Znaczenie białek w życiu człowieka
Znaczenie białek w życiu człowieka
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcia peptyd i białko,
właściwości fizyczne białek.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zanalizować znaczenie białek w różnych aspektach (zdrowotnym, produkcji żywności, produkcji środków czystości i innych),
powiązać wiedzę zdobytą na lekcjach z życiem codziennym,
skutecznie argumentować swoje poglądy.
2. Metoda i forma pracy
Inscenizacja, praca z całym zespołem.
3. Środki dydaktyczne
Materiały zgromadzone przez uczniów, arkusze ewaluacji
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji (lekcja została omówiona trzy tygodnie wcześniej w celu umożliwienia uczniom przygotowania się do zajęć).
b) Faza realizacyjna
Wybrany uczeń lub nauczyciel zapoznaje wszystkich z tematyką lekcji i oddaje głos kolejno uczniom, którzy przygotowali prezentacje.
Na temat znaczenia białek wypowiadają się „fachowcy” (biolog, lekarz, dietetyk, stomatolog, sportowiec, farmaceuta i inni), przedstawiając przygotowane wcześniej materiały.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wystawia oceny i omawia przygotowanie klasy do tego typu lekcji, a następnie rozdanie arkusze ewaluacji (załącznik 1).
5. Bibliografia
Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska A. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zaznacz długopisem ocenę swojego udziału w zajęciach:
Dokończ zdania:
W czasie lekcji podobało mi się ..................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
W czasie lekcji nie podobało mi się ............................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
Moim zdaniem lekcja była ..........................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja chemii prowadzona w formie inscenizacji pozwala wyzwolić aktywność nawet tych uczniów, którzy generalnie mają kłopot z „normalną” nauką chemii. Poza tym uczniowie bardzo przeżywają zajęcia prowadzone tą metodą. Są aktywni między innymi dzięki temu, że każdy z nich może osiągnąć powodzenie, tworzyć obszar współpracy i współodpowiedzialności.