicze

Potrafi pracować samodzielnie i w grupie

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność pracy w grupie

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Zmysły człowieka. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy - nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im zmysły: wzrok, węch, słuch, dotyk, smak (pogadanka).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby dopasowali do zmysłów narządy odpowiadające za ich odbiór, odczuwanie wykorzystując różne materiały – podręcznik, encyklopedia (pogadanka).

  • Nauczyciel omawia każdy ze zmysłów (pogawędka).

  • Ćwiczenie:

Nauczyciel dokonuje podziału klasy na grupy sześcioosobowe. Każda grupa otrzymuje szal na oczy. Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów zawiązał swojemu koledze z grupy oczy. Po sprawdzeniu, czy uczeń nic nie widzi, na stole pojawiają się różne przedmioty. Są to min. korektor, marker, linijka, kreda- dowolne przedmioty znajdujące się w sali lekcyjnej. Uczeń z zawiązanymi oczami ma za zadanie rozpoznać po dotyku przedmioty znajdujące się na ławce. Uczniowie wymieniają się opaską, każdy z uczniów może wykonać doświadczenie. Nauczyciel dba o dobra atmosferę, motywuje uczniów, wspiera podczas eksperymentu (praca zbiorowa).

  • Nauczyciel omawia rolę mózgu w procesie odbierania bodźców z zewnątrz, oraz zależności pomiędzy narządami zmysłów, np: węch wpływający za rozpoznawanie zapachu, smak pozwalający na zidentyfikowanie składników pokarmu. Zachęca uczniów do udziału w rozmowie (pogadanka).

  • Nauczyciel za pomocą komputera i tablicy interaktywnej przedstawia uczniom schemat budowy oka, oraz omawia jego poszczególne części.

  • Nauczyciel prezentuje uczniom prezentacje multimedialną: „Złudzenia wzrokowe”

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Prezentacja multimedialna

  • Schemat budowy oka

  • Materiał do zawiązania oczu

  • Niewielkie przyrządy znajdujące się w sali lekcyjnej

  • Tablica interaktywna

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Ćwiczenie

Formy pracy

  • Praca zbiorowa

  • Praca indywidualna

  • Rozmowa kierowana

Zadanie dla chętnych

Problemy ze słuchem u dzieci i młodzieży w Polsce. Czynniki wpływające na nieprawidłową zdolność słyszenia. Napisz referat opisujący powyższy problem, zapoznaj się z danymi statystycznymi.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Oko”

Prezentacja multimedialna „Złudzenia wzrokowe”

RsyqoURP29tHB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 79.50 KB w języku polskim
RJ4VlWUtpESNp

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 58.49 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3