Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Znaczenie związków frazeologicznych w codziennym życiu człowieka

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

- pojęcie związek frazeologiczny,

- klasyfikację związków frazeologicznych (zwroty, wyrównania, frazy).

b) Umiejętności

Uczeń wskazuje i klasyfikuje związki frazeologiczne w różnych tekstach.

2. Metoda i forma pracy

wykład, ćwiczenia

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik (H. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel tłumaczy pojęcie związek frazeologiczny. Uczniowie zapisują następującą definicję: związek frazeologiczny, to takie połączenie wyrazowe (dwa wyrazy lub więcej), którego składników nie można zmieniać na inne ani rozdzielać dodatkowymi elementami bez zmiany znaczenia związku. Frazeologizm ma znaczenie jako całość, np. panna młoda, w gorącej wodzie kąpany.

Nauczyciel przedstawia uczniom klasyfikację związków frazeologicznych, ich podział na wyrażenia, zwroty i frazy. Następnie przedstawia i tłumaczy klasyfikację związków frazeologicznych ze względu na łączliwość ich członów.

b) Faza realizacyjna

Po zapisaniu definicji w zeszytach i zrozumieniu treści przekazanych przez nauczyciela, uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu ćwiczeń (załącznik 1).

5. Bibliografia

H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia:

Załącznik 1

1) Uporządkuj niżej podane przykłady według przynależności do danego rodzaju związków frazeologicznych: czarna rozpacz; co ma wisieć, nie utonie, dać nogę, mąż opatrzności, dusza towarzystwa, ostatni Mohikanin, zasięgnąć języka, ostatni krzyk mody, smalić cholewki.

2) Co oznaczają związki frazeologiczne występujące w języku potocznym: wpuścić kogoś w maliny, wciskać kit, dać w łapę, mieć czyste ręce?

3) Uzupełnij przysłowia, wpisując w puste miejsca odpowiedni wyraz:

Czym........ bogata, tym rada.

Biednemu zawsze........w oczy [wieje].

Co........, to obyczaj.

4) Połącz związek frazeologiczny z odpowiednim znaczeniem:

1. biedny jak mysz kościelna

2. zły jak pies

3. silny jak koń

4. dumny jak paw

5. pracowity jak mrówka

6. chytry jak list

7. zdrów jak ryba

8. mieć węża w kieszeni

9. mieć węża w kieszeni

10. czarna owca

11. mieć muchy w nosie

a. bardzo uparty, wytrwały, nieustępliwy

b. dużo pracuje, pilny

c. bardzo zły, wściekły

d. chytry, sprytny, przebiegły

e. zdrowy, odporny, zahartowany

f. silny, krzepki, mocny

g. dumny z wyglądu zewnętrznego, zarozumiały, wyniosły

h. mieć zły humor, kaprysić

i. o kimś, kto jest biedny i nie ma pieniędzy

j. być skąpym, przesadnie oszczędzać

k. ktoś ma “czarny charakter”

b) Zadanie domowe

Wypisz maksymalnie 10 związków frazeologicznych z polszczyzny potocznej, określ, co znaczą i sklasyfikuj je.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1F8h2cCqlnwa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.54 KB w języku polskim
R1bnI1eVXpeGw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim