Zróżnicowanie rasowe ludności świata
Zróżnicowanie rasowe ludności świata
Cele lekcji
Cel ogólny: poznanie głównych ras na świecie oraz zbadanie problemy rasizmu.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy ras,
zna cechy budowy anatomicznej poszczególnych ras,
wie, co oznaczają pojęcia rasa ludzka, naród, tolerancja, rasizm,
zna określenia Metys, Mulat
wymienia obszary zamieszkania ras.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
omówić przyczyny zróżnicowania rasowego,
wskazać na mapie obszary zamieszkania poszczególnych ras.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracować w zespole,
bierze aktywny udział w lekcji,
przedstawia swoje poglądy, broni swojego zdania,
uczy się tolerancji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca indywidualna, praca z mapą.
3. Środki dydaktyczne
Atlas geograficzny, prezentacja multimedialna pt. „Zróżnicowanie rasowe”, mapa fizyczna świata, mapka konturowa świata.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat, zadając pytanie: „Czy każdy człowiek na świecie jest taki sam?”. Uczniowie powinni odpowiedzieć, że nie, że są różne rasy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia podział ras na trzy główne grupy:
europeidalna,
negroidalna,
mongoloidalna.
Następnie prosi uczniów o wypełnienie tabeli na podstawie prezentacji multimedialnej pt. „Zróżnicowanie rasowe”:
Rasa | negroidalna | europeidalna | mongoloidalna |
Cechy autonomiczne |
Po zakończeniu prezentacji uczniowie mają czas na uzupełnienie tabeli, a następnie nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie zawartych w niej informacji.
Nauczyciel rozdaje mapy konturowe świata i prosi o zaznaczenie na mapie, na podstawie atlasu, obszarów zamieszkania poszczegfólnych ras. Czas pracy wynosi około 5‑10 minut.
Po upływie tego czasu zaprasza do mapy jednego ucznia i prosi o wskazanie obszarów występowania ras.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji: nauczyciel zadaje pytania na temat rasizmu i tolerancji; krótka dyskusja.
5. Bibliografia
Adamiak A., Metodyczna propozycja realizacji działu „Zróżnicowanie rasowe, językowe i kulturowe na świecie” dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, SOP, Toruń 2002.
Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.
Wład, P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Z gazet wytnij i wklej do zeszytu fotografie ilustrujące przedstawicieli poszczególnych ras.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II.
Na koniec lekcji można dokonać ewaluacji. Przy wyjściu z sali powiesić szary papier oraz trzy rodzaje buziek:
– zadowolony z lekcji
– niezadowolony z lekcji
:/ – obojętny
Uczniowie, wychodząc z sali, wybierają i przyklejają buzie w zależności od tego, jak oceniają lekcję.