„Zośka”, „Alek” i „Rudy” – bohaterowie z „Szarych Szeregów”
Nauczysz się:
porządkować chronologicznie wydarzenia z życia bohaterów „Szarych Szeregów”;
przypisywać akcje polskiego państwa podziemnego do osób je wykonujących;
wyjaśniać znaczenie akcji pod Arsenałem dla polskiej młodzieży czasów okupacji.
Mówi się, że trudne czasy rodzą prawdziwych bohaterów, niezależnie od wieku. Patriotyzm, odwaga, a także wierność przyjaciołom, za cenę krwi i życia. Tacy byli bohaterowie tego materiału: „Zośka”, „Alek” i „Rudy”. Po dziś dzień stanowią oni wzór dla kolejnych pokoleń polskiej młodzieży.
Korzenie bohaterów
Tadeusz Zawadzki „Zośka”, Maciej Aleksy Dawidowski „Alek” oraz Jan Bytnar „Rudy” należeli do pokolenia, które przyszło na świat w niepodległej Polsce. Ich rodziny były zaangażowane najpierw w walkę o wyzwolenie ziem polskich spod ucisku zaborców, a potem w budowę wolnego polskiego państwa. Na postawę naszych bohaterów miała wpływ także szkoła i organizacja harcerska, które wychowywały w duchu patriotycznym. Najważniejsza dla tych młodych ludzi była miłość do Ojczyzny i służba Polsce.
Aby dokładnie poznać rodziny naszych bohaterów, zapoznaj się z ich drzewem genealogicznym. Odsłaniaj poszczególne warstwy informacji, naciskając numery przy fotografiach osób:
Ustal i podaj, z jakiej warstwy społecznej wywodziły się rodziny bohaterów.
Określ pozycję kobiet w rodzinach bohaterów.
Zastanów się i napisz co, oprócz rodziny, miało największy wpływ na kształtowanie się osobowości bohaterów.
Sytuacja Polaków w czasie wojny
Wstrząsem dla naszych bohaterów i ich rodzin był wybuch II wojny światowej. Zagładzie uległ dorobek polskiego państwa, a nadzieje wychowywanego w wolnym kraju pokolenia młodzieży brutalnie weryfikowała sytuacja na zajętych przez okupantów ziemiach polskich.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądała sytuacja Polaków w czasie wojny, zapoznaj się ze slajdami prezentacji, przesuwając kursorem kolejne plansze:
Ustal na podstawie informacji z prezentacji, kto najechał Polskę we wrześniu 1939 roku. Napisz swoją odpowiedź.
Wyjaśnij i napisz, dlaczego eksterminacja objęła przede wszystkim ludzi najbardziej wykształconych i aktywnych społecznie.
Wyjaśnij i napisz, dlaczego Polacy podjęli masowo opór przeciwko niemieckiej okupacji.
Wyjaśnij różnicę między małym sabotażem a dywersją.
Zastanów się i napisz, jaką rolę odgrywał wśród harcerzy program ideowy „Dziś, jutro, pojutrze”.
Wyjaśnij, dlaczego we wrześniu 1939 roku ukazał się taki tytuł w prasie:
„Bohaterowie na WesterplatteWesterplatte wprawiają w podziw całą Polskę”
Źródło: „Gazeta Wileńska”, 1939, nr 242, s. 1.
Zapoznaj się z materiałem źródłowym. Rozpoznaj rodzaj represji stosowanej przez okupanta i wskaż obszar jego występowania. Następnie zaznacz odpowiednie komórki w tabelach umieszczonych pod tekstami.
Tekst A:
Sytuacja na polskich ulicach w czasie wojnyCałe ulice zamykane były przez policję i wojsko i większość mężczyzn i kobiet z takiej pułapki wywożono do obozów koncentracyjnych lub do niewolniczej pracy w Niemczech. Ludzi z tramwajów i wagonów kolejowych, niezależnie od posiadanych dokumentów, pędzono jak bydło do ciężarówek i wielu z nich nigdy już nie zobaczyło domów ani rodzin.
Źródło: Sytuacja na polskich ulicach w czasie wojny, [w:] R. Antoszewski, R. Jeffery, Wisła jak krew czerwona, Warszawa 2006, s. 67.
Tekst B:
Zachowanie okupantów wobec ludności polskiej[…] nie słyszałam, jak weszli. Przyszli z dozorcą. […] dali piętnaście minut na zabranie rzeczy [...]. Do wagonu bydlęcego trzeba było nas na siłę wpychać, tak był przepełniony. Zaraz potem zaryglowano go i zamknięto na kłódkę. [...] Ludzie zamarzali w wagonach […]. Jechaliśmy w step. Nie widać było żadnych osad ludzkich.
Źródło: Zachowanie okupantów wobec ludności polskiej, [w:] D. Ostapowicz, S. Suchodolski, D. Szymikowski, Od Hammurabiego do Fukuyamy, Gdańsk 1999, s. 239–240.
Tekst A:
Tekst B:
Bohaterowie w walce z okupantem
Nasi bohaterowie musieli zweryfikować swoje plany życiowe i podjąć decyzje, jak przetrwać okres wojny. Ich tożsamość stanowić zaczęły pseudonimy, a nie nazwiska. Zmianie uległo nie tylko życie codzienne, ale i zainteresowania, które coraz częściej obejmowały działalność w ruchu oporu.
Jeśli chcesz wiedzieć, co działo się z naszymi bohaterami w czasie wojny, zapoznaj się z poniższą informacją:

Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego nasi bohaterowie już w czasie wojny stali się sławni i podziwiani, zapoznaj się z poniższą informacją:

Akcja pod Arsenałem
Tragedią dla naszych bohaterów było aresztowanie przez Gestapo Jana Bytnara „Rudego”. Zmobilizowano znaczne siły podziemnej organizacji harcerskiej, aby go odbić z rąk Niemców.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wyglądała akcja polskiego ruchu oporu, zapoznaj się ze slajdami prezentacji, przesuwając kursorem kolejne plansze:
Przeanalizuj opisaną na slajdach trasę więźniarki od gmachu gestapo do Pawiaka i napisz, którymi ulicami Warszawy poruszała się ciężarówka.
Ustal i napisz, jak była rola poszczególnych osób w trakcie akcji. Zapisz odpowiedź.
Zastanów się, jakie popełniono błędy przy odbijaniu „Rudego”. Napisz swoją odpowiedź.
Podsumowanie
1 września 1939 roku Niemcy rozpoczęły II wojnę światową.
17 września 1939 roku także Związek Sowiecki wystąpił przeciwko Polsce.
Okupacja niemiecka i sowiecka doprowadziły do eksterminacji polskiej ludności.
Opór wobec najeźdźców prowadziła Armia Krajowa i znajdujące się w jej strukturach Szare Szeregi.
W akcjach sabotażowych brali udział harcerze: Tadeusz Zawadzki „Zośka”, Maciej Aleksy Dawidowski „Alek” oraz Jan Bytnar „Rudy”.
Aresztowanie „Rudego” doprowadziło 26 marca 1943 roku do akcji pod Arsenałem w Warszawie.
Śmierć bohaterskich harcerzy kształtowała postawy młodzieży walczącej w 1944 roku w powstaniu warszawskim.
Wyjaśnij, czy bohaterowie „Kamieni na szaniec” wypełnili ukochane motto Jana Bytnara „Rudego”: Życie jest tylko wtedy coś warte i tylko wtedy daje radość, jeśli jest służbą.
Wypełnij pocztówkę dla Bohatera osobistymi podziękowaniami. Napisz, za co najbardziej jesteś wdzięczny pokoleniu „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Wydrukuj i wręcz swoją pocztówkę weteranom wojennym podczas patriotycznej uroczystości. Możesz wzorować się na poniższej kartce.

Słownik pojęć
zlokalizowany przy ul. Długiej w Warszawie pochodzący z XVII wieku budynek dawnej zbrojowni, który był przed wojną wykorzystany na archiwum miejskie
zbudowany pod Oświęcimiem w 1940 roku największy na terytorium okupowanej przez Niemców Polski kompleks obozu koncentracyjnegoobozu koncentracyjnego i obozu zagładyobozu zagłady, w którym zginęło około 1 mln 300 tys. ludzi
przymusowe przesiedlenie grupy osób z powodów politycznych
akcje zbrojne na zapleczu poza obszarem działań wojennych wiążące przeciwnika i osłabiające jego możliwości walki na froncie
inaczej ludobójstwo; celowe wyniszczenie narodu lub części, poprzez fizyczną eliminację jego członków, np. przez masowe rozstrzeliwania, gazowanie czy głodzenie
tajna policja państwowa w Niemczech zwalczająca w krajach okupowanych ruch oporu
potoczne określenie od koloru noszonych mundurów polskiej policji działającej w okresie okupacji i podporządkowanej władzom niemieckim
akcja zatrzymywania większej liczby osób na ulicach miast w celu ich uwięzienia, umieszczenia w obozach lub skierowania na roboty przymusowe
sabotowanie zarządzeń niemieckich poprzez powolną pracę, niedbałe wykonywanie poleceń oraz ignorowanie konieczności używania na co dzień języka niemieckiego; również przeprowadzanie akcji propagandowych mających na celu przekonanie ludności o istnieniu i działaniu ruchu oporu oraz o możliwości zwycięstwa mimo represji; zespół działań realizowanych przez Szare Szeregi, ludność cywilną i oddziały polskiego podziemia w czasie okupacji
obóz przetrzymywania więźniów, głównie celem ich eksterminacjieksterminacji m.in. przez ciężką pracę, głodzenie czy rozstrzeliwanie; obozy koncentracyjne w czasie wojny były, poprzez budowę komór gazowych lub tworzenie podobozów, przekształcane w miejsca masowej zagłady; do obozów koncentracyjnych na terenie okupowanychokupowanych przez Niemców ziem polskich należy zaliczyć kompleks obozowy AuschwitzAuschwitz, Stutthof (włączony w 1944 r. do projektu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”) czy Majdanek ( włączony w 1942 r. do projektu „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”)
obóz pełniący funkcję miejsca masowej likwidacji więźniów, natychmiast po ich przetransportowaniu; od obozów koncentracyjnych odróżniał obóz zagłady niemal przemysłowy charakter likwidacji więźniów; w przypadku okupowanychokupowanych przez Niemców ziem polskich w czasie II wojny światowej obozami zagłady były: Bełżec, Chełmno nad Nerem, Majdanek, Sobibór i Treblinka. Podobozem w kompleksie obozów AuschwitzAuschwitz, pełniącym funkcję obozu zagłady, był podobóz Auschwitz II - Birkenau;
czasowe zajęcie terytorium danego państwa przez siły zbrojne państwa prowadzącego wojnę i tymczasowe wprowadzenie tam władzy wojskowej bądź cywilnej
ekspedycja karna za sprzeciw wobec polityki okupanta na określonym terytorium, której celem jest masakra ludności cywilnej
zlokalizowane pod Warszawą w Puszczy Kampinoskiej miejsce masowych rozstrzeliwań, głównie więźniów Pawiaka
więzienie w Warszawie, gdzie osadzano Polaków podejrzanych o wykroczenia przeciw Niemcom, np. udział w tajnych organizacjach niepodległościowych
tutaj: dezorganizowanie działań okupanta poprzez umyślne niewykonywanie zadań lub celowe uszkadzanie obiektów o znaczeniu militarnym lub gospodarczym
polska placówka wojskowa w Gdańsku, która jako pierwsza odpowiedziała na atak niemiecki i broniła swoich pozycji przez siedem kolejnych dni (1.09. - 7.09.1939 r.)
Bibliografia
Broniewski S. (1983), Akcja pod Arsenałem, Warszawa: Książka i Wiedza.
Wachowicz B., (2007), Rudy, Alek, Zośka. Gawęda o bohaterach „Kamieni na szaniec”, Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.
Szarota T., ,(2010), Okupowanej Warszawy dzień powszedni, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.




![Plansza o tytule „Represje wobec ludności polskiej” składa się z dwóch ilustracji. Po lewej stronie planszy umieszczono podpisane zdjęcie osadzonych w obozie koncentracyjnym w Auschwitz [czyt.: auszwic] dzieci. Ubrane są one w za duże na nich obozowe pasiaki. Mają czapki lub chusty na głowie. Znajdują się za obozowymi drutami pod napięciem. Po prawej stronie planszy jest fotografia z łapanki ulicznej w Warszawie. Na zdjęciu widać idących w eskorcie niemieckich żołnierzy schwytanych na ulicy mężczyzn. Ubrani są w garnitury lub marynarki, koszule z krawatami i noszą na głowach kapelusze. Wszyscy idą z podniesionymi do góry rękami. Idący z przodu po prawej stronie zdjęcia żołnierz niemiecki ma mundur wojskowy, hełm na głowie i broń przewieszoną przez ramię.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1RZk2EkfT4HJ/1713169542/2ZShrLUCbP9ii324EWchIydsXLBvui4l.png)

















