Znaki zodiaku
Ważne daty
79 n.e. – wybuch wulkanu Wezuwiusz, który zniszczył i przykrył popiołem na wiele stuleci miejscowości w Italii, tj. Pompeje, Herculaneum i Stabiae.
Ok. 140 n.e. – Klaudiusz Ptolemeusz napisał Almagest, będący kompedium ówczesnej wiedzy astronomicznej.
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:
6. zna podstawowe techniki przekładu tekstu łacińskiego;
7. zna zasady tworzenia spójnego i zgodnego z polską normą językową przekładu z języka łacińskiego na język polski;
17) potrafi korzystać ze słownika łacińsko‑polskiego przy sporządzaniu przekładu;
18) potrafi w przypadku wyrazów wieloznacznych wybrać znaczenie odpowiednie dla kontekstu/tematyki tłumaczonego tekstu;
19) dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego z zakresu tekstów określonych w kanonie na język polski, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
3) mity o głównych herosach – Prometeusz, Herakles, Tezeusz, Argonauci;
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
3) mity o głównych herosach – Prometeusz, Herakles, Tezeusz, Argonauci;
14. potrafi rozpoznać i poddać interpretacji w kontekście kultury greckiej i rzymskiej oraz kultur późniejszych następujące kluczowe zjawiska z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:
1) obecność tradycji greckiej i rzymskiej we współczesnym życiu publicznym i kulturalnym;
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
2) nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy;
3) dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;
wyjaśniać etymologię polskich słów związanych z wszechświatem;
rozumieć przeczytany tekst i odpowiadać na proste pytania związane z tekstem w języku łacińskim;
wyjaśniać mitologiczne pochodzenie znaków Zodiaku;
powiązywać dzieła sztuki z poznanymi mitami.
Etymologia słów związanych z wszechświatem, które wywodzą się z greki i łaciny
zodiakzodiak – gr. Zodiakos (zodiaion – zwierzątko + kyklos – krąg, koło), dosłownie „krąg małych zwierzątek”. Wprawdzie Waga zwierzątkiem nie jest, ale pierwotnie nie uznawano jej jako osobny znak, lecz jako część Skorpiona.
astrologiaastrologia – gr. Astrologia (astron – gwiazda + legein – mówić) pierwotnie astrologia była uważana za naukę o gwiazdach, gwiazdozbiorach i sklepieniu niebieskim. Dopiero w XV w. znaczenie tego słowa zaczęło się zmieniać na naukę dotyczącą wpływu układów planet i gwiazd na ludzkie losy. Zaś pierwotne znaczenie astrologii przejęła astronomia.
astronauta – gr. (astron – gwiazda + nautes – żeglarz) – osoba podróżująca po kosmosie
kometakometa – gr. Aster kometes – długowłosa gwiazda
kosmoskosmos – gr. Kosmos- porządek, uporządkowane ułożenie
galaktykagalaktyka – gr. Galaxias kyklos – mleczny krąg (gala, galaktos – mleko)
konstelacjakonstelacja – łac. Constellatio (cum – razem + stellare, stellatum – świecić)
Znaki Zodiaku a mitologia













1. Aquārius Wodnik – konstelacja równikowa, w Polsce widziana latem i jesienią. Znak Zodiaku (20 stycznia – 18 lutego) wyobrażony w postaci człowieka nalewającego wodę z garnka. Na Środkowym Wschodzie ta pora roku obfitowała w powodzie i deszcze. Łączy się z mitem o Ganimedesie, pięknym synu króla Troi Trosa, który (Owidiusz, Metamorfozy, 10, 155) został porwany na Olimp przez zakochanego w nim Zeusa, który przybrał postać orła. Orzeł zamieniony został w gwiazdozbiór Orła (łac.Aquila), a Ganimedes Wodnika. „Ganimedes nalewający wino Zeusowi”. Ateński krater kielichowy, malarstwo czerwonofigurowe. 490-480 p.n.e. The Metropolitan Museum of Art., Nowy Jork.
2. Capricornus Koziorożec – (22 grudnia – 19 stycznia)konstelacja zodiakalna położona na południowej półkuli nieba. W Polsce widoczna latem. Znana była już w starożytności, starożytni Grecy łączyli ją z postacią bożka Pana, syna Hermesa, który był opiekunem pasterzy i kóz. Przedstawiano go najpierw w postaci capa, a później człowieka z nogami, rogami i uszami kozła. Konstelację Koziorożca starożytni Grecy widzieli jako pół kozła pół rybę, dlatego utożsamiano go z Panem, który podczas ucieczki bogów z Olimpu do Egiptu przed groźnym Tyfonem przybrał właśnie taką postać. „Pan i Eros”, część trzyosobowej grupy (Pan, Eros i Afrodyta). 100 p.n.e., Delos. Narodowe Muzeum Archeologiczne, Ateny.
3. Sagittārius Strzelec – (22 listopada– 21 grudnia) konstelacja nieba południowego, w Polsce widziana latem na tle jasnego jądra Drogi Mlecznej. Kojarzony z nieśmiertelnym Chironem, synem Kronosa, najsłynniejszym z centaurów, który był znany ze swej mądrości i uczoności i z tego powodu był wychowawcą herosów, np. Achillesa i Jazona. Był też przyjacielem Heraklesa, który przypadkowo, walcząc z atakującymi go innymi Centaurami chcącymi się schronić w siedzibie Chirona w Malei , zranił wychowawcę herosów strzałą zatrutą jadem Hydry Lerneńskiej w kolano. Jako że Chiron był nieśmiertelny, nie umarł od zatrutej strzały, ale z powodu jadu czekało go wieczne cierpienie. Dlatego oddał swoją nieśmiertelność Prometeuszowi a Zeus umieścił Chirona na firmamencie niebieskim jako gwiazdozbiór Strzelca albo Centaura. „Centaur Chiron w towarzystwie Satyra”, Krater kielichowy, malarstwo czerwonofigurowe. Paestum, Południowe Włochy, 350 – 325 r. p.n.e.
4. Scorpius Skorpion - ( 24 października – 21 grudnia) konstelacja równikowa, w Polsce widziana wiosną i latem. W mitologii greckiej konstelacja Skorpiona związana jest z mitem o Orionie, olbrzymim i pięknym beockim myśliwym, który już u Homera jest utożsamiany z gwiazdozbiorem. Oślepiony przez wściekłego ojca Meropy, którą Orion zgwałcił, wędrował z przewodnikiem ku wschodowi słońca, by Helios przywrócił mu wzrok. Ukąszony przez Skorpiona zginął i został przeniesiony jako konstelacja na nieboskłon. Te dwie konstelacje nigdy nie są widziane na niebie razem, Orion wschodzi więc tylko wtedy, gdy Skorpion zajdzie. „Pejzaż z Orionem”, Nicolas Poussin, 1658. The metropolitan Museum of Art, Nowy Jork.
5. Lībra Waga – (22 września – 23 października) gwiazdozbiór nieba południowego, w Polsce widoczny wiosną i latem. Konstelacja ta znana była już w starożytności, choć starożytni Grecy uznawali ją za szczypce sąsiadującego z nią Skorpiona. Rzymianie dostrzegli w niej osobny gwiazdozbiór i kojarzyli z Astreą, boginią sprawiedliwości, która według poetów żyła na ziemi w złotym wieku. Jednak zbrodnie ludzi sprawiły, że później Astrea opuściła ziemię i schroniła się na nieboskłonie tworząc gwiazdozbiór Wagi. Przedstawiana jako kobieta trzymająca wagę lub jako waga. „Bogini Sprawiedliwości Astrea”, Giacomo Berger. Wnętrze Pałacu Królewskiego w Casercie, sala Astrei.
6. Virgō Panna – (23 sierpnia – 22 września) gwiazdozbiór nieba południowego, największy z gwiazdozbiorów zodiakalnych, w Polsce widoczny wiosną. Wyobrażana jako młoda dziewczyna trzymająca w ręku kłos zboża. Utożsamiano ją z boginią płodności (wśród nich babilońska i asyryjska bogini Ishtar) lub boginią urodzaju. Rzymianie nazywali tę konstelację Ceres, od imienia bogini żniw. Była też kojarzona z grecką Persefoną, która jako żona Hadesa przez 1/3 roku przybywa w podziemiach, pozostałą część roku spędza przy matce Demeter jako Kora – jest opiekunką kiełkującego ziarna. Widziano także w konstelacji Panny Astreę, rzymską boginię sprawiedliwości ważącą sprawiedliwość na położonej obok wadze (konstelacja Wagi). W późniejszych czasach kojarzono tę konstelację z Matką Boską, której urodziny świętowane są tradycyjnie 8 września (czyli pod znakiem Panny). „Bogini Demeter”, rzymski odpowiednik Ceres. Marmurowy posąg, Państwowe Muzeum Ermitażu. St Petersburg.
7. Leō Lew – (23.07 – 23.08) konstelacja równikowa, w Polsce widoczna zimą i wiosną. Gwiazdozbiór lwa łączy się z historią prac Heraklesa, którego pierwszym zadaniem było zabicie Lwa Nemejskiego, wnuka Tyfona i syna Sphinks, o skórze tak grubej, że nie przebijało jej żadne ostrze. Lew ten zamieszkiwał pieczarą o dwóch wejściach. Sprytny Herakles zatarasował jedno z nich, zwabił lwa do pieczary i udusił go gołymi rękoma, co tak przeraziło Eurysteusza, że od tej pory chciał się z nim kontaktować tylko przez posłańców. Herakles używał skóry lwa jako swoistej tarczy, która chroniła go przed wszelkimi ciosami i stała się ona jego atrybutem. Najjaśniejsza gwiazda gwiazdozbioru Regulus była w starożytności symbolem monarchii. „Hercules i lew nemejski”, Peter Paul Rubens. Technika: olej na desce. Ok. 1639 r. The Harvard Art Museum.
8. Cancer Rak – (22 czerwca – 22 lipca) konstelacja równikowa, w Polsce widziana zimą. Przedstawiany jako krab, homar lub rak. Podobnie jak lew mitologicznie odnosi się do herosa Heraklesa i jest związany z jego drugim zadaniem, czyli zabiciem Hydry Lernejskiej, olbrzymiego węża o dziewięciu głowach, które odrastały natychmiast po odcięciu. Hydra była zdolna zabić swym oddechem. Podczas walki z potworem, który oplótł jedną stopę Heraklesa z moczaru wynurzył się wielki rak i wbił mu się szczypcami w drugą. Ostatecznie heros pokonał hydrę przypalając rany po odrąbanych łbach tak, że przestały odrastać, raka zaś zmiażdżył. Hera, która nie sprzyjała Heraklesowi postanowiła docenić starania raka i przeniosła go na niebo jako konstelację gwiazd. „Athena oraz Herakles atakowany przez kraba i Hydrę Lernejską”, 500-475 p.n.e. Attycki lekythos (naczynie do przechowywania oliwy), malowane na białym tle. Luwr.
9. Geminī Bliźnięta – (21 maja – 21 czerwca) konstelacja zodiakalna położona na północnym niebie, widziana w Polsce zimą i wiosną. Jej najjaśniejszymi gwiazdami są Castor i Pollux, co jest ewidentnym odniesieniem do mitycznych bliźniaków, Dioskurów (gr. Kastor i Polydeukes) synów Ledy, która jednej nocy nieświadomie poczęła dwóch synów, z których jeden był synem Zeusa – Bóg pod postacią łabędzia zbliżył się do pięknej Ledy tej samej nocy, w której obcowała ona ze swoim mężem. W związku z tym Kastor, zaklinacz koni był śmiertelnym synem Tyndareosa, zaś Pollux, pięściarz, nieśmiertelnym synem Zeusa. Bracia byli ze sobą bardzo związani i gdy Kastor poległ, Pollux prosił Zeusa, by mógł podzielić się z bratem nieśmiertelnością. Bóg zgodził się na to i odtąd żyją jeden dzień na dole i jeden dzień na górze. Rzymianie czcili Dioskurów bardzo gorliwie i przyznawali Kastorowi wyższość nad Polluxem nazywając obu braci – Castores. Oprócz tej pary bliźniąt odnoszono konstelację Geminī m.in. do Romulusa i Remusa. „Speculum Romanae Magnificentiae”, Posągi Dioskurów na Kwirynale, anonim. 1546 r. The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork.
10. Taurus Byk – (20 kwietnia – 20 maja) konstelacja zodiakalna na niebie północnym, widoczna w Polsce jesienią i zimą. Mitologicznie gwiazdozbiór ten nawiązuje do kolejnej miłosnej metamorfozy Zeusa, który pod postacią oswojonego byka zbliżył się na łące do niczego nie podejrzewającej córki króla Tyru, Europy. Gdy dziewczyna ośmielona wdrapała się na jego grzbiet, Zeus porwał ją przez morze na Kretę i tam połączył się z nią w miłości. Owocem tej miłości byli synowie Minos i Radamantys. „Zeus i Europa”, fresk z domu Jazona w Pompejach. I w p.n.e.
11. Ariēs Baran – (21 marca – 19 kwietnia) konstelacja nieba północnego, widoczna w Polsce jesienią i zimą. Utożsamiano gwiazdozbiór barana z egipskim bogiem Amonem. W mitologii greckiej konstelacja ta wywodzi się z opowieści o Friksosie i Helle, dzieciach króla Orchomenos, Atamasa z jego pierwszą żoną boginią Nefele. Jego druga żona, zazdrosna Ino prześladowała dzieci poprzedniczki, w związku z tym Nefele ukazała się im we snie i nakazała ucieczkę, zesłała im w tym celu barana o złotym runie, który poniósł dzieci na wschód. Gdy lecieli nad cieśniną oddzielającą Europę od Azji Helle spadła do morza, które odtąd nosi nazwę „morze Helle” czyli Hellespont. Friksos dotarł do Kolchidy i wdzięczny za ocalenie złożył baranka w ofierze Zeusowi, zaś złote runo powiesił na dębie w świętym gaju Aresa. Później będzie ono celem wyprawy Argonautów. Tymczasem Zeus umieścił barana na nieboskłonie jako gwiazdozbiór. „Friksos i Helle”, fresk znaleziony w domu Insula Occidentalis w Pompejach. Obecnie Muzeum Archeologiczne w Neapolu.
12. Piscēs Ryby – (19 lutego – 20 marca) konstelacja równikowa, w Polsce widzialna jesienią. Mitologicznie nawiązuje podobnie jak Koziorożec do mitu o ataku Tyfona na Olimp, w wyniku którego przestraszeni bogowie, prócz walecznej Ateny i namówionego przez nią Zeusa zmieniwszy postać uciekli do Egiptu. Afrodyta i Eros zmienili się w dwie ryby, w innej zaś wersji mitu ryby pomogły im w ucieczce. W dowód wdzięczności za udzielenie pomocy bogom ryby znalazły się na niebie jako gwiazdozbiór Piscēs. Fresk w Domu Fauna, Pompeje. Obecnie Muzeum Archeologiczne w Neapolu.
Herakles - prezentacja

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DxAz1S9cK
Scorpius
GĀIUS IŪLIUS HYGĪNUS (I w. p.n.e. – I w. n.e.) filolog i erudyta rzymski, wyzwoleniec Oktawiana Augusta, który uczynił go kierownikiem nowo powstałej biblioteki na Palatynie. Był autorem wielu prac filologicznych, antykwarycznych, jak i rolniczych. Jako że cieszył się dużą sławą, przypisano mu również dwa dzieła z II wieku – mitograficzne i astronomiczne, czyli Dē astronomīā.
XXVĪ. SCORPIUS.
Hic propter magnitūdinem membrōrum in duo signa dīviditur, quōrum ūnīus effigiemeffigiem nostrī Lībram dīxērunt. Sed omnīnōomnīnō tōtum signum hāc dē causā statūtumstatūtum exīstimātur: quod Ōrīōn cum vēnārēturvēnārētur, et in eō exercitātissimumexercitātissimum sē esse cōnfīderetcōnfīderet, dīxisse etiam Diānae et Lātōnae sē omnia, quae ex terrā oriantur, interficere valērevalēre. QuārēQuārē Terram permōtampermōtam, Scorpiōnem mīsisse, quī eum interficere mōnstrāturmōnstrātur. Iovem autem utriusqueutriusque animum admīrātum, Scorpiōnem inter astra conlocāsseconlocāsse, ut speciēs eius hominibus documentōdocumentō esset, nē quis eōrum aliquāaliquā rē sibi cōnfīderet. Diānam autem propter studiumstudium Ōrīōnis petīsse ab Iove, ut īdem illī beneficiumbeneficium daret petentīpetentī, quod Terrae ultrōultrō tribuissettribuisset. Itaque eum ita cōnstitūtumcōnstitūtum, ut, cum Scorpius exoriātur, occīdat Ōrīōn.
Źródło:Źródło:
TłumaczenieTłumaczenie
Zadania
Odpowiedz na pytania do tekstu pt. Scorpius wybierając właściwą odpowiedź.
Quid Lībra dicta est?
- Pars Scorpiī dicta est.
- Magnum signum zodiacāle dicta est.
- Dīvīsa in duās partēs dicta est.
Odpowiedz na pytania do tekstu pt. Scorpius wybierając właściwą odpowiedź.
Cūr Terra permōta Scorpiōnem mīsit?
- Quia Ōrīōn vēnātor bonus erat.
- Quia Ōrīōn virtūte suā nimis glōriātus est.
- Quia Ōrīōn Diānam amābat.
Odpowiedz na pytania do tekstu pt. Scorpius wybierając właściwą odpowiedź.
Ubi Iuppiter Scorpium collocāvit?
- in terrā permōta
- in caelō inter astra
- inter speciēs hominum
Odpowiedz na pytania do tekstu pt. Scorpius wybierając właściwą odpowiedź.
Quid Diāna ab Iove petīvit?
- Ut Ōrīōnem ad vītam revocāret.
- Ut Ōrīōn studiōsus esset.
- Ut sibi īdem daret, quod Terrae tribuisset.
Odpowiedz na pytania do tekstu pt. Scorpius wybierając właściwą odpowiedź.
Quōmodo Iuppiter Ōrīōnem in caelō cōnstitūtus est?
- Ut Ōrīōn Scorpium occīdere possit.
- Ut vēnārī possit.
- Ut Ōrīōn et Scorpius numquam conveniant.
Połącz w pary słowa z tekstu pt. Scorpius z ich łacińskimi odpowiednikami lub definicjami:
locāre, locum alicui reī dēsignāre, bēstiās ferās in silvā interficere, fidem magnam habēre, exemplum, ambō, imago, aliquem ōrāre, praemium, commovēre
Effigiēs | |
Statuō, statuī, statūtum | |
Vēnor | |
Cōnfīdō, cōnfīsus sum | |
Permoveō, mōvī, mōtum | |
Uterque | |
Documentum, documentī | |
Petō, petīvī, petītum | |
Beneficium, beneficiī |
Do poniższych zdań związanych z mitami zodiakalnymi dobierz właściwe znaki Zodiaku:
Lībra, Sagittārius, Taurus, Geminī, Piscēs, Scorpius
Astreā inter hominēs aetāte aureā vīxit. | |
Venus et Amor ā Tȳphōne per mare fugiēbant. | |
Castore mortuō Pollūx Iovem petīvit, ut vītam immortālem frātrī daret. | |
Ōrīōn caecus sōlem orientem quaerēbat. | |
Herculēs amīcum suum sagittā venēnātā vulnerāvit. | |
Iovis fōrmā mūtātā Eurōpam rapuit. |
Które wyrazy w języku polskim wywodzą się od słowa gwiazda?
- Konstelacja
- Astronauta
- Gwiazdozbiór
- Zodiak
- Kometa
- Kosmonauta
- Kosmos
- Astrologia
- Galaktyka
Zadania otwarte
Napisz charakterystykę Twojego znaku Zodiaku w języku łacińskim.
W słowniku pojęć znajdziesz postać Klaudiusza Ptolemeusza, który w swoim AlmageścieAlmageście katalogował gwiazdy i gwiazdozbiory. Wybierz jeden gwiazdozbiór niezodiakalny i poszukaj mitologicznego wyjaśnienia jego powstania. Następnie utwórz eplakat, np. Glogster, w którym zawarte będą zdjęcia i informacje na temat tej konstelacji i jej pochodzenia.
Słowniki
Słownik pojęć
Dzieło Klaudiusza Ptolemeusza napisane w języku greckim dotyczące astronomii. Klaudiusz Ptolemeusz korzystal ze spuścizny swoich poprzedników, takich jak Hipparch z Nikai i Apollonios z Perge, dodawał także własne obserwacje. Księgi I i II opisują system geocentryczny, IV‑VI zawierają teorię Księżyca, ks. VII- VIII omawiają gwiazdy stałe, pozostałe księgi dotyczą teorii ruchu planet. Almagest został stosunkowo wczesnie przetłumaczony na język arabski (VIII/IX w n.e.) i w tej formie trafił do średniowiecznej Europy. Wielokrotnie przekładany na język łaciński stanowił podstawę wiedzy astronomicznej w Europie aż do czasów Kopernika.
W czasach starożytnych pojęcie to równało się dzisiejszemu rozumieniu astronomii, od XV w. nastąpiła jednak zmiana znaczenia. Dziś astrologia to wróżbiarstwo oparte na założeniu, że wzajemne położenia na niebie Słońca, Księżyca, planet i gwiazd wpływają bezpośrednio na losy człowieka lub społeczeństwa.
Nauka o budowie, pochodzeniu i ruchach ciał niebieskich oraz o przestrzeni kosmicznej, w której się one znajdują.
Układ obiektów astronomicznych, do którego należy m.in. Słońce i wszystkie widoczne gołym okiem gwiazdy. Większość gwiazd galaktyki skupia się w pobliżu wyróżnionej płaszczyzny i (wskutek rzutowania) tworzy na niebie jasny pas zwany Drogą Mleczną (gr. Galaxias kyklos); nazwa ta jest również synonimem terminu „Galaktyka”.
Ok. 100 – 147 r n.e. Grecki astronom, matematyk i geograf. Jeden z najwybitniejszych uczonych starożytności żyjący w Aleksandrii. Najwięcej sławy przysporzyły mu dzieła astronomiczne m.in. Mathematike syntaksis – System matematyczny oraz Megiste syntaksis – Wielki system, z czego w języku arabskim (poprzez dodanie rodzajnika Al) powstał tytuł Almagest. W swoich dziełach Ptolemeusz nie tylko zebrał całą wiedzę astronomiczną starożytności, lecz dał też pierwszy systematyczny wykład astronomii matematycznej.
Ciało niebieskie należące do Układu Słonecznego, o masie znacznie mniejszej od planety, widoczne jako świecąca kula z ogonem.
Gwiazdozbiór – obszar sfery niebieskiej o umownie wysnaczonych granicach. Starożytni i średniowieczni astronomowie nie dzielili całej sfery niebieskiej na gwiazdozbiory, a jedynie spośród jasnych gwiazd dobierali charakterystyczne ich grupy, które nazywali gwiazdozbiorami. Nazwy poszczególnych konstelacji zaczerpnięto głównie z mitologii greckiej.
Wszechświat – układ wszystkich obiektów astronomicznych, materii rozproszonej i pól fizycznych wraz z czasoprzestrzenią, którą wypełniają. Podstawowymi obiektami Wszechświata są galaktyki.
Zwierzyniec Niebieski – pas sfery niebieskiej, szerokości około 16°, ciągnący się wzdłuż ekliptyki, na tle którego przemieszcza się w ciągu roku obserwowane z Ziemii Słońce. Zodiak jest podzielony na 12 w przybliżeniu równych części tzw. Znaków Zodiaku, których nazwy odpowiadaja nazwom gwiazdozbiorów położonych w ich obrębie 2000 lat temu.
Słownik łacińsko‑polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Encyclopaedia Britannica – wydanie internetowe
Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1989.
Nowa Encyklopedia Powszechna, Warszawa 1995.
Słownik pisarzy antycznych, pod redakcję Anny Świderkówny, Warszawa 1990.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.
Słownik pisarzy antycznych, pod redakcję Anny Świderkówny, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.
Nowa Encyklopedia Powszechna, Warszawa 1995.