Znajdź wśród drzew przyjaciela – rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew
Znajdź wśród drzew przyjaciela – rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna rodzaje liści roślin okrytonasiennych,
zna pospolite gatunki drzew, ich liście i owoce,
rozumie znaczenie drzew w przyrodzie i w życiu człowieka.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi na podstawie liści nazywać drzewa,
potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.
c) Postawy
Uczeń:
wykazuje właściwy stosunek do świata żywego,
współpracuje w grupie,
przyjmuje postawę odpowiedzialności za stan środowiska,
tworzy emocjonalne więzi z przyrodą.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, obserwacja, gra dydaktyczna: „ spotkanie z drzewem”, „gra leśna”, indywidualna i grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Przewodnik do rozpoznawani……., wzory kształtów liści drzew i krzewów, które spodziewamy się spotkać na trasie spaceru, chustka do zawiązania oczu.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Pogadanka: przypomnienie budowy zewnętrznej liści i ich rodzajów.
3. Nauczyciel rozmawia z dziećmi, jakie drzewa i krzewy spodziewamy się spotkać na spacerze, w trakcie rozmowy pokazuje wzory ich liści. Objaśnia zasady korzystania z przewodnika.
b) Faza realizacyjna
Wyjście w najbliższe otoczenie szkoły, gdzie możemy spotkać drzewa i krzewy.
2. Gra „ Spotkanie z drzewem” – zawiązujemy dziecku oczy chustką, prowadzimy do drzewa, aby się go „nauczyło”, następnie odprowadzamy kilka metrów i prosimy , aby odnalazł swoje drzewo. Pobudzamy zainteresowanie zadając pytania – jaki jest zapach drzewa, czy kora jest szorstka, czy gładka, sucha czy wilgotna?
3. Po pierwszym pokazie dzieci pracują w parach.
4. Dzieci uczą się rozpoznawania gatunków drzew w trakcie „gry leśnej”. Wybieramy dziecko, któremu wręczamy liść i cicho podajemy nazwę gatunku. Dziecko ustawia się pod odpowiednim drzewem, a cała grupa przechodząc gęsiego podaje szeptem nazwę. Dzieci mogą korzystać z przewodnika. Po przejściu całej grupy dziecko dołącza się na koniec grupy i całość powtarza się z innym dzieckiem i z innym drzewem.
c) Faza podsumowująca
Wykorzystując zebrane liście sprawdzamy, zapamiętane nazwy drzew.
Praca w domu – przygotuj zielnik drzew, które poznałeś.
5. Bibliografia
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak