Zostań prawdziwym kibicem
Zostań prawdziwym kibicem
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
5. Sport
5.2 Uczeń wymienia i interpretuje przykłady konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania się kibiców sportowych
Czas trwania projektu: 3 miesiące, kwiecień – czerwiec
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy II
beneficjenci – pozostali uczniowie
Cele projektu:
Uczeń: w zakresie wiadomości:
zna przykłady konstruktywnego i destrukcyjnego kibicowania
zna zasady fair play
zna kodeks zasad etycznych kibica
w zakresie umiejętności:
współorganizuje imprezę szkolną
organizuje szkolne konkursy
poszukuje informacji, analizuje je i przekazuje innym
sprawnie komunikuje się z zespołem projektowym
potrafi opracowywać niezbędną dokumentację do projektu
w zakresie postaw:
rozumie różnicę pomiędzy konstruktywnymi i destrukcyjnymi zachowaniami kibiców
uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych
rozumie wpływ zasad fair play w konstruktywnym kibicowaniu
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej (np. 26 osób), którzy dobierają się
w 7 zespołów zadaniowych.
Zadania dla zespołów:
Zespół I
Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
Kto to jest – KIBIC, PSEUDOKIBIC?
Jakie są cele i motywy działania kibica i pseudokibica?
Jakie są konsekwencje działalności pseudokibicowskiej?
Jak można zapobiegać chuligaństwu stadionowemu?Pełnienie roli konferansjerskiej podczas imprezy podsumowującej projekt.
Zespół II
Opracowanie scenariuszy warsztatowych dotyczących konstruktywnych
i destrukcyjnych zachowań kibiców sportowych.Zapraszanie specjalistów na prelekcję dotyczącą konstruktywnych i destrukcyjnych zachowań kibiców.
Odpowiedzialność za nagłośnienie podczas imprezy podsumowującej projekt.
Zespół III
Zorganizowanie konkursu tematycznego - wypracowanie, nt. „Kim jest dobry kibic?”.
Opracowanie kodeksu etycznego kibica.
Zespół IV
Zorganizowanie konkursu tematycznego - plakat, nt. „Kibicujmy razem, bez agresji
i nienawiści”.Przygotowanie wystąpienia, pt. „Bądź kibicem z klasą”, które będzie prezentowane podczas imprezy podsumowującej projekt.
Zespół V
Zorganizowanie konkursu tematycznego - hasło, nt. „Zamiast pseudokibicowania – kibicuj”.
Przygotowanie gazetki tematycznej, dotyczącej promocji konstruktywnego zachowania się kibiców sportowych.
Zespół VI
Przygotowanie filmów o tematyce pozytywnego i negatywnego kibicowania.
Zespół VII
Napisanie cyklu artykułów na temat konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania się kibiców.
Opracowanie strony internetowej, na której opublikowane zostaną wiadomości
i artykuły.Odpowiedzialność za udekorowanie i posprzątanie sali podczas imprezy podsumowującej projekt.
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
| nauczyciel WF/ koordynator | kwiecień |
| nauczyciel WF/ koordynator, pedagog, psycholog, nauczyciel informatyki, wychowawca klasy II, wytypowanej do udziału | kwiecień 90 min. |
| nauczyciel WF/ koordynator | kwiecień 90 min. |
Zespoły podejmują zadania:
Tematy scenariuszy:
Filmy są nagraniami z imprez sportowych, które obrazują konstruktywne zachowania kibiców oraz destrukcyjną działalność pseudokibiców i ich konsekwencje.
| zespoły | kwiecień - maj |
| nauczyciel koordynator, zespoły | koniec maja |
| zespoły | maj - czerwiec |
Zespoły podejmują zadania:
(1) Policjant – zapoznaje uczniów z problemem chuligaństwa stadionowego i pozastadionowego, (2) Pedagog – wyjaśnia pojęcia: agresji, przemocy (3) Nauczyciel WF – omawia właściwe zachowania
| zespoły | czerwiec |
IV spotkanie z grupą projektową:
| nauczyciel koordynator, zespoły | czerwiec |
Zespoły podejmują zadania; impreza podsumowująca projekt
| zespoły | czerwiec |
V spotkanie z grupą projektową:
| nauczyciel koordynator, nauczyciele wspierający, wszystkie zespoły | koniec czerwca |