1918 – zakończenie I wojny światowej, odzyskanie przez Polskę niepodległości
1919 – traktat wersalski i utworzenie Ligi Narodów
1927 – wprowadzenie do kina dźwięku
1933 – przejęcie władzy przez Hitlera
1936‑1939 – wojna domowa w Hiszpanii
1937 – Picasso wystawia Guernikę
1939 – wybuch II wojny światowej
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R13pOEVNI9jVZ
1
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń: 1) odróżnia pojęcie kultury rozumianej jako dorobek artystyczny od kultury rozumianej jako całokształt dorobku ludzkości, ze zrozumieniem używa określeń: kulturowy i kulturalny; 6) posługuje się pojęciami: kultura popularna, ludowa, masowa, wysoka, narodowa, zglobalizowana, subkultura w ich właściwym znaczeniu i używa ich w kontekście interpretowanych dzieł sztuki oraz praktyk kulturowych.
Nauczysz się
definiować i osadzić w czasie styl art deco;
przedstawiać polskich artystów tworzących w stylu art deco;
charakteryzować twórczość Zofii Stryjeńskiej;
przedstawiać twórczość Tamary de Lempickiej;
porównywać i analizować teksty kultury, jakimi są obrazy.
Audiobook - Księżniczka polskiej sztuki
RYCRn4Msk7P7p1
R3Gypgc5XOoRV1
RmrjmqdUYaaeK1
R1YgE0MWUtXxt1
R7mrpTBpvTrET1
Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Paryżu
RR8lKMakRDj4y
m9406a529db829c3d_0000000000004
m9406a529db829c3d_0000000000004
Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa odbyła się w Paryżu od kwietnia do października 1925 r. Miejsce nie było wybrane przypadkowo. Paryż, od przełomu wieków XIX i XX, był światową stolicą wzornictwa. Początek XX w. oraz czasy powojenne przyniosły duże zmiany w sztuce. Narodziło się wiele kierunków takich jak: kubizm. Organizatorzy chcieli pokazać sprzężenie sztuki z przemysłem. Wielkim zainteresowaniem cieszył się sam polski pawilon projektu Józefa Czajkowskiego; biały budynek był zwieńczony 23‑metrową, szklaną wieżą, podświetlaną w nocy. Polski projekt wyróżniał się na tle innych, pomimo negatywnych głosów z kraju, był pozytywie oceniany między innymi przez prasę francuską. Podłogi, ściany, słupy zostały wyłożone mozaiką barwnych romboidalnych, trójkątnych kształtów. Na ścianach z ukosu widać obrazy Zofii Stryjeńskiej i ławę projektu Karola Stryjeńskiego. Na zdjęciu widać dwa obrazy Stryjeńskiej z cyklu Pory Roku, wykonane specjalnie na Wystawę oraz dwie ławy stylizowane na ludowe projektu Karola Stryjeńskiego. Polska uczestniczyła w wystawie z dużym powodzeniem (łącznie zdobyliśmy 205 różnego rodzaju nagród i wyróżnień).
Najbardziej znane dzieła
RJl8EOv5zMZtK1
RendapwnRvcyg1
R1dGI6JCBKJv11
Pastorałka
Bożki Słowiańskie – dwie teki barwnych litografiiLitografialitografii, wskrzeszających do życia bóstwa z mitologii słowiańskiej
Pascha – wykonany w technice tempery, cykl pięciu obrazów, łączących ze sobą motywy religijne z ludowymi
Pory roku
Kolędy
Cztery sakramenty
Tańce polskie
Młoda wieś polska
Galeria pozostałych dzieł Zofii Stryjeńskiej
REbuYcP381TMZ1
RPLpv5DtYCQ311
RPMhEfIAZhuXK1
R1OzAOoV763KM1
R8kOGelKQXL3P1
R77ANP8KmPfBE1
R1BwJcXFUsYbr1
Art Deco
Art decoArt decoArt decojest stylem w sztukach plastycznych, architekturze, wystroju wnętrz, modzie, tkaninach, filmie, fotografii rozpowszechniony w dwudziestolecie międzywojenneDwudziestolecie międzywojennedwudziestolecie międzywojenne. Nazwa pochodzi od francuskich słów art – sztuka i décoratif – dekoracyjny i narodziła się od nazwy paryskiej Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes (Międzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłu Współczesnego) z 1925 r.
Art deco było reakcją na secesje oraz sprzeciwem na brak dyscypliny przestrzennej.
używanie drogich i szlachetnych tkanin i materiałów.
Przedstawiciele art deco:
Tamara de Lempicka, malarka,
Edgar Brandt, architekt,
Paul Iribe (1883‑1935) rysownik, projektant mebli, tkanin, biżuterii, kostiumów teatralnych i filmowych,
Jean Puiforcat, rzeźbiarz, projektant, złotnik,
Coco Chanel, projektantka mody,
Pierre Chareau, architekt, projektant.
Tamara de Lempicka
Rxzeg81HVuhyb1
Tamara de Lempicka (Łempicka) – była jedną z ciekawszych postaci i artystek tworzących w stylu art deco. Wg biografów urodziła się w Moskwie w 1896 r. Ona sama podawała datę 16 maja 1898 r. w Warszawie. Zmarła 18 marca 1980 r. w Cuernavaca w Meksyku. W 1916 r. w Petersburgu wyszła za maż za prawnika Tadeusza Łempickiego. 2 lata później uciekli z Rosji przed rewolucją do Paryża. Tam malarka zaczęła pobierać lekcje u Maurice'a Denisa, a później u Andre Lotha. W Paryżu zmieniła nazwisko z Łempicka na de Lempicka. Zaczęła pokazywać swoje prace podczas Salonów, gdzie zostały dobrze przyjęte. Łempicka zyskała sławę jako portrecistka. Malowała także bardzo drapieżne i zmysłowe akty. Jej autoportret Tamara w zielonym bugatti z 1929 r. powstał na okładkę niemieckiego pisma Die Dame. Malarka w 1939 r. wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie odniosła sukces, jednak od lat 50. XX w. zainteresowanie jej obrazami znacząco zmalało. Próbowała tworzyć w innym stylu, jednak nie zyskała ponownego uznania.
Najważniejsze budynki w stylu Art Deco
W obrębie architektury do ciekawych i najbardziej znanych rozwiązań należą: polski pawilon na wystawę paryską z 1925 r. zaprojektowany przez Józefa Czajkowskiego, Empire State Bulding w Nowym Jorku zaplanowany przez Shreve, Lamb and Harmon, Chrysler Bulding w Nowym Jorku (projekt: William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist), Stadion Highbury (Londyn), budynek Komunalnej Kasy Oszczędnościowej w Krakowie (projekt: Fryderyka Tadaniera i Stefana Strojka).
R5G3dCihLwDqZ1
R8iN7er3WKbnZ1
Polska sztuka stosowana
Polska sztuka stosowana:
grupy: Warsztaty Krakowskie, Rytm, Ryt, Ład,
próba stworzenia stylu narodowego w oparciu o ludowość,
sukces polskich artystów na wystawie paryskiej w 1925 r. - zdobyli 205 nagród i wyróżnień,
najważniejsi przedstawiciele: Wojciech Jastrzębski (malarz, grafik, projektant wnętrz i mebli), Henryk Kuna (rzeźbiarz), Karol Stryjeński (architekt, urbanista), Zofia Stryjeńska (malarka, scenografka, projektantka), Edward Wittig (rzeźbiarz), Józef Czajkowski (malarz, architekt, grafik, pedagog, autor nagrodzonego pawilonu na Międzynarodową Wystawę Sztuk Dekoracyjnych i Przemysłu Współczesnego w Paryżu w 1925 r.), Jan Szczepowski (malarz, rzeźbiarz),
Ciekawym przykładem sztuki art deco był wystrój wnętrz statków: m/s Batory i m/s Piłsudski.
Zadania
RYoH2haVtU9rV
Ćwiczenie 1
R13J2dmTVA0I7
Ćwiczenie 2
R1KLA4Hecq02J
Ćwiczenie 3
RZeHYiB8yOx0c
Ćwiczenie 4
R1GaOkuwG3FXT
Ćwiczenie 5
RcipxlmGhnHYD
Ćwiczenie 6
R12hO9wqbToNN
Ćwiczenie 7
R1ddq9hk8P9Iq
Ćwiczenie 8
RHTtFotzEJODH
Ćwiczenie 9
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nazwisko panieńskie Zofii Stryjeńskiej., 2. Pod jakim pseudonimem Zofia Stryjeńska wydała podręcznik savoir-vivre’u?, 3. W jakiej technice graficznej Z. Stryjeńska wykonała teczki z bożkami słowiańskimi?, 4. Na okładce którego czasopisma znalazł się autoportret Tamary de Lempickiej pt. „Tamara w zielonym bugatti”?, 5. Paul….. przedstawiciel art deco, rysownik, projektant mebli, tkanin, biżuterii, kostiumów teatralnych i filmowych., 6. W którym czasopiśmie Jerzy Warchałowski omówił prace młodej Zofii Stryjeńskiej?, 7. Kto zaprojektował polski pawilon na wystawę paryską w 1925 r.?
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Nazwisko panieńskie Zofii Stryjeńskiej., 2. Pod jakim pseudonimem Zofia Stryjeńska wydała podręcznik savoir-vivre’u?, 3. W jakiej technice graficznej Z. Stryjeńska wykonała teczki z bożkami słowiańskimi?, 4. Na okładce którego czasopisma znalazł się autoportret Tamary de Lempickiej pt. „Tamara w zielonym bugatti”?, 5. Paul….. przedstawiciel art deco, rysownik, projektant mebli, tkanin, biżuterii, kostiumów teatralnych i filmowych., 6. W którym czasopiśmie Jerzy Warchałowski omówił prace młodej Zofii Stryjeńskiej?, 7. Kto zaprojektował polski pawilon na wystawę paryską w 1925 r.?
Rozwiąż krzyżówkę. Hasła wpisz WIELKĄ literą.
Nazwisko panieńskie Zofii Stryjeńskiej.
Pod jakim pseudonimem Zofia Stryjeńska wydała podręcznik savoir-vivre’u?
W jakiej technice graficznej Z. Stryjeńska wykonała teczki z bożkami słowiańskimi?
Na okładce którego czasopisma znalazł się autoportret Tamary de Lempickiej pt. „Tamara w zielonym bugatti”?
Paul….. przedstawiciel art deco, rysownik, projektant mebli, tkanin, biżuterii, kostiumów teatralnych i filmowych.
W którym czasopiśmie Jerzy Warchałowski omówił prace młodej Zofii Stryjeńskiej?
Kto zaprojektował polski pawilon na wystawę paryską w 1925 r.?
1
2
3
4
5
6
7
R1VSKMgIV0P1g
Ćwiczenie 10
R1V0m8bHNlpnN
Ćwiczenie 11
Dopasuj nazwiska architektów lub nazwy biur architektonicznych do zaprojektowanych przez nich budynków. Empire State Bulding w Nowym Jorku Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski Chryster Bulding w Nowym Jorku Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski Komunalna Kasa Oszczędnościowa w Krakowie Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski Pawilon polski na wystawę w Paryżu w 1925 r. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski
Dopasuj nazwiska architektów lub nazwy biur architektonicznych do zaprojektowanych przez nich budynków. Empire State Bulding w Nowym Jorku Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski Chryster Bulding w Nowym Jorku Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski Komunalna Kasa Oszczędnościowa w Krakowie Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski Pawilon polski na wystawę w Paryżu w 1925 r. Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek, 2. William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, 3. Shreve, Lamb and Harmon, 4. Józef Czajkowski
Dopasuj nazwiska architektów lub nazwy biur architektonicznych do zaprojektowanych przez nich budynków.
William van Alen, Reinhard, Hofmeister & Walquist, Józef Czajkowski, Shreve, Lamb and Harmon, Fryderyk Tadanier, Stefan Strojek
Empire State Bulding w Nowym Jorku
Chryster Bulding w Nowym Jorku
Komunalna Kasa Oszczędnościowa w Krakowie
Pawilon polski na wystawę w Paryżu w 1925 r.
Słownik pojęć
Art deco
Art deco
(art. décoratif, sztuka dekoracyjna). Termin stosowany w odniesieniu do sztuki lat 20. i 30., pochodzący od nazwy wielkiej wystawy paryskiej z 1925 Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes. Na wystawie tej prezentowano zarówno malarstwo i rzeźbę, jak sztukę dekoracyjną i architekturę; swe prace wystawiali przedstawiciele różnych kierunków, m.in. secesji, fowizmu, kubizmu. Wspólną cechą tej sztuki było położenie nacisku na elegancję formy i wykorzystanie walorów dekoracyjnych materiałów, często bardzo kosztownych. W przeciwieństwie do secesji, w art deco tendencja do prostoty i geometrycznej stylizacji formy była wyraźna.,,
Dwudziestolecie międzywojenne
Dwudziestolecie międzywojenne
okres między pierwszą a drugą wojną światową W tym czasie wiele państw europejskich uzyskało niepodległość. Nastąpił rozwój technik, nauki i kultury.,
Litografia
Litografia
technika druku płaskiego, rysunek do odbicia przygotowuje się na kamieniu litograficznym (odmiana drobnoziarnistego wapienia).,,
m9406a529db829c3d_0000000000308
Galeria dzieł sztuki
REbuYcP381TMZ1
RPLpv5DtYCQ311
RPMhEfIAZhuXK1
R1OzAOoV763KM1
R8kOGelKQXL3P1
R77ANP8KmPfBE1
R1BwJcXFUsYbr1
Rxzeg81HVuhyb1
RendapwnRvcyg1
RJl8EOv5zMZtK1
R7mrpTBpvTrET1
RmrjmqdUYaaeK1
m9406a529db829c3d_0000000000320
Bibliografia
E. Bernard, Sztuka nowoczesna, Warszawa 2007.
Encyklopedia PWN w trzech tomach, Warszawa 1999.
L. Claridge, Tamara Łempicka, Poznań 2004.
J. Chrzanowska‑Pieńkos, A. Pieńkos, Leksykon sztuki polskiej XX wieku, Poznań 1996.
P. Gössel , G. Leuthouser Stephen Little, Sztuka. Kierunki – mistrzowie – arcydzieła, Warszawa 2005.
A. Kuźniak, Stryjeńska. „Diabli nadali, Wołowiec 2015.
A. Mason, Historia sztuki zachodniej. Od czasów prehistorycznych do XXI wieku, Warszawa 2009.
B. Osińska, Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, Warszawa 2005.
Z. Stryjeńska, Chleb prawie że powszedni, Wołowiec.
Uniwersalny leksykon sztuki, Warszawa 2002.
A. Włodarczyk‑Kulak, M. Kulak, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.