SCENARIUSZ zajęć „ZOBACZYĆ NIEWIDOCZNE”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Zobaczyć niewidoczne

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.7) [uczeń] podaje przykłady przyrządów ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Wymienia elementy przyrody

Dokonuje podziału na elementy ożywione i nieożywione

Wymienia przyrządy przyrodnika

Wie, jakich przyrządów używamy do obserwacji poszczególnych elementów przyrody

Zna działanie poszczególnych przyrządów

Potrafi wymienić podstawowe części mikroskopu

Wie, jak powstaje powiększenie pod mikroskopem

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Posługuje się poszczególnymi przyrządami

Umiejętnie korzysta z lupy

Samodzielnie obsługuje mikroskop (potrafi nastawić powiększenie i ostrość obrazu)

Sprawnie posługuje się lornetką

Szanuje przyrodę i zna zasady prawidłowo przeprowadzanych obserwacji

Jest aktywny i ciekawy świata

Prezentuje postawę badawczą

Kompetencje kluczowe

  • myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Uczniowie, którzy mają taką możliwość, mogą przysłać nauczycielowi / przynieść na nośniku własne zdjęcia wykonane w trybie makro (owadów, roślin). Można je wykorzystać w trakcie zajęć, wyświetlając w postaci galerii zdjęć.

  • Zapoznanie uczniów z tematem.

  • Powtórzenie wiadomości o elementach przyrody.

  • Krótka pogadanka o przyrządach, podawanie przez uczniów nazw różnych przyrządów i ich zastosowań.

  1. Przebieg zajęć:

  • Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat wykorzystania aparatu fotograficznego do obserwacji przyrody. Przedstawia zdjęcie makroskopowe i pyta uczniów, czy wiedzą, jak nazywa się ten typ fotografii.

  • Uczniowie oglądają przez lupę różne przedmioty dostępne w klasie (kredę, roślinę, splot materiału swetra, strukturę drewna itd.).

  • Nauczyciel kieruje dyskusję na obserwacje jeszcze mniejszych obiektów, niewidocznych gołym okiem, i pyta, jak można je obserwować.

  • Nauczyciel przedstawia zdjęcie interaktywne i omawia budowę mikroskopu.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji:

Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Mikroskop optyczny jest przyrządem służącym do uzyskiwania silnie powiększonych obrazów małych przedmiotów. Składa się z tubusu zawierającego na swoich końcach okular i obiektyw (oba działające jak soczewki skupiające). Ponadto ma układ oświetlenia preparatu i stolik preparatowy. Obiektyw mikroskopu optycznego daje rzeczywisty, odwrócony i powiększony obraz przedmiotu, okular pełni rolę lupy, przez którą ogląda się obraz dawany przez obiektyw. Obraz oglądany w okularze jest obrazem pozornym i silnie powiększonym.

Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest dostrzeżenie przez mikroskop elementów niewidocznych gołym okiem.

Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie. Uczniowie posługują się mikroskopami i gotowymi preparatami mikroskopowymi.

Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują indywidualnie. Umieszczają preparat na stoliku, nastawiają oświetlenie i regulują ostrość obrazu. Wymieniają się preparatami, tak aby każdy miał szansę obejrzeć ich kilka. Obserwacje dokumentują w postaci rysunków.

Inne informacje, itd. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie omawiają zaobserwowane szczegóły.

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zastosowania mikroskopu w różnych dziedzinach życia (np. medycyna, kryminalistyka).

  1. Podsumowanie:

  • Uczniowie wymieniają omawiane przyrządy.

  • Wymieniają zastosowania mikroskopu w różnych dziedzinach życia.

Środki dydaktyczne

  • Przyrządy: lupa, mikroskop, aparat fotograficzny, preparaty mikroskopowe

  • Komputer (lub komputery dla każdego ucznia)

  • Zasoby multimedialne: zdjęcie „Makrofotografia” i zdjęcie interaktywne „Mikroskop”

Metody nauczania

  • dyskusja

  • pogadanka

  • ćwiczenia praktyczne

Formy pracy

  • zbiorowa

  • indywidualna

Praca domowa

  • Wyszukaj informacje o wynalazcy mikroskopu.

  • Wyszukaj informacje o tym, jakie organizmy dostrzeżono po raz pierwszy pod mikroskopem.

Dodatkowe propozycje wykorzystania zasobów

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na III etapie edukacyjnym w zakresie nauczania biologii.

Lista załączników multimedialnych

Zdjęcie „Makrofotografia”

Ilustracja interaktywna „Mikroskop”

R1Ia7IwLLoldU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.00 KB w języku polskim
RT0rxQuPtMFJQ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.41 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3