R10yhIeCYaFTw
Kolorowa ilustracja przedstawia przedmioty związane z filmem. Po lewej stronie znajduje się czarno‑biały rysunek klapsa filmowego, zaś po prawej kamery filmowej. Pośrodku widoczna jest taśma filmowa, która ciągnie się od kamery i nachodzi na klaps filmowy. Tło ilustracji jest bladoczerwone.

Zostań scenarzystą filmowym

Źródło: pixaby, domena publiczna.
Twoje cele
  • zrozumiesz różnice między różnymi planami filmowymi,

  • dowiesz się, jak wygląda proces tworzenia filmu,

  • poznasz budowę scenariusza oraz scenopisu,

  • napiszesz scenariusz filmu będącego ekranizacją fragmentu szkolnej lektury,

  • stworzysz scenopis do scenariusza filmowego.

Scenariusz stanowi podstawę dla realizacji filmu, spektaklu teatralnego czy programu telewizyjnego. Scenopis natomiast opatrzony jest uwagami reżysera, operatora i scenografa, który stanowi plan praktycznej realizacji przedsięwzięcia. Bez scenariusza i scenopisu trudno byłoby nakręcić jakikolwiek film.

1
Polecenie 1

Zastanów się, co może być źródłem inspiracji do napisania scenariusza filmowego. Zapisz swój pomysł poniżej.

uzupełnij treść

Zapoznaj się z animacją pt.: „Scenariusz i scenopis filmowy”, a następnie wykonaj polecenia.

R16S52hsm1Szi
Animacja przedstawia podstawowe pojęcia filmowe związane ze scenariuszem i scenopisem filmowym.
1
Polecenie 2

Wymień cechy, jakie powinien mieć scenariusz filmowy, aby cię zaintrygował, zainteresował.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Ułóż krzyżówkę do hasła „scenopis”. Postaraj się wykorzystać pojęcia związane z filmem.

R1wESp3LKsLXm
Polecenie 3

Ułóż krzyżówkę do hasła „scenopis”. Postaraj się wykorzystać pojęcia związane z filmem.

RU25shD55M5XI
Polecenie 4

Wykonaj fotografie, które będą przedstawiały różne rodzaje planów filmowych.

R16mu15S7d8Iz
.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Opisz, co przedstawiałyby wykonane przez ciebie zdjęcia, prezentujące różne rodzaje planów filmowych: plan ogólny, plan pełny, plan amerykański, plan średni, zbliżenie, półzbliżenie, detal.

uzupełnij treść
R1K2PpHEP1al8
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu członków ekipy filmowej do zadań, za jakie są odpowiedzialni.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrIYkXQJsfh5y
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu elementów scenariusza filmowego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RL37ukQOpQTB1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu elementów filmy od najmniejszej jednostki do największej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJuG186qlINzQ
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4tuZiXRHAaNU
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z fragmentem powieści Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa, a następnie wykonaj ćwiczenia.

C.S. Lewis Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa

Raz jeszcze rozejrzał się wokoło i doszedł do wniosku, że to miejsce nie bardzo mu się podoba, wobec czego już postanowił wracać do domu, gdy nagle, gdzieś daleko w lesie, odezwał się dźwięk dzwoneczków. Nasłuchiwał, a dzwonki przybliżały się i przybliżały, aż w końcu zza drzew wyskoczyły sanie zaprzężone w dwa renyrenreny.

Reny były wielkości szetlandzkichSzetlandyszetlandzkich kucyków, a sierść miały tak białą, że w porównaniu z nimi nawet śnieg wydawał się szary. Ich rozgałęzione rogi były pozłacane i kiedy zalśniło na nich słońce, zapłonęły żywym ogniem. Uprząż była zrobiona ze szkarłatnejszkarłatnyszkarłatnej skóry i przyozdobiona dzwoneczkami. Na koźlekoziołkoźle siedział przysadzisty karzeł, który z pewnością nie miałby nawet metra wysokości, gdyby stanął wyprostowany. Ubrany był w kożuch z polarnego niedźwiedzia, a na głowie miał czerwony kaptur z długim, zwisającym nisko pomponem. Obfita broda spływała mu aż na kolana, pełniąc funkcję czegoś w rodzaju pledupledpledu chroniącego przed zimnem. Za nim, na podwyższeniu pośrodku sań, siedziała zupełnie inna postać: wysoka pani, bardziej wysoka niż najwyższa kobieta, jaką Edmund kiedykolwiek widział. Pani również była przykryta białym futrem, w prawej ręce trzymała długą, prostą laseczkę, a na głowie miała złotą koronę. Jej twarz była biała - nie zwyczajnie blada, lecz zupełnie biała, jak śnieg lub papier, lub wata cukrowa, tylko wargi płonęły jaskrawą czerwienią. Była to twarz piękna, lecz dumna, zimna i surowa.

Zbliżające się do Edmunda sanie wyglądały naprawdę cudownie: dzwoneczki dzwoniły, karzeł strzelał z bata, a śnieg wzbijał się w powietrze po obu stronach.

– Zatrzymaj się! – powiedziała pani i karzeł ściągnął lejce tak ostro, że reny prawie przysiadły na śniegu. Potem wyprostowały się i potrząsały gniewnie łbami, parskając głośno, a w mroźnym powietrzu ich szybkie oddechy zamieniały się w gęstą parę.

– A kimże ty jesteś? – zapytała pani, spoglądając surowo na Edmunda.

– Ja... ja... nazywam się Edmund – wyjąkał chłopiec. Wcale nie podobał mu się sposób, w jaki na niego patrzyła.

Pani zmarszczyła brwi.

– I w ten sposób odzywasz się do swojej królowej? – zapytała, patrząc na niego jeszcze bardziej surowo.

– Proszę o wybaczenie, wasza królewska wysokość, nie wiedziałem...

– Nie znasz królowej Narnii?! – krzyknęła pani.

– Ha! Zaraz poznasz nas lepiej. Ale pytam raz jeszcze: kim jesteś?

– Niech mi wasza królewska wysokość wybaczy – wyjąkał Edmund – ale nie wiem, co odpowiedzieć. Jestem w szkole... to znaczy byłem... teraz są wakacje...

– ALE KIM JESTEŚ? – zapytała ponownie królowa.

– Czy może jesteś wyrośniętym karłem, który obciął sobie brodę?

– Nie, wasza królewska wysokość – odpowiedział Edmund. – Nigdy nie miałem brody. Jestem chłopcem.

– Chłopcem? Czy chcesz powiedzieć, że jesteś Synem Adama?

Edmund nic nie odpowiedział. Był zbyt zmieszany, aby zrozumieć pytanie.

Narnia Źródło: C.S. Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa, Poznań 2005, s. 35–38.
Ćwiczenie 6

Przeczytaj pytania i zaznacz prawidłowe odpowiedzi.

4100
Test

Liczba pytań:
4
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-
1
Ćwiczenie 7

Podziel powyższy fragment tekstu na sceny i podaj, jaki typ planu filmowego mógłby zostać zastosowany.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wybierz jedną z podanych przez ciebie scen w poprzednim ćwiczeniu, a następnie podziel ją na ujęcia.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Bazując na informacjach podanych przez ciebie w poprzednim ćwiczeniu, podaj inne niż dialogi i didaskaliadidaskaliadidaskalia elementy, które powinny znaleźć się w scenie, aby była ona interesująca dla widza.

uzupełnij treść
Polecenie 5

Wybierz z powyższego fragmentu Opowieści z Narnii. Lew, czarownika i stara szafa jedną scenę. Napisz na jej podstawie scenariusz filmowy.

Ry3EzhwA6jQnh
Nagłówek sceny (Uzupełnij) Opis miejsca, czasu, fabuły (Uzupełnij) Wskazówki sceniczne (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Na podstawie napisanego scenariusza filmowego wybranej przez ciebie sceny, sporządź scenopis.

Rd7jPQwNhhtSP
Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij). Ujęcie: (Uzupełnij) Zawartość kadru: (Uzupełnij) Rodzaj planu filmowego: (Uzupełnij) Dźwięk, muzyka: (Uzupełnij) Dialog: (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

didaskalia
didaskalia

wskazówki i objaśnienia autora dotyczące sposobu wystawienia dramatu, nakręcenia sceny filmowej, umieszczone w tekście

kozioł
kozioł

siedzenie dla woźnicy w pojeździe konnym

pled
pled

koc z grubej, puszystej tkaniny wełnianej

ren
ren

inaczej: renifer

Szetlandy
Szetlandy

archipelag na Oceanie Atlantyckim, około 200 km na północ od wybrzeży Wielkiej Brytanii

szkarłatny
szkarłatny

kolor ciemnoczerwony

Notatki ucznia

ROuraboGMM56q
(Uzupełnij).

Bibliografia

Hunter L., (2013), Kurs pisania scenariuszy, Myślenice: Wydawnictwo Filmowe.

Lewis C. S.,  (2005), Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa, Poznań: Media Rodzina.

Russin R., Downs W., (2005), Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa: Wojciech Marzec.