Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

Zostań młodym ekologiem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna pojęcie ekologia,

- wie, kogo możemy nazywać ekologiem.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

- dokonać autorefleksji nad środowiskiem, które go otacza,

- uświadamiać sobie, jak ważna jest właściwa postawa wobec środowiska.

2. Metoda i forma pracy

pogadanka, praca indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel omawia z uczniami tematykę zajęć. Tłumaczy, czym zajmuje się ekologia. Informacje na ten temat zapisuje na tablicy w postaci schematu zależności:

badaniem między organizmami a środowiskiem,

zależności (powiązań) w którym żyją

Czego uczy nas ekologia?

Ekologia uczy, jak żyć w przyjaźni ze środowiskiem, które nas otacza.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rysuje na tablicy mapę pojęciową. Umieszcza na niej środowiska, które otaczają uczniów i z którymi trzeba uczyć się żyć w przyjaźni. Uczniowie zastanawiają się, jakie jeszcze inne środowiska nas otaczają i dopisują je do mapy.

Uczniowie uświadamiają sobie, jakie środowiska ich otaczają. Następnie zastanawiają się, na czym polegać będzie ich przyjaźń z tymi środowiskami.

Nauczyciel informuje uczniów, że aby mogli zasłużyć na zaszczytne miano młodego ekologa, muszą ocenić swój stosunek do środowiska. W tym celu odpowiadają na pytania znajdujące się na przygotowanych przez nauczyciela kartach (załącznik 1). Za każde pytanie otrzymują odpowiednią liczbę punktów.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie omawiają wspólnie z nauczycielem swoje odpowiedzi i obliczają ilość zdobytych punktów. Oceniają, czy ich zachowania są przyjazne środowisku. Dokonują samooceny swoich zachowań. Ustalają, jaka ilość zdobytych punktów jest wystarczająca, aby uzyskać tytuł „młodego ekologa”.

5. Bibliografia

K. Buczała i inni, Zieloną ścieżką … Edukacja ekologiczna dla klas 7‑8, WSiP, Warszawa 1996.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Jeżeli chcesz zasłużyć na zaszczytne miano młodego ekologa, musisz ocenić swój stosunek do środowiska. Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na zawarte w nim pytania. Za każde pytanie otrzymasz odpowiednią liczbę punktów.

Zadania dla ucznia

Zadanie 1.

Co to znaczy żyć w przyjaźni z roślinami?

Przyjrzyj się uważnie schematowi. Zwróć uwagę, jakie korzyści przynosi człowiekowi drzewo?

RDmPV0xLaV69h

Ilustracja drzewa: http://www.asp.gda.pl/agrand/g_4.html

Następnie zastanów się i napisz, jak okażesz roślinom swoją przyjaźń?

1………………………………………

2………………………………………

3………………………………………

4……………………………………..

………………………………………

Za to zadanie możesz otrzymać tyle punktów, ile wskażesz przykładów (za każdy przykład 1 pkt).

Zadanie 2.

Co to znaczy żyć w przyjaźni ze zwierzętami?

Zastanów się, jakie działania człowieka wyrażają jego właściwy stosunek do zwierząt?

Wypełnij ankietę.

1. Czy masz zwierzę? Napisz, jakie?

………………………………………………………………………………………………….

2. Kto codziennie troszczy się o to, by Twoje zwierzę miało pokarm?

………………………………………………………………………………………………….

3. Czy wiesz, co jest największym przysmakiem Twojego zwierzaka? Napisz, co to jest?

………………………………………………………………………………………………….

4. Jak uważasz, czy tresowanie zwierząt na oczach publiczności w cyrku, jest dobrą zabawą ? podkreśl - TAK lub NIE

5. Które z poniżej wymienionych zachowań oceniasz jako przyjazne zwierzętom (podkreśl je kolorową kredką)?

dokarmianie zwierząt zimą, strzelanie do kaczek przez myśliwych, zabijanie zwierząt dla ich cennego futra, zachowanie ciszy w lesie, chodzenie po wyznaczonych szlakach

6. Wyobraź sobie, że jesteś zwierzęciem, o co poprosiłbyś człowieka?

…………………………………………………………………………………………………...

Za to zadanie możesz uzyskać maksymalnie 6 punktów, pod warunkiem, że masz zwierzę, którym się zajmujesz. Jeżeli nie opiekujesz się zwierzęciem, nie odpowiadasz na pytania od 1 do 3.

Zadanie 3.

Szkoła, do której uczęszczasz, jest też Twoim środowiskiem. W Twojej szkole codziennie spotykasz się z nauczycielami, kolegami i innymi pracownikami. Z nimi też musisz się uczyć żyć w przyjaźni.

Co robisz dla Twojego środowiska? Uzupełnij schemat. Pomyśl, jak powinieneś się zachowywać w szkole.

Za to zadanie możesz otrzymać tyle punktów, ile wskażesz przykładów (maksymalnie 5 pkt.).

Zadanie 4.

Dom to również Twoje środowisko. Co robisz dla Twojego domu? (Jeśli czegoś nie robisz, to w miejsce kropek wpisz znak „-”. Jeżeli wykonujesz te czynności, to w miejsce kropek wpisujesz znak „+”.)

  1. Podlewam kwiaty …………..

  2. Ścieram kurze ………………

  3. Porządkuję swoje biurko ………….

  4. Wynoszę śmieci ……………...........

  5. Wietrzę swój pokój …………..........

Za to zadanie możesz otrzymać maksymalnie 5 punktów. Każdy „+” to 1 punkt.

b) Zadanie domowe

Napisz, w jaki sposób możesz oszczędnie korzystać z wody.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1WUlOKKR1geu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 355.63 KB w języku polskim
R8FsqNuGF7gPW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 107.50 KB w języku polskim