E-materiały do kształcenia zawodowego

Ustalanie celów terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej

PLANSZA INTERAKTYWNA

7

Spis treści

1

Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej

RhjzFXiNiKbOF1
Plansza interaktywna pod tytułem Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające terapeutę siedzącego na krześle i robiącego notatki. Przed terapeutą na kanapie leży pacjent. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej Przed rozpoczęciem procesu terapeutycznego konieczne jest określenie celów terapii zajęciowej dla każdego pacjenta. W zależności od miejsca zatrudnienia, terapeuta zajęciowy przy ich ustalaniu powinien skonsultować się z innymi specjalistami, a przede wszystkim wziąć pod uwagę oczekiwania pacjentów oraz ich priorytety. Równie ważne jest zasięgnięcie informacji od rodziny bądź opiekunów podopiecznego.
Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej

R1QIOCiudfcAx1
Plansza interaktywna pod tytułem Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające terapeutę siedzącego na krześle i przedstawiającego notatki pacjentce siedzącej obok na kozetce. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej W ustalaniu celów terapii zajęciowej należy uwzględnić wszystkie elementy istotne w odniesieniu do konkretnego pacjenta. Aby rzetelnie przeanalizować sytuację danej osoby i ustalić ważne dla niej cele, terapeuta zajęciowy powinien wziąć pod uwagę jej wiek, wykształcenie, rodzaj ograniczenia, kondycję fizyczną i psychiczną, zgłaszane potrzeby.
    W procesie formułowania celów należy pamiętać również o uwzględnieniu etapów leczenia i rehabilitacji, każdy bowiem etap umożliwia osiąganie wyznaczonych celów lub stanowi punkt wyjścia do ustalania celów na wyższym poziomie. Źródłem wyznaczania celów jest także perspektywa środowiska. Ustalone cele powinny uwzględniać możliwości środowiska, w którym żyje dana osoba, odgrywane przez nią role społeczne i podejmowane aktywności zajęciowe.
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Główne typy celów w terapii zajęciowej

1
Cele krótkoterminowe
RTLsVZnRvFhFE
Plansza interaktywna pod tytułem Główne typy celów w terapii zajęciowej. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący cele krótkoterminowe. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające notes z napisem plan oraz podpunkty. Obok notesu leży długopis, lupa i klawiatura komputerowa. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Główne typy celów w terapii zajęciowej. Cele krótkoterminowe
    Cele krótkoterminowe stanowią składową celu długoterminowego. Na przykład nauka parzenia herbaty może być krótkoterminowym celem do osiągnięcia niezależności w przygotowywaniu posiłku. Cele te, zwane także celami cząstkowymi, są nakierowane na utrzymanie motywacji danej osoby oraz nabywanie przez nią nowych umiejętności.
Główne typy celów w terapii zajęciowej - cele krótkoterminowe
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Cele długoterminowe
RS771IluFkCUX
Plansza interaktywna pod tytułem Główne typy celów w terapii zajęciowej. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący cele długoterminowe. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające kobietę, która wiesza kartkę z papierowego kalendarza na ścianie. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Główne typy celów w terapii zajęciowej. Cele długoterminowe. Cele długoterminowe odnoszą się do oczekiwanych efektów procesu terapii uwzględniających realizację celów krótkoterminowych. Cele długoterminowe uznaje się za główne, finalne, a ich osiągnięcie jest postrzegane przez pacjenta i terapeutę jako sukces terapii.
Główne typy celów w terapii zajęciowej - cele długoterminowe
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART

Zasada SMART zakłada, że cel, aby dobrze spełniał swoją funkcję, powinien być skonkretyzowany, mierzalny, akceptowalny i atrakcyjny, realny oraz terminowy.

1
Cel skonkretyzowany
Ru53ZVYbwus14
Plansza interaktywna pod tytułem Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący Skonkretyzowany. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające tarczę do darta oraz wbitą w jej środek lotkę. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Skonkretyzowany
    Skonkretyzowany, to znaczy jasny i czytelny, niebudzący wątpliwości interpretacyjnych, czyli dokładnie określony i dopasowany do danego pacjenta, uwzględniający jego sytuację i potrzeby.
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART- skonkretyzowany
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Cel mierzalny
R1OkpujrhQrTf
Plansza interaktywna pod tytułem Formułowanie celów zgodnie z zasadą smart. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący Mierzalny. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające dwie dłonie rozwijające miarkę krawiecką. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Mierzalny
    Cel mierzalny, to znaczy sformułowany w taki sposób, aby można było obiektywnie określić stopień jego realizacji.
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART- mierzalny
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Cel akceptowalny i atrakcyjny
RT1xOoDtUv4LV
Plansza interaktywna pod tytułem Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący Akceptowalny i atrakcyjny. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające dwie dłonie w geście przybijania piątki. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Akceptowalny i atrakcyjny
    Cel akceptowalny i atrakcyjny nie wzbudza wątpliwości natury etycznej. To znaczy, że ani pacjent, ani terapeuta nie mają wątpliwości, że wyznaczony cel powinien być realizowany, a wizja jego osiągnięcia motywuje i mobilizuje do działania.
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART- akceptowalny i atrakcyjny
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Cel realny
R186x9RvU6MzF
Plansza interaktywna pod tytułem Formułowanie celów zgodnie z zasadą smart. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący Realny. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające dłoń wskazującą cel na końcu wykresu. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Formułowanie celów zgodnie z zasadą smart. Realny
    Cel realny, to znaczy możliwy do osiągnięcia przy wykorzystaniu dostępnych zasobów osobistych pacjenta, środków finansowych, warunków otoczenia.
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART- realny
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Cel terminowy
R18Lf6srgPLhj
Plansza interaktywna pod tytułem Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Pod tytułem znajduje się podpis brzmiący Terminowy. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające laptop, na którym wyświetla się kalendarz. Obok laptopa stoi kubek. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART. Terminowy
    Cel terminowy, to znaczy określony w czasie, z wyznaczonym terminem realizacji.
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART- terminowy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wykorzystanie wyznaczonych celów

5
RaLEMzJGugGlv1
Plansza interaktywna pod tytułem Wykorzystanie wyznaczonych celów. Na planszy znajduje się grafika przedstawiająca cztery dłonie, które trzymają pasujące do siebie puzzle. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Wykorzystanie wyznaczonych celów
    Cele oddziaływań terapeutycznych pełnią kluczową funkcję w planowaniu i organizacji procesu terapeutycznego, wyznaczają kierunek pracy z pacjentem, opisują efekty terapii, które pragnie uzyskać zarówno terapeuta zajęciowy, jak i pacjent. Dostarczają wskazówek dotyczących wyboru metod i technik terapii zajęciowej. Stanowią o doborze form prowadzenia zajęć, dostosowaniu materiałów, narzędzi oraz sprzętu do realizacji zajęć.
Wykorzystanie wyznaczonych celów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Weryfikacja wyznaczonych celów

R1A6RwvrK68Cg1
Plansza interaktywna pod tytułem Weryfikacja wyznaczonych celów. Na planszy widoczna jest grafika przedstawiająca kartki z notatkami i oznaczeniami wykonanych zadań. Obok znajduje się długopis. Na planszy jest punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
  1. Weryfikacja wyznaczonych celów
    Systematyczna weryfikacja celów krótko i długoterminowych oraz udzielanie danej osobie niezbędnego wsparcia w tym zakresie są niezwykle istotne. Brak skonkretyzowanego celu powoduje, że podejmowane działania terapeutyczne nie przynoszą rezultatów. Powodzenie procesu terapii wymaga ustalenia celów specyficznych dla danej osoby oraz dokonania oceny, czy dane cele udało się osiągnąć. Jeżeli cele nie są osiągane, niezbędne jest poszukiwanie przyczyn niepowodzenia. Jeśli zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian, terapeuta zajęciowy wspólnie z podopiecznym przeformułowuje cele i rozpoczyna ich realizację.
Weryfikacja wyznaczonych celów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

RPBxtj1YyUGUp

Powiązane ćwiczenia