Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, jak rozpoznać zmiany w przyrodzie, zwiastujące nadejście wiosny i potrafi nazwać związane z nimi zjawiska

      • zna, przysłowia o wiośnie

      • wie, że wiosenne kwiaty takie jak: sasanka, przebiśniegi i krokusy są pod ochroną

      • zna pojęcie czasownika

      • wzbogaca swoje słownictwo

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi sformułować pisemną wypowiedź dotyczącą zwiastunów wiosny

      • umie opisać i nazwać wiosenne kwiaty

      • potrafi odnaleźć w tekście czasowniki i określić ich czas

      • umie zapisać liczbę w postaci dwóch składników

      • potrafi w zespole wykonać na dużej kartce papieru, pracę plastyczną

  2. Metoda pracy

    • praca z tekstem

    • pogadanka

    • ekspresji artystycznej

  3. Środki dydaktyczne

    • ilustracje zdjęcia wiosennych kwiatów

    • farby, papier pakowy

    • książka

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Każdy uczeń otrzymuje po 2 kwiatki z zapisanym na jednej stronie działaniem matematycznym, a na drugiej literą. Po rozwiązaniu działania uczniowie układają wspólnie kwiatki w kolejności od największego do najmniejszego wyniku. W ten sposób uczniowie odczytują przysłowie:
        „ Jaskółka i pszczółka lata znakiem wiosny jest dla świata”

      2. Zapisanie przysłowia zeszytach. Nauczyciel zwraca uwagę na pisownię dwóch pierwszych wyrazów.

    2. Faza realizacyjna

      1. Rozmowa wprowadzająca uczniów w tematykę zajęć dotyczącą znaków wskazujących na przyjście wiosny.

      2. Nauczyciel zapisuje spostrzeżenia uczniów na tablicy:

        R10ynzo2Adbmq

      3. Odczytanie treści wierszy: „Pierwiosnek”, „Sasanka”, „Wiosna nadchodzi”.

      4. Wypowiedzi uczniów sprawdzające zrozumienie treści wierszy.

      5. Uczniowie wyszukują na ilustracjach wiosenne kwiaty, o których mowa była wierszu.

      6. Nauczyciel dopisuje nowe spostrzeżenia uczniów do tych, które są już na tablicy.

      7. Przypomnienie wiadomości o czasowniku

        • uczniowie w utworze „Wiosna nadchodzi” wyszukują czasowniki

        • próba określenia czasu, w jakim są użyte

      8. Samodzielne pisanie tekstu o zwiastunach wiosny, z wykorzystaniem słownictwa znajdującego się na tablicy i pytań pomocniczych.

      9. Czytanie przez chętnych uczniów pisemnych wypowiedzi

      10. Prowadzący rysuje na tablicy oś liczbową i zapisuje na niej liczby

        • zadaniem uczniów jest uzupełnienie osi brakującymi liczbami.

        • podkreślenie cyfry żółtym kolorem dziesiątek, a fioletowym jedności.

      11. Rozwiązywanie działań. (Załącznik)

    3. Faza podsumowująca

      1. Uczniowie w zespołach malują na kartce papieru pakowego plakat dotyczący wiosny.

      2. Nauczyciel czyta fragment z książki „Bór i Gaik w wiosennym lesie” J.M.Czarnecki:
        „ – To fioletowe? To Gaiku jedne z pierwszych wiosennych kwiatów. Wyrastają, jak tylko śnieg zaczyna topnieć. I rosną tylko w górach. Ludzie nazywają je krokusami, ale naprawdę zwą się one szafranami. Ładna , panie dzieju nazwa.
        - To ja ich sobie dziadku nazrywam- zawołał Gaik i ruszył w stronę fioletowej łąki.
        - Ani się waż! – krzyczał drepcąc za swoim wnukiem( ....).”

      3. Nauczyciel pyta się uczniów: „Dlaczego Bór nie pozwolił zerwać Gaikowi krokusów?”.

      4. Uczniowie formułują wniosek:
        Krokusy, przebiśniegi i sasanki są pod ochroną

      5. Uczniowie otrzymują kółka i rysują buźki obrazujące ich nastrój po zajęciach.

  5. Bibliografia

    1. D.Bieszke, K. Gawron, „Przyjazne ćwiczenia z matematyki klasa II”.

    2. J.M.Czarnecki, „Bór i Gaik w wiosennym lesie”, Krajowa Agencja Wydawnicza – Kraków.

  6. Załączniki

    1. Przeczytaj liczby i podkreśl w nich cyfrę dziesiątek.
      60, 88, 32, 56, 91, 41, 23

    2. Zapisz liczbę 70 według wzoru

    3. Oblicz dowolnym sposobem:
      32 + 14 =
      66 + 18 =
      53 + 36 =
      87 – 14 =
      98 – 12 =
      56 – 9 =

      R1QMp3Hf858gM

    4. Wstaw odpowiedni znak >, <, =.
      43 – 12 .... 56 – 15 52 + 16 .... 50 + 28
      31 + 18 .... 100 – 44 12 + 36 .... 75 – 23
      99 – 19 ... 40 + 40 87 – 14 .... 13 + 43

  7. Czas trwania lekcji 4 godziny lekcyjne

  8. Uwagi do scenariusza

R1RhXatKzTNHQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 65.32 KB w języku polskim
R3l04OZ8ioRe2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.50 KB w języku polskim