Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zróżnicowanie rasowe ludności świata

Cele lekcji

Cel ogólny: poznanie głównych ras na świecie oraz zbadanie problemy rasizmu.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwy ras,

  • zna cechy budowy anatomicznej poszczególnych ras,

  • wie, co oznaczają pojęcia rasa ludzka, naród, tolerancja, rasizm,

  • zna określenia Metys, Mulat

  • wymienia obszary zamieszkania ras.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • omówić przyczyny zróżnicowania rasowego,

  • wskazać na mapie obszary zamieszkania poszczególnych ras.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się pracować w zespole,

  • bierze aktywny udział w lekcji,

  • przedstawia swoje poglądy, broni swojego zdania,

  • uczy się tolerancji.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca indywidualna, praca z mapą.

3. Środki dydaktyczne

Atlas geograficzny, prezentacja multimedialna pt. „Zróżnicowanie rasowe”, mapa fizyczna świata, mapka konturowa świata.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat, zadając pytanie: „Czy każdy człowiek na świecie jest taki sam?”. Uczniowie powinni odpowiedzieć, że nie, że są różne rasy.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel przedstawia podział ras na trzy główne grupy:

  • europeidalna,

  • negroidalna,

  • mongoloidalna.

Następnie prosi uczniów o wypełnienie tabeli na podstawie prezentacji multimedialnej pt. „Zróżnicowanie rasowe”:

Rasa

negroidalna

europeidalna

mongoloidalna

Cechy autonomiczne

Po zakończeniu prezentacji uczniowie mają czas na uzupełnienie tabeli, a następnie nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie zawartych w niej informacji.

Nauczyciel rozdaje mapy konturowe świata i prosi o zaznaczenie na mapie, na podstawie atlasu, obszarów zamieszkania poszczegfólnych ras. Czas pracy wynosi około 5‑10 minut.

Po upływie tego czasu zaprasza do mapy jednego ucznia i prosi o wskazanie obszarów występowania ras.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji: nauczyciel zadaje pytania na temat rasizmu i tolerancji; krótka dyskusja.

5. Bibliografia

  1. Adamiak A., Metodyczna propozycja realizacji działu „Zróżnicowanie rasowe, językowe i kulturowe na świecie” dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, SOP, Toruń 2002.

  2. Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.

  3. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

  4. Wład, P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Z gazet wytnij i wklej do zeszytu fotografie ilustrujące przedstawicieli poszczególnych ras.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II.

Na koniec lekcji można dokonać ewaluacji. Przy wyjściu z sali powiesić szary papier oraz trzy rodzaje buziek:

– zadowolony z lekcji

– niezadowolony z lekcji

:/ – obojętny

Uczniowie, wychodząc z sali, wybierają i przyklejają buzie w zależności od tego, jak oceniają lekcję.

ROUebbNtGl8Cq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.78 KB w języku polskim
RBuUz0fjUZ1zv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim