Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Znajdź wśród drzew przyjaciela – rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna rodzaje liści roślin okrytonasiennych,

  • zna pospolite gatunki drzew, ich liście i owoce,

  • rozumie znaczenie drzew w przyrodzie i w życiu człowieka.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi na podstawie liści nazywać drzewa,

  • potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykazuje właściwy stosunek do świata żywego,

  • współpracuje w grupie,

  • przyjmuje postawę odpowiedzialności za stan środowiska,

  • tworzy emocjonalne więzi z przyrodą.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, obserwacja, gra dydaktyczna: „ spotkanie z drzewem”, „gra leśna”, indywidualna i grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Przewodnik do rozpoznawani……., wzory kształtów liści drzew i krzewów, które spodziewamy się spotkać na trasie spaceru, chustka do zawiązania oczu.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Pogadanka: przypomnienie budowy zewnętrznej liści i ich rodzajów.

3. Nauczyciel rozmawia z dziećmi, jakie drzewa i krzewy spodziewamy się spotkać na spacerze, w trakcie rozmowy pokazuje wzory ich liści. Objaśnia zasady korzystania z przewodnika.

b) Faza realizacyjna

  1. Wyjście w najbliższe otoczenie szkoły, gdzie możemy spotkać drzewa i krzewy.

2. Gra „ Spotkanie z drzewem” – zawiązujemy dziecku oczy chustką, prowadzimy do drzewa, aby się go „nauczyło”, następnie odprowadzamy kilka metrów i prosimy , aby odnalazł swoje drzewo. Pobudzamy zainteresowanie zadając pytania – jaki jest zapach drzewa, czy kora jest szorstka, czy gładka, sucha czy wilgotna?

3. Po pierwszym pokazie dzieci pracują w parach.

4. Dzieci uczą się rozpoznawania gatunków drzew w trakcie „gry leśnej”. Wybieramy dziecko, któremu wręczamy liść i cicho podajemy nazwę gatunku. Dziecko ustawia się pod odpowiednim drzewem, a cała grupa przechodząc gęsiego podaje szeptem nazwę. Dzieci mogą korzystać z przewodnika. Po przejściu całej grupy dziecko dołącza się na koniec grupy i całość powtarza się z innym dzieckiem i z innym drzewem.

c) Faza podsumowująca

  1. Wykorzystując zebrane liście sprawdzamy, zapamiętane nazwy drzew.

  2. Praca w domu – przygotuj zielnik drzew, które poznałeś.

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R4DKrhn5EACyR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 75.29 KB w języku polskim
Rs4j2UbFPUKbR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim