Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: Znając imiesłowy…

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

3. Świadomość językowa. Uczeń:

8) odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane; rozpoznaje tryby i strony (czynną i bierną) czasownika oraz imiesłowy – wyjaśnia ich funkcje w tekście.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Zna formy osobowe i nieosobowe czasownika,

  • Zna rodzaje imiesłowów,

  • Wie, jaką funkcję imiesłowy pełnią w zdaniu.

Nabywane umiejętności:

  • Określania form gramatycznych czasownika (aspekt, tryb, strona),

  • Odnajdywania i nazywania imiesłowów w zdaniu.

Kompetencje kluczowe:

  • Umiejętność uczenia się,

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: film „Imiesłowy”,

  • Sprzęt multimedialny: rzutnik, ekran, tablica interaktywna,

  • Karta pracy dla uczniów (załącznik do scenariusza),

  • Koperty z kartkami z zapisanymi czasownikami w formie nieosobowej,

  • Dowolny słownik frazeologiczny.

Metody nauczania:

  • Problemowa: rozmowa kierowana,

  • Praktyczne: praca z tekstem,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów. Informuje, że w ramach wprowadzenia do lekcji obejrzą film (zasób multimedialny). Prosi, by zwrócili uwagę na jego główne treści: zanotowali, czego dotyczą, jakich struktur gramatycznych, jakie przykłady pojawiły się w nim. Po emisji uczniowie wymieniają swoje spostrzeżenia, prawdopodobnie domyślą się też tematyki zajęć: nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji (niedokończony) i zapoznaje klasę z jej celami.

Etap realizacji

Nauczyciel, korzystając z wiedzy uczniów, rysuje na tablicy notatkę graficzną (podział czasowników na osobowe i nieosobowe, przy nieosobowych podział na bezokoliczniki, formy zakończone na -no, -to oraz imiesłowy). Uczniowie przepisują notatkę do zeszytu.

Następnie otrzymują koperty z czasownikami w formie nieosobowej. Podane wyrazy mają pogrupować na bezokoliczniki, formy zakończone na -no, -to oraz imiesłowy. Po zakończonej pracy uczniowie głośno odczytują podzielone czasowniki. Imiesłowy z kopert przepisują do zeszytu, nazywają je, podają bezokoliczniki, od jakich zostały utworzone, oraz aspekt tych czasowników. Chętni czytają wykonane ćwiczenie, pozostali sprawdzają i poprawiają ewentualne błędy. Uczniowie w czteroosobowych zespołach wypełniają karty pracy (załącznik do scenariusza: odpowiedzi do zadania nr 3 to Holender, serce, krzyk, spojrzenie, lis, encyklopedia, łby, gwiazda, sprawa).

Podsumowaniem tego etapu zajęć będzie rozmowa z uczniami na temat różnorodności struktur składniowych (umiejętność poprawnego stosowania imiesłowów wzbogaca nasze wypowiedzi, pozwala uniknąć powtórzeń itp.).

Etap końcowy

Na zakończenie prowadzący zajęcia prosi, aby każdy uczeń dokończył temat lekcji podany na tablicy. Chętni odczytują zakończenie tematu na głos.

Zapis pracy domowej:

Ułóż fragment relacji z dowolnego meczu, w którym użyjesz jak najwięcej imiesłowów. Podkreśl imiesłowy.

Dodatkowo:

Scenariusz może być wykorzystany także na lekcji powtórzeniowej dotyczącej tych zagadnień gramatycznych.

RsagTqflHkPLn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 169.67 KB w języku polskim
R1Ze6gqKVlqMX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 169.67 KB w języku polskim
RCHlu6xOo10En

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 169.67 KB w języku polskim
RpZEOFPfupLoV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.00 KB w języku polskim
R4T9oj4krpqkF

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 83.22 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3