RBOOy5B6P6lGg
Czarnobiałe zdjęcie przedstawia kamienny obelisk ze znakiem Polski walczącej i daty 1939, 1945. Na obelisku leży wieniec, którego ramiona opadają wzdłuż krawędzi równoległoboku. Za każdej strony pomnika, symetrycznie w równych odstępach stoją harcerze pełniący wartę. Na pierwszym planie znajdują się ziemne groby z drewnianymi krzyżami. Za pomnikiem tłum ludzi biorących udział w uroczystości.

„Zośka”, „Alek” i „Rudy” – bohaterowie z „Szarych Szeregów”

Uroczystości przed pomnikiem Gloria Victis na cmentarzu wojskowym na Powązkach w Warszawie, 1959 r.
Źródło: domena publiczna.

Nauczysz się:

  • porządkować chronologicznie wydarzenia z życia bohaterów „Szarych Szeregów”;

  • przypisywać akcje polskiego państwa podziemnego do osób je wykonujących;

  • wyjaśniać znaczenie akcji pod Arsenałem dla polskiej młodzieży czasów okupacji.

Mówi się, że trudne czasy rodzą prawdziwych bohaterów, niezależnie od wieku. Patriotyzm, odwaga, a także wierność przyjaciołom, za cenę krwi i życia. Tacy byli bohaterowie tego materiału: „Zośka”, „Alek” i „Rudy”. Po dziś dzień stanowią oni wzór dla kolejnych pokoleń polskiej młodzieży.

R1HC2MdemMB49
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EffHTF4wTkS
Oś czasu, dotycząca losów "Zośki", "Alka" i "Rudego". 1918 Odzyskanie przez Polskę niepodległości. 1921 - 1943 Zośka, Rudy i Alek. 1919 - 1939 Dwudziestolecie międzywojenne. 1939 Wybuch II wojny światowej. 1943 Akcja pod Arsenałem
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Korzenie bohaterów

Tadeusz Zawadzki „Zośka”, Maciej Aleksy Dawidowski „Alek” oraz Jan Bytnar „Rudy” należeli do pokolenia, które przyszło na świat w niepodległej Polsce. Ich rodziny były zaangażowane najpierw w walkę o wyzwolenie ziem polskich spod ucisku zaborców, a potem w budowę wolnego polskiego państwa. Na postawę naszych bohaterów miała wpływ także szkoła i organizacja harcerska, które wychowywały w duchu patriotycznym. Najważniejsza dla tych młodych ludzi była miłość do Ojczyzny i służba Polsce.

Ważne!

Aby dokładnie poznać rodziny naszych bohaterów, zapoznaj się z ich drzewem genealogicznym. Odsłaniaj poszczególne warstwy informacji, naciskając numery przy fotografiach osób:

RGZVn0jtEqlVV
Ilustracja przedstawia drzewo genealogiczne rodzin bohaterów: od lewej strony Zawadzkich w postaci ojca Józefa, matki Leony, starszej siostry Anny i Tadeusza o pseudonimie „Zośka”, w centrum Dawidowskich w postaci ojca Aleksego, matki Janiny, młodszej siostry Marii i Macieja Aleksego o pseudonimie „Alek”, po prawej stronie Bytnarów w postaci ojca Stanisława, matki Zdzisławy, młodszej siostry Danuty i Jana o pseudonimie „Rudy”. Informacjom towarzyszą zdjęcia wspomnianych osób: na fotografii pod punktem 1 Józef Zawadzki to mężczyzna w średnim wieku, z zakolami na głowie i wąsem pod nosem, ubrany w marynarkę i koszulę z krawatem. Jego żona Leona na fotografii pod punktem 2 nosi kapelusz do sukni z wysokim, stójkowym kołnierzem. Córka Anna na fotografii pod punktem 3 ma wysoko upięte włosy na czubku głowy, a na zdjęciu syn Tadeusz ma bujną czuprynę z falami. Na zdjęciu pod puntem 4 Aleksy Dawidowski jest starszym mężczyzną, siwym i pod wąsem. Ubrany jest w kurtkę wojskową. Jego żona Janina na fotografii pod punktem 5 ma bujne, falujące włosy z przedziałkiem po lewej stronie. Nosi bluzkę z szerokim kołnierzem. Jego syn Maciej Aleksy jest ubrany w mundur harcerski. Ma zaczesane do tyły włosy. Córka Maria na fotografii pod punktem 6 ma krótkie włosy z przedziałkiem pośrodku. Na zdjęciu pod punktem 7 Stanisław Bytnar jest mężczyzną w średnim wieku, siwym i pod wąsem. Ubrany jest w marynarkę i koszulę z krawatem. Jego żona Zdzisława na zdjęciu pod punktem 8 na krótkie, zaczesane za ucho włosy, opadające na kark. Jego syn Jan ma bujne, falujące włosy z przedziałkiem po lewej stronie. Córka Danuta na zdjęciu pod punktem 9 ma bujne włosy, zaczesane za ucho. Na drzewie genealogicznym zaznaczono też u zbiegu konarów drzewa wspólne uczęszczanie bohaterów do gimnazjum i liceum im. Stefana Batorego w Warszawie oraz przynależność do 23 Warszawskiej Drużyny Harcerskiej „Pomarańczarnia”. Pod punktami są następujące informacje: Punkt 1: Józef Zawadzki- chemik, profesor i rektor Politechniki Warszawskiej, w czasie okupacji brał udział w tajnym nauczaniu, współpracował z polskim państwem podziemnym i Szarymi Szeregami, po wojnie kontynuował pracę naukową Punkt 2: Leona Zawadzka- nauczycielka, organizowała strajk szkolny w 1905 roku, tworzyła w Warszawie struktury szkolnictwa polskiego przed I wojną światową, w okresie międzywojennym działaczka oświatowa, zmarła w 1940 roku Punkt 3: Anna Zawadzka- starsza siostra Tadeusza, anglistka, w okresie okupacji działała w Szarych Szeregach, po wojnie pracowała jako nauczycielka i działaczka harcerska Punkt 4: Aleksy Dawidowski-inżynier, dyrektor Warszawskiej Fabryki Karabinów na Woli, rozstrzelany w listopadzie 1939 roku za odmowę współpracy z Niemcami Punkt 5: Janina Dawidowska-inżynier chemik, przed wojną nie pracowała zawodowo, zajmowała się domem i dziećmi, w czasie wojny utrzymywała się z szycia, aresztowana w 1942 roku, trafiła na Pawiak, a potem przeszła przez obozy Majdanek i Ravensbrück Punkt 6: Maria Dawidowska-młodsza siostra Alka, w czasie okupacji działała w Szarych Szeregach, po wojnie pracowała jako nauczycielka pielęgniarstwa Punkt 7: Stanisław Bytnar-w czasie I wojny światowej walczył o niepodległość Polski w I Brygadzie Legionów, potem został nauczycielem i pierwszym dyrektorem szkoły specjalnej w Warszawie, w trakcie okupacji prowadził tajne nauczanie dla dzieci upośledzonych, aresztowany wraz z synem został osadzony na Pawiaku, a następnie wywieziony do Auschwitz, zmarł w trakcie ewakuacji obozu w styczniu 1945 roku Punkt 8: Zdzisława Bytnar-nauczycielka, przed wojną dyrektor szkoły specjalnej na warszawskiej Pradze, w czasie okupacji prowadziła tajne nauczanie i pracowała w sekcji łączności Szarych Szeregów, brała udział w powstaniu warszawskim, kierowała Harcerską Pocztą Polową w Śródmieściu, po wojnie wróciła do pracy w oświacie, nazywana „Matulą Polskich Harcerzy” Punkt 9: Danuta Bytnar- młodsza siostra Jana, w czasie okupacji zdała maturę i działała w sekcji łączności Szarych Szeregów, po wojnie została architektem i pracowała przy odbudowie Warszawy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Ustal i podaj, z jakiej warstwy społecznej wywodziły się rodziny bohaterów.

Rgsg0S6h4PBtG
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Określ pozycję kobiet w rodzinach bohaterów.

R1MQtHaZhSVFf
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się i napisz co, oprócz rodziny, miało największy wpływ na kształtowanie się osobowości bohaterów.

RCznbq1Pu4CPS
(Uzupełnij).
R1GigFjkvLpQB
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie. W jakiej tradycji wychowali się bohaterowie? Możliwe odpowiedzi: 1. robotniczej, walki o sprawiedliwość społeczną, 2. niepodległościowej, walki i pracy na rzecz Polski, 3. ludowej, walki o ziemię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8RoYFeUCf5oO
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytanie. Co nie łączyło bohaterów? Możliwe odpowiedzi: 1. posiadanie sióstr, 2. uczęszczanie do tej samej szkoły, 3. zawód ojca
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R3kFGmv8rCooB
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie. Jaka organizacja miała wpływ na wychowanie bohaterów? Możliwe odpowiedzi: 1. drużyna harcerska, 2. stowarzyszenie charytatywne, 3. klub sportowy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlL6GpLrK204c
Ćwiczenie 4
Uporządkuj zmiany wojenne podług hierarchii wartości, zaczynając od najważniejszej dla rodziny do mniej ważnych. Elementy do uszeregowania: 1. najbliżsi tracą życie, 2. najbliżsi związani są z tajnym nauczaniem, 3. najbliżsi działają w organizacjach konspiracyjnych, 4. najbliżsi zmieniają źródła utrzymania, 5. najbliżsi są aresztowani za działalność niepodległościową i trafiają do obozów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sytuacja Polaków w czasie wojny

Wstrząsem dla naszych bohaterów i ich rodzin był wybuch II wojny światowej. Zagładzie uległ dorobek polskiego państwa, a nadzieje wychowywanego w wolnym kraju pokolenia młodzieży brutalnie weryfikowała sytuacja na zajętych przez okupantów ziemiach polskich.

Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądała sytuacja Polaków w czasie wojny, zapoznaj się ze slajdami prezentacji, przesuwając kursorem kolejne plansze:

RFOwGjHbZEWBP
1
Rbxp0qqP6dOYX
Pod niemiecką i sowiecką okupacją.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Pod niemiecką i sowiecką okupacją

R1WbyZ9DKGQUq
1
R1N1wLLZy1KOO
Agresja niemiecka i sowiecka na Polskę we wrześniu 1939 r. - mapa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

1 września 1939 roku wybucha II wojna światowa. Niemcy pragną odzyskać Śląsk, Wielkopolskę i Pomorze utracone po I wojnie światowej, gdy Polska odzyskała niepodległość. Pomimo ogromnego bohaterstwa polskiej armii, m.in. żołnierzy walczących siedem dni bez wsparcia na Westerplatte w Gdańsku, Niemcy wdzierają się w głąb kraju i podchodzą aż pod Warszawę. 17 września 1939 roku Związek Sowiecki również występuje przeciwko Polsce i zajmuje wschodnie jej tereny. Polska armia zostaje rozbita, a najeźdźcy dzielą obszar kraju między siebie i zaprowadzają na zajętym terenie własną administrację.

RYMJe9ZeXuXHR
1
R1RFTIMLvkybZ
Film prezentuje okupację Polski
1

Życie Polaków zmienia się gwałtownie.

RKjbrHyBrBObm
1
R1U4ZiDkbze7k
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Okupacja wiąże się ze zniszczeniem polskiego dziedzictwa kulturowego oraz masowymi represjami wobec ludności. Niemcy dopuszczają się eksterminacji Polaków: zaczynają się aresztowania, przetrzymywania w więzieniach takich jak Pawiak, rozstrzeliwania w zbiorowych egzekucjach, np. w Palmirach.

Rt0bsoO9TzYGC
1
R1RZk2EkfT4HJ
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niemcy zaczynają budować na terytorium Polski obozy koncentracyjne, gdzie przewożą ludzi celem ich eliminacji. Najbardziej znanym miejscem kaźni staje się Auschwitz [czyt.: auszwic]. Więźniowie trafiają tam z łapanek, choć część zatrzymanych przewożona jest w głąb Niemiec do pracy przymusowej.

R2uqQ4DAmSGrX
1
R77kQkeHwagx2
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niemcy dopuszczają się też pacyfikacji opornych wobec ich polityki wsi, a na niektórych obszarach jak Wielkopolska czy Zamojszczyzna stosują wysiedlenia.

RxbnWlNFnqN1L
1
R1druci2nQE7K
Represje wobec ludności polskiej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Deportacje stają się również głównym narzędziem antypolskiej polityki na terenach zajętych przez ZSRS. Wywożonych Polaków kieruje się do specjalnych obozów pracy na Syberię lub do Kazachstanu. Zamkniętych w więzieniach poddaje się brutalnym represjom i rozstrzeliwuje.

R1dLFa2xwzSDZ
1
R1KXsORNDNJ7m
A więc wojna!
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W maju 1939 roku nasi bohaterowie zdali maturę i przygotowywali się do rozpoczęcia studiów. Tymczasem 1 września usłyszeli w radio: „A więc wojna! Z dniem dzisiejszym wszelkie sprawy i zagadnienia schodzą na plan dalszy. Całe nasze życie, publiczne i prywatne przestawiamy na specjalne tory, weszliśmy w okres wojny. Cały wysiłek narodu musi iść w jednym kierunku. Wszyscy jesteśmy żołnierzami. Musimy myśleć tylko o jednym - walka aż do zwycięstwa!”

ReXjLnL4bWYxK
1
RT6ZZ3U1Oqfsr
Armia Krajowa (AK).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W związku z tym apelem Polacy na okupowanych terenach rozwinęli silny ruch oporu przeciw najeźdźcom. Stworzyli struktury podziemnego państwa powiązanego z działającym w Londynie rządem emigracyjnym. W ramach tego konspiracyjnego organizmu funkcjonowała Armia Krajowa (AK). Była ona częścią polskiej armii, która na zachodzie Europy walczyła u boku aliantów z Niemcami. Jej głównym zadaniem było przygotowanie i przeprowadzenie powstania ogólnonarodowego, które doprowadziłoby w czasie dogodnym do wyzwolenia ziem polskich spod okupacji. Armia Krajowa liczyła blisko 400 tys. osób, a w jej obrębie formacją szczególną, złożoną z harcerzy, były Szare Szeregi.

RwV8o9QlpN84Z
1
Rr4eqxFAqJT6x
Zawiszacy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Dzieliły się one na trzy grupy młodzieży z uwagi na kategorie wiekowe: najmłodsi w przedziale wieku 12‑14 lat określali się jako „Zawiszacy”. W programie ideowym organizacji „Dziś, jutro, pojutrze” mieli za zadanie przede wszystkim uczyć się na tajnych kompletach, szkolić w ratownictwie medycznym oraz w łączności. W trakcie ogólnopolskiego powstania mieli przenosić meldunki. Podczas powstania warszawskiego, które wybuchło w stolicy w sierpniu 1944 roku celem wyzwolenia miasta, „Zawiszacy” zorganizowali Harcerską Pocztę Polową i roznosili listy.

RXvYQaboE7MiH
1
RDKD8i3FdEI7c
Bojowe Szkoły.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Kolejną grupą wiekową w przedziale 15‑17 lat były Bojowe Szkoły. Gromadziły harcerzy, którzy przechodzili już przeszkolenie wojskowe celem pomocy w przyszłej walce zbrojnej. Grupa ta miała otrzymać w trakcie powstania przydział do oddziałów łączności bądź rozpoznania. Tymczasem była wykorzystywana w akcjach propagandowych tzw. małego sabotażu. Polegały one na pisaniu na murach haseł zagrzewających do walki, rozlepianiu afiszy i nalepek, rozdawaniu ulotek, kolportażu fikcyjnych dodatków nadzwyczajnych do gazet, podłączeniu się do niemieckich megafonów, zrywaniu niemieckich flag, usuwaniu z wystaw i gablot niemieckich fotografii, gazowaniu kin, itp. Ponadto Bojowe Szkoły w ramach akcji wywiadowczych obserwowały ruchy niemieckich wojsk.

RuAVaZzuT01uk
1
R1al60zNfFdcx
Grupy Szturmowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Najstarsi harcerze, którzy ukończyli 18 lat, byli zebrani w Grupach Szturmowych. Ich celem było bezpośrednie przygotowanie wojskowe do walki zbrojnej, stąd szkolenie w podchorążówkach oraz na kursach saperskich, motorowych i spadochronowych. Grupy Szturmowe brały udział w akcjach dywersyjnych: wysadzały mosty, odbijały więźniów, likwidowały Niemców odpowiedzialnych za mordowanie Polaków oraz walczyły w oddziałach partyzanckich. W trakcie powstania warszawskiego zorganizowane przez Szare Szeregi bataliony „Zośka” i „Parasol” brały udział w walkach na terenie Woli, Śródmieścia i Czerniakowa.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Ustal na podstawie informacji z prezentacji, kto najechał Polskę we wrześniu 1939 roku. Napisz swoją odpowiedź.

R1VwX0VSZPRuj
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij i napisz, dlaczego eksterminacja objęła przede wszystkim ludzi najbardziej wykształconych i aktywnych społecznie.

RWd6sU3e0Kgcl
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wyjaśnij i napisz, dlaczego Polacy podjęli masowo opór przeciwko niemieckiej okupacji.

RdBccKE1KwFor
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wyjaśnij różnicę między małym sabotażem a dywersją.

R1ByMPW1gd1sG
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Zastanów się i napisz, jaką rolę odgrywał wśród harcerzy program ideowy „Dziś, jutro, pojutrze”.

R1K4hxqwHLwj0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego we wrześniu 1939 roku ukazał się taki tytuł w prasie:

„Bohaterowie na WesterplatteWesterplatteWesterplatte wprawiają w podziw całą Polskę”

Źródło: „Gazeta Wileńska”, 1939, nr 242, s. 1.

R1599LO3fBUQJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z materiałem źródłowym. Rozpoznaj rodzaj represji stosowanej przez okupanta i wskaż obszar jego występowania. Następnie zaznacz odpowiednie komórki w tabelach umieszczonych pod tekstami.

Tekst A:

Sytuacja na polskich ulicach w czasie wojny

Całe ulice zamykane były przez policję i wojsko i większość mężczyzn i kobiet z takiej pułapki wywożono do obozów koncentracyjnych lub do niewolniczej pracy w Niemczech. Ludzi z tramwajów i wagonów kolejowych, niezależnie od posiadanych dokumentów, pędzono jak bydło do ciężarówek i wielu z nich nigdy już nie zobaczyło domów ani rodzin.

036 Źródło: Sytuacja na polskich ulicach w czasie wojny, [w:] R. Antoszewski, R. Jeffery, Wisła jak krew czerwona, Warszawa 2006, s. 67.

Tekst B:

Zachowanie okupantów wobec ludności polskiej

[…] nie słyszałam, jak weszli. Przyszli z dozorcą. […] dali piętnaście minut na zabranie rzeczy [...]. Do wagonu bydlęcego trzeba było nas na siłę wpychać, tak był przepełniony. Zaraz potem zaryglowano go i zamknięto na kłódkę. [...] Ludzie zamarzali w wagonach […]. Jechaliśmy w step. Nie widać było żadnych osad ludzkich.

037 Źródło: Zachowanie okupantów wobec ludności polskiej, [w:] D. Ostapowicz, S. Suchodolski, D. Szymikowski, Od Hammurabiego do Fukuyamy, Gdańsk 1999, s. 239–240.

Tekst A:

R1BPT7AUnIjs9
Łączenie par. Zapoznaj się z materiałem źródłowym. Rozpoznaj rodzaj represji stosowanej przez okupanta i wskaż obszar jego występowania:. Obszar występowania. Możliwe odpowiedzi: łapanka, pacyfikacja
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Tekst B:

RMLYwM8wT4iN7
Łączenie par. . Obszar występowania. Możliwe odpowiedzi: umieszczenie w obozie koncentracyjnym, deportacja
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RbampwIo8H6cM
Ćwiczenie 7
Pogrupuj akcje podziemia na sabotażowe i dywersyjne. Mały sabotaż Możliwe odpowiedzi: 1. pisanie na murach napisu „Pawiak pomścimy!”, 2. zerwanie niemieckiej flagi z gmachu Zachęty, 3. nadawanie polskiego hymnu przez niemieckie megafony, 4. odbicie więźniów Pawiaka pod Arsenałem w Warszawie, 5. wysadzenie torów kolejowych w węźle warszawskim, 6. likwidacja Franza Kutschery, odpowiedzialnego za masowe mordy Polaków w Warszawie Dywersja Możliwe odpowiedzi: 1. pisanie na murach napisu „Pawiak pomścimy!”, 2. zerwanie niemieckiej flagi z gmachu Zachęty, 3. nadawanie polskiego hymnu przez niemieckie megafony, 4. odbicie więźniów Pawiaka pod Arsenałem w Warszawie, 5. wysadzenie torów kolejowych w węźle warszawskim, 6. likwidacja Franza Kutschery, odpowiedzialnego za masowe mordy Polaków w Warszawie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RzBikKlbS8SNc
Ćwiczenie 8
Połącz w pary zadania programu Szarych Szeregów: "Dziś, jutro, pojutrze". Zawiszacy Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja niemieckich wojsk, 2. przenoszenie meldunków, 3. szkolenie saperskie Bojowe Szkoły Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja niemieckich wojsk, 2. przenoszenie meldunków, 3. szkolenie saperskie Grupy Szturmowe Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja niemieckich wojsk, 2. przenoszenie meldunków, 3. szkolenie saperskie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Bohaterowie w walce z okupantem

Nasi bohaterowie musieli zweryfikować swoje plany życiowe i podjąć decyzje, jak przetrwać okres wojny. Ich tożsamość stanowić zaczęły pseudonimy, a nie nazwiska. Zmianie uległo nie tylko życie codzienne, ale i zainteresowania, które coraz częściej obejmowały działalność w ruchu oporu.

Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, co działo się z naszymi bohaterami w czasie wojny, zapoznaj się z poniższą informacją:

RcD8v1b0fPfkf
„Rudy”, „Alek” i „Zośka” - sylwetki bohaterów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego nasi bohaterowie już w czasie wojny stali się sławni i podziwiani, zapoznaj się z poniższą informacją:

R1KwluHyepzJl
Aleksander Kamiński, „Kamienie na szaniec”
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RG6e6dOUVCRij
Ćwiczenie 9
Zdjęcie przedstawia napis na murze: „Jam tu ludu Warszawy – Jan Kiliński”. Wskaż autora zapisu: 1. Tadeusz Zawadzki "Zośka", 2. Maciej Aleksy Dawidowski "Alek", 3. Jan Bytnar "Rudy". Poprawna odpowiedź: 2.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQgOZPvdXr828
Ćwiczenie 10
Zdjęcie z czasów okupacji, pokazujące tylną stronę Pomnika Lotnika w Warszawie, na którego obelisku jest narysowana kotwica Polski Walczącej. Grupy przechodniów przechodzą przez skwer, po prawej stronie zdjęcia widoczna kamienica mieszkalna. Wskaż autora symbolu: 1. Tadeusz Zawadzki "Zośka", 2. Maciej Aleksy Dawidowski "Alek", 3. Jan Bytnar "Rudy". Prawidłowa odpowiedź: 3
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rq6KfBMgK5Nod
Ćwiczenie 11
Ustal, co oznacza tytuł książki Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Możliwe odpowiedzi: 1. zwraca uwagę na tradycję niepodległościową, w której wychowali się bohaterowie, 2. odnosi się do ciężkiego życia bohaterów i ich rodzin w czasie okupacji, 3. pokazuje, czym są dla bohaterów ich czyny: bezinteresowną służbą dla Polski, aby bronić jej istnienia i wolności, 4. wskazuje na strukturę organizacyjną Szarych Szeregów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Akcja pod Arsenałem

Tragedią dla naszych bohaterów było aresztowanie przez Gestapo Jana Bytnara „Rudego”. Zmobilizowano znaczne siły podziemnej organizacji harcerskiej, aby go odbić z rąk Niemców.

Ważne!

Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądała akcja polskiego ruchu oporu, zapoznaj się ze slajdami prezentacji, przesuwając kursorem kolejne plansze:

R1YEPkCd6AF7M
R1D7cnkQXsNZr
Przebieg akcji pod Arsenałem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Przebieg akcji pod Arsenałem.

RERsY1JgqI6LE
RCqf6Xpej9Ana
Al. Szucha, siedziba Gestapo w okupowanej przez Niemców Warszawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W piątek 26 marca 1943 r. o godzinie 17.00 pracujący w gmachu gestapo przy al. Szucha informator Zygmunt Kaczyński o pseudonimie „Wesoły” słowami: „Wysyłam towar, bezwzględnie musi być odebrany!” powiadomił telefonicznie dowódcę akcji Stanisława Broniewskiego „Orszę”, że więźniarka z 21 osobami, w tym ze zmaltretowanym podczas przesłuchań Janem Bytnarem „Rudym”, wyruszyła w drogę na Pawiak.

R28q8wOfxaEpS
RcDpUc4jyIHR6
ul. Bielańska w Warszawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Podążający ul. Bielańską samochód dostrzegli członkowie sekcji „Sygnalizacja” i poprzez głębokie ukłony kapeluszami powiadomili stojącego u wylotu ulicy „Orszę”, że można rozpoczynać akcję.

R16KgiirAKnyC
RGk7RrFUnRnwm
ul. Bielańska i ul. Nalewki w Warszawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W tym czasie na chodniku przy ruinach Pasażu Simonsa naprzeciw Arsenału gromadzili się członkowie poszczególnych sekcji linii ataku. Mieli uderzyć na ciężarówkę w momencie, kiedy ta miała wykonywać skręt z ul. Bielańskiej w ul. Nalewki. Nie stało się tak, gdyż gwizdek „Orszy”, inicjujący o godzinie 17.30 akcję, zainteresował wychodzącego z domu naprzeciwko granatowego policjanta. Ruszył on w stronę zgromadzonych przy ul. Długiej mężczyzn i gdy zobaczył, że Tadeusz Zawadzki „Zośka” ma w ręku broń, sam zaczął szukać pistoletu. „Zośka” był zmuszony oddać do niego strzał, czym ciężko ranił mężczyznę.

R1ZPZiBUYfFoY
RDLE1ddN7JU13
ul. Nalewki - widok współczesny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zaalarmowany strzałami kierowca więźniarki zamiast spodziewanego manewru skrętu w prawo pojechał prosto ul. Długą w stronę ul. Przejazd. Wtedy samochód został obrzucony butelkami z benzyną. Pierwsza z nich rzucona przez dowódcę sekcji „Butelki” Jana Rodowicza „Anodę” upadła na jezdnię, druga zsunęła się pod pojazd, dopiero trzecia miotana ręką Tadeusza Chojko „Bolca” rozbiła szybę furgonetki i doprowadziła do pożaru wewnątrz szoferki. Ciężko ranny kierowca i dwaj gestapowcy zaczęli płonąć, gdy pojazd siłą bezwładu zaczął toczyć się w stronę Arsenału.

RtdCnIFQZYpmi
R1Nq1b4gmsGGF
ul. Nalewki - widok współczesny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Nadbiegający od strony ul. Nalewki gestapowiec został zastrzelony przez dowódcę sekcji „Granaty” Aleksego Dawidowskiego „Alka”. Siedzący w tyle płonącego wozu Niemcy zaczęli ostrzeliwać przebiegających przez jezdnię członków sekcji „Sten I” i „Sten II”, którzy mieli odpowiadać za likwidację gestapowców z ochrony więźniarki. Ranny granatowy policjant oddał strzał w stronę Tadeusza Krzyżewicza „Buzdygana” ciężko go raniąc w brzuch.

R1I5pQ4DjfKXH
R12tahMWtZFR1
Arsenał.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

„Zośka” wraz z kolegami ukryli się za filarami Arsenału i stamtąd prowadzili ogień w stronę więźniarki. Ponieważ akcja niebezpiecznie się przedłużała, „Zośka” poderwał kolegów do ataku bezpośredniego na samochód. Wtedy dowódcy sekcji „Sten II” Jerzemu Gawinowi o pseudonimie „Słoń” zaciął się pistolet maszynowy. Gdyby nie refleks „Zośki”, który wyrwał stena z rąk kolegi i zarepetował, sytuacja mogłaby stać się dramatyczna.

R12xW881MJO8n
RrlYDKo0Ozhec
Akcja pod Arsenałem - kadr z filmu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Napięcie, jakie wywołało to zdarzenie, doprowadziło do próby ucieczki z wozu jednego z gestapowców, co w ostateczności przypieczętowało jego śmierć z rąk nadbiegającego do tylnej części samochodu członka sekcji „Sten I” Eugeniusza Koechera „Kołczana”. Po odblokowaniu klapy ciężarówki uwolnieni więźniowie zaczęli uciekać ul. Długą w stronę Starego Miasta bądź kierowali się do Arsenału, by przejść w pobliżu ruin na ul. Leszno.

RePOBe0NSxc3R
RsuPZVEBLIHH9
ul. Ursynowska w Warszawie - widok współczesny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niemogącego się poruszać o własnych siłach „Rudego” przeniesiono na rękach do samochodu ewakuacyjnego, którym kierował Jerzy Zborowski „Jeremi”. Wciągnięto tam również rannego „Buzdygana” i razem z „Zośką” odstawiono wszystkich do przygotowanego wcześniej punktu sanitarnego.

RZABueqGwMSwj
R2qSJDLGUKhpZ
ul. Długa w Warszawie - kierunek odwrotu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wtedy „Orsza” gwizdkiem o 17.45 zakończył akcję i nakazał odwrót ul. Długą.

RcbQxIyKrd9ag
R1NOrTJYOEbCu
Postrzelenie "Alka".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wycofujących się w kierunku Placu Krasińskich uczestników akcji ostrzelali Niemcy z bramy pobliskiego urzędu pracy. Serię w brzuch otrzymał „Alek”, który zdołał jeszcze przed upadkiem rzucić granat w stronę Niemców. Idący za nim koledzy z grupy „Ubezpieczenie” przejęli siłą nadjeżdżający samochód i wciągnęli do niego rannego „Alka”. Ostrzeliwując się w drodze, zawieźli go do mieszkania jego przyjaciela na Żoliborz.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 9

Przeanalizuj opisaną na slajdach trasę więźniarki od gmachu gestapo do Pawiaka i napisz, którymi ulicami Warszawy poruszała się ciężarówka.

Rqr0H8aUu9N9F
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Ustal i napisz, jak była rola poszczególnych osób w trakcie akcji. Zapisz odpowiedź.

R5wVcZyN28cUW
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Zastanów się, jakie popełniono błędy przy odbijaniu „Rudego”. Napisz swoją odpowiedź.

R10nEnhBMzbe7
(Uzupełnij).
RzJCDlUX2Bi5n
Ćwiczenie 12
Uporządkuj zdarzenia akcji pod Arsenałem w układzie chronologicznym od góry do dołu, począwszy od najstarszego. Elementy do uszeregowania: 1. dotarcie ostatnich uczestników akcji pod dom „Alka”, 2. nieoczekiwane pojawienie się niemieckiego żandarma, 3. sygnał łącznika o nadjeżdżającej karetce, 4. zjechanie auta z zaplanowanej trasy, 5. ucieczka z miejsca akcji, 6. wymiana ognia, 7. uwolnienie „Rudego” i innych więźniów, 8. znak dowódcy do rozpoczęcia akcji, 9. przeniesienie „Rudego” do oczekującego auta, 10. zajęcie ustalonych pozycji przez uczestników akcji
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Toga7Q8u9Zl
Ćwiczenie 13
Ustal, o kim mowa i uzupełnij tabelę podanymi poniżej pseudonimami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

Ważne!

1 września 1939 roku Niemcy rozpoczęły II wojnę światową.

17 września 1939 roku także Związek Sowiecki wystąpił przeciwko Polsce.

Okupacja niemiecka i sowiecka doprowadziły do eksterminacji polskiej ludności.

Opór wobec najeźdźców prowadziła Armia Krajowa i znajdujące się w jej strukturach Szare Szeregi.

W akcjach sabotażowych brali udział harcerze: Tadeusz Zawadzki „Zośka”, Maciej Aleksy Dawidowski „Alek” oraz Jan Bytnar „Rudy”.

Aresztowanie „Rudego” doprowadziło 26 marca 1943 roku do akcji pod Arsenałem w Warszawie.

Śmierć bohaterskich harcerzy kształtowała postawy młodzieży walczącej w 1944 roku w powstaniu warszawskim.

R1F3zBuU4o0lj
Ćwiczenie 14
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. m.in. gazowanie kin, rysowanie żółwia na murach, 2. był nim Auschwitz, 3. najbardziej znana wieś, która uległa spaleniu przez Niemców, 4. obsługiwali Harcerską Pocztę Polową w czasie powstania warszawskiego, 5. potoczna nazwa symbolu Polski Walczącej, 6. m.in. walka w oddziałach partyzanckich, likwidacja zdrajców, 7. miejsce masowych rozstrzeliwań polskiej inteligencji, głównie więźniów Pawiaka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eGKMP1ZQ1fW
Ćwiczenie 15
Przyporządkuj szkołę do okresu życia bohaterów. Wybierz z poniższej listy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RiroTkf4MoEMp
Ćwiczenie 16
Zaznacz właściwą odpowiedź. Kiedy bohaterowie zaczęli posługiwać się pseudonimami? Możliwe odpowiedzi: 1. Okres międzywojenny, 2. Okres wojny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFSu1hsxs5Xzq
Ćwiczenie 17
Dopasuj do bohaterów ich zainteresowania, pracę zarobkową w czasie wojny i pseudonimy konspiracyjne. Tadeusz Zawadzki "Zośka" Możliwe odpowiedzi: 1. smażenie marmolady, 2. narciarstwo, 3. Kopernicki, 4. szklenie okien, 5. Kotwicki, 6. strzelectwo, 7. taniec, 8. powożenie rikszą, 9. Czarny Jan Bytnar "Rudy" Możliwe odpowiedzi: 1. smażenie marmolady, 2. narciarstwo, 3. Kopernicki, 4. szklenie okien, 5. Kotwicki, 6. strzelectwo, 7. taniec, 8. powożenie rikszą, 9. Czarny Maciej Aleksy Dawidowski "Alek" Możliwe odpowiedzi: 1. smażenie marmolady, 2. narciarstwo, 3. Kopernicki, 4. szklenie okien, 5. Kotwicki, 6. strzelectwo, 7. taniec, 8. powożenie rikszą, 9. Czarny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij, czy bohaterowie „Kamieni na szaniec” wypełnili ukochane motto Jana Bytnara „Rudego”: Życie jest tylko wtedy coś warte i tylko wtedy daje radość, jeśli jest służbą.

RtR3NOpMfVbzG
(Uzupełnij).
Polecenie 12

Wypełnij pocztówkę dla Bohatera osobistymi podziękowaniami. Napisz, za co najbardziej jesteś wdzięczny pokoleniu „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Wydrukuj i wręcz swoją pocztówkę weteranom wojennym podczas patriotycznej uroczystości. Możesz wzorować się na poniższej kartce.

RxLArZl7BzMQh
Pocztówka ku pamięci żołnierzy Armii Krajowej
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1C4Pz8aozJ10
(Uzupełnij).

Słownik pojęć

Arsenał
Arsenał

zlokalizowany przy ul. Długiej w Warszawie pochodzący z XVII wieku budynek dawnej zbrojowni, który był przed wojną wykorzystany na archiwum miejskie

Auschwitz [czyt. auszwic]
Auschwitz [czyt. auszwic]

zbudowany pod Oświęcimiem w 1940 roku największy na terytorium okupowanej przez Niemców Polski kompleks obozu koncentracyjnegoobóz koncentracyjnyobozu koncentracyjnegoobozu zagładyobóz zagładyobozu zagłady, w którym zginęło około 1 mln 300 tys. ludzi

deportacja
deportacja

przymusowe przesiedlenie grupy osób z powodów politycznych

dywersja
dywersja

akcje zbrojne na zapleczu poza obszarem działań wojennych wiążące przeciwnika i osłabiające jego możliwości walki na froncie

eksterminacja
eksterminacja

inaczej ludobójstwo; celowe wyniszczenie narodu lub części, poprzez fizyczną eliminację jego członków, np. przez masowe rozstrzeliwania, gazowanie czy głodzenie

Gestapo
Gestapo

tajna policja państwowa w Niemczech zwalczająca w krajach okupowanych ruch oporu

granatowa policja
granatowa policja

potoczne określenie od koloru noszonych mundurów polskiej policji działającej w okresie okupacji i podporządkowanej władzom niemieckim

łapanka
łapanka

akcja zatrzymywania większej liczby osób na ulicach miast w celu ich uwięzienia, umieszczenia w obozach lub skierowania na roboty przymusowe

mały sabotaż
mały sabotaż

sabotowanie zarządzeń niemieckich poprzez powolną pracę, niedbałe wykonywanie poleceń oraz ignorowanie konieczności używania na co dzień języka niemieckiego; również przeprowadzanie akcji propagandowych mających na celu przekonanie ludności o istnieniu i działaniu ruchu oporu oraz o możliwości zwycięstwa mimo represji; zespół działań realizowanych przez Szare Szeregi, ludność cywilną i oddziały polskiego podziemia w czasie okupacji

obóz koncentracyjny
obóz koncentracyjny

obóz przetrzymywania więźniów, głównie celem ich eksterminacjieksterminacjaeksterminacji m.in. przez ciężką pracę, głodzenie czy rozstrzeliwanie; obozy koncentracyjne w czasie wojny były, poprzez budowę komór gazowych lub tworzenie podobozów, przekształcane w miejsca masowej zagłady; do obozów koncentracyjnych na terenie okupowanychokupacjaokupowanych przez Niemców ziem polskich należy zaliczyć kompleks obozowy AuschwitzAuschwitz [czyt. auszwic]Auschwitz, Stutthof (włączony w 1944 r. do projektu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”) czy Majdanek ( włączony w 1942 r. do projektu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”)

obóz zagłady
obóz zagłady

obóz pełniący funkcję miejsca masowej likwidacji więźniów, natychmiast po ich przetransportowaniu; od obozów koncentracyjnych odróżniał obóz zagłady niemal przemysłowy charakter likwidacji więźniów; w przypadku okupowanychokupacjaokupowanych przez Niemców ziem polskich w czasie II wojny światowej obozami zagłady były: Bełżec, Chełmno nad Nerem, Majdanek, Sobibór i Treblinka. Podobozem w kompleksie obozów AuschwitzAuschwitz [czyt. auszwic]Auschwitz, pełniącym funkcję obozu zagłady, był podobóz Auschwitz II - Birkenau;

okupacja
okupacja

czasowe zajęcie terytorium danego państwa przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę i tymczasowe wprowadzenie tam władzy wojskowej bądź cywilnej

pacyfikacja
pacyfikacja

ekspedycja karna za sprzeciw wobec polityki okupanta na określonym terytorium, której celem jest masakra ludności cywilnej

Palmiry
Palmiry

zlokalizowane pod Warszawą w Puszczy Kampinoskiej miejsce masowych rozstrzeliwań, głównie więźniów Pawiaka

Pawiak
Pawiak

więzienie w Warszawie, gdzie osadzano Polaków podejrzanych o wykroczenia przeciw Niemcom, np. udział w tajnych organizacjach niepodległościowych

sabotaż
sabotaż

tutaj: dezorganizowanie działań okupanta poprzez umyślne niewykonywanie zadań lub celowe uszkadzanie obiektów o znaczeniu militarnym lub gospodarczym

Westerplatte
Westerplatte

polska placówka wojskowa w Gdańsku, która jako pierwsza odpowiedziała na atak niemiecki i broniła swoich pozycji przez siedem kolejnych dni (1.09. - 7.09.1939 r.)

Bibliografia

Broniewski S. (1983), Akcja pod Arsenałem, Warszawa: Książka i Wiedza.

Wachowicz B., (2007), Rudy, Alek, Zośka. Gawęda o bohaterach „Kamieni na szaniec”, Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.

Szarota T., ,(2010),  Okupowanej Warszawy dzień powszedni, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.