Zużyłem baterie, i co dalej
Scenariusz lekcji – Zużyłem baterie – i co dalej?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Kształtowanie postawy proekologicznej.
Wzbogacenie wiedzy uczniów na temat baterii.
b) Umiejętności
Uczeń poznaje historię powstania i budowę baterii.
Wie o szkodliwość zużytej baterii dla środowiska przyrodniczego, zna zasady postępowania ze zużytą baterią.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach. Metody: słowne; praca z tekstem; działania praktyczne – doświadczenie, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
karty pracy dla każdego ucznia, zagadki, przedmioty będące rozwiązaniem zagadek, „ogniwo z cytryny” – zestaw doświadczalny dla każdej grupy, literatura do prezentacji uczniom: „Wynalazki – ilustrowana historia” – Richard Platt, „Popularna Encyklopedia Nauki” – pod red. Krystyny Gremblickiej.
4. Przebieg lekcji
b) Faza realizacyjna
I. Rozwiązanie zagadek (wybrani uczniowie odczytują wylosowaną zagadkę i wyciągają z kartonu właściwy przedmiot – każdy z napędem na baterie).
Zagadki:
Schowany do szafki, żeby nie przeszkadzał (ptaszek).
Pomaga nam nie spóźniać się do szkoły (zegarek).
Nim włączysz telewizor nie ruszając się z fotela (pilot).
Pomoże ci, gdy braknie światła (latarka).
Ustalenie cechy wspólnej przedstawionych przedmiotów, którą jest bateria jako element napędowy.
Podsumowanie: Wszystkie przedmioty są uruchamiane przez baterie.
II. Doświadczenia: „Ogniwo z cytryny”.
Metale tworzą elektrody ogniwa. Sok cytrynowy (słaby kwas) jest elektrolitem. Kawałek cynku i kawałek miedzi mogą doskonale służyć jako elektrody. Siła elektromotoryczna takiego ogniwa wystarczy do zapalenia diody świecącej (LED). Źródło: „Popularna Encyklopedia Nauki” – pod red. Krystyny Gremblickiej, str.151.
Przebieg doświadczenia: Rozdanie cytryn każdej grupie. Umieszczenie elektrod w cytrynie.
Ustalenie, co powoduje świecenie diody.
III. Poznanie budowy baterii, odnosząc jej budowę do cytryny (skórka, miąższ, sok).
Bateria to puszka, w środku której znajduje się grafit zalany cieczą. Ciecz jest kwasem.
IV. Zabawa ruchowa: „Znajdź baterię”
Uczniowie starają się znaleźć wszystkie baterie znajdujące się w klasie.
V. Dyskusja: Czy sok cytrynowy smakuje nam? Co stałoby się z rośliną, którą podlewalibyśmy sokiem z cytryny? Co stanie się z rośliną, pod którą zakopiemy baterie?
Podsumowanie: Ustalenie, że kwasy są szkodliwe dla roślin i nie tylko dla roślin.
VI. Burza mózgów: Co zrobić ze zużytą baterią?
Uczniowie w grupach naradzają się i podają swoje propozycje.
VII. Uczniowie wśród podanych zdań odszukują to, które spełnia wymagany warunek.
Każda grupa odczytuje wybrane przez siebie zdanie i zapisane na kartce umieszcza na tablicy.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie zasad postępowania ze zużytymi bateriami.
Postanowienie, że: „Od dzisiaj będziemy zbierać baterie, by nie trafiały na wysypiska śmieci. Zebrane baterie będziemy przekazywać do Organizacji Odzysku REBA”
5. Bibliografia
Platt R., Wynalazki – ilustrowana historia, Świat Wiedzy Warszawa 1995
Popularna Encyklopedia Nauki, red. Gremblicka K., Wiedza i Życie Warszawa 1995
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Grupa I
Zaznacz zdanie, które informuje, do czego nie wolno używać baterii.
1. | Baterie uruchamiają zegarki, zabawki, radia i wiele innych urządzeń. |
2. | Latarka świeci dzięki baterii. |
3. | Bateriami nie wolno się bawić! |
4. | Pierwszą baterię zbudował Alessandro Volta. |
Grupa II
Zaznacz zdanie, które informuje, jak należy zachowywać się po dzisiejszej lekcji.
1. | Baterie uruchamiają zegarki, zabawki, radia i wiele innych urządzeń. |
2. | Latarka świeci dzięki baterii. |
3. | Będziemy wszystkim mówić, jak należy postępować ze zużytymi bateriami. |
4. | Pierwszą baterię zbudował Alessandro Volta. |
Grupa III
Zaznacz zdanie, które jest przestrogą dla użytkowników baterii.
1. | Baterie uruchamiają zegarki, zabawki, radia i wiele innych urządzeń. |
2. | Latarka świeci dzięki baterii. |
3. | Pierwszą baterię zbudował Alessandro Volta. |
4. | Baterie wyrzucone na śmietnik zatrują glebę i wodę. |
Grupa IV
Zaznacz zdanie, które informuje, jak należy postępować ze zużytą baterią.
1. | Baterie uruchamiają zegarki, zabawki, radia i wiele innych urządzeń. |
2. | Baterie należy zbierać tak jak makulaturę, złom, aluminiowe puszki. |
3. | Latarka świeci dzięki baterii. |
4. | Pierwszą baterię zbudował Alessandro Volta. |
Grupa V
Zaznacz zdanie, które informuje, jak należy postępować ze zużytą baterią.
1. | Baterii nie wolno wrzucać do kosza z innymi śmieciami! |
2. | Latarka świeci dzięki baterii. |
3. | Pierwszą baterię zbudował Alessandro Volta. |
4. | Baterie uruchamiają zegarki, zabawki, radia i wiele innych urządzeń. |