Związek między bokami w trójkącie prostokątnym – twierdzenie Pitagorasa
Związek między bokami w trójkącie prostokątnym – twierdzenie Pitagorasa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna twierdzenie Pitagorasa,
zna sylwetkę Pitagorasa,
zna własności trójkąta prostokątnego,
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyróżnić w twierdzeniu tezę i założenie,
potrafi wyciągnąć wnioski na na podstawie danych,
rozija swoją spostrzegawczość,
logicznie myśli przy formuowaniu hipotezy,
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, poszukująca przeplatana z metodą czynnościową, pokaz, obserwacja, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Kart pracy, podręcznik, mapa, krzyżówka z pracy domowej, kalkulator, plansze, tangram.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie pracy domowej – krzyżówki z hasłem (załącznik 1). Odczytanie hasła.
Wyszukanie w encyklopedii informacji o Pitagorasie i odnalezienie na mapie wyspy z której pochodził.
Sformułowanie tematu lekcji.
Przypomnienie wiadomości o trójkącie prostokątnym.
b) Faza realizacyjna
Rozdanie planszy 1 dla każdego ucznia (załącznik 2) i wyjaśnienie zadania przez nauczyciela.
Indywidualna praca uczniów. Wyjaśnienie przez nauczyciela zwrotów: kwadrat zbudowany na przyprostokątnej (przeciwprostokątnej).
Wspólne uzupełnienie tabelki znajdującej się na tablicy (załącznik 3).
Sformułowanie wniosku na postawie uzupełnionej tabelki i porównanie go z twierdzeniem
w podręczniku. Wyodrębnienie tezy i założenia.
c) Faza podsumowująca
Rozdanie uczniom tangramów – inny sposób dowodzenia twierdzenia.
Zabawa uczniów, budowanie kwadratów na bokach trójkąta. Wyciągnięcie wniosków.
Podanie pracy domowej (załącznik 4).
Bibliografia
E. Kasprzak Elementarz nauczyciela matematyki Radom 1994r. ,
Matematyka czasopismo dla nauczycieli 2001 r.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Rozwiąż krzyżówkę:
1 | ||||||||||||
2 | ||||||||||||
3 | ||||||||||||
4 | ||||||||||||
5 | ||||||||||||
6 | ||||||||||||
7 | ||||||||||||
8 | ||||||||||||
9 |
Hasła do odgadnięcia:
Inaczej zwana ,,ludolfiną”.
Ma dwa końce.
Ma trzy kąty.
Ma człowiek i kąt.
Ma dwie pary boków równoległych.
Połowa średnicy.
Najdłuższa cięciwa.
Romb, który ma przekątne równej długości.
Prosta, która ma dokładnie jeden punkt wspólny z okręgiem.
Załącznik 2
PLANSZA 1
Na każdym boku danego trójkąta zbuduj kwadraty. Zmierz boki trójkąta.
Załącznik 3
4 10 5 13 12 | Długość boków trójkąta | Pola kwadratów zbudowanych na tych bokach | ||||
a | b | c | aIndeks górny 22 | bIndeks górny 22 | cIndeks górny 22 | |
b) Zadanie domowe
Załącznik 4
Odpowiedz na pytania:
Do którego z rysunków 1, 2, 3 „pasuje” zależność xIndeks górny 22 + aIndeks górny 22 = tIndeks górny 22 ?
Która zależność jest prawdziwa dla trójkąta z rysunku 4 ?
aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 = cIndeks górny 22aIndeks górny 22 + cIndeks górny 22 = bIndeks górny 22bIndeks górny 22 + cIndeks górny 22 = aIndeks górny 22
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Trójkąt na planszy 1, by uniknąć rozbieżności pomiarów, powinien mieć długości wyrażone w liczbach naturalnych (uczniowie powinni otrzymać różnej wielkości trójkąty).