Znaczenie felietonu w publicystyce prasowej - na przykładzie felietonów Jerzego Pilcha
Znaczenie felietonu w publicystyce prasowej (na przykładzie felietonów Jerzego Pilcha)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zapoznaje się z :
- genezą i wyznacznikami gatunkowymi felietonu,
- podstawowymi informacjami na temat publicystyki Jerzego Pilcha.
b) Umiejętności
Uczeń:
- rozumie znaczenie felietonu we współczesnej publicystyce,
- wymienia cechy felietonu decydujące o jego atrakcyjności prasowej.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, wykład
3. Środki dydaktyczne
Fragmenty felietonów Jerzego Pilcha zaczerpnięte z tygodnika „Polityka”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia genezę i wyznaczniki gatunkowe felietonu:
(fr*. feuilleton* – zeszycik, odcinek powieści), specyficzny rodzaj publicystyki; krótki utwór dziennikarski (prasowy, radiowy, telewizyjny), napisany lekko i błyskotliwie, utrzymany w osobistym tonie oraz wyrażający – często w sposób skrajny i złośliwy – subiektywny punkt widzenia autora.
Gatunek ten pojawił się w XVIII wieku na łamach francuskiego „Journal des Débats”. Felieton jest zwykle umieszczany w stałej kolumnie (tzn. stronie gazety lub czasopisma – stąd po angielsku stały felietonista to columnist), zwanej kolumną felietonową. Za arcymistrzów współczesnego felietonu polskiego uchodzą Maciej Rybiński, Antoni Słonimski, Stefan Kisielewski, Daniel Passent (z autorów dawniejszych – Bolesław Prus), zaś felietonu zagranicznego – Umberto Eco.
Swoją karierę felietonisty Jerzy Pilch rozpoczynał w „Tygodniku Powszechnym”. Od 1999 roku pisarz współpracuje z redakcją „Polityki”.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia fragmenty wybranych felietonów Jerzego Pilcha
1) Jazda do Warszawy – elieton stanowi przegląd „duchowych i cielesnych” kontaktów pisarza ze stolicą.
2) O kunszcie nogi – w tym felietonie przejawia się fascynacja Pilcha piłką nożną.
3) Czytanie w niedzielę – felieton ten zawiera wątki autobiograficzne. Pilch powraca w nim do swojego rodzinnego domu.
4) Gdzie jest niebo? – felieton dotyczący twórczości Czesława Miłosza.
Podczas analizy poszczególnych tekstów nauczyciel pyta uczniów o cechy felietonu, które są najistotniejsze dla przeciętnego odbiorcy. Są to cechy:
- subiektywizm autora,
- możliwość utożsamienia się czytelnika ze spojrzeniem felietonisty na rzeczywistość,
- poznanie opinii na temat kontrowersyjnych wydarzeń, ale też opinii o książkach czy filmach,
- większa atrakcyjność komentarza niż suchych faktów.
5. Bibliografia
Fragmenty felietonów Jerzego Pilcha zaczerpnięte z tygodnika „Polityka”.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Porównaj wybrany felieton Jerzego Pilcha ze zwykłym artykułem prasowym. Wskaż podobieństwa i różnice.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak