Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Związek między bokami w trójkącie prostokątnym – twierdzenie Pitagorasa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna twierdzenie Pitagorasa,

  • zna sylwetkę Pitagorasa,

  • zna własności trójkąta prostokątnego,

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyróżnić w twierdzeniu tezę i założenie,

  • potrafi wyciągnąć wnioski na na podstawie danych,

  • rozija swoją spostrzegawczość,

  • logicznie myśli przy formuowaniu hipotezy,

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, poszukująca przeplatana z metodą czynnościową, pokaz, obserwacja, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Kart pracy, podręcznik, mapa, krzyżówka z pracy domowej, kalkulator, plansze, tangram.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie pracy domowej – krzyżówki z hasłem (załącznik 1). Odczytanie hasła.

  2. Wyszukanie w encyklopedii informacji o Pitagorasie i odnalezienie na mapie wyspy z której pochodził.

  3. Sformułowanie tematu lekcji.

  4. Przypomnienie wiadomości o trójkącie prostokątnym.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozdanie planszy 1 dla każdego ucznia (załącznik 2) i wyjaśnienie zadania przez nauczyciela.

  2. Indywidualna praca uczniów. Wyjaśnienie przez nauczyciela zwrotów: kwadrat zbudowany na przyprostokątnej (przeciwprostokątnej).

  3. Wspólne uzupełnienie tabelki znajdującej się na tablicy (załącznik 3).

  4. Sformułowanie wniosku na postawie uzupełnionej tabelki i porównanie go z twierdzeniem
    w podręczniku. Wyodrębnienie tezy i założenia.

c) Faza podsumowująca

  1. Rozdanie uczniom tangramów – inny sposób dowodzenia twierdzenia.

  2. Zabawa uczniów, budowanie kwadratów na bokach trójkąta. Wyciągnięcie wniosków.

  3. Podanie pracy domowej (załącznik 4).

Bibliografia

  1. E. Kasprzak Elementarz nauczyciela matematyki Radom 1994r. ,

  2. Matematyka czasopismo dla nauczycieli 2001 r.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Rozwiąż krzyżówkę:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Hasła do odgadnięcia:

  1. Inaczej zwana ,,ludolfiną”.

  2. Ma dwa końce.

  3. Ma trzy kąty.

  4. Ma człowiek i kąt.

  5. Ma dwie pary boków równoległych.

  6. Połowa średnicy.

  7. Najdłuższa cięciwa.

  8. Romb, który ma przekątne równej długości.

  9. Prosta, która ma dokładnie jeden punkt wspólny z okręgiem.

Załącznik 2

PLANSZA 1

Na każdym boku danego trójkąta zbuduj kwadraty. Zmierz boki trójkąta.

Załącznik 3

4

10

5

13

12

Długość

boków

trójkąta

Pola

kwadratów

zbudowanych

na tych

bokach

a

b

c

aIndeks górny 2

bIndeks górny 2

cIndeks górny 2

b) Zadanie domowe

Załącznik 4

Odpowiedz na pytania:

  1. Do którego z rysunków 1, 2, 3 „pasuje” zależność xIndeks górny 2 + aIndeks górny 2 = tIndeks górny 2 ?

  2. Która zależność jest prawdziwa dla trójkąta z rysunku 4 ?

aIndeks górny 2 + bIndeks górny 2 = cIndeks górny 2aIndeks górny 2 + cIndeks górny 2 = bIndeks górny 2bIndeks górny 2 + cIndeks górny 2 = aIndeks górny 2

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Trójkąt na planszy 1, by uniknąć rozbieżności pomiarów, powinien mieć długości wyrażone w liczbach naturalnych (uczniowie powinni otrzymać różnej wielkości trójkąty).

R1ENlUzMJs7J2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 131.75 KB w języku polskim
Roxo3rJJVkIHm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 745.50 KB w języku polskim