Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Źródła zanieczyszczeń wód naturalnych

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia główne przyczyny i źródła zanieczyszczenia wody,

  • określa rodzaje zanieczyszczeń,

  • wyjaśnia jaki wpływ na organizmy żywe ma zanieczyszczenie wód,

  • wymienia skutki picia wody zanieczyszczonej*,*

  • stosuje poznaną wiedzę w życiu codziennym, poprzez podejmowanie właściwych decyzji mogących zapobiec zanieczyszczeniu wód,

  • przedstawia pomysły na rozwiązanie problemu w twórczy sposób,

  • bierze udział w pracy zespołu,

  • wymienia sposoby zapobiegania chorobom przenoszonym za pośrednictwem wody,

  • umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego ucznia się,

  • umiejętność skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach.

    • problemowa dyskusja,

    • praca w grupach.

a. Faza przygotowawcza

  • Czynności wstępne,

  • Rozdanie rysunków i nanoszenie kropel wody na bibułę,

  • Wspólne ustalenie tematu i podanie celów lekcji,

  • Przedstawienie uczniom zasad pracy na lekcji.

Faza realizacyjna

  • Ustalenie głównych przyczyn powodujących zanieczyszczenia wód (czynnik główny) na podstawie obserwacji rozchodzenia się wody po bibule i już posiadanej wiedzy.

  • Podział klasy na 6 zespołów (6 czynników głównych), rozdanie po 1 „ości” każdej grupie.

  • Praca uczniów w grupach, wyznaczenie przewodnika, który miałby zreferować pracę swojej grupy.

  • Prezentowanie przez sprawozdawców grupy wyników swojej pracy. Umieszczanie ustalonych czynników wpływających na zanieczyszczenia wód na dużym schemacie ryby, na tablicy, np.

ścieki przemysłowe ścieki rolnicze ścieki komunalne

metale ciężkie nawozy detergenty

fenole środki ochrony bakterie

chorobotwórcze

farby roślin

zasolenie wód

opakowania ropa naftowa tlenki siarki,

tworzywa oleje tlenku azotu,

sztuczne

szkło tlenki węgla

odpady stałe transport wodny kwaśne deszcze

R1cECtsggpLP3

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie wyników pracy grup. Odczytanie pełnego schematu umieszczonego na tablicy.

  • Ocena przez uczniów efektywności zastosowanej metody: Uczniowie podchodzą do tarczy i zaznaczają kropkami własną ocenę zajęć.

  • Zadanie pracy domowej: Wypisz sposoby ograniczające zanieczyszczenia wód naturalnych.

  • Podziękowanie za udział w zajęciach.

  • Pożegnanie.

Bibliografia

  • I.Bieniek, J. Pawlakowicz, Historia i społeczeństwo. Poradnik dla nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002.

  • E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  • Edukacja: jest w  niej ukryty skarb – Raport Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku

  • E. Goźlińska, Dyskusja dydaktyczna, [w:] Reforma kształcenia zawodowego. Pakiet dla nadzoru pedagogicznego, dyrektorów szkół i nauczyciel, Wydawnictwa CODN, Warszawa 1997.

  • M. Jas, Przygoda z nauczaniem – uczeniem się. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego kl.4 cz. 2, MAC Edukacja, Kielce 2004.

  • M. Krogulec–Sobowiec, Lekcje powtórzeniowe inaczej. ABC doradcy przedmiotów zawodowych, Zeszyt nr 57, CODN, Warszawa 1997.

  • T. Proctor, Zarządzanie twórcze, Gebethner & Ska, Warszawa 1998.

  • Materiały powstałe w ramach projektu ŚCDN Szkoła Metod Aktywizujących SMAk

Załączniki -

R1cqRHGVCqtuY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.00 KB w języku polskim