Jaki jest arbuz? Ciężki, zielony, wydaje głuchy dźwięk, kiedy się w niego zapuka. Ma świeży, przyjemny zapach i jest bardzo słodki. Wszystkie te cechy owocu można poznać dzięki zmysłom. Człowiek widzi, zauważa przedmioty, wącha zapachy, słyszy, czuje poprzez dotyk, reaguje na zmiany temperatury, zdobywając informacje o tym, jaki jest świat oraz co dzieje się dookoła i wewnątrz ciała.

R1Sfr3eM153tK1
Dzięki zmysłowi wzroku wiadomo, że owoc jest zielony i kulisty. Dotyk informuje, że ma on twardą i gładką skórkę. Po rozkrojeniu arbuza zmysł powonienia rejestruje jego przyjemny zapach, a smak dostarcza ogromnej przyjemności jedzenia tego słodkiego owocu.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie układy oraz narządy budują organizm człowieka.

Twoje cele
  • Wymienisz narządy, które tworzą układ nerwowy człowieka.

  • Wskażesz zmysły i omówisz ich funkcje.

  • Opiszesz narządy zmysłów i ich działanie.

  • Zbadasz współdziałanie zmysłu węchu i smaku.

  • Wyjaśnisz, jak dbać o zmysły wzroku i słuchu.

iIm8NTNPXg_d5e230

1. Układ nerwowy jako centrum zarządzania

Zazwyczaj nawet nie zastanawiamy się nad tym, jak to się dzieje, że czujemy, widzimy i słyszymy. Za wszystkie te funkcje odpowiada układ nerwowy, który kontroluje pracę całego organizmu, bez przerwy odbierając i rozszyfrowując informacje pochodzące z otoczenia i ciała. Jest on odpowiedzialny za koordynację ruchową, utrzymywanie równowagi, oddychanie, pracę narządów wewnętrznych. Pozwala odczuwać emocje, uczyć się, zapamiętywać.

Układ nerwowy tworzą: część ośrodkowa, do której należą mózg i rdzeń kręgowy, oraz obwodowa, składająca się z nerwów.

R1QBMzLLEeyFW
Schemat układu nerwowego człowieka.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUnZZD0oC0NPc1
Na planszy widnieje mapa myśli. Przedstawiony jest duży, ciemno-zielony okręg z napisem: Układ nerwowy. Od niego wychodzą elementy: obwodowy i ośrodkowy. Elementy należące do kategorii obwodowy: nerwy. Elementy należące do kategorii ośrodkowy: mózg, rdzeń kręgowy.
Budowa układu nerwowego.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Budowa układu nerwowego

R14wuQhrM4Oyp
Mózg
  • Jest delikatny – chroni go twarda czaszka,
  • Jego powierzchnia jest bardzo pomarszczona,
  • Odbiera i analizuje informacje z narządów zmysłów,
  • Kontroluje mięśnie szkieletowe,
  • Kontroluje mięśnie szkieletowe,
  • Kontroluje mięśnie szkieletowe,
  • Kontroluje mięśnie szkieletowe,
  • , Rdzeń kręgowy
    • Pierwszy element listy
    • Drugi element listy
    • Trzeci element listy
    , Nerwy
    • Pierwszy element listy
    • Drugi element listy
    • Trzeci element listy
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    2. Jaki jest świat?

    Skąd mózg wie, jaki jest świat? Jak to możliwe, że narząd ten rozpoznaje, jakie decyzje ma wysłać do ciała?

    Narządy zmysłów to „odbiorniki” bodźców, czyli informacji płynących z otoczenia do organizmu. Każdy zmysł jest nastawiony na inne sygnały: węch na zapach, smak na… smaki przyjemne lub nieprzyjemne, wzrok na światło i kolory, słuch na dźwięk, a dotyk – na ciepło lub zimno, głaskanie, ucisk, ból. Tych pięć podstawowych zmysłów działa dzięki sprawnej pracy odpowiednich narządów: nosa, języka, oczu, uszu i skóry.

    Bodźce odebrane przez narządy zmysłów są przesyłane nerwami do rdzenia kręgowego i mózgu. Tam ulegają rozszyfrowaniu i uporządkowaniu: informacje o smaku nie mieszają się z tymi o dotyku, a wrażenia słuchowe docierają do innej części mózgu niż np. wzrokowe. Dzięki temu do narządów organizmu trafia odpowiednie polecenie w wiadomości zwrotnej z mózgu.

    R1cjxh1w2rIFQ1
    Zmysły współdziałają ze sobą: zapach i widok czegoś pysznego, co właśnie pojawiło się w zasięgu nosa i wzroku, wywoła reakcję, która w konsekwencji „poinformuje” mięśnie ręki o konieczności sięgnięcia po smakołyk.
    Źródło: Pexels, domena publiczna.

    3. Wzrok: co widzimy dzięki oczom?

    Na przykład wszystkie piękne kwiaty, które rosną na łące! Wzrok jest najważniejszym ze zmysłów. Odbierane informacje mogą dotyczyć światła, barw, kształtów, odległości czy ruchu zauważanych obiektów.

    Narządem wzroku jest oko. Do tego, by widzieć, potrzebuje ono wystarczająco dużo światła – promienie świetlne trafiają do gałki ocznej przez źrenicę, czarny punkt znajdujący się na środku oka. Potem przemieszcza się przez soczewkę – ta struktura w oku reguluje ostrość, tak jak ustawia się ją w aparacie fotograficznym. Wreszcie obraz tworzy się na siatkówcesiatkówkasiatkówce, skąd jest przekazywany do mózgu.

    Wzrok męczy się zwłaszcza przy zbyt długim wpatrywaniu się w przedmioty znajdujące się blisko naszych oczu – książki, monitory, smartfony. By utrzymać ten zmysł w dobrej kondycji, podczas nauki i korzystania z urządzeń elektronicznych warto robić przerwy, by przez pewien czas spoglądać na obiekty w oddali.

    R10vNvdsUpFeo1
    Obraz powstający na siatkówce jest rzeczywisty, pomniejszony i odwrócony. Stąd zostaje przekazany do mózgu.
    Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Ważne!

    Potrzebne jest dwoje oczu, by widzieć obraz w trzech wymiarach: wysokości, głębokości i szerokości. Jedno oko odbierałoby obraz płaski, co utrudniałoby ocenę np. ruchu widzianych przedmiotów.

    4. Węch i smak: jak współdziałają?

    Co czuje nos? Na przykład brzydkie zapachy! Oczywiście dużo przyjemniej jest wąchać te miłe – nie zawsze jednak można wybierać… Cząsteczki zapachów dostają się do nosa wraz z wdychanym powietrzem i są odbierane przez komórki węchowe. Ale to nie nos decyduje, czy aromat jest ładny, czy brzydki. Robi to mózg, gdy tylko otrzyma informację, która przywędruje do niego nerwami od komórek znajdujących się w nosie.

    W jamie ustnej znajdują się liczne kubki smakowe, które przesyłają informacje do mózgu o zjadanym pokarmie. Te struktury to niewielkie grudki z zagłębieniem, wyglądem przypominające kubeczki, stąd ich nazwa. Ulokowane są one na języku, podniebieniu i wewnętrznej stronie policzków. Za pomocą receptorówreceptorreceptorów rejestrują smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki i umami (mięsny).

    R4qoC1o8vdnyY1
    Nazwą umami określa się smak rosołowy, czyli mięsny. Składowe tego smaku obecne są też w grzybach, orzechach, sosie sojowym, płatkach drożdżowych, serach pleśniowych, jajkach, brokułach i pomidorach.
    Źródło: Pixabay, domena publiczna.

    Przypomnij sobie, jak smakuje jedzenie, kiedy masz katar i zupełnie zablokowany nos. Spróbuj jeść jabłko, zatykając nozdrza: nie jest tak pyszne jak zawsze, prawda? To dlatego, że zmysły smaku i powonienia są ze sobą ściśle połączone. Oba zaliczają się do zmysłów powiązanych z pracą układu pokarmowego.

    Kiedy jemy, zarówno receptory smaku, jak i węchu pobudzane są przez różne cząsteczki chemiczne, które do nich docierają przez nos lub jamę ustną. O ile jednak wyróżnia się tylko kilka receptorów smakowych, o tyle węchowych jest znacznie więcej, a każdy z nich reaguje na inny typ cząsteczek chemicznych.

    Prawidłowe współdziałanie zmysłów smaku i węchu jest bardzo ważne: odrzucający zapach ostrzega przed spożyciem nieświeżych lub zepsutych produktów, które mogą wywołać zatrucie. Z drugiej strony atrakcyjny zapach daje dużo przyjemności z jedzenia ulubionych potraw.

    Doświadczenie 1
    Problem badawczy

    Jakie narządy zmysłu biorą udział w powstawaniu wrażeń smakowych?

    Hipoteza
    Hipoteza 1

    W powstawaniu wrażeń smakowych bierze udział jedynie narząd zmysłu smaku.

    Hipoteza 2

    Narządy zmysłu smaku i węchu współpracują ze sobą podczas powstawania wrażeń smakowych.

    Co będzie potrzebne
    • 2 osoby

    • jednakowej wielkości drobne cząstki jabłka, ogórka, cebuli, marchewki

    • wykałaczki

    • chustka/szalik do zasłonięcia oczu

    • duża klamerka do prania

    Próba kontrolna:

    • osoba z zasłoniętymi oczami

    Próba badawcza:

    • ta sama osoba z zasłoniętymi oczami oraz nosem zatkanym klamerką

    Instrukcja
    1. Nadziej kawałki owoców i warzyw na wykałaczki.

    2. Chustką zasłoń oczy badanej osobie i podawaj jej do zjedzenia kolejno kawałki marchewki, cebuli, jabłka, ogórka.

    3. Poproś, aby po zjedzeniu każdego z kawałków rozpoznała, co to za pokarm.

    4. Powtórz doświadczenie. Ta sama osoba zatyka sobie nos za pomocą klamerki (klamerka musi wystarczająco szeroko się otwierać, by nie uciskać boleśnie nozdrzy), oddycha ustami.

    5. Podawaj jej do zjedzenia kawałki tych samych produktów, ale w innej kolejności niż przy pierwszym doświadczeniu.

    6. Porównaj, czy osoba badana rozpoznaje pokarmy tak samo trafnie jak poprzednio.

    RPyAgyyCnVaP8
    Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

    5. Dotyk: co czujemy przez skórę?

    Na przykład delikatny dotyk ulubionego koca czy miękkiego swetra. Skóra jest największym narządem ciała. Znajdują się w niej specjalne „odbiorniki” – receptory zwane ciałkami czuciowymi, które reagują na dotyk, zimno i ciepło oraz ból. Są rozmieszczone na całym ciele: najwięcej receptorów wrażliwych na dotyk znajduje się na wargach i opuszkach palców, a wrażliwych na ciepło – na łokciach i policzkach. Przekazują one – za pośrednictwem nerwów tworzących obwodową część układu nerwowego – odpowiednie informacje do mózgu.

    Dotyk jest bardzo ważnym zmysłem, który nie tylko wpływa na zdrowie i dobre samopoczucie (każdy potrzebuje przytulania!), ale także ostrzega o ewentualnym niebezpieczeństwie, np. przy dotknięciu czegoś gorącego.

    6. Słuch: co słyszymy dzięki uszom?

    Szum morskich fal, ptasie trele, lubianą piosenkę czy wołanie twojego imienia. Narządem słuchu, odbierającym te i inne dźwięki, jest ucho. Dźwięk, w postaci fali dźwiękowej, zbierany są przez zewnętrzną część ucha o kształcie muszli – małżowinę, która kieruje go w głąb. Tam, w zagłębieniu jednej z kości czaszki, leży ucho środkowe – właściwy narząd słuchu, który przekształca dźwięk w impuls nerwowy biegnący do mózgu. To mózg decyduje o tym, czy to, co słyszymy, oceniamy jako szum, szelest, mowę, muzykę itp. Mózg informuje też, czy dźwięk jest przyjemny, czy oznacza coś, przed czym należy uciekać!

    Kliknij oznaczenia cyfrowe na poniższej grafice, by poznać elementy budowy ucha.

    R1WemxCN4hjnv1
    Na planszy widnieje ilustracja interaktywna przedstawiająca budowę ucha ludzkiego. Na poszczególnych elementach umieszczono punkty interaktywne, po kliknięciu na które pojawiają się okna z opisami. Pod numerem jeden, znajduje Małżowina uszna, gdzie Uszy działają jak "lejki", do których wpływają dźwięki. Ma ona kształt półksiężyca i jest jasnoróżowa. Następnie pod numerem dwa, znajduje się przewód słuchowy, jest on ciemno-różowy, wąski i długi. To niewielki kanał zakończony błoną bębenkową. Jest chroniony specjalną wydzieliną, woskowiną. Następnie pod numerem trzy, znajduje się błona bębenkowa. Jest ona wypukła, zaokrąglona, nieduża i niebieska. To w nią uderzają dźwięki, które trafiają do ucha. Następnie widoczny jest numer cztery, kosteczki słuchowe. Są one pomarańczowe, cienkie i mają nieregularny kształt. Kosteczki słuchowe mają zabawne nazwy: strzemiączko, kowadełko i młoteczek, naprawdę przypominają wyglądem te przedmioty! Ich ruch przekazuje informacje o dźwięku do ślimaka. Pod numerem pięć, znajduje się ślimak. Ma on pomarańczowy kolor, jest zwinięty i przypomina kształtem ślimaka. Tu powstaje impuls nerwowy. Pod numerem sześć, znajduje się nerw słuchowy. Jest on ciemno-żółty, długi i pozawijany. Przekazuje impuls do mózgu. Pod numerem siedem, znajduje się trąbka Eustachiusza. Jest ona ciemno-czerwona, podłużna i rozległa. Chroni ucho przed infekcjami, wyrównuje ciśnienie.
    Budowa ucha.
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Słuch nie lubi hałasu – bardzo głośny i długotrwały dźwięk może go trwale uszkodzić. Uszy nie potrafią zamknąć się tak jak oczy, by ograniczyć nieprzyjemne bodźce. Dla zdrowia słuchu ważne są nasze codzienne zachowania: unikanie przebywania w głośnych miejscach oraz słuchania muzyki w słuchawkach, zwłaszcza dousznych, a także jak najczęstszy relaks w ciszy lub w otoczeniu przyjemnych, kojących dźwięków, np. szumu drzew czy morskich fal.

    R1AUXXZELx3S41
    Film przedstawiający zmysły człowieka.
    1
    Polecenie 1
    R1Gy8SOT2zEPd
    (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    1
    Polecenie 2
    Rb1dVwo8DMaF7
    (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    1
    Polecenie 3
    R170inob2iUxz
    (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

    Podsumowanie

    • Układ nerwowy człowieka składa się z części ośrodkowej, tworzonej przez mózg i rdzeń kręgowy, oraz z części obwodowej, zbudowanej z nerwów obwodowych.

    • U człowieka występuje pięć zmysłów: wzrok, węch, smak, słuch i dotyk.

    • Dzięki zmysłom organizm odbiera, analizuje i odpowiada na bodźce płynące ze środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego.

    • Za proces widzenia odpowiada zmysł wzroku (oczy).

    • Zmysł słuchu (uszy) umożliwia odbieranie fal dźwiękowych.

    • Zmysł węchu (nos) odpowiada za rozpoznawanie zapachów, a zmysł smaku (język) za rozpoznawanie smaków. Współpracują one ze sobą w odczuwaniu smaku spożywanych potraw.

    Słownik

    impuls nerwowy
    impuls nerwowy

    sygnał przekazywany od receptora przez układ nerwowy do mózgu

    receptor
    receptor

    wyspecjalizowana komórka lub narząd zmysłu, np. skóra, odbierające informacje z otoczenia

    siatkówka
    siatkówka

    cienka, przezroczysta błona wyścielająca wnętrze gałki ocznej; znajdują się w niej receptory wrażliwe na światło

    bg‑azure

    Zadania

    1
    Pokaż ćwiczenia:
    11
    Ćwiczenie 1
    R1O5Eh1r66iMQ
    Wskaż wszystkie poprawne dokończenia zdania.

    Kubki smakowe znajdują się: Możliwe odpowiedzi: 1. na języku, 2. w jamie nosowej, 3. na podniebieniu, 4. na wewnętrznej stronie policzków, 5. w żołądku
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    1
    Ćwiczenie 2
    RfllM8TIwunq8
    Znajdź pięć wyrazów opisujących cechy przedmiotów, które odbiera się przez zmysły. Aby zaznaczyć hasło, należy kliknąć jego pierwszą i ostatnią literę.
    Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
    RLoTG5HhWhcdn
    Ćwiczenie 2
    Wpisz w luki tekstu brakujące wyrażenia.
    R143Yg7SPpBdJ2
    Ćwiczenie 3
    Zaznacz prawdziwe stwierdzenia dotyczące mózgu człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
    Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
    RYqpMRBNJfyJk2
    Ćwiczenie 4
    Łączenie par. Oceń prawdziwość informacji dotyczących zmysłów.. Układ nerwowy dzieli się na ośrodkowy, do którego należą mózg i rdzeń kręgowy, oraz obwodowy, składający się z nerwów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Informacja, inaczej bodziec odbierany odpowiednim zmysłem, przesyłany jest nerwami do mózgu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najwięcej receptorów czuciowych dotyku znajduje się na plecach i na łokciach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zmysły smaku i powonienia są ze sobą powiązane.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek rozpoznaje cztery smaki: słony, słodki, gorzki i kwaśny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
    Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
    Rv4gAD9VlWETT2
    Ćwiczenie 5
    Połącz opisane wrażenia ze zmysłami, które je odbierają. Wzrok Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Słuch Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Węch Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Dotyk Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Smak Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie.
    Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
    R134q5kSaaW7H2
    Ćwiczenie 6
    Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Inna nazwa smaku mięsnego., 2. Jest konieczne, żeby widzieć.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    31
    Ćwiczenie 7
    R1OxhkrRqklM6
    Ułóż puzzle i zapisz, co przedstawia obrazek. Opisz, jakie wrażenia można odbierać w przedstawionej na zdjęciu sytuacji. Za pomocą których zmysłów są one odbierane?
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1DDH9bTvbrnl
    (Uzupełnij).
    Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
    R1UF2gdQfOGcm
    Ćwiczenie 7
    Zaznacz, jakie wrażenia można odbierać będąc na łące.
    31
    Ćwiczenie 8
    RjHqBNndXCDFP
    Wyjaśnij, dlaczego nie czujemy smaku potraw, kiedy mamy katar. (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    bg‑azure

    Notatnik

    RwHajEpedqa9c
    (Uzupełnij).
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    bg‑azure

    Bibliografia

    Bartosik A., Na ratunek! Czyli medycyna dawniej i dziś, Nasza Księgarnia, Warszawa 2021.

    Braun R., Siedem zmysłów. Jak je zrozumieć i wykorzystać, by lepiej żyć, Muza, Warszawa 2021.

    Encyklopedia ciała człowieka. Zmysły, Arystoteles, Ciechanów 2019.

    Maruszczak M., Wzrok, słuch, smak dają znak, czyli podróż do świata zmysłów, Nasza Księgarnia, Warszawa 2020.