Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Znaczenie handlu w gospodarce kraju

- uczeń zna terminy: import, eksport, marża, handel zagraniczny, saldo bilansu

zagranicznego, opłata akcyzowa,

- uczeń zna typy handlu,

- uczeń rozumie potrzebę rozwoju handlu we współczesnym świecie.

Umiejętności

  • uczeń potrafi na podstawie danych obliczyć bilans handlu zagranicznego,

  • potrafi wskazać zależności między handlem a innymi działami gospodarki narodowej.

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach

Metody: Mapa mentalna, JIGSW

Środki dydaktyczne

Podręcznik „Planeta 3”, Szkolny słownik geograficzny J. Flis, karty pracy z zadaniami dla ekspertów.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z klasy drugiej dotyczące podziału strefy usług na sektory np. wymień działy gospodarki zaliczane do usług; czy znasz dział usług odpowiedzialnych za wymianę towarową?

  • nauczyciel przypomina, że handel obejmuje działalność gospodarczą, która polega na pośredniczeniu w ruchu dóbr materialnych od wytwórcy do spożywcy na zasadzie kupna i sprzedaży .

  • nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 osobowe (np. przez odliczanie do 3)

  • nauczyciel pisze na środku tablicy słowo „handel” i prosi uczniów o podawanie oraz zapisywanie na tablicy rodzajów handlu, a tym samym tworzy mapę mentalną (zapis graficzny podziału usług)

  • nauczyciel podaje temat lekcji „Znaczenie handlu w gospodarce kraju „ i objaśnia główne cele lekcji

  • nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów

  • każdy uczeń 1,2,3 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia

Grupy początkowo pracują wg schematu:

  • w 1. etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 3‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3)

  • w 2. etapie uczniowie przemieszczają się; tworzą grupy ekspertów czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania – punkt pierwszy zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie opracowując punkt 2, 3

  • praca w grupach ekspertów

  • nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy

  • uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.

    • nauczyciel, wykorzystując pytania z kart ekspertów, zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości. Sprawdza stopień opanowania zagadnienia i ocenia pracę uczniów.

    1. Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II, SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan. Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

    5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2006.

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańs -Straszyn 2004.

    7. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn.2004.

Karta pracy ucznia

Rv7BNt61mZToF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.50 KB w języku polskim