I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
6) rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
6) rozumie i charakteryzuje na wybranych przykładach z różnych dziedzin pojęcie stylu w sztuce.
wymieniać nazwiska wybranych twórców Polskiej Szkoły Ilustracji i scharakteryzować kluczowe cechy tej grupy;
rozpoznawać cechy stylu wybranych ilustratorów: Bohdan Butenko, Jan Marcin Szancer, Józef Wilkoń, Zbigniew Rychlicki, Janusz Grabiański, Adam Kilian, Olga Siemaszko, Jan Lenica;
rozróżniać ilustracje tworzone różnymi technikami: malarskie, rysunkowe, grafiki, rozumiejąc, czym jest kontur,Konturkontur, lawowanie tuszem, światłocień, wypukłodruk.
Ilustracja książkowa
Ilustracja książkowaIlustracja książkowaIlustracja książkowa często jest pierwszym kontaktem dziecka ze sztuką, kształtuje jego wrażliwość estetyczną. Wiele rysunków jest wyjątkowych pod względem artystycznym.
R1Gosdjx8RPD21
Ilustracja przedstawia zdjęcie, na którym widoczna jest dziewczynka w różowym ubraniu przeglądająca skrzynki z książkami. Akcja dzieje się prawdopodobnie w bibliotece.
Dziewczynka w bibliotece, flickr,com, CC BY 3.0
Na świecie organizowanych jest wiele wystaw i konkursów, podczas których specjaliści w dziedzinie ilustracji oceniają książki z całego świata. Jedną z największych i najbardziej znanych imprez tego typu jest Wystawa Ilustracji Książkowej, organizowana przy Targach Książki Dziecięcej w Bolonii, we Włoszech. W 2003 roku zaproszono Polskę jako gościa honorowego na jubileuszowe, 40. Międzynarodowe Targi Książki w Bolonii. Był to przejaw uznania dla dorobku polskich ilustratorów z lat 1950‑1980, który wyróżniał się wyjątkową wartością artystyczną. Grupę uznanych ilustratorów tamtego okresu określa się mianem Polskiej Szkoły Ilustracji. Należą do nich m.in. Olga Siemaszko, Józef Wilkoń, Bohdan Butenko, Michał Bylina, Janusz Grabiański, Adam Kilian, Jerzy Srokowski, Jan Marcin Szancer, Andrzej Strumiłło, Zdzisław Witwicki, Zbigniew Rychlicki, Teresa Wilbik, Bożena Truchanowska i inni.
R117gYdCoJ2sA1
Ilustracja przedstawia flagi różnych krajów zawieszone na metalowym rusztowaniu na poddaszu. Pod flagami znajduje się informacja w języku angielskim.
Flagi, flickr, CC BY 3.0
Ilustracją zajmowali się artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki, m.in. malarze, graficy, scenografowie, architekci. Każdego z nich cechowała inna wrażliwość, wynikająca z ich specjalizacji.
Warto zapoznać się z sylwetkami kilku znanych polskich ilustratorów. Przejrzyj swoją domową biblioteczkę z książkami z dzieciństwa. Zwróć szczególną uwagę na ilustratorów – ich nazwiska znajdziesz na stronie tytułowej. Być może wśród nich odnajdziesz nazwiska artystów zaliczanych do Polskiej Szkoły Ilustracji, których twórczość została zaprezentowana w tej lekcji.
Bohdan Butenko
Jego ilustracje są bardzo charakterystyczne, często czarno‑białe, z wyraźnym konturemKonturkonturem sprawiającym wrażenie rozedrganego. Rysunek jest uproszczony, pozbawiony szczegółów, stąd duża umowność przedstawień, np. dwie kropki obrazują oczy, a włosy to kilka kresek. Dużym atutem ilustracji Butenki jest humor. Autor przedstawia bohaterów z przymrużeniem oka, dlatego celowo zmienia ich wygląd, stosując wyolbrzymienia, deformacje czy zmianę proporcji ciała. Przyjrzyj się ilustracji interaktywnej – po kliknięciu w interaktywne punkty zapoznasz się z opisem cech stylu artysty na przykładzie wybranej ilustracji książkowej.
RGUlXKZE6chmf1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Bohdana Butenki. Ukazuje kominiarzy podczas wykonywania swojej pracy. Jeden z nich ubrany jest w czarny strój i stojąc na krawędzi dachu czyści komin znajdujący się w domu obok. Po lewej stronie kominiarz znajduje się w kominie. Wystaje tylko jego głowa w czarnym cylindrze przedstawiona na tle szarego dymu. Budynki kryte są brązową i czerwoną dachówką, komin po lewej jest z cegły. W prawym górnym rogu znajduje się fragment wiersza: "Jeśli wierzyć kominiarzom, Do kominów czyści włażą, Ale potem, już od rana, Twarz sadzami uwalana. Na ramieniu miotły, sznury, Na świat cały patrzą z góry. Cały dzień po dachach łażą. - Dobrze czarnym kominiarzom! Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: wyraźny kontur
Punkt 2: rozedrgany kontur
Punkt 3: humor
Punkt 4: deformacja ciała
Punkt 5: kropki zamiast oczu
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Bohdana Butenki. Ukazuje kominiarzy podczas wykonywania swojej pracy. Jeden z nich ubrany jest w czarny strój i stojąc na krawędzi dachu czyści komin znajdujący się w domu obok. Po lewej stronie kominiarz znajduje się w kominie. Wystaje tylko jego głowa w czarnym cylindrze przedstawiona na tle szarego dymu. Budynki kryte są brązową i czerwoną dachówką, komin po lewej jest z cegły. W prawym górnym rogu znajduje się fragment wiersza: "Jeśli wierzyć kominiarzom, Do kominów czyści włażą, Ale potem, już od rana, Twarz sadzami uwalana. Na ramieniu miotły, sznury, Na świat cały patrzą z góry. Cały dzień po dachach łażą. - Dobrze czarnym kominiarzom! Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: wyraźny kontur
Punkt 2: rozedrgany kontur
Punkt 3: humor
Punkt 4: deformacja ciała
Punkt 5: kropki zamiast oczu
Władysław Broniewski, „Dla dzieci”, il. Bohdan Butenko, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2011, s.9, online-skills, CC BY 3.0
Przykłady ilustracji Bohdana Butenki
RDJLGU7nPeBMK1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Wandy Kobyłęckiej "Jak oswoić lwa". Ukazuje rodzinę z zezłoszczonymi minami. W tyle stoją mężczyzna z kobietą, przed nimi pięcioro dzieci, z których jedno to niemowlę w wózku. Chłopiec z przodu stoi bokiem i trzyma palec w buzi, pozostali unoszą ręce i krzyczą. Czarno-biała ilustracja to rysunek konturowy. Na górze znajduje się napis: ...Gniew i zgrzytanie zębów zgłodniałej rodziny...
Wanda Kobyłecka, Jak oswoić lwa, il. Bohdan Butenko, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1989, s.18, UMK, CC BY 3.0
R1TPaYTYBoQUd1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Ericha Kästnera "35 Maja". Ukazuje mężczyznę leżącego w łóżku, na którego czapce z daszkiem znajduje się napis PORTIER. Spod przykrycia wystają jego stopy. U dołu umieszczony jest fragment stolika, na którym stoi filiżanka oraz pasek zakończony dłonią z wyciągniętym w jej kierunku wskazującym palcem i napisem: WYŁĄCZNIE DO UŻYTKU SŁUŻB. Czarno-biała ilustracja narysowana jest z wykorzystaniem wyłącznie linii.
Erich Kästner, 35 maja, il. Bohdan Butenko, Świat Książki, Warszawa, 1996, s.55, UMK, CC BY 3.0
RkVvBoZnq6IHm1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki "Nocna wyprawa". Ukazuje wannę z prysznicem i głowę chłopca na czarnym tle. Na podłodze leży mały chodniczek w kropki. Nad wanną znajduje się kran, z którego poprowadzony jest prysznic. Z prysznica kapią dwie krople wody. Wynurzająca się z prawej strony okrągła głowa chłopca z wykrzywioną miną skierowana jest w stronę wanny. W górnej części ilustracji zamieszczone zostały białe i żółte gwiazdki.
Bohdan Butenko, Nocna wyprawa, il. Bohdan Butenko, Świat Książki, Warszawa, 2006, s.15, UMK, CC BY 3.0
R1CEpIoVQfaxy1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Juliana Tuwima "Abecadło". Ukazuje dwóch sanitariuszy biegnących z niebieskimi noszami, na których znajduje się wielka litera R, której jedno z ramion jest zabandażowane. Mężczyźni biegną po zielonym podłożu z powtarzającym się hasłem ABECADŁO. Na górze znajduje się napis: "R - prawą nogę złamało,".
Julian Tuwim, Abecadło, il. Bohdan Butenko, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2013, s.23, UMK, CC BY 3.0
RpGWT2DpWdZhZ1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Władysława Broniewskiego "Dla dzieci". Ukazuje trzy postacie. Chłopiec po lewej ma założone za duże pomarańczowe spodnie w czarne prążki, które sięgają za brodę, trzyma je rękoma. Po prawej stronie stoi szczupły chłopiec w niebieskim swetrze i zielonych spodniach, jego twarz jest ubrudzona. Pomiędzy nimi znajduje się starsza kobieta w podartym czerwonym kapeluszu i błękitnej sukience w zielone, żółte i czerwone gwiazdki z białym koronkowym wykończeniem przy kołnierzu i rękawach.
Władysław Broniewski, Dla dzieci, il. Bohdan Butenko, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2011, s.44, UMK, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
RoZzrsbr8Nrgl1
Wybierz tytuły książek, do których ilustracje sporządził Bohdan Butenko. Możliwe odpowiedzi: 1. Erich Kästner "35 maja", 2. Julian Tuwim "Abecadło", 3. Władysław Broniewski "Dla dzieci", 4. Jan Brzechwa "Brzechwa dzieciom", 5. Ludwik Jerzy Kern "Proszę słonia".
Wybierz tytuły książek, do których ilustracje sporządził Bohdan Butenko. Możliwe odpowiedzi: 1. Erich Kästner "35 maja", 2. Julian Tuwim "Abecadło", 3. Władysław Broniewski "Dla dzieci", 4. Jan Brzechwa "Brzechwa dzieciom", 5. Ludwik Jerzy Kern "Proszę słonia".
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom i wybierz tę, której cechy wskazują, że jej autorem jest Bohdan Butenko.
RgfdzjtxP7rHU1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A
Jan Marcin Szancer
Kształcił przyszłych ilustratorów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Sam zilustrował ponad 200 książek. Tworzył w różnych technikach, w swoim dorobku ma zarówno czarno‑białe ilustracje, tworzone za pomocą cienkiej kreski, jak i przedstawienia malarskie, w których posługiwał się bogatą gamą kolorystyczną. Czasem łączył kreskę z plamą farb akwarelowych. Jego postacie charakteryzuje wydłużona sylwetka, a ilustracje są pełne szczegółów. Współpracował z Janem Brzechwą, jest autorem pierwszego przedstawienia „Pana Kleksa” i „Pchły Szachrajki”. Po kliknięciu w ilustrację interaktywną możesz zapoznać się z opisem wybranych cech stylu artysty.
Rr9MIkMgqxegI1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Mary Norton "Gałka do łóżka". Ukazuje scenę w domu rodzinnym. W pomieszczeniu znajduje się siedzący na krześle mężczyzna. Obok niego stoi kobieta i obcina mu włosy. Z prawej strony stoi chłopiec, a z lewej na podłodze siedzi dziewczynka. Przypatrują się czynnościom. Na ścianie z w wzorami wiszą obrazy oraz znajduje się okno z zasłonkami. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: cienka kreska
Punkt 2: dużo szczegółów
Punkt 3: wydłuzona sylwetka postaci
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Mary Norton "Gałka do łóżka". Ukazuje scenę w domu rodzinnym. W pomieszczeniu znajduje się siedzący na krześle mężczyzna. Obok niego stoi kobieta i obcina mu włosy. Z prawej strony stoi chłopiec, a z lewej na podłodze siedzi dziewczynka. Przypatrują się czynnościom. Na ścianie z w wzorami wiszą obrazy oraz znajduje się okno z zasłonkami. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: cienka kreska
Punkt 2: dużo szczegółów
Punkt 3: wydłuzona sylwetka postaci
Mary Norton, Gałka od łóżka, il. Jan Marcin Szancer, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2007, s.223, online-skills, CC BY 3.0
Przykłady ilustracji Jana Marcina Szancera
RD42kvFTkdrAZ1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Jana Brzechwy "Brzechwa dzieciom. Ukazuje mężczyznę z gromadką dzieci. Pośrodku stoi mężczyzna ubrany w kapelusz i przewiązany pasem płaszcz. Dzieci dokoła bawią się - chłopiec po lewej wkłada kota do worka, drugi siedzi na płocie z prawej strony i kręci lassem, a trzeci biegnie na środku. Dwie pary dziewczynek po bokach rozmawiają.
Brzechwa dzieciom, il. Jan Marcin Szancer, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2002, s.74, UMK, CC BY 3.0
RLmltNU8RG7Jk1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Mary Norton "Gałka od łóżka". Ukazuje wnętrze. Przy ścianie, na której wiszą obrazki i duży obraz, na łóżku siedzi troje dzieci. Mają smutne miny. Obok stoi stolik z doniczką. Na pierwszym planie ukazana jest z profilu kobieta trzymająca w prawym ręku, na wysokości oczu gałkę od łóżka.
Mary Norton, Gałka od łóżka, il. Jan Marcin Szancer, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2007, s.27, UMK, CC BY 3.0
RyGTpd2OafsqF1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Carla Collodiego "Pinokio". Ukazuje widok z góry na miasteczko od strony kamiennego budynku, na którego murach idzie kot w kapeluszu ze złamaną ręką i Pinokio w stożkowatym kapeluszu. Za nimi podąża rudy lis o kulach. W dole ukazany jest widok na ulicę, po której jedzie dorożka zaprzężona w psy. Na balkonie u góry siedzi niebieski paw. Scena w głębi jest oświetlona, z ciemności wyłaniają się ściany budynków, a na granatowym niebie świecą gwiazdy.
Carlo Collodi, Pinokio, il. Jan Marcin Szancer, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2003, s.64, UMK, CC BY 3.0
R1DU21vBsen1G1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi. Ukazuje dziewczynę trzymającą w ręku wianek, której towarzyszy pies. Obok, przy stawie pasą się gęsi. Zza krzaków w prawym, dolnym rogu czai się lis. Przez drzewa, między którymi stoi dziewczyna, przebija daleki widok z błękitnym niebem.
Maria Konopnicka, O krasnoludkach i o sierotce Marysi, il. Jan Marcin Szancer, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2002, s.80, UMK, CC BY 3.0
RRmR6OojzZ8Wb1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Juliana Tuwima "Ptasie radio". Ukazuje dwa konary brzozy, na których siedzą ptaki. Są tam między innymi: sowa, kruk, dzięcioł, paw, sroka i inne drobne ptactwo. Po lewej stronie przechadza się kogut z podniesioną do góry głową. Między drzewami tło jest zielonożółte.
Julian Tuwim, Ptasie Radio, il. Jan Marcin Szancer, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań, 2003, s.41, UMK, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 2
RGn2vewvkqGAB1
Podaj nazwiska ilustratorów poniższych książek. Tytuły książek: 1. "O krasnoludkach i sierotce Marysi", 2. "Abecadło".
Podaj nazwiska ilustratorów poniższych książek. Tytuły książek: 1. "O krasnoludkach i sierotce Marysi", 2. "Abecadło".
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się postaciom na poniższych rysunkach. Do każdej ilustracji przyporządkuj nazwisko jej twórcy.
Odpowiedzi: A - Jan Marcin Szancer B - Bohdan Butenko
1‑A 2‑B
Józef Wilkoń
Najbardziej charakterystyczny dla Józefa Wilkonia jest styl malarski. Wyróżnia go specyficzna plama malarska i swobodne rozlania akwarelowe. Delikatnie podrysowanie piórkiem nadaje rysunkowi lekkości. Przyjrzyj się ilustracji interaktywnej - po kliknięciu zapoznasz się z opisem wybranych cech stylu tego ilustratora.
R1VOdaTwz0Xh11
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga, „Słoniątko”. Ukazuje krokodyla oraz czaplę brodzącą w wodzie. Na drugim planie widoczna jest trzcina, a w tle rozmyty las. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: plama akwarelowa
Punkt 2: cienka kreska piórkiem
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga, „Słoniątko”. Ukazuje krokodyla oraz czaplę brodzącą w wodzie. Na drugim planie widoczna jest trzcina, a w tle rozmyty las. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: plama akwarelowa
Punkt 2: cienka kreska piórkiem
Rudyard Kipling, „Słoniątko”, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.7, online-skills, CC BY 3.0
Przykłady ilustracji Józefa Wilkonia
RETg3wMjRawDz1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki "Kici kici miau". Ukazuje dwa bawiące się ze sobą koty. Jeden kot jest szary w czarne plamy, a drugi cały czarny.
Józef Wilkoń, Kici kici miau, il. Józef Wilkoń, Wydawnictwo Hokus-Pokus, Warszawa, 2009, s.15, UMK, CC BY 3.0
RFenaylrjScBa1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Ryszarda Kiplinga "Słoniątko". Ukazuje pięć dużych słoni i jedno słoniątko. Kontury słoni narysowane są na szarych plamach w różnym odcieniu.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.2, UMK, CC BY 3.0
R1126DAk7L9PL1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Czesława Janczarskiego "Tygrys o złotym sercu". Ukazuje leżącego tygrysa, który patrzy na siedzącego naprzeciw królika. Zwierzęta otoczone są zaroślami i egzotycznymi kwiatami.
Czesław Janczarski, Tygrys o złotym sercu, il. Józef Wilkoń, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1963, s.25, UMK, CC BY 3.0
Rrbo14Ivhorxo1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga "Słoniątko". Ukazuje biegnące przez las zwierzęta: żyrafę, słonia oraz dwa hipopotamy. Między drzewami przemieszcza się małpa, a przed nią leci ptak. Na horyzoncie znajduje się wzgórze z palmami. Czarne tło rozświetla róg księżyca. Na ilustracji widnieje napis: „I tak Słoniątko ruszyło przez Afrykę do domu, machając i i grając trąbą”.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.28, UMK, CC BY 3.0
R1N8rsm0r9L2B1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga "Słoniątko". Ukazuje ptaka z barwnymi piórami na czubku głowy i otwartym dziobem na tle jasnych, zacienionych drzew. Obok znajduje się fragment tekstu.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.28, UMK, CC BY 3.0
Polecenie 1
Przygotuj kartkę, pędzel, farby i wodę. Przyjrzyj się ostatniej ilustracji Józefa Wilkonia, przedstawiającej Ptaka Kolokolo. Spróbuj namalować na kartce kształt wymyślonego przez siebie ptaka tylko przy użyciu pędzla z wodą (bez farby). Następnie wpuszczaj na mokrą płaszczyznę poszczególne kolory jego piór za pomocą kleksów z farby. Dmuchaj na pracę, poruszaj kartką, pozwól, by barwy śmiało rozlały się na płaszczyźnie. Po wyschnięciu dorysuj cienkopisem skrzydła, dziób, nogi.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RpOxHchIPe92B1
Wybierz dwie cechy malarstwa książkowego dla dzieci. Możliwe odpowiedzi: 1. czytelność sceny, 2. nawiązanie do treści książki, 3. abstrakcyjne przedstawienie skojarzeń.
Wybierz dwie cechy malarstwa książkowego dla dzieci. Możliwe odpowiedzi: 1. czytelność sceny, 2. nawiązanie do treści książki, 3. abstrakcyjne przedstawienie skojarzeń.
Połącz w pary nazwisko ilustratora i cechę jego stylu artystycznego, określającą wybraną jakość plastyczną.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary nazwisko ilustratora i cechę jego stylu artystycznego, określającą wybraną jakość plastyczną. Poniżej polecenia znajdują się nazwiska ilustratorów. Poniżej każdego nazwiska znajduje się lista rozwijalna z odpowiedziami. W każdej z nich należy wybrać poprawną odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Połącz w pary nazwisko ilustratora i cechę jego stylu artystycznego, określającą wybraną jakość plastyczną. Poniżej polecenia znajdują się nazwiska ilustratorów. Poniżej każdego nazwiska znajduje się lista rozwijalna z odpowiedziami. W każdej z nich należy wybrać poprawną odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Połącz w pary nazwisko ilustratora i cechę jego stylu artystycznego, określającą wybraną jakość plastyczną.
Bohdan Butenko - ..................................
Józef Wilkoń - ..................................
Jan Marcin Szancer - ..................................
Źródło: online skills, cc0.
maee4415ccdc06cba_0000000000010
maee4415ccdc06cba_0000000000010
Połącz w pary nazwisko ilustratora i cechę jego stylu artystycznego, określającą wybraną jakość plastyczną.
Pytania: Bohdan Butenko - ................ Józef Wilkoń - ................ Jan Marcin Szancer - ................
Odpowiedzi: A - rozedrgany kontur B - plama akwarelowa C - cieńka kreska
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑C
Zbigniew Rychlicki
Zbigniew Rychlicki to twórca Misia Uszatka – znanego zarówno z książek (również ilustrowanych przez niego), jak i z filmów animowanych, do których Rychlicki tworzył scenografię. Jego ilustracje są wykonywane w różnych technikach, jednak najbardziej rozpoznawalne są dwa style: nawiązujący do wypukłychWypukłodrukwypukłych technik graficznych, z charakterystycznym czarnym konturem, oraz styl nawiązujący do wycinanek, z uproszczonymi, nakładanymi na siebie, jednobarwnymi kształtami. Po kliknięciu w ilustracje interaktywne zapoznasz się z cechami różnicującymi te dwa style.
RBdal2sHZMeU11
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ludwika Jerzego Kerna "Proszę słonia". Ukazuje wnętrze, w którym operator kamery i operator dźwięku nagrywają słonia. W pomieszczeniu rozstawione są lampy, których światło pada na słonia. Ludzie skupieni są na swojej pracy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją o zastosowanym przez autora środku artystycznym, świadczącym o cesze jego stylu:
Punkt 1: czarny kontur
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ludwika Jerzego Kerna "Proszę słonia". Ukazuje wnętrze, w którym operator kamery i operator dźwięku nagrywają słonia. W pomieszczeniu rozstawione są lampy, których światło pada na słonia. Ludzie skupieni są na swojej pracy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją o zastosowanym przez autora środku artystycznym, świadczącym o cesze jego stylu:
Punkt 1: czarny kontur
Ludwik Jerzy Kern, „Proszę słonia”, il. Zbigniew Rychlicki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1985, s.69, online-skills, CC BY 3.0
R1Dy7uKv97Rak1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera „Michałek z pudełka do zapałek”. Ukazuje stojący na stoliku aparat telefoniczny z kręconą tarczą i cyframi. Obok znajduje się słuchawka, z której rozchodzi się dymek przedstawiający chłopca i tekst "Zaraz będziemy u ciebie!". Tło to ściana w czarno-brązowe pasy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: kształty uproszczone, sprawiające wrażenie wyciętych
Punkt 2: kształty jednobarwne
Punkt 3: kształty nakładane na siebie
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera „Michałek z pudełka do zapałek”. Ukazuje stojący na stoliku aparat telefoniczny z kręconą tarczą i cyframi. Obok znajduje się słuchawka, z której rozchodzi się dymek przedstawiający chłopca i tekst "Zaraz będziemy u ciebie!". Tło to ściana w czarno-brązowe pasy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: kształty uproszczone, sprawiające wrażenie wyciętych
Punkt 2: kształty jednobarwne
Punkt 3: kształty nakładane na siebie
Erich Kästner, „Michałek z pudełka do zapałek”, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.185 , UMK, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1UKO528MGIlW1
Wybierz cechy stylu ilustracji Zbigniewa Rychlickiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Styl nawiązujący do wycinanki, 2. Styl nawiązujący do akwareli, 3. Styl nawiązujący do grafiki, 4. Styl nawiązujący do malarstwa olejnego.
Wybierz cechy stylu ilustracji Zbigniewa Rychlickiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Styl nawiązujący do wycinanki, 2. Styl nawiązujący do akwareli, 3. Styl nawiązujący do grafiki, 4. Styl nawiązujący do malarstwa olejnego.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 5
Przyjrzyj się niżej zamieszczonym ilustracjom Zbigniewa Rychlickiego. Dopasuj do nich odpowniedni styl.
Odpowiedzi: A - Styl nawiązujący do wycinanki B - Styl nawiązujący do wycinanki C - Styl nawiązujący do grafiki D - Styl nawiązujący do grafiki
1‑C,D 2‑A,B 3‑C,D 4‑A,B
Zobacz także
Inna wersja zadania
RnOQcRytoGHdFmaee4415ccdc06cba_00000000000111
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się niżej zamieszczonym ilustracjom Zbigniewa Rychlickiego. Dopasuj do nich odpowiedni styl. Poniżej polecenia znajdują się cztery ponumerowane ilustracje. Pierwsza ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się muzułmańskie miasto (o tym świadczą półksiężyce na dachach). Zza budynków wyłania się duży człowiek z turbanem na głowie. Druga ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się mężczyzna siedzący przy stole (prawdopodobnie jest to marynarz, o czym świadczy tatuaż z kotwicą), na którym stoi butelka i zdjęcia. Na ilustracji widać smutek u postaci, który prawdopodobnie wspomina swój dom. Trzecia ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się chłopiec kładący się do łóżka w swoim pokoju. Obok widoczny jest słoń, który przykrywa chłopca kołdrą. Czwarta ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się ptak z kapeluszem na głowie. Ptak operuje aparatem. Pod ilustracjami znajdują się dwie listy rozwijalne z odpowiedziami. W każdej z nich należy wybrać poprawną odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się niżej zamieszczonym ilustracjom Zbigniewa Rychlickiego. Dopasuj do nich odpowiedni styl. Poniżej polecenia znajdują się cztery ponumerowane ilustracje. Pierwsza ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się muzułmańskie miasto (o tym świadczą półksiężyce na dachach). Zza budynków wyłania się duży człowiek z turbanem na głowie. Druga ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się mężczyzna siedzący przy stole (prawdopodobnie jest to marynarz, o czym świadczy tatuaż z kotwicą), na którym stoi butelka i zdjęcia. Na ilustracji widać smutek u postaci, który prawdopodobnie wspomina swój dom. Trzecia ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się chłopiec kładący się do łóżka w swoim pokoju. Obok widoczny jest słoń, który przykrywa chłopca kołdrą. Czwarta ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego. Na ilustracji widzimy grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się ptak z kapeluszem na głowie. Ptak operuje aparatem. Pod ilustracjami znajdują się dwie listy rozwijalne z odpowiedziami. W każdej z nich należy wybrać poprawną odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykłady innych ilustracji Zbigniewa Rychlickiego
R1chOTi4iSN601
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Czesława Janczewskiego "Miś Uszatek". Ukazuje siedzącego na pniu misia oraz znajdującego się naprzeciw szarego królika. Z lewej strony nadlatuje orzeł z dzbankiem w dziobie. Z prawej natomiast nadlatują małe ptaki.
Czesław Janczewski, Miś Uszatek, il. Zbigniew Rychlicki, Nasza Księgarnia, Warszawa, 2006, s.167, UMK, CC BY 3.0
RAc8OWny3lXCB1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Marii Kownackiej "Plastusiowy pamiętnik". Ukazuje Plastusia, czyli maleńkiego ludzika z plasteliny, umiejscowionego naprzeciwko dużych nożyczek. Dokoła znajdują się wycinanki przedstawiające między innymi ogromnego ptaka, szpulę, lizaki i malutkie postacie baletnic. Wszystkie elementy są rozłożone na ciemnozielonym tle.
Maria Kownacka, Plastusiowy pamiętnik, il. Zbigniew Rychlicki, Siedmioróg, Wrocław, 2008, s.63, UMK, CC BY 3.0
R16G3BtrjF9641
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Danuty Wawiłow "Chcę mieć przyjaciela". Ukazuje dwie dziewczynki jadące na jednym rowerze przez miasto. W tle znajduje się drzewo oraz budynek mieszkalny. Dziewczynki rozmawiają ze sobą.
Danuta Wawiłow, Chcę mieć przyjaciela, il. Zbigniew Rychlicki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1979, s.15, UMK, CC BY 3.0
Zbigniewa Rychlickiego wyróżniał również ciekawy układ kompozycjiKompozycjakompozycji – są to kompozycje dynamiczne, z wirującymi elementami, często oparte na kole. Zapoznaj się z niżej umieszczonymi przykładami takich ilustracji.
RM8n5cGaJaEmr1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera "Michałek z pudełka do zapałek". Ukazuje cyrkowca na koniu podczas akrobacji. Koń staje na dwóch łapach. Spadający mężczyzna gubi cylinder. Nad nim unoszą się dwa białe gołębie. Po lewej stronie kica szary królik.Wokół pomarańczowej areny znajdują się kolorowe kropki na brązowym tle.
Erich Kästner, Michałek z pudełka do zapałek, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.59, UMK, CC BY 3.0
R35TUNg8nOEEk1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera "Michałek z pudełka do zapałek". Ukazuje magika z cylindrem w ręku i czerwoną pałeczką, ubranego w czarny smoking i muchę. Oświetlony jest reflektorem. Po prawej stronie stoi otwarta klatka na ptaki, z której wyfruną biały gołąbek. Tło jest szare i fioletowe.
Erich Kästner, Michałek z pudełka do zapałek, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.131, UMK, CC BY 3.0
maee4415ccdc06cba_0000000000011
maee4415ccdc06cba_0000000000011
Przyjrzyj się niżej zamieszczonym ilustracjom Zbigniewa Rychlickiego. Dopasuj do nich odpowniedni styl.
Odpowiedzi: A - Styl nawiązujący do wycinanki B - Styl nawiązujący do grafiki C - Styl nawiązujący do wycinanki D - Styl nawiązujący do grafiki
Rozwiązanie: 1‑B,D 2‑A,C 3‑B,D 4‑A,C
Janusz Grabiański
Janusz Grabiański wyróżnia się bardzo jednorodnym, rozpoznawalnym stylem. Pracował głównie wykorzystując technikę akwareli, podrysowywanej i lawowanejLawowanielawowanej tuszem. Jego ilustracje są pełne szczegółów i barw, przedstawiają spójny świat i jego bohaterów. Ilustrator ten szczególnie wyspecjalizował się w przedstawianiu zwierząt i roślin, które mimo lekkości i swobody, z jaką zostały opracowane, zachowują swój charakter. Przyjrzyj się ilustracji interaktywnej – po kliknięciu zapoznasz się z opisem wybranych cech stylu Janusza Grabiańskiego.
RaaXkIxFfwldP1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Jana Tettera „Ryży Placek i trzynastu zbójców”. Ukazuje cztery koty wieczorową porą które skradają się pomiędzy drzewami. W tle znajduje się wieża i ruiny budynków. Na granatowym niebie znajduje się księżyc w pełni. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: akwarela
Punkt 2: lawowanie
Punkt 3: podrysowywanie tuszem
Punkt 4: bogactwo szczegółów
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Jana Tettera „Ryży Placek i trzynastu zbójców”. Ukazuje cztery koty wieczorową porą które skradają się pomiędzy drzewami. W tle znajduje się wieża i ruiny budynków. Na granatowym niebie znajduje się księżyc w pełni. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: akwarela
Punkt 2: lawowanie
Punkt 3: podrysowywanie tuszem
Punkt 4: bogactwo szczegółów
Jan Tetter, „Ryży Placek i trzynastu zbójców”, il. Janusz Grabiański, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1979, s.21, online-skills, CC BY 3.0
Przykłady ilustracji Janusza Grabiańskiego
REEI42cQHqWuB1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Jana Tettera "Ryży Placek i trzynastu zbójców". Ukazuje dwa brązowe koty, przytulone do siebie i patrzące w stronę widza. Większy ma żółte oczy, mniejszy z lewej strony - niebieskie.
Jan Tetter, Ryży Placek i trzynastu zbójców, il. Janusz Grabiański, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1979, s. 69, UMK, CC BY 3.0
RNdFBjfoMpbcy1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Hanny Januszewskiej "Kot w butach". Ukazuje drewniany wiatrak ustawiony na wzgórzu. W tle znajduje się żółty budynek.
Hanna Januszewska, Kot w butach, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1968, s.2, UMK, CC BY 3.0
RuwNQjRsxOmkN1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Hanny Januszewskiej "Kot w butach". Ukazuje króla w bordowej szacie obszytej futrem z gronostaja. Na jego głowie z bujnymi włosami znajduje się niewielka korona.
Hanna Januszewska, Kot w butach, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1968, s.8, UMK, CC BY 3.0
RPTwXrJMK1bsL1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Marii Kownackiej "Rogaś z Doliny Roztoki". Ukazuje jelonka skaczącego przez płot i zahaczającego o rozwieszone na lince pranie.
Maria Kownacka, Rogaś z Doliny Roztoki, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1964, s.43, UMK, CC BY 3.0
RNy2aoiofKuLh1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Marii Kownackiej "Rogaś z Doliny Roztoki". Ukazuje fragment drzewa z rozłożystą gałęzią na tle błękitnego nieba. Na konarze znajduje się dzięcioł. Na tle nieba frunie ptak.
Maria Kownacka, Rogaś z Doliny Roztoki, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1964, s.7, UMK, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 6
Rk7tJ5RVMXeI11
Wskaż cechy stylu ilustracji Janusza Grabiańskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. rysunek, 2. akwarela, 3. wydzieranka, 4. linoryt.
Wskaż cechy stylu ilustracji Janusza Grabiańskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. rysunek, 2. akwarela, 3. wydzieranka, 4. linoryt.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom zwierząt i wskaż tę, której cechy wskazują, że jej autorem jest Janusz Grabiański.
R1Gq6LKIlP3w51
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
B
Adam Kilian
Ilustrator korzystał z wielu technik. Jego prace stylizowane są na proste rysunki, mają szkicowy charakter, są celowo zniekształcane. Rysunki naśladują ślad ręki dziecka, która bazgrze po książkach, dlatego niekiedy sprawiają wrażenie nieporadnych. Prace Kiliana to często graficzne, czarno‑białe kompozycje, z charakterystycznymi, mocnymi kreskami, czasem podkolorowanymi kredkami. Przyjrzyj się ilustracji interaktywnej – gdy w nią klikniesz, zapoznasz się z opisem wybranych cech stylu ilustratora.
R1bwpE7eSDch91
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje dziewczynkę w czerwonej chustce. Po jej twarzy płynie łza. Na rękach trzyma brązowego misia. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: szkicowy charakter postaci dziewczynki
Punkt 2: stylizowanie na nieporadny rysunek dziecka
Punkt 3: kolorowanie kredką
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje dziewczynkę w czerwonej chustce. Po jej twarzy płynie łza. Na rękach trzyma brązowego misia. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: szkicowy charakter postaci dziewczynki
Punkt 2: stylizowanie na nieporadny rysunek dziecka
Punkt 3: kolorowanie kredką
Janina Porazińska, „Pamiętnik Czarnego Noska”, il. Adam Kilian, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.59, online-skills, CC BY 3.0
Przykłady ilustracji Adama Kiliana
RStIH4fUOJyt31
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Hanny Januszewskiej "Pyza na polskich dróżkach". Ukazuje głowę dziewczynki z zawiązaną chustką. Do chustki doczepiony jest długi liść.
Hanna Januszewska, Pyza na polskich dróżkach, il. Adam Kilian, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 2006, s.110, UMK, CC BY 3.0
REivrZkrFUWAp1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Hanny Januszewskiej "Pyza na polskich dróżkach". Ukazuje rybkę pływającą w wodzie. Fale częściowo ją zakrywają.
Hanna Januszewska, Pyza na polskich dróżkach, il. Adam Kilian, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 2006, s.29, UMK, CC BY 3.0
RTDFvv1r5XGuD1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Hanny Januszewskiej "Pyza na polskich dróżkach". Ukazuje młyn wodny z kołem na tle rozległych pól. Na horyzoncie rośnie kilka drzew. Przed młynem płynie strumyk.
Hanna Januszewska, Pyza na polskich dróżkach, il. Adam Kilian, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 2006, s.28, UMK, CC BY 3.0
RrcjERADA3t121
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje starego górala w kapeluszu o długich włosach, bujnym wąsie i dymiącą fajką w ustach. Mężczyzna trzyma w dłoniach małego misia.
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska, , il. Adam Kilian, , Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.88, UMK, CC BY 3.0
RJaOrCY8R2upb1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje misia i zajączka siedzących na pniu znajdującym się w wirze rzeki. Tło wypełnia skała z otworem.
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska, , il. Adam Kilian, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.77, UMK, CC BY 3.0
Olga Siemaszko
Ilustracje Olgi Siemaszko są bardzo czytelne, precyzyjne, nie ma w nich zbytnich uproszczeń, za to znajdziemy mnóstwo detaliDetaldetali oraz modelunek światłocieniowyŚwiatłocieńmodelunek światłocieniowy. Występuje delikatny kontur, zestawiony z szeroką gamą kolorów, które artystka odważnie wykorzystuje w swoich pracach. Częstymi bohaterami jej ilustracji są zwierzęta, które nabierają ludzkich cech i mimo precyzji przedstawień, zachowują lekkość i humor. Przyjrzyj się ilustracji interaktywnej – po kliknięciu w nią zapoznasz się z opisem wybranych cech stylu tej ilustratorki.
R1XcTO7xrJzDC1
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje drzewo z gniazdem, nad którym rozłożona jest markiza w zielono-białe pasy. Pod nią przy stole siedzi ptak. Stół jest zastawiony jedzeniem i nakryty białym obrusem. Za drzewami, na niebieskim niebie widnieje duży róg księżyca. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: detale
Punkt 2: modelunek światłocieniowy
Punkt 3: ptak z ludzkimi cechami
Punkt 4: humor
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje drzewo z gniazdem, nad którym rozłożona jest markiza w zielono-białe pasy. Pod nią przy stole siedzi ptak. Stół jest zastawiony jedzeniem i nakryty białym obrusem. Za drzewami, na niebieskim niebie widnieje duży róg księżyca. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami o zastosowanych przez autora środkach artystycznych, świadczących o cechach jego stylu:
Punkt 1: detale
Punkt 2: modelunek światłocieniowy
Punkt 3: ptak z ludzkimi cechami
Punkt 4: humor
Julian Tuwim, „Wiersze dla dzieci”, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.63, online-skills, CC BY 3.0
Przykłady ilustracji Olgi Siemaszko
R1c2tzMgPyv1F1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Jana Brzechwy "Kaczka dziwaczka". Ukazuje kaczkę z laską w kształcie siekiery, którą trzyma w prawym skrzydle. Ubrana jest w kaszkiet i ma założony plecak. Po lewej stronie rośnie trzcina.
Jan Brzechwa, Kaczka dziwaczka, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1980, s.7, UMK, CC BY 3.0
R16LNQ6YTpgJS1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Jerzego Kiersta "Biuro paszportowe". Ukazuje stare drzewo z dziuplą, w której stoi sowa. Przed drzewem, na jednej nodze stoi bocian i przekazuje sowie karteczkę trzymaną w dziobie. Scenie przyglądają się ptaszki siedzące na drzewie i stojące na polanie przed nim.
Jerzy Kierst, Biuro paszportowe, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1974, s.6, UMK, CC BY 3.0
RyXyeB2ZXDCQw1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Jerzego Kiersta "Biuro paszportowe". Ukazuje gałęzie z wąskimi liśćmi. Na delikatnych gałązkach gromadnie siedzą ptaki o różnym zabarwieniu.
Jerzy Kierst, Biuro paszportowe, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1974, s.19, UMK, CC BY 3.0
RAdD78ibWwBoW1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje duży dom, w którego oknach i na balkonie znajdują się postacie. Wszyscy wykonują piosenkę. Dom jest dekorowany nad oknami, wejście zdobione jest kolumnami. Na czerwonym dachu siedzi kot. Po obu stronach domu przedstawione są osoby które również śpiewają. Przy domu stoi płot, za którym rosną drzewa.
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.50, UMK, CC BY 3.0
R18gF4MdXzKVN1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje siedzącą na tronie na tronie królową z berłem i jabłkiem w dłoniach, ubraną w długą, zieloną suknię z przypiętym kołnierzem z gronostaja. Na głowie ma wysoką koronę. Przed nią stoją dwaj dworzanie w perukach i bogatych strojach z włóczniami w dłoniach. Jeden z nich trzyma klęczącego poddanego, który składa ręce i błaga o litość.
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.97, UMK, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1dtsr98JyY8R1
Wymień trzy zwierzęta będące bohaterami książek dla dzieci.
Wymień trzy zwierzęta będące bohaterami książek dla dzieci.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 7
Przyjrzyj się zwierzętom na poniższych ilustracjach. Do każdego rysunku przyporządkuj nazwisko jego twórcy.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się zwierzętom na poniższych ilustracjach. Do każdego rysunku przyporządkuj nazwisko jego twórcy. Poniżej polecenia znajdują się dwie ilustracje. Pierwsza ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się scena pikniku dwóch krokodyli. Jeden z nich siedzi na leżaku. W tle widoczne jest słońce oraz palmy. Druga ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się miś oraz jeż. Oboje siedzą na trawie. Pod ilustracjami znajdują się dwie listy rozwijalne z odpowiedziami. W każdej z nich należy wybrać poprawną odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się zwierzętom na poniższych ilustracjach. Do każdego rysunku przyporządkuj nazwisko jego twórcy. Poniżej polecenia znajdują się dwie ilustracje. Pierwsza ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się scena pikniku dwóch krokodyli. Jeden z nich siedzi na leżaku. W tle widoczne jest słońce oraz palmy. Druga ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci, na której znajduje się miś oraz jeż. Oboje siedzą na trawie. Pod ilustracjami znajdują się dwie listy rozwijalne z odpowiedziami. W każdej z nich należy wybrać poprawną odpowiedź. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1HduQZpoNtak
Wymień cztery nazwiska ilustratorów poznanych podczas lekcji.
Wymień cztery nazwiska ilustratorów poznanych podczas lekcji.
Polecenie 2
Inspirując się twórczością poznanych ilustratorów, stwórz ilustrację do wybranego wiersza Jana Brzechwy z cyklu Zoo.
maee4415ccdc06cba_0000000000012
maee4415ccdc06cba_0000000000012
Przyjrzyj się zwierzętom na poniższych ilustracjach. Do każdego rysunku przyporządkuj nazwisko jego twórcy.
technika malarska laserunkowa (niekryjąca), a także nazwa przejrzystej farby rozpuszczalnej w wodzie.
Detal
Detal
szczegół, drobiazg, niewielki element będący częścią większej, złożonej całości. W dziele sztuki to może być jakiś przedmiot, gest, postać na trzecim planie.
Ilustracja książkowa
Ilustracja książkowa
obraz towarzyszący tekstowi, mający na celu jego objaśnienie lub uzupełnienie.
Kompozycja
Kompozycja
rozmieszczenie, uporządkowanie elementów w dziele sztuki (zarówno na płaszczyźnie, jak i w przestrzeni).
Kontur
Kontur
najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów.
Lawowanie
Lawowanie
technika polegająca na posługiwaniu się rozmytą plamą barwną za pomocą pędzla lub piórka. Służy także do podkolorowania rysunku konturowego, tworzenia światłocienia, wykonania ciemnych plam.
Światłocień
Światłocień
ogólny rozkład świateł i cieni w dziele plastycznym.
Wypukłodruk
Wypukłodruk
rodzaj druku, w którym farba odbijana jest na papierze z wypukłych elementów matrycy, np. linoryt, drzeworyt, gipsoryt.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
RMuop65rtqnAt1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki. Ukazuje kominiarzy podczas wykonywania swojej pracy. Jeden z nich ubrany jest w czarny strój i stojąc na krawędzi dachu czyści komin znajdujący się w domu obok. Po lewej stronie kominiarz znajduje się w kominie. Wystaje tylko jego głowa w czarnym cylindrze przedstawiona na tle szarego dymu. Budynki kryte są brązową i czerwoną dachówką, komin po lewej jest z cegły. W prawym górnym rogu znajduje się fragment wiersza" "Jeśli wierzyć kominiarzom, Do kominów czyści włażą, Ale potem, już od rana, Twarz sadzami uwalana. Na ramieniu miotły, sznury, Na świat cały patrzą z góry. Cały dzień po dachach łażą. - Dobrze czarnym kominiarzom!
Władysław Broniewski, Dla dzieci, il. Bohdan Butenko, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2011 s.9, UMK, CC BY 3.0
RDJLGU7nPeBMK1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Wandy Kobyłęckiej "Jak oswoić lwa". Ukazuje rodzinę z zezłoszczonymi minami. W tyle stoją mężczyzna z kobietą, przed nimi pięcioro dzieci, z których jedno to niemowlę w wózku. Chłopiec z przodu stoi bokiem i trzyma palec w buzi, pozostali unoszą ręce i krzyczą. Czarno-biała ilustracja to rysunek konturowy. Na górze znajduje się napis: ...Gniew i zgrzytanie zębów zgłodniałej rodziny...
Wanda Kobyłecka, Jak oswoić lwa, il. Bohdan Butenko, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1989, s.18, UMK, CC BY 3.0
R1TPaYTYBoQUd1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Ericha Kästnera "35 Maja". Ukazuje mężczyznę leżącego w łóżku, na którego czapce z daszkiem znajduje się napis PORTIER. Spod przykrycia wystają jego stopy. U dołu umieszczony jest fragment stolika, na którym stoi filiżanka oraz pasek zakończony dłonią z wyciągniętym w jej kierunku wskazującym palcem i napisem: WYŁĄCZNIE DO UŻYTKU SŁUŻB. Czarno-biała ilustracja narysowana jest z wykorzystaniem wyłącznie linii.
Erich Kästner, 35 maja, il. Bohdan Butenko, Świat Książki, Warszawa, 1996, s.55, UMK, CC BY 3.0
RkVvBoZnq6IHm1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki "Nocna wyprawa". Ukazuje wannę z prysznicem i głowę chłopca na czarnym tle. Na podłodze leży mały chodniczek w kropki. Nad wanną znajduje się kran, z którego poprowadzony jest prysznic. Z prysznica kapią dwie krople wody. Wynurzająca się z prawej strony okrągła głowa chłopca z wykrzywioną miną skierowana jest w stronę wanny. W górnej części ilustracji zamieszczone zostały białe i żółte gwiazdki.
Bohdan Butenko, Nocna wyprawa, il. Bohdan Butenko, Świat Książki, Warszawa, 2006, s.15, UMK, CC BY 3.0
R1CEpIoVQfaxy1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Juliana Tuwima "Abecadło". Ukazuje dwóch sanitariuszy biegnących z niebieskimi noszami, na których znajduje się wielka litera R, której jedno z ramion jest zabandażowane. Mężczyźni biegną po zielonym podłożu z powtarzającym się hasłem ABECADŁO. Na górze znajduje się napis: "R - prawą nogę złamało,".
Julian Tuwim, Abecadło, il. Bohdan Butenko, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2013, s.23, UMK, CC BY 3.0
RpGWT2DpWdZhZ1
Ilustracja przedstawia pracę Bohdana Butenki z książki Władysława Broniewskiego "Dla dzieci". Ukazuje trzy postacie. Chłopiec po lewej ma założone za duże pomarańczowe spodnie w czarne prążki, które sięgają za brodę, trzyma je rękoma. Po prawej stronie stoi szczupły chłopiec w niebieskim swetrze i zielonych spodniach, jego twarz jest ubrudzona. Pomiędzy nimi znajduje się starsza kobieta w podartym czerwonym kapeluszu i błękitnej sukience w zielone, żółte i czerwone gwiazdki z białym koronkowym wykończeniem przy kołnierzu i rękawach.
Władysław Broniewski, Dla dzieci, il. Bohdan Butenko, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2011, s.44, UMK, CC BY 3.0
RcYGJEdvNeGEl1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Jana Brzechwy, ukazującą starszą, grubszą kobietę. Postać siedzi na liniach wysokiego napięcia i dzierga szal na drutach.
Jan Brzechwa, Androny, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2009, s.53, UMK, CC BY 3.0
Rg34rmdIdiryx1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Wandy Chotomskiej "Leonek i lew", ukazującą czwórkę dzieci i lwa. Postacie trzymają się za ręce i bawią się w kółku. Na wszystkich twarzach widoczne są uśmiechy.
Wanda Chotomska, Leonek i lew, Muza SA, Warszawa, 2014, s.18, UMK, CC BY 3.0
R1VcOHJS8Y2IA1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Rudyarda Kiplinga "Słoniątko", ukazującą słonia stojącego nad brzegiem wody, w której płynie hipopotam. Na drzewie obok znajduje się ptak. Scena ukazana jest nocą. Na ilustracji jest napis: „wrzasnęło na grubego wuja Hipopotama i zabulgotało mu koło ucha, kiedy wuj po posiłku drzemał w wodzie; nikomu jednak nie pozwoliło tknąć ptaka Kolokoko”.
Rudyard Kipling, Słoniątko, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.37, UMK, CC BY 3.0
RCjGLwa5PTyL01
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Józefa Ratajczaka, ukazującą dwie korony drzew z ptakami. Tłem jest błękitne niebo.
Józef Ratajczak, W samo południe, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1979, s.27, UMK, CC BY 3.0
R8bo7z5a8bEqq1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Mary Norton "Gałka do łóżka". Ukazuje scenę w domu rodzinnym. W pomieszczeniu znajduje się siedzący na krześle mężczyzna. Obok niego stoi kobieta i obcina mu włosy. Z prawej strony stoi chłopiec, a z lewej na podłodze siedzi dziewczynka. Przypatrują się czynnościom. Na ścianie z w wzorami wiszą obrazy oraz znajduje się okno z zasłonkami.
Mary Norton, Gałka od łóżka, il. Jan Marcin Szancer, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2007, s.223, UMK, CC BY 3.0
RD42kvFTkdrAZ1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Jana Brzechwy "Brzechwa dzieciom. Ukazuje mężczyznę z gromadką dzieci. Pośrodku stoi mężczyzna ubrany w kapelusz i przewiązany pasem płaszcz. Dzieci dokoła bawią się - chłopiec po lewej wkłada kota do worka, drugi siedzi na płocie z prawej strony i kręci lassem, a trzeci biegnie na środku. Dwie pary dziewczynek po bokach rozmawiają.
Brzechwa dzieciom, il. Jan Marcin Szancer, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2002, s.74, UMK, CC BY 3.0
RLmltNU8RG7Jk1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Mary Norton "Gałka od łóżka". Ukazuje wnętrze. Przy ścianie, na której wiszą obrazki i duży obraz, na łóżku siedzi troje dzieci. Mają smutne miny. Obok stoi stolik z doniczką. Na pierwszym planie ukazana jest z profilu kobieta trzymająca w prawym ręku, na wysokości oczu gałkę od łóżka.
Mary Norton, Gałka od łóżka, il. Jan Marcin Szancer, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2007, s.27, UMK, CC BY 3.0
RyGTpd2OafsqF1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Carla Collodiego "Pinokio". Ukazuje widok z góry na miasteczko od strony kamiennego budynku, na którego murach idzie kot w kapeluszu ze złamaną ręką i Pinokio w stożkowatym kapeluszu. Za nimi podąża rudy lis o kulach. W dole ukazany jest widok na ulicę, po której jedzie dorożka zaprzężona w psy. Na balkonie u góry siedzi niebieski paw. Scena w głębi jest oświetlona, z ciemności wyłaniają się ściany budynków, a na granatowym niebie świecą gwiazdy.
Carlo Collodi, Pinokio, il. Jan Marcin Szancer, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2003, s.64, UMK, CC BY 3.0
R1DU21vBsen1G1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi. Ukazuje dziewczynę trzymającą w ręku wianek, której towarzyszy pies. Obok, przy stawie pasą się gęsi. Zza krzaków w prawym, dolnym rogu czai się lis. Przez drzewa, między którymi stoi dziewczyna, przebija daleki widok z błękitnym niebem.
Maria Konopnicka, O krasnoludkach i o sierotce Marysi, il. Jan Marcin Szancer, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2002, s.80, UMK, CC BY 3.0
RRmR6OojzZ8Wb1
Ilustracja przedstawia pracę Jana Marcina Szancera z książki Juliana Tuwima "Ptasie radio". Ukazuje dwa konary brzozy, na których siedzą ptaki. Są tam między innymi: sowa, kruk, dzięcioł, paw, sroka i inne drobne ptactwo. Po lewej stronie przechadza się kogut z podniesioną do góry głową. Między drzewami tło jest zielonożółte.
Julian Tuwim, Ptasie Radio, il. Jan Marcin Szancer, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań, 2003, s.41, UMK, CC BY 3.0
Ru2WXPn9a6Qbd1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Carla Collodiego "Pinokio", na której znajduje się mężczyzna i tytułowy Pinokio - chłopiec zrobiony z drewna o długim nosie. Chłopiec siedzi na stole i trzyma starszego mężczyznę za nos.
Carlo Collodi, Pinokio, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2003, s.14 , UMK, CC BY 3.0
R4fZ4D7ZTMMXi1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Wandy Chotomskiej "Bobry mówią dzień bobry", ukazującą mężczyznę z profilu, siedzącego w fotelu. Postać ma wyciągnięte nogi i duży brzuch. Na ścianie wisi zdjęcie psa i krowy.
Wanda Chotomska, Bobry mówią dzień bobry, Znak emotikon, Kraków, 2014, s.143, UMK, CC BY 3.0
RJqutGZbjwbyq1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga, „Słoniątko”. Ukazuje krokodyla oraz czaplę brodzącą w wodzie. Na drugim planie widoczna jest trzcina, a w tle rozmyty las.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.7, UMK, CC BY 3.0
R1126DAk7L9PL1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Czesława Janczarskiego "Tygrys o złotym sercu". Ukazuje leżącego tygrysa, który patrzy na siedzącego naprzeciw królika. Zwierzęta otoczone są zaroślami i egzotycznymi kwiatami.
Czesław Janczarski, Tygrys o złotym sercu, il. Józef Wilkoń, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1963, s.25, UMK, CC BY 3.0
RETg3wMjRawDz1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki "Kici kici miau". Ukazuje dwa bawiące się ze sobą koty. Jeden kot jest szary w czarne plamy, a drugi cały czarny.
Józef Wilkoń, Kici kici miau, il. Józef Wilkoń, Wydawnictwo Hokus-Pokus, Warszawa, 2009, s.15, UMK, CC BY 3.0
RFenaylrjScBa1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Ryszarda Kiplinga "Słoniątko". Ukazuje pięć dużych słoni i jedno słoniątko. Kontury słoni narysowane są na szarych plamach w różnym odcieniu.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.2, UMK, CC BY 3.0
Rrbo14Ivhorxo1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga "Słoniątko". Ukazuje biegnące przez las zwierzęta: żyrafę, słonia oraz dwa hipopotamy. Między drzewami przemieszcza się małpa, a przed nią leci ptak. Na horyzoncie znajduje się wzgórze z palmami. Czarne tło rozświetla róg księżyca. Na ilustracji widnieje napis: „I tak Słoniątko ruszyło przez Afrykę do domu, machając i i grając trąbą”.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.28, UMK, CC BY 3.0
R1N8rsm0r9L2B1
Ilustracja przedstawia pracę Józefa Wilkonia z książki Rudyarda Kiplinga "Słoniątko". Ukazuje ptaka z barwnymi piórami na czubku głowy i otwartym dziobem na tle jasnych, zacienionych drzew. Obok znajduje się fragment tekstu.
Rudyard Kipling, Słoniątko, il. Józef Wilkoń, Fundacja Festina Lente, Warszawa, 2013, s.28, UMK, CC BY 3.0
RtC7K9AYA5ACS1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ludwika Jerzego Kerna "Proszę słonia". Ukazuje wnętrze, w którym operator kamery i operator dźwięku nagrywają słonia. W pomieszczeniu rozstawione są lampy, których światło pada na słonia. Ludzie skupieni są na swojej pracy.
Ludwik Jerzy Kern, Proszę słonia, il. Zbigniew Rychlicki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1985, s.69, UMK, CC BY 3.0
RRTMKEIYDy5Gm1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera „Michałek z pudełka do zapałek”. Ukazuje stojący na stoliku aparat telefoniczny z kręconą tarczą i cyframi. Obok znajduje się słuchawka, z której rozchodzi się dymek przedstawiający chłopca i tekst "Zaraz będziemy u ciebie!". Tło to ściana w czarno-brązowe pasy.
Erich Kästner, Michałek z pudełka do zapałek, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.185, UMK, CC BY 3.0
R12b06UQhxNc11
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ludwika Jerzego Kerna "Proszę słonia". Ukazuje muzułmańskie miasto z półksiężycami na wieżach budowli z kopułami. Zza budynków wyłania się duży człowiek z turbanem na głowie.
Ludwik Jerzy Kern, Proszę słonia,il. Zbigniew Rychlicki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1985, s.21, UMK, CC BY 3.0
R1I3x5H5cbcv11
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera "Michałek z pudełka do zapałek". Ukazuje mężczyznę siedzącego przy stole. Na ręku ma wytatuowaną kotwicę, ubrany jest w pasiastą, czarno-białą koszulkę i fioletowo-czarną czapkę. Na stoliku stoi butelka i leżą zdjęcia. Na twarzy postaci rysuje się smutek.
Erich Kästner, Michałek z pudełka do zapałek, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.165, UMK, CC BY 3.0
R4Wo5dOEgW7Hc1
lustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ludwika Jerzego Kerna "Proszę słonia". Ukazuje chłopca kładącego się do łóżka w swoim pokoju. Obok znajduje się słoń, który przykrywa chłopca kołdrą. W tle stoi lampa.
Ludwik Jerzy Kern, Proszę słonia, il. Zbigniew Rychlicki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1985, s.63, UMK, CC BY 3.0
RfKy1UoJ6G1ZO1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Czesława Janczarskiego "Wędrówki Misia Uszatka". Ukazuje ptaka z kapeluszem na głowie stojącego przed aparatem fotograficznym zamontowanym na statywie.
Czesław Janczarski, Wędrówki Misia Uszatka, il. Zbigniew Rychlicki, Nasza Księgarnia, Warszawa, 2006, s.13, UMK, CC BY 3.0
R1chOTi4iSN601
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Czesława Janczewskiego "Miś Uszatek". Ukazuje siedzącego na pniu misia oraz znajdującego się naprzeciw szarego królika. Z lewej strony nadlatuje orzeł z dzbankiem w dziobie. Z prawej natomiast nadlatują małe ptaki.
Czesław Janczewski, Miś Uszatek, il. Zbigniew Rychlicki, Nasza Księgarnia, Warszawa, 2006, s.167, UMK, CC BY 3.0
RAc8OWny3lXCB1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Marii Kownackiej "Plastusiowy pamiętnik". Ukazuje Plastusia, czyli maleńkiego ludzika z plasteliny, umiejscowionego naprzeciwko dużych nożyczek. Dokoła znajdują się wycinanki przedstawiające między innymi ogromnego ptaka, szpulę, lizaki i malutkie postacie baletnic. Wszystkie elementy są rozłożone na ciemnozielonym tle.
Maria Kownacka, Plastusiowy pamiętnik, il. Zbigniew Rychlicki, Siedmioróg, Wrocław, 2008, s.63, UMK, CC BY 3.0
R16G3BtrjF9641
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Danuty Wawiłow "Chcę mieć przyjaciela". Ukazuje dwie dziewczynki jadące na jednym rowerze przez miasto. W tle znajduje się drzewo oraz budynek mieszkalny. Dziewczynki rozmawiają ze sobą.
Danuta Wawiłow, Chcę mieć przyjaciela, il. Zbigniew Rychlicki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1979, s.15, UMK, CC BY 3.0
RM8n5cGaJaEmr1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera "Michałek z pudełka do zapałek". Ukazuje cyrkowca na koniu podczas akrobacji. Koń staje na dwóch łapach. Spadający mężczyzna gubi cylinder. Nad nim unoszą się dwa białe gołębie. Po lewej stronie kica szary królik.Wokół pomarańczowej areny znajdują się kolorowe kropki na brązowym tle.
Erich Kästner, Michałek z pudełka do zapałek, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.59, UMK, CC BY 3.0
R35TUNg8nOEEk1
Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Rychlickiego z książki Ericha Kästnera "Michałek z pudełka do zapałek". Ukazuje magika z cylindrem w ręku i czerwoną pałeczką, ubranego w czarny smoking i muchę. Oświetlony jest reflektorem. Po prawej stronie stoi otwarta klatka na ptaki, z której wyfruną biały gołąbek. Tło jest szare i fioletowe.
Erich Kästner, Michałek z pudełka do zapałek, il. Zbigniew Rychlicki, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa, 2010, s.131, UMK, CC BY 3.0
R15hhgjcoi9ZN1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Jana Tettera „Ryży Placek i trzynastu zbójców”. Ukazuje cztery koty wieczorową porą które skradają się pomiędzy drzewami. W tle znajduje się wieża i ruiny budynków. Na granatowym niebie znajduje się księżyc w pełni.
Jan Tetter, Ryży Placek i trzynastu zbójców, il. Janusz Grabiański, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1979, s.21, UMK, CC BY 3.0
REEI42cQHqWuB1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Jana Tettera "Ryży Placek i trzynastu zbójców". Ukazuje dwa brązowe koty, przytulone do siebie i patrzące w stronę widza. Większy ma żółte oczy, mniejszy z lewej strony - niebieskie.
Jan Tetter, Ryży Placek i trzynastu zbójców, il. Janusz Grabiański, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1979, s. 69, UMK, CC BY 3.0
RNdFBjfoMpbcy1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Hanny Januszewskiej "Kot w butach". Ukazuje drewniany wiatrak ustawiony na wzgórzu. W tle znajduje się żółty budynek.
Hanna Januszewska, Kot w butach, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1968, s.2, UMK, CC BY 3.0
RuwNQjRsxOmkN1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Hanny Januszewskiej "Kot w butach". Ukazuje króla w bordowej szacie obszytej futrem z gronostaja. Na jego głowie z bujnymi włosami znajduje się niewielka korona.
Hanna Januszewska, Kot w butach, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1968, s.8, UMK, CC BY 3.0
RPTwXrJMK1bsL1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Marii Kownackiej "Rogaś z Doliny Roztoki". Ukazuje jelonka skaczącego przez płot i zahaczającego o rozwieszone na lince pranie.
Maria Kownacka, Rogaś z Doliny Roztoki, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1964, s.43, UMK, CC BY 3.0
RNy2aoiofKuLh1
Ilustracja przedstawia pracę Janusza Grabiańskiego z książki Marii Kownackiej "Rogaś z Doliny Roztoki". Ukazuje fragment drzewa z rozłożystą gałęzią na tle błękitnego nieba. Na konarze znajduje się dzięcioł. Na tle nieba frunie ptak.
Maria Kownacka, Rogaś z Doliny Roztoki, il. Janusz Grabiański, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1964, s.7, UMK, CC BY 3.0
RBssKQFbBpSD81
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Wandy Chotomskiej "Bobry mówią dzień bobry", ukazującą zająca biegnącego przez pole kapusty.
Wanda Chotomska, Bobry mówią dzień bobry, Znak emotikon, Kraków, 2014, s. 69, UMK, CC BY 3.0
RyeuU3ufsPnan1
Ilustracja przedstawia grafikę, z książki dla dzieci Czesława Janczarskiego "Przyjaciele Misia Uszatka". ukazującą pięć ptaków siedzących przy stole ustawionym na gałęzi drzewa z liśćmi.
Czesław Janczarski, Przyjaciele Misia Uszatka, Nasza Księgarnia, Warszawa, 2006, s.17, UMK, CC BY 3.0
RaPoEVF37WyGu1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Jana Brzechwy "Brzechwa dzieciom", na której znajduje się kura rozmawiająca z jajkiem. stojącym na cienkich nóżkach i podpierającym się pod boki.
Brzechwa dzieciom, G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań, 2002, s.20, UMK, CC BY 3.0
R1KUc5oteubDV1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Jana Tettera "Ryży, Placek i trzynastu zbójców", na której znajdują się dwa koty płynące łódką po rzece w mieście. Po lewej stronie widoczne są budynki.
Jan Tetter, Ryży Placek i trzynastu zbójców, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1979, s. 57, UMK, CC BY 3.0
Ru96ubzjG5GAQ1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje dziewczynkę w czerwonej chustce. Po jej twarzy płynie łza. Na rękach trzyma brązowego misia.
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska, il. Adam Kilian, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.59, UMK, CC BY 3.0
RStIH4fUOJyt31
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Hanny Januszewskiej "Pyza na polskich dróżkach". Ukazuje głowę dziewczynki z zawiązaną chustką. Do chustki doczepiony jest długi liść.
Hanna Januszewska, Pyza na polskich dróżkach, il. Adam Kilian, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 2006, s.110, UMK, CC BY 3.0
REivrZkrFUWAp1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Hanny Januszewskiej "Pyza na polskich dróżkach". Ukazuje rybkę pływającą w wodzie. Fale częściowo ją zakrywają.
Hanna Januszewska, Pyza na polskich dróżkach, il. Adam Kilian, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 2006, s.29, UMK, CC BY 3.0
RTDFvv1r5XGuD1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Hanny Januszewskiej "Pyza na polskich dróżkach". Ukazuje młyn wodny z kołem na tle rozległych pól. Na horyzoncie rośnie kilka drzew. Przed młynem płynie strumyk.
Hanna Januszewska, Pyza na polskich dróżkach, il. Adam Kilian, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 2006, s.28, UMK, CC BY 3.0
RrcjERADA3t121
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje starego górala w kapeluszu o długich włosach, bujnym wąsie i dymiącą fajką w ustach. Mężczyzna trzyma w dłoniach małego misia.
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska, , il. Adam Kilian, , Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.88, UMK, CC BY 3.0
RJaOrCY8R2upb1
Ilustracja przedstawia pracę Adama Kiliana z książki Janiny Porazińskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska”. Ukazuje misia i zajączka siedzących na pniu znajdującym się w wirze rzeki. Tło wypełnia skała z otworem.
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska, , il. Adam Kilian, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.77, UMK, CC BY 3.0
ResNfx97IeGEk1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje drzewo z gniazdem, nad którym rozłożona jest markiza w zielono-białe pasy. Pod nią przy stole siedzi ptak. Stół jest zastawiony jedzeniem i nakryty białym obrusem. Za drzewami, na niebieskim niebie widnieje duży róg księżyca.
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.63, UMK, CC BY 3.0
R16LNQ6YTpgJS1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Jerzego Kiersta "Biuro paszportowe". Ukazuje stare drzewo z dziuplą, w której stoi sowa. Przed drzewem, na jednej nodze stoi bocian i przekazuje sowie karteczkę trzymaną w dziobie. Scenie przyglądają się ptaszki siedzące na drzewie i stojące na polanie przed nim.
Jerzy Kierst, Biuro paszportowe, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1974, s.6, UMK, CC BY 3.0
R1c2tzMgPyv1F1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Jana Brzechwy "Kaczka dziwaczka". Ukazuje kaczkę z laską w kształcie siekiery, którą trzyma w prawym skrzydle. Ubrana jest w kaszkiet i ma założony plecak. Po lewej stronie rośnie trzcina.
Jan Brzechwa, Kaczka dziwaczka, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1980, s.7, UMK, CC BY 3.0
RyXyeB2ZXDCQw1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Jerzego Kiersta "Biuro paszportowe". Ukazuje gałęzie z wąskimi liśćmi. Na delikatnych gałązkach gromadnie siedzą ptaki o różnym zabarwieniu.
Jerzy Kierst, Biuro paszportowe, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1974, s.19, UMK, CC BY 3.0
RAdD78ibWwBoW1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje duży dom, w którego oknach i na balkonie znajdują się postacie. Wszyscy wykonują piosenkę. Dom jest dekorowany nad oknami, wejście zdobione jest kolumnami. Na czerwonym dachu siedzi kot. Po obu stronach domu przedstawione są osoby które również śpiewają. Przy domu stoi płot, za którym rosną drzewa.
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.50, UMK, CC BY 3.0
R18gF4MdXzKVN1
Ilustracja przedstawia pracę Olgi Siemaszko z książki Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci". Ukazuje siedzącą na tronie na tronie królową z berłem i jabłkiem w dłoniach, ubraną w długą, zieloną suknię z przypiętym kołnierzem z gronostaja. Na głowie ma wysoką koronę. Przed nią stoją dwaj dworzanie w perukach i bogatych strojach z włóczniami w dłoniach. Jeden z nich trzyma klęczącego poddanego, który składa ręce i błaga o litość.
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci, il. Olga Siemaszko, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.97, UMK, CC BY 3.0
R1TYqw8iEkJgK1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Juliana Tuwima "Wiersze dla dzieci", ukazująca piknik dwóch krokodyli. Jeden z nich siedzi na leżaku. W tle widoczne jest słońce oraz palmy. Na jednej z palm zawieszona jest linka z biało-czerwonym materiałem.
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa, 1969, s.76, UMK, CC BY 3.0
REdYrA0UCPQtR1
Ilustracja przedstawia grafikę z książki dla dzieci Janiny Porazińskiej "Pamiętnik Czarnego Noska", na której znajduje się miś oraz jeż. Oboje siedzą na trawie. Otoczeni są zielenią.
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, 1985, s.37, UMK, CC BY 3.0