Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Znaczenie białek w życiu człowieka

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcia peptyd i białko,

  • właściwości fizyczne białek.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zanalizować znaczenie białek w różnych aspektach (zdrowotnym, produkcji żywności, produkcji środków czystości i innych),

  • powiązać wiedzę zdobytą na lekcjach z życiem codziennym,

  • skutecznie argumentować swoje poglądy.

2. Metoda i forma pracy

Inscenizacja, praca z całym zespołem.

3. Środki dydaktyczne

Materiały zgromadzone przez uczniów, arkusze ewaluacji

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji (lekcja została omówiona trzy tygodnie wcześniej w celu umożliwienia uczniom przygotowania się do zajęć).

b) Faza realizacyjna

Wybrany uczeń lub nauczyciel zapoznaje wszystkich z tematyką lekcji i oddaje głos kolejno uczniom, którzy przygotowali prezentacje.

Na temat znaczenia białek wypowiadają się „fachowcy” (biolog, lekarz, dietetyk, stomatolog, sportowiec, farmaceuta i inni), przedstawiając przygotowane wcześniej materiały.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wystawia oceny i omawia przygotowanie klasy do tego typu lekcji, a następnie rozdanie arkusze ewaluacji (załącznik 1).

5. Bibliografia

  1. Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.

  2. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska A. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zaznacz długopisem ocenę swojego udziału w zajęciach:

Dokończ zdania:

W czasie lekcji podobało mi się ..................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

W czasie lekcji nie podobało mi się ............................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

Moim zdaniem lekcja była ..........................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja chemii prowadzona w formie inscenizacji pozwala wyzwolić aktywność nawet tych uczniów, którzy generalnie mają kłopot z „normalną” nauką chemii. Poza tym uczniowie bardzo przeżywają zajęcia prowadzone tą metodą. Są aktywni między innymi dzięki temu, że każdy z nich może osiągnąć powodzenie, tworzyć obszar współpracy i współodpowiedzialności.

R1aHCmKxUsxZi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.61 KB w języku polskim
RNaD5aXmssCFV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.67 MB w języku polskim