Zwiastuny wiosny
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, jak rozpoznać zmiany w przyrodzie, zwiastujące nadejście wiosny i potrafi nazwać związane z nimi zjawiska
zna, przysłowia o wiośnie
wie, że wiosenne kwiaty takie jak: sasanka, przebiśniegi i krokusy są pod ochroną
zna pojęcie czasownika
wzbogaca swoje słownictwo
Umiejętności Uczeń:
potrafi sformułować pisemną wypowiedź dotyczącą zwiastunów wiosny
umie opisać i nazwać wiosenne kwiaty
potrafi odnaleźć w tekście czasowniki i określić ich czas
umie zapisać liczbę w postaci dwóch składników
potrafi w zespole wykonać na dużej kartce papieru, pracę plastyczną
Metoda pracy
praca z tekstem
pogadanka
ekspresji artystycznej
Środki dydaktyczne
ilustracje zdjęcia wiosennych kwiatów
farby, papier pakowy
książka
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Każdy uczeń otrzymuje po 2 kwiatki z zapisanym na jednej stronie działaniem matematycznym, a na drugiej literą. Po rozwiązaniu działania uczniowie układają wspólnie kwiatki w kolejności od największego do najmniejszego wyniku. W ten sposób uczniowie odczytują przysłowie:
„ Jaskółka i pszczółka lata znakiem wiosny jest dla świata”Zapisanie przysłowia zeszytach. Nauczyciel zwraca uwagę na pisownię dwóch pierwszych wyrazów.
Faza realizacyjna
Rozmowa wprowadzająca uczniów w tematykę zajęć dotyczącą znaków wskazujących na przyjście wiosny.
Nauczyciel zapisuje spostrzeżenia uczniów na tablicy:
R10ynzo2Adbmq Odczytanie treści wierszy: „Pierwiosnek”, „Sasanka”, „Wiosna nadchodzi”.
Wypowiedzi uczniów sprawdzające zrozumienie treści wierszy.
Uczniowie wyszukują na ilustracjach wiosenne kwiaty, o których mowa była wierszu.
Nauczyciel dopisuje nowe spostrzeżenia uczniów do tych, które są już na tablicy.
Przypomnienie wiadomości o czasowniku
uczniowie w utworze „Wiosna nadchodzi” wyszukują czasowniki
próba określenia czasu, w jakim są użyte
Samodzielne pisanie tekstu o zwiastunach wiosny, z wykorzystaniem słownictwa znajdującego się na tablicy i pytań pomocniczych.
Czytanie przez chętnych uczniów pisemnych wypowiedzi
Prowadzący rysuje na tablicy oś liczbową i zapisuje na niej liczby
zadaniem uczniów jest uzupełnienie osi brakującymi liczbami.
podkreślenie cyfry żółtym kolorem dziesiątek, a fioletowym jedności.
Rozwiązywanie działań. (Załącznik)
Faza podsumowująca
Uczniowie w zespołach malują na kartce papieru pakowego plakat dotyczący wiosny.
Nauczyciel czyta fragment z książki „Bór i Gaik w wiosennym lesie” J.M.Czarnecki:
„ – To fioletowe? To Gaiku jedne z pierwszych wiosennych kwiatów. Wyrastają, jak tylko śnieg zaczyna topnieć. I rosną tylko w górach. Ludzie nazywają je krokusami, ale naprawdę zwą się one szafranami. Ładna , panie dzieju nazwa.
- To ja ich sobie dziadku nazrywam- zawołał Gaik i ruszył w stronę fioletowej łąki.
- Ani się waż! – krzyczał drepcąc za swoim wnukiem( ....).”Nauczyciel pyta się uczniów: „Dlaczego Bór nie pozwolił zerwać Gaikowi krokusów?”.
Uczniowie formułują wniosek:
Krokusy, przebiśniegi i sasanki są pod ochronąUczniowie otrzymują kółka i rysują buźki obrazujące ich nastrój po zajęciach.
Bibliografia
D.Bieszke, K. Gawron, „Przyjazne ćwiczenia z matematyki klasa II”.
J.M.Czarnecki, „Bór i Gaik w wiosennym lesie”, Krajowa Agencja Wydawnicza – Kraków.
Załączniki
Przeczytaj liczby i podkreśl w nich cyfrę dziesiątek.
60, 88, 32, 56, 91, 41, 23Zapisz liczbę 70 według wzoru
Oblicz dowolnym sposobem:
32 + 14 =
66 + 18 =
53 + 36 =
87 – 14 =
98 – 12 =
56 – 9 =R1QMp3Hf858gM Wstaw odpowiedni znak >, <, =.
43 – 12 .... 56 – 15 52 + 16 .... 50 + 28
31 + 18 .... 100 – 44 12 + 36 .... 75 – 23
99 – 19 ... 40 + 40 87 – 14 .... 13 + 43
Czas trwania lekcji 4 godziny lekcyjne
Uwagi do scenariusza