Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3ENaz8Ia8QKy1

Zupełnie nowy świat

Ilustracja przedstawia fragment ściany i okna budynku. Po bokach oplatają je zielone pnącza, a po nich i po murze chodzą pająki. Przez szybę widać wnętrze szarego pokoju. Ma on jeszcze dwa okna, po jednym z prawej i lewej strony, również z pnączami. W ścianie przeciwległej do widza są uchylone drzwi. W lewym oknie widać dwa czerwone balony na tle błękitnego nieba z niewielkimi białymi chmurkami. W prawym, na podobnym tle, unosi się kulista niebieska planeta z dwoma okalającymi ją pierścieniami. W drzwiach pojawiła się głowa jakiegoś człowieka. W pokoju widzimy stół z mikroskopem i naczyniami laboratoryjnymi, z których wyciekła na blat zielona substancja. Stoi na nim jeszcze butelka, w której nastąpiło wyładowanie elektryczne. W lewe okno wycelowana jest luneta umocowana na statywie. Za nią stoi na kółkach nieduży robot o cylindrycznym kształcie, z uniesioną w górę w geście pozdrowienia jedną z dwu kończyn. Z sufitu zwieszają się: żarówka na przewodzie i dwie lampy w kształcie modeli atomu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Paralaksa - wynalazcy, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Paralaksa - wynalazcy, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Ustawcie się w kręgu i wybierzcie osobę, która rozpocznie zabawę. Niech nawinie na palec wskazujący lewej ręki kawałek włóczki lub sznurka. Trzymając kłębek w prawej ręce, wypowie ona słowo związane ze światem komputerowym, np. 'internet' i rzuci motek do kolejnego uczestnika zabawy. Wskazana osoba, łapiąc kłębek, wymawia inne słowo, zawijając nitkę na swoim palcu, i ponownie przekazuje sznurek lub włóczkę. Motek krąży tak długo, aż połączy wszystkie osoby.

Poruszajcie palcami i sprawdźcie działanie waszej sieci. Następnie odpowiedzcie na pytania:

  • Do czego podobna jest ta plątanina nitek? Do jakiej sieci?

  • Co mogłoby się stać, gdyby nastąpiło przerwanie sieci?

RvOwb1F0L2Ggl
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wysłuchaj z uwagą fragmentu lub przeczytaj zamieszczony poniżej tekst opowiadania Lotty Olssonta3LoGT6eJ_000tp001Lotty Olsson pt. Sieć.

Rzwq3SnB81UT1
Fragment opowiadania Sieć czyta Krzysztof Kulesza.
SiećLotta Olsson
Lotta Olsson Sieć

Na tyłach domu orzesznicyorzesznicaorzesznicy zazwyczaj wyglądało tak, jak na większości podwórzy, a więc panował tam spory bałagan.
Ale teraz po bałaganie nie było śladu. [...]
Wszystko to gdzieś zniknęło.
Wszystko oprócz fantastycznej, mieniącej się kroplami rosy pajęczej sieci, wielkiej jak sporych rozmiarów cyrkowy namiot, biegnącej wzdłuż i wszerz, i wzwyż, i w poprzek, i tu, i tam przez całe podwórze.
Mrówkojad kompletnie oniemiał.
– Witaj w dwudziestym pierwszym wieku! – powiedziała z dumą w głosie orzesznica i szerokim gestem wskazała na mieniącą się sieć.
– Ale… jak… – zaczął mrówkojad.
– Wprawdzie były na początku kłopoty z łączem – przerwała mu orzesznica, wzdychając – no i oczywiście z samą instalacją. W szczególności z instalacją. Wciąż musiałam prosić o wsparcie techniczne.
– Wsparcie techniczne? – powtórzył mrówkojad.
– No, pająka krzyżaka – wytłumaczyła z powagą orzesznica. – Mózg całego systemu. [...]
– Sporo miałam przy tym pracy. Ale w końcu się udało. Jesteśmy onlajn.
– Onlajn? – zdziwił się mrówkojad.
– Koniec ze staromodnymi plakatami na starych dębach! – oznajmiła orzesznica. – Zgłoszenia napływają bez przerwy. Sam zobacz!
Podeszła do sieci i wyciągnęła z niej małą białą karteczkę, wplątaną między nitki w rogu na samym dole.
– A tu mamy kolejne! Od jeża!
Podniosła kartkę tak, by mrówkojad mógł przeczytać, co jest na niej napisane.
Do organizatorów konkursu zwierząt dziwnych
Uważam, że to ja powinienem wygrać, bo mam tak wiele kolców.
Kilka tysięcy, nie chwaląc się oczywiście.
I potrafię się zwinąć w kłębek.
Żadne inne zwierzę tego nie potrafi.
No może z wyjątkiem równonogów, ale one nie mają kolców.
A ja mam.
Jeż
– Oczywiście odpada – powiedziała orzesznica.
– Odpada? – zdziwił się mrówkojad. – A to dlaczego?
– A to dlatego, że nie załączył zdjęcia – wyjaśniła orzesznica. – A trzeba było załączyć zdjęcie, bo tak jest napisane w regulaminie konkursu: 'Należy załączyć zdjęcie'. Tak jest napisane. Tak właśnie. [...]
Mrówkojad przyglądał się olbrzymiej sieci i zastanawiał się nad jej, zdawać by się mogło, nieograniczonym zasięgiem.
– Tu się otwiera zupełnie nowy świat – stwierdziła orzesznica.
– Taaak… – powiedział mrówkojad niepewnie.
– Ekscytujące – dodała orzesznica.
– Taaak… – po raz drugi powiedział mrówkojad.
– Świat jakby się kurczy – powiedziała orzesznica.
– Ale… – zauważył mrówkojad – przecież przed chwilą powiedziałaś, że się otwiera?
– Nie tak powiedziałam – sprostowała orzesznica. – Powiedziałam, że się otwiera zupełnie nowy świat. Ale nasz świat jakby się kurczy.
– Aha – mruknął posępnie mrówkojad i dotarło do niego, że zupełnie nic z tego nie rozumie.
– Nic się nie martw! – powiedziała na pocieszenie orzesznica i pogłaskała swojego przyjaciela po policzku. – Potrzeba trochę czasu, żeby się w tym wszystkim połapać. Ale teraz już tylko to się liczy: cyberprzestrzeń.
– Cyberprzestrzeń? – Mrówkojad do reszty sposępniał.
– Życie w sieci! – powiedziała orzesznica i raz jeszcze szerokim gestem wskazała na plątaninę nitek. [...]
Mrówkojad nie do końca wiedział, co o tym wszystkim sądzić.
Pomyślał, że w sumie jest zadowolony ze swojego zwyczajnego życia, takiego jakie jest. Z lasu i ze słońca, i z wiatru, i z chmur, które czasem były puszyste i białe i sunęły po niebie, a czasem wisiały tuż nad wierzchołkami drzew, czarne, ciężkie.
I z ptaków, które…
– Orientuj się! Przyszło kolejne zgłoszenie! – krzyknęła orzesznica, wyrywając mrówkojada z zamyślenia.
I rzeczywiście. Coś niebiesko‑czerwonego (a może zielono‑czerwonego?) przemknęło nagle obok i wpadło do sieci tuż przy nich.
Dzyń!
– Co to? – zapytał mrówkojad, ale w tej samej chwili spostrzegł niewielki dzwoneczek przyczepiony do dołu sieci, który najwyraźniej dzwonił, gdy tylko coś do niej wpadło.
– Poczta przychodząca – oznajmiła orzesznica i capnęła pognieciony papierek.
Rozczarowana pokręciła głową.
– Papierek od loda – powiedział mrówkojad.
Orzesznica przytaknęła.
– Po cyberprzestrzeni krąży bardzo dużo śmieci – powiedziała. – Prawie połowa z tego, co przychodzi, to śmieci. Okropnie uciążliwe.
Zgniotła kolorowy papierek w kulkę i wprawnym ruchem trafiła nim do kosza na śmieci.
– Jaki wielki śmietnik – zdziwił się mrówkojad.
Bo kosz naprawdę był wielki. Nigdy wcześniej nie widział tak wielkiego śmietnika.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Lotta Olsson, Sieć, [w:] Lotta Olsson, Dziwne zwierzęta, tłum. Agnieszka Stróżyk, Poznań 2012.
orzesznica
RadK3MNq7kUD8
Orzesznice
Źródło: Archibald Thornburn, 1919 r., domena publiczna.
R1L0ZFheegAex
Pająk krzyżak
Źródło: Wikimedia Commons, Rafalg78, licencja: CC BY-SA 4.0.
RjFsLJidNhPUl
Jeż
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Wypisz postacie występujące w opowiadaniu Sieć.

R1PVJdu2YpGzW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Określ, co jest tematem tekstu Sieć. Zapisz swoją odpowiedź.

RGpWo9258cUu2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, o czym rozmawia orzesznica z mrówkojadem. Zapisz swoją odpowiedź.

RVAEpnYqDze7J
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Określ, w jakich dwóch znaczeniach występuje słowo 'sieć' w tekście. Zapisz swoją odpowiedź.

R1ApXDjYhtYj6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jakie korzyści dostrzegła orzesznica w komunikowaniu się poprzez sieć wirtualną. Zapisz swoją odpowiedź.

R1KYaTx9YQEif
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Czy zgadzasz się ze zdaniem orzesznicy, że: 'Tu się otwiera zupełnie nowy świat?' Uzasadnij swoje zdanie.

RuTKPAWLKnho8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Czym wyróżnia się ten 'nowy świat'? Zapisz swoją odpowiedź.

R1alUP83FH82h
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RDrEnIULKSuqd
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wypisz z tekstu pojęcia związane z internetem.

RceIYgMUflQdQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Opisz śmietnik, który zobaczył mrówkojad. Co do niego wpadło? Napisz, jakie 'internetowe śmieci' wpadają do twojej poczty. Zapisz swoją odpowiedź.

R1YKkR8JlaLpS
(Uzupełnij).
R1INIb4B0g5bF
Ćwiczenie 10
sieć połączeń internetowych Możliwe odpowiedzi: 1. wielki śmietnik z ogromnym koszem, 2. sieć tkana przez pająka krzyżaka, 3. karteczka wplątana w nitki, 4. papierek od lodów, 5. pajęcza sieć mieniąca się kroplami rosy, 6. dzwoneczek przyczepiony do sieci sieć światłowodów, łączy radiowych Możliwe odpowiedzi: 1. wielki śmietnik z ogromnym koszem, 2. sieć tkana przez pająka krzyżaka, 3. karteczka wplątana w nitki, 4. papierek od lodów, 5. pajęcza sieć mieniąca się kroplami rosy, 6. dzwoneczek przyczepiony do sieci poczta mailowa Możliwe odpowiedzi: 1. wielki śmietnik z ogromnym koszem, 2. sieć tkana przez pająka krzyżaka, 3. karteczka wplątana w nitki, 4. papierek od lodów, 5. pajęcza sieć mieniąca się kroplami rosy, 6. dzwoneczek przyczepiony do sieci bezwartościowe informacje Możliwe odpowiedzi: 1. wielki śmietnik z ogromnym koszem, 2. sieć tkana przez pająka krzyżaka, 3. karteczka wplątana w nitki, 4. papierek od lodów, 5. pajęcza sieć mieniąca się kroplami rosy, 6. dzwoneczek przyczepiony do sieci sygnał poczty przychodzącej Możliwe odpowiedzi: 1. wielki śmietnik z ogromnym koszem, 2. sieć tkana przez pająka krzyżaka, 3. karteczka wplątana w nitki, 4. papierek od lodów, 5. pajęcza sieć mieniąca się kroplami rosy, 6. dzwoneczek przyczepiony do sieci systemowy kosz na spam i niepotrzebne pliki Możliwe odpowiedzi: 1. wielki śmietnik z ogromnym koszem, 2. sieć tkana przez pająka krzyżaka, 3. karteczka wplątana w nitki, 4. papierek od lodów, 5. pajęcza sieć mieniąca się kroplami rosy, 6. dzwoneczek przyczepiony do sieci
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Przeczytaj poniższe informacje na ilustracji interaktywnej. Następnie wykonaj ćwiczenie.

RcDNX1xHm3XJ21
Ilustracja interaktywna, na której na środku przedstawiono na tle ceglastego różu białą chmurkę, a w niej czarnymi literami napis: INTERNET. Wokół tego napisu znajdują się czarne rysunki: koszyk na zakupy, lupa, aparat fotograficzny, słuchawki, czarne serce oraz znak z trzema czarnymi postaciami. Od chmurki odchodzi sześć nierównych linii, a na końcach każdej z nich dwa znaki: plus i minus. Pod każdym znakiem znajduje się opis zalety lub wady internetu. 1. Dostęp do informacji. Zaleta: Za największą zaletę globalnej sieci komputerowej uznaje się łatwy i szybki dostęp do informacji. Pomyślmy, ile czasu zajmie nam wyjście do biblioteki i otrzymanie odpowiedniego tomu encyklopedii, w której chcemy sprawdzić dane pewnego pisarza, a ile wpisanie jego nazwiska do internetowej przeglądarki? Wada: Niektórzy uważają, że zbyt łatwy dostęp do informacji nie uczy logicznego myślenia. Gdy szukamy w książce, encyklopedii lub słowniku potrzebnych wiadomości i nie możemy ich znaleźć, zastanawiamy się nad zdobyciem dodatkowych wskazówek, np. w innej publikacji. Wyszukiwarka internetowa sama przenosi nas do innych stron – nie musimy się wysilać. 2. Komunikacja na odległość. Zaleta: Internet umożliwia wymianę informacji – także bezpośrednio, twarzą w twarz – z osobami, które przebywają na drugim, przeciwnym nam końcu świata! Owszem, przez monitor komputera nie możemy nikogo przytulić, ale już „wideoporozmawiać” w cztery oczy, jak najbardziej. Wada: Łatwość w komunikowaniu się ma także gorsze strony. Korzystanie z formy wypowiedzi, która uniemożliwia natychmiastową reakcję rozmówcy, np. wysyłanie mejla zamiast rozmowy, wynika często z nieśmiałości, niepewności i obaw np. przed kłótnią. Tymczasem w wartościowych relacjach z innymi ważne są przecież wszystkie emocje! No i nic nie zastąpi bliskiego fizycznego kontaktu z ukochaną osobą. 3. Miejsce dla hobbystów. Zaleta: W internecie pełno jest portali tematycznych wraz z forami, na których amatorzy danej dziedziny wymieniają się uwagami i radami. Interesujesz się jazdą na rowerze? Na forum dla cyklistów znajdziesz np. ranking najlepszych modeli siodełek, najpiękniejsze trasy w pobliżu twojego miejsca zamieszkania i dowiesz się, gdzie warto wybrać się na wycieczkę z całą rodziną. Wada: Nigdy nie masz pewności, czy informacje i porady zawarte na prywatnych stronach lub forach internetowych są prawdziwe i warte wykorzystania. I czy nie są np. sponsorowane przez firmy promujące nowy produkt, wcale niekoniecznie taki dobry, jak opisują to „zachwyceni” użytkownicy. 4. Zakupy w sieci. Zaleta: Sklepy internetowe mają często nietypowe oferty: sprzedają towar po niższej cenie niż placówki stacjonarne (bo nie ponoszą kosztów np. wynajmu lokalu), mają wiele promocji i zdecydowanie szerszy asortyment. I co najważniejsze: by zrobić zakupy, nie musimy przeciskać się przez tłumy kupujących, stać w kolejce, szukać bilonu w portmonetce. Wcale nie musimy wychodzić z domu… Wada: Zakupy w Internecie to pułapka dla portfela: często oprócz rzeczy, którą chcemy kupić, nabywamy dodatkowe towary. A to dlatego, że brakuje nam kilku złotych do darmowej przesyłki, a to dlatego, że akurat była promocja, a produkt i tak nam się kiedyś tam przyda (czy na pewno?). Ten sposób kupowania wyklucza także możliwość natychmiastowego obejrzenia towaru i zastanowienia się, czy spełnia on nasze oczekiwania. 5. Czas wolny. Zaleta: Korzystając z sieci w celach rozrywkowych, możemy wciąż się uczyć, np. słuchając muzyki na legalnych stronach, poznając twórczość innych artystów, którzy grają podobne do naszych ulubionych piosenki. Z portali hobbystycznych czerpiemy inspiracje i wskazówki do rozwijania naszych zainteresowań. Dowiadujemy się, gdzie i kiedy odbywają się w naszej miejscowości ciekawe wydarzenia, na których warto być. Wada: Na „klikaniu myszką” tracimy bardzo często mnóstwo czasu, nie zawsze to kontrolując. Zamiast wyjść na spacer, siedzimy przed różnego rodzaju gierkami, które niczego nas nie uczą. Przeglądamy fejsbukowe publikacje znajomych, zamiast do nich zadzwonić i porozmawiać. Czy tak właśnie wygląda prawdziwy relaks…? 6. Sztuka dla każdego. Zaleta: Fotografujemy, śpiewamy, malujemy, robimy kartki świąteczne? Pokażmy to innym! Koniec z pisaniem do szuflady! Dzięki internetowi możemy podzielić się radością tworzenia z innymi. Wystarczy założyć bloga czy stronę prezentującą dzieła, by świat dowiedział się o naszej pasji. Kto wie, czy to nie zaprowadzi nas prosto na podium dla najlepszych artystów/pisarzy/robiących na drutach/hodujących akwariowe rybki! Wada: Prezentowanie własnej twórczości w sieci wiąże się z ryzykiem kradzieży, której mogą ulec nasze dzieła. Choć piractwo internetowe, czyli ściąganie i dystrybuowanie treści bez posiadania do nich praw autorskich, to przestępstwo, niektórych to nie zraża przed wykorzystywaniem cudzej pracy. Negatywną stroną popularności są też złośliwe komentarze, tzw. hejty, pisane przez zazdrosne osoby.
Mapa interaktywna – zalety i wady internetu
Ćwiczenie 11
Rd3kIJegmUEEU1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Czego może zabraknąć ci w XXI wieku, jeżeli internet zdominuje twoje życie?

RuhoHodZDRta4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Utwórz rodzinę wyrazów do wyrazu 'mrówka'.

R1M7S2vQfoi4X
(Uzupełnij).
R72DHWsbYwjD7
Mrówkojad
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RFiDM6lAIDXcZ
Ćwiczenie 14
Przyporządkuj do słów z „ó” odpowiadające im słowa, w których wymienia się ono na „o”, „e” lub „a”. lód Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem ósmy Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem mówić Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem siódmy Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem szósty Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem przyjaciółka Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem powtórzyć Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem przewrócić Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem zwrócić Możliwe odpowiedzi: 1. zwracać, 2. osiem, 3. powtarzać, 4. lody, 5. przyjaciele, 6. przewracać, 7. sześć, 8. mowa, 9. siedem
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Chociaż w wyrazie 'krzyżak' wypowiadamy 'sz' to należy pamiętać, że po 'k' piszemy 'rz'. Jest to zgodne z zasadą, że 'rz' piszemy po spółgłoskach: b, ch, d, g, j, k, p, t. Wyjątkiem od tej reguły jest pisownia wyrazów:

  • kształt, wykształcenie, pszczoła, pszczelarz, bukszpan, pszenica, upiększać, Pszczyna, kształtny, wszyscy, wszystko, wszędzie;

  • 'sz' po spółgłoskach w formach stopniowania przymiotników: lepszy, krótszy, większy, najtrudniejszy, najprostszy;

  • 'ż' po spółgłoskach w wyrazach: gżegżółka, piegża (ptak), Mojżesz.

R7vHALF4xoCtf
Ćwiczenie 15
Uzupełnij wyrazy o brakujące „rz” lub „sz”. pTu uzupełnijczoła, kTu uzupełnijaki, bTu uzupełnijask, pokTu uzupełnijywa, wTu uzupełnijystko, gąTu uzupełnijcz, pokTu uzupełnijykiwać, więkTu uzupełnijy, wTu uzupełnijędobylski, bezkTu uzupełnijtałtny, gTu uzupełnijmot, gTu uzupełnijyb, pTu uzupełnijebój, bTu uzupełnijytwa
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FeStwb6mECY
Ćwiczenie 16
Połącz wyrazy w tworzyć Możliwe odpowiedzi: 1. dworcowy, 2. twórca, 3. rower, 4. troje, 5. góra, 6. żar dworzec Możliwe odpowiedzi: 1. dworcowy, 2. twórca, 3. rower, 4. troje, 5. góra, 6. żar trzy Możliwe odpowiedzi: 1. dworcowy, 2. twórca, 3. rower, 4. troje, 5. góra, 6. żar górzyste Możliwe odpowiedzi: 1. dworcowy, 2. twórca, 3. rower, 4. troje, 5. góra, 6. żar rowerzysta Możliwe odpowiedzi: 1. dworcowy, 2. twórca, 3. rower, 4. troje, 5. góra, 6. żar żarzyć Możliwe odpowiedzi: 1. dworcowy, 2. twórca, 3. rower, 4. troje, 5. góra, 6. żar
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!
  • wszerz – przez całą szerokość, prostopadle do długości,

  • wzdłuż – równolegle do dłuższego boku,

  • w poprzek – prostopadle do dłuższego boku.

Polecenie 4

Narysuj drogę z pasami dla pieszych i przerywaną linią na środku dla samochodów, a na końcu most. Umieść na rysunku w odpowiednich miejscach napisy:

  • wszerz,

  • wzdłuż,

  • w poprzek.

R13sACJt4d1It
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Opisz krótko położenie twojego domu względem innych elementów
w przestrzeni wokół niego, np. ulicy, budynków, płotów. Wykorzystuj wyrazy i wyrażenia: 'wzdłuż', 'długi', 'długa', 'wszerz', 'szeroki', 'szeroka' 'w poprzek'. Skorzystaj z powyższych definicji.

RctXOx0wRQ9ie
(Uzupełnij).
RBKQ8pMrvj7JY
Ćwiczenie 17
1. Wzdłuż drogi rosły młode lipy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1M0vuaHauC3x
Ćwiczenie 18
Połącz fotografie przedmiotów, roślin i zwierząt z przymiotnikami określającymi ich kolor.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Wymień po dwa przykłady nazw kolorów, które zapiszesz:

  • łącznie,

  • z łącznikiem.

R1eVcN2dTsJDe
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Ułóż swój plan dnia tak, aby korzystanie z internetu nie odbywało się kosztem innych ważnych zajęć i czasu, który powinien być przeznaczony na odpoczynek. Przedstaw go koleżankom i kolegom i zapytaj, co o nim sądzą.

RMQbzkJxrTzPE
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wyobraź sobie i opisz tutaj lub w zeszycie sposoby szybkiej komunikacji za pięćdziesiąt lat.

R1PTE2jQtlBZk
(Uzupełnij).
ta3LoGT6eJ_000tp001