Zostań prawdziwym kibicem

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

5. Sport

5.2 Uczeń wymienia i interpretuje przykłady konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania się kibiców sportowych

Czas trwania projektu: 3 miesiące, kwiecień – czerwiec

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy II

  • beneficjenci – pozostali uczniowie

Cele projektu:

Uczeń: w zakresie wiadomości:

  • zna przykłady konstruktywnego i destrukcyjnego kibicowania

  • zna zasady fair play

  • zna kodeks zasad etycznych kibica

w zakresie umiejętności:

  • współorganizuje imprezę szkolną

  • organizuje szkolne konkursy

  • poszukuje informacji, analizuje je i przekazuje innym

  • sprawnie komunikuje się z zespołem projektowym

  • potrafi opracowywać niezbędną dokumentację do projektu

w zakresie postaw:

  • rozumie różnicę pomiędzy konstruktywnymi i destrukcyjnymi zachowaniami kibiców

  • uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych

  • rozumie wpływ zasad fair play w konstruktywnym kibicowaniu

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej (np. 26 osób), którzy dobierają się
w 7 zespołów zadaniowych.

Zadania dla zespołów:

Zespół I

  • Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
    Kto to jest – KIBIC, PSEUDOKIBIC?
    Jakie są cele i motywy działania kibica i pseudokibica?
    Jakie są konsekwencje działalności pseudokibicowskiej?
    Jak można zapobiegać chuligaństwu stadionowemu?

  • Pełnienie roli konferansjerskiej podczas imprezy podsumowującej projekt.

Zespół II

  • Opracowanie scenariuszy warsztatowych dotyczących konstruktywnych
    i destrukcyjnych zachowań kibiców sportowych.

  • Zapraszanie specjalistów na prelekcję dotyczącą konstruktywnych i destrukcyjnych zachowań kibiców.

  • Odpowiedzialność za nagłośnienie podczas imprezy podsumowującej projekt.

Zespół III

  • Zorganizowanie konkursu tematycznego - wypracowanie, nt. „Kim jest dobry kibic?”.

  • Opracowanie kodeksu etycznego kibica.

Zespół IV

  • Zorganizowanie konkursu tematycznego - plakat, nt. „Kibicujmy razem, bez agresji
    i nienawiści”.

  • Przygotowanie wystąpienia, pt. „Bądź kibicem z klasą”, które będzie prezentowane podczas imprezy podsumowującej projekt.

Zespół V

  • Zorganizowanie konkursu tematycznego - hasło, nt. „Zamiast pseudokibicowania – kibicuj”.

  • Przygotowanie gazetki tematycznej, dotyczącej promocji konstruktywnego zachowania się kibiców sportowych.

Zespół VI

  • Przygotowanie filmów o tematyce pozytywnego i negatywnego kibicowania.

Zespół VII

  • Napisanie cyklu artykułów na temat konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania się kibiców.

  • Opracowanie strony internetowej, na której opublikowane zostaną wiadomości
    i artykuły.

  • Odpowiedzialność za udekorowanie i posprzątanie sali podczas imprezy podsumowującej projekt.

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Wyznaczenie klasy drugiej do projektu.

nauczyciel WF/ koordynator

kwiecień

  • I spotkanie z grupą projektową:

  • zapoznanie zespołu z tematem projektu

  • omówienie celu i założeń projektu

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (temat, cele)

  • wstępny plan działania

  • ustalenie formuły komunikowania się

nauczyciel WF/ koordynator,

pedagog, psycholog, nauczyciel informatyki, wychowawca klasy II, wytypowanej do udziału
w projekcie

kwiecień

90 min.

  • II spotkanie z grupą projektową:

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (sposoby zbierania informacji: wywiad, ankieta oraz formy prezentacji wyników działań)

  • tworzenie zespołów zadaniowych

  • przydział zadań poszczególnym zespołom

nauczyciel WF/ koordynator

kwiecień

90 min.

Zespoły podejmują zadania:

  • Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
    Kto to jest – KIBIC, PSEUDOKIBIC?
    Jakie są cele i motywy działania kibica
    i pseudokibica?
    Jakie są konsekwencje działalności pseudokibicowskiej?
    Jak można zapobiegać chuligaństwu stadionowemu?

  • Opracowanie scenariuszy warsztatowych.

Tematy scenariuszy:

  • Przyczyny agresywnych zachowań wśród kibiców, sposoby ich niwelowania.

  • Portret idealnego kibica.

  • Zachowania asertywne kibiców wobec agresji pseudokibiców.

  • Jak przeciwdziałać agresji, przemocy
    i chuligaństwu wśród pseudokibiców.

  • Rodzinne kibicowanie formą wychowania kulturalnego kibica.

  • Zorganizowanie konkursu tematycznego - wypracowanie, nt. „Kim jest dobry kibic?”.

  • Zorganizowanie konkursu tematycznego - plakat, nt. „Kibicujmy razem, bez agresji i nienawiści”.

  • Zorganizowanie konkursu tematycznego - hasło, nt. „Zamiast pseudokibicowania – kibicuj”.

  • Przygotowanie gazetki tematycznej, dotyczącej promocji konstruktywnego zachowania się kibiców sportowych.

  • Przygotowanie filmów o tematyce pozytywnego i negatywnego kibicowania.

Filmy są nagraniami z imprez sportowych, które obrazują konstruktywne zachowania kibiców oraz destrukcyjną działalność pseudokibiców i ich konsekwencje.

  • Napisanie cyklu artykułów na temat konstruktywnego i destrukcyjnego zachowania się kibiców.

  • Opracowanie strony internetowej, na której opublikowane zostaną wiadomości
    i artykuły.

zespoły

kwiecień - maj

  • III spotkanie z grupą projektową:

  • analiza przygotowanych materiałów

nauczyciel koordynator, zespoły

koniec maja

  • Zespoły podejmują zadania:

  • Opublikowanie wiadomości i artykułów na stronie internetowej i gazetce szkolnej.

  • Przekazanie gotowych scenariuszy wychowawcom klas.

  • Rozstrzygnięcie konkursów tematycznych.

zespoły

maj - czerwiec

Zespoły podejmują zadania:

  • Zorganizowanie spotkań ze specjalistami - policjantem, pedagogiem i nauczyciel WF, którzy w formie prelekcji zapoznają uczniów w szkole z zachowaniami konstruktywnymi i destrukcyjnymi wśród kibiców.

(1) Policjant – zapoznaje uczniów z problemem chuligaństwa stadionowego i pozastadionowego,
w wyniku, którego jest niszczona infrastruktura sportowa i miejska, a także wspólne dobro społeczne. Tłumaczy psychologiczne formy oddziaływania tłumu oraz wyjaśnia, na czym polega niebezpieczeństwo interakcji zorganizowanych grup chuliganów z innymi uczestnikami widowiska sportowego. Omawia konsekwencje prawne oraz sposoby neutralizowania
i działań profilaktycznych podjętych wobec pseudokibiców.

(2) Pedagog – wyjaśnia pojęcia: agresji, przemocy
i frustracji. Omawia sposoby asertywnych działań wobec presji grupy, a także sposoby rozładowywania negatywnych emocji w sposób akceptowany społecznie.

(3) Nauczyciel WF – omawia właściwe zachowania
i postawy kibiców, którzy właściwie przeżywają wydarzenia sportowe, szanują przeciwników i
dopingując swoich faworytów, nie okazują negatywnych postaw wobec innych sportowców czy ich kibiców. Wyjaśnia konieczność przestrzegania zasad fair play na boisku, trybunach i poza bramą stadionu.

  • Opracowanie kodeksu etycznego prawdziwego kibica.

  • Przygotowanie wystąpienia, pt. „Bądź kibicem
    z klasą”, które będzie prezentowane podczas imprezy podsumowującej projekt.

  • Przygotowanie nagłośnienia i dekoracji.

zespoły

czerwiec

IV spotkanie z grupą projektową:

  • poczynienie ustaleń organizacyjnych przed imprezą podsumowującą projekt

nauczyciel koordynator, zespoły

czerwiec

Zespoły podejmują zadania; impreza podsumowująca projekt

  • Pełnienie roli konferansjerskiej.

  • Monitoring nagłośnienia.

  • Prezentacja wystąpienia, pt. „Bądź kibicem
    z klasą”.

  • Prezentacja filmów o tematyce pozytywnego
    i negatywnego kibicowania.

  • Przedstawienie wyników konkursów i nagrodzenie laureatów.

  • Sprzątnięcie sali.

zespoły

czerwiec

V spotkanie z grupą projektową:

  • podsumowanie projektu. Wspólna refleksja uczestników projektu nad zrealizowanym przedsięwzięciem, wyciągnięcie wniosków na przyszłość, podsumowanie i ocena wszystkich zaangażowanych zespołów uczniowskich dokonana przez nauczyciela koordynatora.

nauczyciel koordynator, nauczyciele wspierający, wszystkie zespoły

koniec czerwca

R19Mf5Ra5UxPF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim
R15dm7ml3BO1N

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.99 KB w języku polskim