Źródła zanieczyszczeń wód naturalnych
Źródła zanieczyszczeń wód naturalnych
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wymienia główne przyczyny i źródła zanieczyszczenia wody,
określa rodzaje zanieczyszczeń,
wyjaśnia jaki wpływ na organizmy żywe ma zanieczyszczenie wód,
wymienia skutki picia wody zanieczyszczonej*,*
stosuje poznaną wiedzę w życiu codziennym, poprzez podejmowanie właściwych decyzji mogących zapobiec zanieczyszczeniu wód,
przedstawia pomysły na rozwiązanie problemu w twórczy sposób,
bierze udział w pracy zespołu,
wymienia sposoby zapobiegania chorobom przenoszonym za pośrednictwem wody,
umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego ucznia się,
umiejętność skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach.
problemowa dyskusja,
praca w grupach.
a. Faza przygotowawcza
Czynności wstępne,
Rozdanie rysunków i nanoszenie kropel wody na bibułę,
Wspólne ustalenie tematu i podanie celów lekcji,
Przedstawienie uczniom zasad pracy na lekcji.
Faza realizacyjna
Ustalenie głównych przyczyn powodujących zanieczyszczenia wód (czynnik główny) na podstawie obserwacji rozchodzenia się wody po bibule i już posiadanej wiedzy.
Podział klasy na 6 zespołów (6 czynników głównych), rozdanie po 1 „ości” każdej grupie.
Praca uczniów w grupach, wyznaczenie przewodnika, który miałby zreferować pracę swojej grupy.
Prezentowanie przez sprawozdawców grupy wyników swojej pracy. Umieszczanie ustalonych czynników wpływających na zanieczyszczenia wód na dużym schemacie ryby, na tablicy, np.
ścieki przemysłowe ścieki rolnicze ścieki komunalne
metale ciężkie nawozy detergenty
fenole środki ochrony bakterie
chorobotwórcze
farby roślin
zasolenie wód
opakowania ropa naftowa tlenki siarki,
tworzywa oleje tlenku azotu,
sztuczne
szkło tlenki węgla
odpady stałe transport wodny kwaśne deszcze
Faza podsumowująca
Podsumowanie wyników pracy grup. Odczytanie pełnego schematu umieszczonego na tablicy.
Ocena przez uczniów efektywności zastosowanej metody: Uczniowie podchodzą do tarczy i zaznaczają kropkami własną ocenę zajęć.
Zadanie pracy domowej: Wypisz sposoby ograniczające zanieczyszczenia wód naturalnych.
Podziękowanie za udział w zajęciach.
Pożegnanie.
Bibliografia
I.Bieniek, J. Pawlakowicz, Historia i społeczeństwo. Poradnik dla nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002.
E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
Edukacja: jest w niej ukryty skarb – Raport Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku
E. Goźlińska, Dyskusja dydaktyczna, [w:] Reforma kształcenia zawodowego. Pakiet dla nadzoru pedagogicznego, dyrektorów szkół i nauczyciel, Wydawnictwa CODN, Warszawa 1997.
M. Jas, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego kl.4 cz. 2, MAC Edukacja, Kielce 2004.
M. Krogulec–Sobowiec, Lekcje powtórzeniowe inaczej. ABC doradcy przedmiotów zawodowych, Zeszyt nr 57, CODN, Warszawa 1997.
T. Proctor, Zarządzanie twórcze, Gebethner & Ska, Warszawa 1998.
Materiały powstałe w ramach projektu ŚCDN Szkoła Metod Aktywizujących SMAk