Ustalanie celów terapii
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej
PLANSZA INTERAKTYWNA
Spis treści
Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowejZadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowejŹródła wyznaczania celów terapii zajęciowej
Główne typy celów w terapii zajęciowejGłówne typy celów w terapii zajęciowej
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMARTFormułowanie celów zgodnie z zasadą SMART
Wykorzystanie wyznaczonych celówWykorzystanie wyznaczonych celów
Weryfikacja wyznaczonych celówWeryfikacja wyznaczonych celów
Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej
Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające terapeutę siedzącego na krześle i robiącego notatki. Przed terapeutą na kanapie leży pacjent. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
- Zadania osób opracowujących cele terapii zajęciowej Przed rozpoczęciem procesu terapeutycznego konieczne jest określenie celów terapii zajęciowej dla każdego pacjenta. W zależności od miejsca zatrudnienia, terapeuta zajęciowy przy ich ustalaniu powinien skonsultować się z innymi specjalistami, a przede wszystkim wziąć pod uwagę oczekiwania pacjentów oraz ich priorytety. Równie ważne jest zasięgnięcie informacji od rodziny bądź opiekunów podopiecznego.
Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej. Na planszy znajduje się zdjęcie przedstawiające terapeutę siedzącego na krześle i przedstawiającego notatki pacjentce siedzącej obok na kozetce. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
- Źródła wyznaczania celów terapii zajęciowej
W ustalaniu celów terapii zajęciowej należy uwzględnić wszystkie elementy istotne w odniesieniu do konkretnego pacjenta. Aby rzetelnie przeanalizować sytuację danej osoby i ustalić ważne dla niej cele, terapeuta zajęciowy powinien wziąć pod uwagę jej wiek, wykształcenie, rodzaj ograniczenia, kondycję fizyczną i psychiczną, zgłaszane potrzeby.
W procesie formułowania celów należy pamiętać również o uwzględnieniu etapów leczenia i rehabilitacji, każdy bowiem etap umożliwia osiąganie wyznaczonych celów lub stanowi punkt wyjścia do ustalania celów na wyższym poziomie. Źródłem wyznaczania celów jest także perspektywa środowiska. Ustalone cele powinny uwzględniać możliwości środowiska, w którym żyje dana osoba, odgrywane przez nią role społeczne i podejmowane aktywności zajęciowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Formułowanie celów zgodnie z zasadą SMART
Zasada SMART zakłada, że cel, aby dobrze spełniał swoją funkcję, powinien być skonkretyzowany, mierzalny, akceptowalny i atrakcyjny, realny oraz terminowy.
Wykorzystanie wyznaczonych celów. Na planszy znajduje się grafika przedstawiająca cztery dłonie, które trzymają pasujące do siebie puzzle. Na planszy znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
- Wykorzystanie wyznaczonych celów
Cele oddziaływań terapeutycznych pełnią kluczową funkcję w planowaniu i organizacji procesu terapeutycznego, wyznaczają kierunek pracy z pacjentem, opisują efekty terapii, które pragnie uzyskać zarówno terapeuta zajęciowy, jak i pacjent. Dostarczają wskazówek dotyczących wyboru metod i technik terapii zajęciowej. Stanowią o doborze form prowadzenia zajęć, dostosowaniu materiałów, narzędzi oraz sprzętu do realizacji zajęć.
Weryfikacja wyznaczonych celów. Na planszy widoczna jest grafika przedstawiająca kartki z notatkami i oznaczeniami wykonanych zadań. Obok znajduje się długopis. Na planszy jest punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem dźwiękowym.
- Weryfikacja wyznaczonych celów
Systematyczna weryfikacja celów krótko i długoterminowych oraz udzielanie danej osobie niezbędnego wsparcia w tym zakresie są niezwykle istotne. Brak skonkretyzowanego celu powoduje, że podejmowane działania terapeutyczne nie przynoszą rezultatów. Powodzenie procesu terapii wymaga ustalenia celów specyficznych dla danej osoby oraz dokonania oceny, czy dane cele udało się osiągnąć. Jeżeli cele nie są osiągane, niezbędne jest poszukiwanie przyczyn niepowodzenia. Jeśli zachodzi potrzeba wprowadzenia zmian, terapeuta zajęciowy wspólnie z podopiecznym przeformułowuje cele i rozpoczyna ich realizację.