Zuchwały chochlik kocha śmiech
Ilustracja przedstawiająca trzy takie same szare wieże. Każda posiada cztery okna, po dwa na dwóch piętrach oraz stożkowate zwieńczenie dachu, a na nim trzy malutkie wieżyczki. Na szczycie wież po prawej i lewej stronie zatknięta biała flaga z literami: u, ó, ż. Na szczycie środkowej wieży zatknięta flaga z literami: h, ch, rz. Z niej też wychyla się przez okno kobieta o ciemnych włosach. Wspina się w jej kierunku po linie niewielka postać, której biały koń stoi na zielonej połaci pagórka. Pomiędzy wieżami pagórki, a na nich rosnące małe krzaczki, na których zamiast kwiatów widnieją różne litery. Niebo jest spokojne, pogodne. Z góry spogląda na środkową wieżę, tylko częściowo widoczna, czerwona głowa smoka.Z wyborem 'ch' czy 'h' uczniowie mają zwykle najwięcej problemów. Rozwiązując trudności związane z pisownią wyrazów z 'ch' i 'h', należy nie tylko stosować zasady ortograficzne, ale również zapamiętywać te kłopotliwe słowa. Przyda się tutaj pamięć aktora!
Zastanów się i zapisz w odpowiednich miejscach wyrazy, w których „ch” wymienia się na „sz”, tak by powstały pary.
mnich ..............
pycha ............
ucho ............
cichnąć ............
węch ................
ropucha ................
piechota ............
suchy ............
Utwórz zdrobnienia od podanych wyrazów tak, aby nastąpiła wymiana na „sz”.
puch ............
kłamczuch ........................
strych ................
leniuch ..................
dach ............
fartuch ..................
groch ..............
Od podanych zdrobnień utwórz wyrazy podstawowe z „ch”.
łańcuszek ..................
proszek ............
śmieszek ..............
straszek ............
brzuszek ............
orzeszek ............
kieliszek ..............
ch1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mapać — ch1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mapać
1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. much — 1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. much
m1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mcha — m1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mcha
p1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mcha — p1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mcha
1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mech — 1. i, 2. l, 3. o, 4. i, 5. a, 6. r, 7. p, 8. p, 9. a, 10. d, 11. y, 12. mech
Wpisz hasła w odpowiednie miejsca. Każde z nich zaczyna się od „sch”. Rozwiązaniem krzyżówki będzie kolejne słowo, w którym „ch” występuje po spółgłosce „s”.
- Robi się z niego kotlety.
- Ustalony z góry wzór.
- Złapać – inaczej.
- Miejsce odpoczynku turystów.
- Czysty, porządny.
- Skrytka.
- Miejsce, gdzie można czuć się bezpiecznie.
| 1 | |||||||||||||
| 2 | |||||||||||||
| 3 | |||||||||||||
| 4 | |||||||||||||
| 5 | |||||||||||||
| 6 | |||||||||||||
| 7 |
Sprawdź swoją znajomość gramatyki. Przyporządkuj wyrazy do odpowiednich grup.
nachalny, grzechotnik, charczeć, schyłkowy, arachidowy, chybotać, chcieć, tchórzliwy, chuchać, wyschnąć, nachylić, chomik, ruchomy, chałwa, chaber, chałka, chochlik, chełpić się, pochopny, melancholijny, muchomor
| Rzeczowniki | |
|---|---|
| Przymiotniki | |
| Czasowniki |
Ułóż i zapisz poniżej krótkie dyktando zawierające dziesięć wyrazów z 'ch'.
Uzupełnij zasadę ortograficzną odpowiednimi słowami.
zapamiętać, literze, początku, mucha, spółgłoskami, pchła, końcu, samogłoskami, pech, zdaniu
„Ch” piszemy zawsze na .............................. wyrazu, np. dach, ............................... Wyjątek: druh.
„Ch” piszemy, gdy wymienia się na „sz”, np. .............................. – muszka.
„Ch” piszemy po .............................. „s”, np. schody.
„Ch” piszemy przed wieloma .............................., np. w połączeniach: chc-, chl-, chł-, chm-, chn-, chr-, chrz-, cht-, chw-.
Pisownię wielu wyrazów z „ch” należy ...............................
Wypisz nazwy roślin i zwierząt, które będą zawierały 'ch'.