Znaczenie handlu w gospodarce kraju - scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji – Znaczenie handlu w gospodarce kraju
- uczeń zna terminy: import, eksport, marża, handel zagraniczny, saldo bilansu
zagranicznego, opłata akcyzowa,
- uczeń zna typy handlu,
- uczeń rozumie potrzebę rozwoju handlu we współczesnym świecie.
Umiejętności
uczeń potrafi na podstawie danych obliczyć bilans handlu zagranicznego,
potrafi wskazać zależności między handlem a innymi działami gospodarki narodowej.
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach
Metody: Mapa mentalna, JIGSW
Środki dydaktyczne
Podręcznik „Planeta 3”, Szkolny słownik geograficzny J. Flis, karty pracy z zadaniami dla ekspertów.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z klasy drugiej dotyczące podziału strefy usług na sektory np. wymień działy gospodarki zaliczane do usług; czy znasz dział usług odpowiedzialnych za wymianę towarową?
nauczyciel przypomina, że handel obejmuje działalność gospodarczą, która polega na pośredniczeniu w ruchu dóbr materialnych od wytwórcy do spożywcy na zasadzie kupna i sprzedaży .
nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 osobowe (np. przez odliczanie do 3)
nauczyciel pisze na środku tablicy słowo „handel” i prosi uczniów o podawanie oraz zapisywanie na tablicy rodzajów handlu, a tym samym tworzy mapę mentalną (zapis graficzny podziału usług)
nauczyciel podaje temat lekcji „Znaczenie handlu w gospodarce kraju „ i objaśnia główne cele lekcji
nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów
każdy uczeń 1,2,3 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia
Grupy początkowo pracują wg schematu:
w 1. etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 3‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3)
w 2. etapie uczniowie przemieszczają się; tworzą grupy ekspertów czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania – punkt pierwszy zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie opracowując punkt 2, 3
praca w grupach ekspertów
nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy
uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.
nauczyciel, wykorzystując pytania z kart ekspertów, zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości. Sprawdza stopień opanowania zagadnienia i ocenia pracę uczniów.
Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II, SOP Toruń 1999.
Flis Jan. Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańs -Straszyn 2004.
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn.2004.